[Project]Ideaal motorblok zoeken

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Sinds een week zit ik bij een studievereniging , met als opdracht een raceauto te ontwikkelen.Het gaat in dit stadium nog alleen om ontwerpen , dus we zijn puur theoretisch bezig.
We zijn nu op zoek naar een motorblok , maar er zijn natuurlijk restricties.1 Ervan is dat het motorblok max 610cc mag zijn.Nu kun je natuurlijk voor een 600cc gaan maar de inlaat is ook beperkt.

De inlaat diameter mag max 2 cm zijn.
Er is al een yamaha r6 blok gebruikt , die ipv 120pk standaard door de inlaatrestrictie en een gebruikte compressor 80pk leverde. 8-)
Wij dachten zelf aan een kleiner blok , omdat het gewicht erg belangrijk is.

Aangezien het ontwikkeld wordt voor amateur coureurs en voor een mickey mouse circuit :o , is volgens ons koppel redelijk belangrijk.Het vermogen moet natuurlijk wel in de buurt zitten van de 80pk.(liefst hoger }) )

Zelf zaten we aan een crosserblok te denken , bv van een yamaha yz450f of een honda crf450r.Dan kom je aan de 55-60 pk.Ik kwam ook nog een husqvarna 610 TE tegen.Helaas is het gewicht van de motorblokken nergens te vinden.

Weet iemand een site waar ik dit kan vinden of misschien een beter idee over welk blok geschikt kan zijn :?
 
Is een 2-takt niets???

Een 500 blok van een crosser?

Compact, licht, eenvoudig en het heeft zeker power en koppel....
Helaas , een 2-takt mag ook niet.
Wij zaten er ook al aan te denken , en ook aan een diesel.
'T mag allemaal niet.
Een crosser blok lijkt mij ook een goeie keuze , alleen waar vind ik het gewicht van zo'n ding?
Volgende week maandag weer vergadering , we willen met wat revolutionairs komen 8-)
 
Op woensdag 26 november 2003 17:24 schreef Investig8or het volgende:
Sinds een week zit ik bij een studievereniging , met als opdracht een raceauto te ...................................
Weet iemand een site waar ik dit kan vinden of misschien een beter idee over welk blok geschikt kan zijn :?

Eh,

Een compressor mag wel... ?

Een flinke compressor moet dan toch wel het nodige kunnen doen? Ik zou het zelf zoeken in een 600 cc vierpittertje met een flinke (krukasaangedreven) compressor. Dan win je de drukval over de restrictor weer terug en hopelijk haal je er dan nog een pk-tje of wat extra mee terug. Gebruik een intercooler om de inlaatluchttemperatuur laag te houden en dan moet het wel lukken. })

Leuk project, Foto's ?????
 
dit zijn de mooije popcorn en bier topics.. alleen waarom staat deze nog in offtopic?

ik gaat met de vriendengroep ooit nog is een kart ombouwen en dan een motorblok eraan hangen.
en om het helemaal af te maken, een opschakel systeem erin bouwen dmv knopjes op je stuur..
(yeah right zeggen ze dan)
nee ik denk dat het wel mogelijk is, als je kijkt wat een quickshifter doet, die onderbreekt als het ware de onsteking tijdens het opschakelen, dan hoef je alleen nog maar het schakelen te regelen, en dat kan misschien met pneunomatiek (wtf? raar woord, maar dat pneunoshit kan ik niet) of misschien wel met een 12/16V electomotor van een accutol.. die accutol draait de schakel as op en neer :) enige wat dan niet lukt is terug in vrij maar dat maakt niet zo erg als je aan het rijden bent :)

maar ff on topic (bier doet wonderen als je lekker wilt lullen) hebben ze echte races met zelfgebouwde "kart" races?
ik wist wel dat er een speciale F1 wannabee cup was waar ze allemaal met een R1 blok reden maar dit kende ik nog niet :)
 
Je zou eens moeten kijken Motorcross zijspan motoren worden vaak in onderdelen verkocht (frame, blok, banden etc. zijn volgens mij ook wel 4 takt's ik dacht 500 cc, en dan watergekoeld zijn blokken met verschrikkelijk veel vermogen en soms zelfs turbo's verder heb ik het idee dat ze niet erg zwaar zijn

OEPS zijn 700 cc misschien dat ze er ook 600 van maken
 
Laatst bewerkt:
wrom geen 400cc? een ongetuned zxr400 blok spuugt 65 pk uit. ander uitlaatje, ander luchtfilter, flatsiders, haal er er zonder probleem 75-80 pk uit. en omdat hij maar 400cc is zal hij ook relatief weinig lucht verbruiken denk ik?

verdere voordeelen:
-zeer compact
-weegt geen reet
 
Jongens, doe niet zo moeilijk, koop 12 honda 50cc 4takt blokjes, zaag de versnellingsbakken eraf, koppel deze blokjes naar eigen inzicht met elkaar, laat de uitgaande as naar 1 versnellingsbak gaan, en klaar is je blokje.
10 pk haal je toch wel relatief gemakkelijk uit 1 zo'n cylindertje, en met wat werk ook nog wel 15pk, dus met wat transmissieverlies moet er toch wel een 130 pk uit kunnen komen 8-)
Je doet moeite, of je doet 't niet!

Of nóg beter, 10 cylindertjes opboren naar 61cc, en cartertje gieten (of nóg mooier uit aluminium frezen), krukje maken, en er lekker een V10 motortje van maken, injectie erop, spaghetti pijpje maken...... :9 ik heb NU al zin om het te maken }) maar helaas........., géén tijd! (én geen geld '( )
 
Laatst bewerkt:
Jongens, doe niet zo moeilijk, koop 12 honda 50cc 4takt blokjes, zaag de versnellingsbakken eraf, koppel deze blokjes naar eigen inzicht met elkaar, laat de uitgaande as naar 1 versnellingsbak gaan, en klaar is je blokje.
10 pk haal je toch wel relatief gemakkelijk uit 1 zo'n cylindertje, en met wat werk ook nog wel 15pk, dus met wat transmissieverlies moet er toch wel een 130 pk uit kunnen komen 8-)
Je doet moeite, of je doet 't niet!

Of nóg beter, 10 cylindertjes opboren naar 61cc, en cartertje gieten (of nóg mooier uit aluminium frezen), krukje maken, en er lekker een V10 motortje van maken, injectie erop, spaghetti pijpje maken...... :9 ik heb NU al zin om het te maken }) maar helaas........., géén tijd! (én geen geld '( )

Ik gok dat de restrictie in de inlaat (van 2cm) geld voor het totaal en niet per cyl. :? (krijg je er dan nog ~130pk uit?)

Maar drukvulling mag wel :) . Dus een standaard 600cc 4-cyl. bouwen met compressor :) .
 
ik zou voor een 4-cilinder gaan, een mono kan minder toeren aan.
gezien je terugtuned op vermogen kan je in die 4-cilinder lichtere drijfstangen en zuigers etc steken waardoor je zelfs nog aan toeren wint.
zo gaat ie lekker veel vermogen leveren :)
 
........................................
Aangezien het ontwikkeld wordt voor amateur coureurs en voor een mickey mouse circuit :o , is volgens ons koppel redelijk belangrijk.Het vermogen moet natuurlijk wel in de buurt zitten van de 80pk.(liefst hoger }) )......................



Juist om koppel bij weinig toeren te krijgen en om een turbogat te voorkomen zou je juist met een krukasaangedreven compressor kunnen werken. Denk aan een G60 (of G40) -lader van een volksfiets. Deze compressors zorgen voor een goede drukvulling die de drukval over de restrictor weer compenseren en deze compressors zijn niet afhankelijk van de hoeveelheid uitlaatgas wat het blokje eruit spuugt.


Zie ook de extreem lompe botte tuning van dikke amerikaanse V8 motoren. Gewoon een Roots compressor erop en we blazen mengsel erin, dwars door allerlei ongewenste vormen van het inlaatkanaal. Werkt gegarandeerd... :)
 
Juist om koppel bij weinig toeren te krijgen en om een turbogat te voorkomen zou je juist met een krukasaangedreven compressor kunnen werken. Denk aan een G60 (of G40) -lader van een volksfiets. Deze compressors zorgen voor een goede drukvulling die de drukval over de restrictor weer compenseren en deze compressors zijn niet afhankelijk van de hoeveelheid uitlaatgas wat het blokje eruit spuugt.
...

Dat zie ik ook als een haalbare oplossing :) . Je kunt meestal wel een pully op de krukas kwijt en zo met een riemoverbrenging verder naar een G40.

Het blok hoef je waarschijnlijk niets aan te veranderen aangezien je alleen maar bezig bent om het ding weer op zijn orginele vermogen terug te brengen (met restrictor).


@Investig8or: Het blok maakt naar mijn mening niet veel uit, zorg gewoon voor een goed systeem met drukvulling om de restrictor te overwinnen.
 
Jongens, doe niet zo moeilijk, koop 12 honda 50cc 4takt blokjes, zaag de versnellingsbakken eraf, koppel deze blokjes naar eigen inzicht met elkaar, laat de uitgaande as naar 1 versnellingsbak gaan, en klaar is je blokje.
10 pk haal je toch wel relatief gemakkelijk uit 1 zo'n cylindertje, en met wat werk ook nog wel 15pk, dus met wat transmissieverlies moet er toch wel een 130 pk uit kunnen komen 8-)
Je doet moeite, of je doet 't niet!

Of nóg beter, 10 cylindertjes opboren naar 61cc, en cartertje gieten (of nóg mooier uit aluminium frezen), krukje maken, en er lekker een V10 motortje van maken, injectie erop, spaghetti pijpje maken...... :9 ik heb NU al zin om het te maken }) maar helaas........., géén tijd! (én geen geld '( )

een V12 met 600cc inhoud? :o
 
Jongens, doe niet zo moeilijk, koop 12 honda 50cc 4takt blokjes, zaag de versnellingsbakken eraf, koppel deze blokjes naar eigen inzicht met elkaar, laat de uitgaande as naar 1 versnellingsbak gaan, en klaar is je blokje.
10 pk haal je toch wel relatief gemakkelijk uit 1 zo'n cylindertje, en met wat werk ook nog wel 15pk, dus met wat transmissieverlies moet er toch wel een 130 pk uit kunnen komen 8-)
Je doet moeite, of je doet 't niet!

Of nóg beter, 10 cylindertjes opboren naar 61cc, en cartertje gieten (of nóg mooier uit aluminium frezen), krukje maken, en er lekker een V10 motortje van maken, injectie erop, spaghetti pijpje maken...... :9 ik heb NU al zin om het te maken }) maar helaas........., géén tijd! (én geen geld '( )


juist dat moet je doen. Als je daar nog een turbo, goede sportfilter, carb. enz enz opzet en nog wat lach gas erbij doet, is ie helemaal de bom })
 
Terug
Bovenaan Onderaan