Project: De RD350LC-FII

Klopt... Dat betekent niet dat ik die kan kopen maar dat ze daar hetzelfde probleem hebben...
Klopt, maar maakt het vinden van een goede misschien makkelijker,alles wat met 2 takten te maken heeft en zeldzaam is zitten
ze als aasgieren in de gaten te houden,bij een FZ 600 zal dat minder zijn.
 
FZRren krijg je bèna voor nix
 
FZRren krijg je bèna voor nix
Dat was met 2 takten ook zo,nu moet je er een klein fortuin voor betalen,dusssss wie weet.
De RD,s werden nog net niet gratis weggegeven,4L0 heb ik meerdere malen kunnen kopen voor onder de 1000,- guldentjes.
 
Ja we hebben ook wel 4L0 gekocht, van safe zelfs. 300 goelden
 
Vandaag sleuteldagje in Spikenisse, frame ingeladen, middenbok ingeladen, Jiffy, spuitbusjes en een busje aceton om te ontvetten mee.

Eerst zouden we de kop van de XJR afschroeven omdat die olie tusen de kop en de cilinders vandaan lekte. Maar uiteindelijk bleek die gewoon loszittende kopbouten te hebben.
Nouja, frame klaargemaakt om drze laatste kleine stukjes die wit gebleven zijn te spuiten, Da's niet zo ingewikkeld... neerzetten op een kartonnetje en klaar is kees.

2020-11-21@1431 2086.jpg
2020-11-21@1430 2085.jpg


Wat hier wit uitziet is dus geen vertekende glans maar daadwerkelijk wit
 
Zo, spuitbusje goed geschud, aangeslagen zodat de harder in de lak kom en nog een keer uitvoerig geschud, op enig moment hoorde ik de kogels niet meer bij het schudden, Ik denk, dat zal wel, en pak eerst de schterkant van het frame om bij te werken.
Op het moment dat ik ga spuiten komen er eigenlijk alleen maar grote vieze klodders uit het busje, wel zodanig dat het met enig raffinement een aanschouwbare afwerking vormt. Met veel moeite de witte plekjes bijgewerkt dat door de schuld van de sputterende spuitbus meer op een vieze zwarte fontein ging lijken dan op een fijnnevelig bijgewerkt kunststuk, Maarja de eerste klodders zitten er op dus er is geen weg terug meer. Op enig moment vind ik dat het frame klaar is en spuit ik effe de twee delen die ook in glans moeten zwart. De Bok en de Jiffy. Het is nauwelijks te doen en de jiffie zit dan ook binnen de kortste keren vol met druipers. Door de gore klodderspuit is het niet mogelijk geweest om op het frame uit te nevelen en zijn de overgangen vieze sinaasappels, of eigenlijk meer ananas. Nouja... De vieze nevelovergangen maar zo veel mogelijk naar delen van het frame getrokken die uit het zicht zijn. Behoorlijk vertieft als ik was maar effe met zijn drieen (2 kameraden en ik) een bakkie gaan doen. Daarna het frame de kans gegeven om uit te harden door eerst maar een andere linker stuurschakelaar op de XJR te gaan maken, een Stuurschakelaar vaneen twee jaar jongere omdat daar een Hazard schakelaar op zit. De stekkers daaraan zijn echter anders en heb ik aan de nieuwe stuurschakelaar aangepast, de originele draadboom blijft ten alle tijden ongemoeid Terug naar de RD, de lak was inmiddels klaarblijkelijk hard, tijd voor de afwerking met ransparant. Busje aangeslagen, goed geschuffeld, spuitdoppie er op, spuiten maar

Nee hoor, er komt meer blanke lak onder het doppie vandaan dat zo vanuit / vanaf het busje op de grond pist, ook helemaal geen fijne straal, tjongejonge... kijk op het foto'tje, de spetters zijn de blanke lak die uit het busje zeken, je kan ook aan het zwart zien dat ik op
2020-11-21@2015 2091.jpg
2020-11-21@2015 2092.jpg
het frame heb moeten soppen om de lak een beetje strak te krijgen.

Middenbok en Jiffy geeneens zin meer in, daarbij waren de druipers op je jiffy nog niet uitgehard, etenstijd, inpakken en weg.

Onder het eten hebben we het erover en begint bij mij een vermoeden te rijzen.

Terug naar de garage, ik heb een fles Carburateurreiniger bij me waar ik al eerder de lak mee van mijn handen had gehaald, hetgeen me verwonderde. Dat is een miskoop geweest omdat dat alleen maar duur verpakte aceton is wat ik nu als ontvetter gebruik. Ik spuit een beetje op de middenbok en veeg zo de inmiddels hard geworden lak er af.

Mijn conclusie is dat de de spuitbussen volgeperst hebben met celluloselak en helemaal niet met een 2K component, op enig moment onder het eten realiseerde ik me dat je 2K lak haast niet ruikt en dat deze lak behoorlijk naar oplosmiddel stonk.
Het moet haast zo zijn dat een onervaren stagair die bussen heeft gevuld met verkeerde lak en daarbij ook nog het spuitsysteem van de zijkende blanke lak heeft gesloopt

Affijn, mijn frame is volledig verkankerd, het ziet er niet uit en bij het minst of geringste spoelt deze lak er af.

Ik ga de leverancier een link naar dit topic mailen. maandag neem ik contact met 'm op om te kijken wat voor oplossing hij aan gaat dragen.
Uiteraard wil en kan ik het hier niet bij laten zitten, er is heel veel werk aan de voorbehandeling en voortraject geweest. Uieindelijk is het waardeloos, letterlijk
 
Helaas bekend met dit fenomeen.
Tegenwoordig haal ik een 1 k spuitbus zwart en bij de hobbyhal (garage annex spuiterij) in Amsterdam Sloterdijk II een door de medewerker gemaakte en gebruiksklare spuitbus met 2 K hoogglans blanke lak.
Wel moet de temperatuur boven de 15 graden celcius zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel echt de nachtmerrie van elke thuis spuiter denk ik.
Alles goed voorbewerkt, geschuurd etc en dan hapert de spuitbus...
Erg klote, hopelijk komt de leverancier je een beetje tegemoet
 
ja @Vulcanrider ik heb er op gelet dat het warmer was, 18 graden. maar dan nog, een verkeerd gevulde bus...
Ik denk dat met veel soppen met aceton misschien wel wat haalbaar is. Eerst maar effe zeggen wat de spuitbusleverancier er van zegt.. Er zit een kostenplaatje aan vast, en een hoop arbeid. Er is ook nog iets van productverantwoordelijkheid.

Erg klote, hopelijk komt de leverancier je een beetje tegemoet
Ik laat het iig niet zomaar voorbij gaan...
 
Ik had m,n RD,s,RG,s,TZR,KR1S,CBX,Z1 900,Z1000,TDR,SF750, jaren geleden niet moeten verkopen,had ik nu op de Bahama's gezeten;)

Ik had een jaar of 15 geleden aandelen Apple moeten kopen. Dan hoefde ik nimmer iets te doen. Niemand heeft de krant van morgen....
 
Op welke manier? dat je verkeerde lak hebt gekregen???
2 k blanke lak, waarbij je het onderste deel moet doorprikken met een rode knop. Het pruttelde alle kanten op en ik kreeg allerlei spatjes op mijn tank.

toen laten drogen en de tank geschuurd, waarna ik zwarte motie erop heb gespoten en de 2k lak die gemaakt werd waar ik bij stond.
 
Motip????


Ik ben bij de leverancier geweest en mijn verhaal duidelijk gemaakt. Het is niet mogelijk dat er Alkyd of Celluloselak in die bus hebben geperst want dat hebben ze niet voor de mengkleuren, alleen 2K lak wordt door hun zelf geperst.
Het enige dat fout kan gaan is dat er te veel of te weinig lak in een fles zit of dat he harder niet goed aangeslagen wordt, ondanks toegepast geweld.
Uitgaande van het eerste in combinatie met alles dat tegenzat hebben we de acetonproef gedaan en de lak bleef inderdaad op zijn plek.
Het frame is verder wel netjes (heel mooi zelfs) op wat uitnevelplekken na. Het is wel een geruststelling dat ik niet weer bij het begin ben.
Voor €0,00 een verse bus zwart meegekregen met de woorden "Doe dat uitnevelen maar effe opnieuw, dan worden die plekken net zo mooi als de rest van het fame". De toevoeging "en geen blanke lak er op, dat hoeft helemaal niet" deed me realiseren dat dat inderdaad overkill was, de zwarte lak is gewoon blanke lak maar dan zwart, de glans haal je er niet mee op want het glimt al al een duitse helm in de maneschijn...

Dus effe de uitnevelplekken bijwerken en de Middenbok en Jiffy van een paar laagjes voorzien, dan kan ik d brug erin zetten. Voorvork moeten de onderpoten nog een behandeling van krijgen


*O* *O*
 
Het was een motip spuitbus en van je verhaal krijg ik een soort van Sinterklaas gevoel. Of wel het gaat uiteindelijk goed komen.👍
 
Voorvork moeten de onderpoten nog een behandeling van krijgen
De Voorpoten heb ik afgelopen weekend gedaan. Ook hier heb ik Felgen Silber voor gebruikt. Daar heb ik, na voor alle Holtz bestellingen telkens Motip gehad te hebben, een bussie of 10, 12 van staan. 40 jaar geleden heb ik de onderpoten van de luchtkoeler gedaan, die zien er nog als nieuw uit.

1607155841187.png


Het pootje dat horizontaal ligt is al gedaan, de hangende moet nog. Zoals onder zien die poten er voor behandeling uit. De stickers zijn niet meer te koop. met een beetje mazzzel zitten ze nog ergens in de Aftermarket. Zo niet kan ik ze wellicht laten printen.

1607156070463.jpeg


En zo komen ze uit de spuitcabine vandaan. Ik vind het prachtig genoeg

1607156286155.jpeg


Effe drie sfeerplaatjes.

1607156444235.jpeg



1607156482210.jpeg


1607156616035.jpeg


Voorpoten kunnen in de T-stukken, ik denk alleen dat ik er over het begrip Upsidedown nog niet helemaal uit ben

1607156739180.jpeg
 
De Voorpoten hebben trouwens een behandeling gehad bij Hyperpro, die zijn gereviseerd, gepolijst en opnieuw opgebouwd. Nieuwe progressieve veren en olie en de oude bagger is er uit...
 
De onderspoten zie er weer keurig uit. Of je de stickers er weer op wil hebben is een kwestie van smaak.😜
 
De onderspoten zie er weer keurig uit. Of je de stickers er weer op wil hebben is een kwestie van smaak.😜
:^Als ze er niet op komen is het mij ook goed. Dus de achterbrug en de voorpoten zitten er in. We hebben de wielen iot de schuur tevoorschijngehaald, die zijn niet echt schoon. Dat wordt het volgende, samen met de Clip-Ons.
Ondertussen de ex- @ThunderTommo Thundercat uiteengenomen tot een rollend frame over was. Nog in twijfel of het een project wordt. Ze staat voorlopig niet in de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan