Project CX500 ,,De Blauwe Engel''

cx schokbrekers zijn waardeloos. slap als een vaatdoek
mijnes vervang ik vaak voor Koni oid.

kijk, dan zijn ze voor een jawa wellicht wel goed! (gezien het gewichtsverschil)
als iemand nog originele-nog-wel-dempende heeft liggen, wil ik die graag proberen..
 
een jawa is +- 30-50 kilo lichter dus best kans dat ze ideaal zijn idd
heb op dit moment geen schokbrekers liggen (mail anders teto op de cx500 site ff, die heeft veel liggen)
 
Wauw, jij bent goed bezig zeg! :}

Zal een dezer dagen thuis het hele topic eens doorlezen, heb het nu even vlug doorgebladerd.
Maar wat leuk om te zien dat die CX zo opknapt.

Ik heb er ook zo een gehad. Hoewel de mijne rood was toen ik hem kocht en ik hem daarna ongeveer deze kleur blauw heb gespoten.. Alleen helaas heb ik geen 2 rechterhanden om een motorfiets technisch zo aan te pakken.. -O-
Toch deed jij ook nog al wat met motoren toch? Hier en daar kom ik wel eens wat tegen!
 
De dempers zijn nieuw en droog. Als de veren te slap zijn slaan ze vlug door. Heeft verder niets met naveren te maken. ;)

maarre, hier is toch wel een CX-rijder die me kan vertellen hoe de vering is op zo'n ding (van ca 180 kg?)
Aha je hebt dus vervaningsveren die te zwak zijn om het maar zo te zeggen..............Ik heb hier ook een aantal kisten vol liggen maar heb je bakjes boven of ander of ogen als ophangpunt?

Ik heb zelfs nog nieuwe Koni's van 33cm geschikt voor CB250-500 :P die zijn met bakje/bakje en ik heb nog andere die hebben beide en sommigen oog/oog ;)

full
 
oog-oog is watik voor de jawa nodig heb.
voor de enfield zoek ik ook wat stuggers ivm grondspeling met vrouw en bepakking(bok en voetsteunen in bochten snel aan de grond.
deze zijn 30 cm maar 31 kan denk ik ook wel.. de bullet weegt ca 190kg dus daar moet wel wat stevigers onder.
 
he motorfreak, wat vraag je voor die koni's op de foto als sammie geen interesse heeft? :)
Eigenlijk lagen ze klaar voor iemand maar dat al een half jaar, prijs was 75 euro, ze zijn nieuw maar de zwarte veren hebben liggen rammelen tegen elkaar dus wat lichte stukjes eraf maar met een lakstiftje zo bijgewerkt.
 
De kentekenplaat moet er natuurlijk ook nog op en deze keer eens niet simpel gaten boren en monteren, nee deze oud blauwe kentekenplaat krijgt een mooi glimmend randje. We nemen dus een nieuwe kentekenplaat en wat van de simpele plee/keukenrolhouderophangdingetjes en een stripje glimmend ijzer, vijl, boor, slijpschijf enz,

Foto-BTBRMK4X.jpg


Passen meten, buigen, aftekenen en meer van dat precieze geneuzel,

Foto-WJZ4N48Y.jpg


Alles afgetekend, hier en daar wat gerommeld en hopelijk past alles want het is maar dun spul al is het wel prima verchroomd en vernikkeld gezien de binnenzijde,

Foto-3DSIIIKB.jpg


Kindervingertjes kunnen zo handig zijn met de M6jes op de onmogelijke plaatsen...............de term kindervingertjes mocht eigenlijk niet want ze is al 13 en dan zijn het geen kindervingertjes meer.................en ja ze leest mee.............goed gedaan hoor meid :)

Foto-WACL3EVN.jpg


En de plaat zit op zijn plaats, het was kiezen tussen iets naar boven hangen maar dan komt de onderste ophangpunten van de houder in het zicht, nu zie je de bevestigingen aan de bovenzijde maar zodra je naast de motor staat als die op de grond staat valt het zicht mee................hij zit, weer een stukje CX500 klaar!!!

Foto-KA3LNDRC.jpg


Oja eindeloze discussie over het monteren van een kentekenplaat in de kleur blauw op een motor van net na 1 januari 1978 is niet toegestaan maar ik vindt het mooi en heb er met andere motoren nooit geen problemen mee gehad...............kortom er is geen discussie mogelijk of het wel of niet mag................ik vindt het prima :+
 
Over 3 weken gaat de tank onder handen genomen worden :) In de tussentijd dus mooi met deze gaan rijden en weer een aantaL dingen opgestoken over de zogenaamde inkt en blanke lakken , mijn VFR800I was inkt gespoten en dat is niet zelf bij te werken, de CX500 is dus een zogeheten blanke lak en zodra je deze gaat ,,stapelen'' dan wordt de kleur donkerder wat verklaard dat de punten welke ik had gedaan dus donkerder waren. Een deel van deze tank overspuiten is dus geen optie maar we zijn wel tot iets gekomen alwaar het resultaat over 3 weken zichtbaar van is............tot die tijd blijft het gissen maar 1 ding is zeker..............helmaal origineel zal het niet worden en ook zal je hier en daar wat blijven zien maar dat zij dan zo ;)
 
Zelfs in het donker licht het op en dat zonder flits.............jaja de nette hitteschildjes zijn binnen waarvoor mijn dank aan cmtheman!

Foto-BQ6S6Q44.jpg


Foto-VDT7RL8W.jpg


En met het licht aan en de uitlaat en dempers vol in beeld misstaat het nog steeds niet, weer een puntje afgewerkt en zo stomen we door op de lijst met zaken die nog moeten gebeuren!

Foto-4X3WS36I.jpg


Foto-BUEJBECW.jpg


Ik heb maar een eenvoudige camera maar zodra de kans daar is zal er vast iemand met een goede camera eens een aantal zeer mooie foto's maken en ik vindt het wel tof om foto te hebben van een kant van waaruit je niet gelijk kijkt of zal kijken............ik trap in ieder geval even af met deze eenvoudige foto's

Foto-B876D6R4.jpg


Foto-WXP3EXZK.jpg


Foto-8FINW4PU.jpg


Foto-6QXUSLXE.jpg


Foto-KTU8OXUX.jpg


Foto-SSGMVUWH.jpg


Foto-WEKSNU6Y.jpg


Foto-Z37PVSPI.jpg


Foto-WLEH3G6I.jpg


Foto-RFRVJWKT.jpg


Foto-Z7H7IAHS.jpg


Foto-HWKA7ZB3.jpg


Foto-JKGVU7RD.jpg


Foto-M3O67X3D.jpg


Foto-DHJAML7W.jpg


Foto-HYXN7CON.jpg


Foto-J8G4AIJF.jpg


Foto-Q7SBKHOJ.jpg


Foto-TNDERBYC.jpg


Voordeel of misschien juist een nadeel is natuurlijk dat je werkelijk elk puntje roest en narigheid zo kan zien bij close-up foto's.............ik weet in ieder geval waar de aandachtspuntjes zitten nu :+
 
Vanmiddag en stukje van de avond op verjaardag geweest bij mijn Ma en ondertussen begon de zon steeds meer terrein te winnen, de wind was nog fors maar het was droog en eigenlijk had ik verder niks dringends op het programma staan dus de Honda CX500 voorzien van de tank, verse benzine, flesje Fortè en een schakelpook...........het roestige rempedaal mag in de doos met oude onderdelen blijven zitten want hebben we voor een test rondje niet nodig en ik vertrouw volledig op de werking van de voorrem :p

Motor buiten gezet en zodra je de startknop maar aanraakt draait het blok keurig,

Foto-EVORW4KE.jpg


Heel eventjes laten pruttelen en de choke kon al snel een stukje ingeduwd worden, het motorblok reageert er direct op en alles klinkt naar behoren, jas aan, helm op en rijden maar :)

Foto-4OUXAD4R.jpg


Geen handschoenen aan en onderweg voelen of er niks te warm wordt, de koppeling is een waar feest, deze gaat ongelooflijk licht en ontkoppelt prima, de motor wil niet gaan rijden met ingeknepen koppelingshendel en meer van die fratsen. Eerst even de straat op en neer en de rem aanvoelen............prima en alles voelt dus goed, blok klinkt prima en dus de grote boze wereld in met de CX500. Onderweg viel het me gelijk op hoe licht deze stuurt, is natuurlijk ook geen wonder gezien de nieuwe balhoofdlagers, alles in het vet en de wielen die zeer makkelijk draaien zonder weerstand. Alles lijkt het gewoon goed te doen en na 10km rustig wakker worden van het blok ging het ook merkbaar minder rauw draaien, de motor pakte ook steeds beter op en de gasreacktie werd beter en beter..............na een 15km de motor even midden op de weg gezet en alles even nagezien en uiteraard een foto gemaakt,

Foto-QEXSRRPE.jpg


Geen lekkage, geen vreemde rook en ongein dus weer verder rijden via de oude haven van Geersdijk over de kasseien strook en jawel ook de veerring bevalt me prima, zeker gezien het nog de originele veerring betreft, ik twijfel nog om de achterzijde een tandje minder veervoorspanning te geven. Bij het strandje van Geersdijk de motor een stukje onverhard laten hobbelen en uiteraard hier weer een foto gemaakt met het Veerse Meer op de achtergrond...........mijn god wat woon ik hier toch mooi ;)

Foto-S3QNGQCA.jpg


Vervolgens een remproef gedaan met 50 en 80km/h en ik stond stil ruim binnen de marge en de voorrem begint ook beter aan te voelen, remt en lost prima.............richting Kortgene nog even een aantal showplaatjes vanuit de berm,

Foto-8H8RPQN8.jpg


Foto-ZCX4XVB8.jpg


Foto-WJWCFCVU.jpg


Foto-XR6SX4SC.jpg


Het blok voelt lekker warm aan en het stationair was van een 1200 toeren opgelopen naar een 2000 toeren per minuut en dus iets terug gezet zo rond de 1100 toeren per minuut, waarschijnlijk beginnen de zuigerveren te lossen, of de koolaanslag verdwijnt iets, hoe dan ook tijd om de schaamranden eraf te rijden en dus koers gezet richting Stroodorp, Kamperland en Wissenkerke en via het Bokkengat de vele bochten aldaar gereden en jawel de schaamranden zijn tot een minium gebracht en de CX500 stuurt als een scheermes................heerlijk gewoon. De motor trekt keurig in elke toerengebied door naar boven, de vermogenskurve lijkt dan keurig vlak te lopen zonder een dip of iets dergelijks en ik keur hem gewoon helemaal goed, afstelling niks meer aan doen! Ik heb nog even het windgat opgezocht nabij het Veerse Meer tegenover het stadje Veere, het water was ruw maar de CX500 snorde heerlijk ,

Foto-XU7AQRGE.jpg


Er zullen vast mensen zeggen die is gek met die nieuwe motor zo gelijk onverhard rijden, de spetters brak water om de oren en in de bochten toch best redelijk gereden..............mensen het blijft een motor en die moeten rijden en dan liefst niet als de welbekende man met kaas in de snor :018: Showen kan met foto's op deze manier,

Foto-YRAVUE8P.jpg


Eenmaal na een behoorlijke ronde thuis aangekomen uiteraard wel eerst de rommel verwijderd, hier en daar even gepoetst en vervolgens weer de heftafel op gereden na nog een klein rondje rijden zodat de cardanolie op temperatuur was...............deze wilde ik voor alle zekerheid nog aftappen en verversen en dit is toch een klusje van niks, kun je nog tussen de middag doen bij de baas terwijl je de boterhammen naar binnen werkt :007:

Foto-REXEAJ3C.jpg


De olie is compleet schoon en nu met verse olie zit dat gewoon goed voor de 1e 10.000km , oke de proefrit is dus geslaagd................zijn er dan nog minpunten gevonden..............jawel de lijst is weer iets gegroeid!

-Rechterzijkapje komt los onder het rijden, rubber is vervangen maar de pin blijft niet goed zitten
-Speling gashendel is iets teveel, morgen even afstellen
-Rechterbinnendemper lijkt iets los in te zitten, dit merk je als je er tegen tikt, onder het rijden geen last maar wel aandachtspunt
-Spiegels moesten nog vast gezet worden, zaten nog maar handvast
-Veervoorpanning achterschokkers nog nazien
-.............? [wat we morgen na afkoelen nog vinden]

Punten die zoiezo nog moeten,

-Net rempedaal scoren en monteren
-Remlichtverklikkerveertje achter monteren
-Tank onder behandeling van Lion-art airbrusher
-Nieuwe o-ring peilstok plaatsen
-Nieuw tankrubber van de dop plaatsen
-Alles nazien/natrekken bouten/moeren enz
-Motor geheel poetsen
-Motor taxeren
-veel kilometers mee gaan maken

Wordt vervolgt dus :)
 
Fijn dat de 1ste rit zo goed is gelukt!
Wat is nu-ingereden- een fijne kruissnelheid voor dit fietsje?
 
Fijn dat de 1ste rit zo goed is gelukt!
Wat is nu-ingereden- een fijne kruissnelheid voor dit fietsje?
Oei geen idee van want ik ben niet echt van de kruissnelheden maar die keren dat ik naar Duitsland/Frankrijk reed op mijn rode CX was 140km/h een goede snelheid.
 
Prachtige plaatjes, dit is gewoon genieten. Kun je nagaan wat het voor jou moet zijn....
 
Heb het hele topic met veel plezier gevolgd en ben onder de indruk van het geduld waarmee je dit voor elkaar hebt gekregen!

Ben nu al benieuwd naar het volgende project :)

Gr Zoran
 
Heb het hele topic met veel plezier gevolgd en ben onder de indruk van het geduld waarmee je dit voor elkaar hebt gekregen!

Ben nu al benieuwd naar het volgende project :)

Gr Zoran
Het volgende project ben ik al aan bezig :+ Maar die moet niet mooi worden maar wel goed, een CX500 waaraan een zijspan komt te hangen voor de Elefantentreffens :)

Naast deze heb ik nog een aantal projecten maar die hebben geen haast :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan