Project Ducati Mototrans Forza 350

Weet niet of je het zo kunt zien, Schakel doe ik wel rechts, dat komt voor mij beter uit. Ik wil er nog veel aan doen maar het gaat bij mij niet zo snel als bij jou hahah
Datum eerste toelating is 1980 geworden, ik had er wel wat papieren bij daaruit bleek eigenlijk 1979, maar daar wou de keurmeester niet aan. Keuring was trouwens alleen maar schouwen van de motor, technische staat deed er niet toe
 
Die van jou is een Vento denk ik. Is mss wel de eerste in NL?
Voorvork origineel?
 
Die van jou is een Vento denk ik. Is mss wel de eerste in NL?
Voorvork origineel?
Nee, is echt een Forza, starterkrans zat nog om het vliegwiel, wel zat er al een andere deksel op ipv de deksel met startmotor. Er zit ook een Amal 930 op maar die heeft men ook al verbouwd naar ovaal 32, echter met de orginele sproeiers, dus dat is na de klepsealtjes het volgende project.
Voorvork is zoals ik kan zien en nagaan wel origineel
 
Nee, is echt een Forza, starterkrans zat nog om het vliegwiel, wel zat er al een andere deksel op ipv de deksel met startmotor. Er zit ook een Amal 930 op maar die heeft men ook al verbouwd naar ovaal 32, echter met de orginele sproeiers, dus dat is na de klepsealtjes het volgende project.
Voorvork is zoals ik kan zien en nagaan wel origineel
Probleem met de oliepomp heb ik ook gehad, olie gaat door het blok naar de andere kant, heb een ander oliedruk meter geplaatst en die doet het wel ,nadat ik de kanalen met lucht had door gespoten.
De dynamo gaf ook problemen maar dat bleek na grondig schoonmaken en een andere spannigswisselaar op gelost.
Heb ook een elektrische ontsteking geplaatst, dat was met aantrappen een verademing.
Ben nu bij het euvel dat er bij een koude start blauwe rook uit de uitlaat komt, en dat boven de 6000rpm de moter inhoud
 
Probleem met de oliepomp heb ik ook gehad, olie gaat door het blok naar de andere kant, heb een ander oliedruk meter geplaatst en die doet het wel ,nadat ik de kanalen met lucht had door gespoten.
De dynamo gaf ook problemen maar dat bleek na grondig schoonmaken en een andere spannigswisselaar op gelost.
Heb ook een elektrische ontsteking geplaatst, dat was met aantrappen een verademing.
Ben nu bij het euvel dat er bij een koude start blauwe rook uit de uitlaat komt, en dat boven de 6000rpm de moter inhoud
Kun je dat olieverhaal mss toelichten?
 
Kun je dat olieverhaal mss toelichten?
Ik had zelf een pakking uitgesneden nadat ik de oliepomp had gecontroleerd,en omdat de oude hard was geworden en ik nog geen nieuwe had besteld. Ik vertrouwde het niet en had de bevel cover plaat er af gehaald en zag dat er geen olie kwam terwijl alles wel vettig was.
Ben gaan zoeken hoe de olie precies loopt en kwam deze tekening tegen.
Waarschijnlijk is er vuil of iets dergelijks in het kanaaltje naar boven gekomen. Heb de Cam deksel en de timing deksel los gemaakt en zacht door dat kanaaltje geblazen met lucht, op eens schoot er iets uit, waarschijnlijk het vuil.
Daarna kwam er wel olie bij de bevel cover en heb ik een andere oliedruk sensor geplaats die het ook doet, zodra de olie warmer wordt gaat het lampje bij een laag toerental branden. Uiteraard ook als de motor niet draait.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230123-232507.png
    Screenshot_20230123-232507.png
    154,6 KB · Weergaven: 26
Ik heb het oliepompdeksel er ook af gehad en een nieuwe pakking geklopt. Heb nu een complete pakkingset liggen.
De pomp wilde toen ook geen olie geven. Pomp er weer af en gevuld met olie, toen deed ie het prima.
Inmiddels een rempedaal gemaakt en nieuwe kabels laten komen van de cable-shop.
Net een schokbreker binnen gekregen 🤪
De uitlaatbocht heb ik verkocht, dus ga zelf alles maken😁
90BCCA93-AF5F-4722-9BE1-F7912DC842AA.jpeg
 
Beetje aan het stoeien met de achtervering. Bovenste bevestiging is definitief en afgelast. Ben de positie aan het bepalen van de schokker op de brug. In deze opstelling heb ik een veerweg van 175 mm en hij is licht progressief.
Komt nog een brace over de vork.
Achterframe aangepast om ruimte te maken voor de schokbreker.
04F1FE4F-121C-47B1-B218-BBE49F8B78DE.jpeg
58F7C386-A4C6-48B0-8ABE-771BD90B9482.jpeg
 
Een aluminium kettingwiel 520 pasgemaakt voor de tandwieldrager. Origineel zit er een 530 op😳
De drager voorzien van lagers met een grotere binnendiameter, zodat ik een pasbus kan gebruiken. Origineel zit er een losse ring tussen de lagers van de drager en tussen de drager en het wiel.
Dat is nogal een uitdaging om alles uit te lijnen als het wiel gemonteerd moet worden🤪
C0EF7D0B-3A05-4BE5-978A-F5AA8C37156D.jpeg
455C3BD6-C077-48B3-A75C-D74658FA5AD2.jpeg
 
Lekker man, toen ik bij m'n racer van 530 naar 520 met een alu tandwiel ging scheelde het 1.5 kg!
Ga je het tandwiel verder zo laten of komen er nog wat gaten/sleuven in?
 
Lekker man, toen ik bij m'n racer van 530 naar 520 met een alu tandwiel ging scheelde het 1.5 kg!
Ga je het tandwiel verder zo laten of komen er nog wat gaten/sleuven in?
Speedholes? Denk het niet, wilde wel een paar nette boutjes, maar is M7, daar heb ik niet veel van😄
Wordt nu ff pauze, wacht op de wielen.
Ondertussen een ander project afmaken🤪
CCC69628-7C65-4E1D-BDFB-E1BFE1C39253.jpeg
E732AAA3-8C90-42AD-8DE6-DA16E0EB0878.jpeg
 
Een aluminium kettingwiel 520 pasgemaakt voor de tandwieldrager. Origineel zit er een 530 op😳
De drager voorzien van lagers met een grotere binnendiameter, zodat ik een pasbus kan gebruiken. Origineel zit er een losse ring tussen de lagers van de drager en tussen de drager en het wiel.
Dat is nogal een uitdaging om alles uit te lijnen als het wiel gemonteerd moet worden🤪Bekijk bijlage 1843877Bekijk bijlage 1843878
Even een tip ivm het opspannen van het tandwiel.
Doe wat stukjes aluminium plaat/strookjes tussen je bekken en het tandwiel.
Zo druk je de tanden niet kapot/krom.

Voor de rest wordt het mooi project zo.
 
Voortandwiel binnen, is een 520 gewoon bij Hocoparts vandaan. Ik heb de borst van het oude tandwiel waar ook de splines inzit,afgeslepen en nagedraaid .
Tandwiel past op sommige Honda modellen.
Eldert, nog bedankt voor de tip😀
Zal nog een nieuwe moer maken, die was een beetje mishandeld.
39AEA55D-A440-48A3-BE45-A7F37B330C19.jpeg
 
Voortandwiel binnen, is een 520 gewoon bij Hocoparts vandaan. Ik heb de borst van het oude tandwiel waar ook de splines inzit,afgeslepen en nagedraaid .
Tandwiel past op sommige Honda modellen.
Eldert, nog bedankt voor de tip😀
Zal nog een nieuwe moer maken, die was een beetje mishandeld. Bekijk bijlage 1845788
Je kan ook een millimetertje van de kanten van het bestaande moer af frezen dan is die weer als nieuw.
 
Je kan ook een millimetertje van de kanten van het bestaande moer af frezen dan is die weer als nieuw.
Heb geen freesbank helaas🤪
Draad is overigens nog goed, en de moer zit niet in het zicht, dus echt nodig is het ook weer niet.
Het is het idee…
 
Heb geen freesbank helaas🤪
Draad is overigens nog goed, en de moer zit niet in het zicht, dus echt nodig is het ook weer niet.
Het is het idee…
Nog geen freesbank bedoel je :P
Weet je wat een leuke dingen jij daar allemaal mee zou kunnen maken, dan worden je topics nog veel leuker!
 
Voorvork is ook klaar, echt een net vorkje, met aluminium kroonplaten van een Guzzi.
Originele as heb ik afgedraaid naar 15 mm.
Grappig dat ze 45 jaar geleden al een as van 20 mm gebruikten.
Ook een nieuw dekseltje gedraaid voor de ontsteking. De oude chromen was toch wel roestig.
D0F8118B-AFA0-4ED6-84B2-897979B724AA.jpeg
5A854415-9936-4E1B-93E6-E11AE00218C8.jpeg
 
Ik heb een houder gemaakt voor de originele tellers. De naald van de toerenteller is omhooggebogen en onder het pootje uit gekomen. Hij werkt verder wel, was er nog niet uit of ik hem zou laten repareren.
Nu zet ik de km teller erin en is de naald afgebroken 😡
Dit is ongetwijfeld te herstellen, maar zal niet goedkoop zijn vrees ik😄
8B6F0BD4-E6D9-4E25-820D-E81AD1CE6E88.jpeg
 
De naalden zijn wel te fixen. Ik heb het zelf eens gedaan door een fliebertje aluminium te vouwen en er op te lijmen. Een likje nagellak en je ziet het niet meer. Erger is dat je de bezel van de teller er af moet poeren en waarschijnlijk vervangen.
 
Bij het schoonmaken van een glas van een kilometerteller de rand voorzichtig met een schroevendraaier voor 3/4 open gemaakt. Ik kon toen de rand er af wippen. Glas schoon gemaakt en glas en rand terug geplaatst. Teller onderste boven op een harde ondergrond flink in het rubber drukken. Dan met een stuk hout de felsrand weer terug duwen. Je moest goed kijken om te zien dat de rand open geweest was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan