project K75GS

Arie-K100RS

Die hard MF'er
#1
Ik lees al een tijdje mee op het Motor-Forum, vooral de diverse projecten die her en der opgestard worden vind ik interesant.

Het wordt nu tijd dat ik mijn eigen project hier ook maar eens laat zien.

Begin december 2012 heb ik deze K aan geschaft met 138000km op de klok


Het uitgangspunt zal deze K zijn die ik op het www heb gevonden


Op marktplaats heb ik een mooie voorvork uit een 250cc Suzuki crosser gevonden die ik wel geschikt acht voor mijn project.


Met de voorvork komen gelijk de eerste problemen, het balhoofd van de Suzuki is zo'n 15mm langer dan die van de K, en ook de balhoofdpen is dikker en dus zijn de lagers ook groter.
Een vervangend lager met de buitendiameter van de K en de binnendiameter van de Suzuki is niet te vinden.
Maar zoals jullie op de foto van de vork kunnen zien zitten de binnenconus met de rollen nog op de vork.
Deze binnen conussen passen toevallig precies in de buiten schalen van de BMW lagers, zodat er nu samengestelde lagers gemaakt zijn.
Om het lengte verschil te overbruggen heb ik onder het onderste balhoofdlager de boel 6mm uitgevuld, zo ook boven het bovenste lager. Hiermee is 12mm gewonnen.
De buitenste lagerschalen heb ik onder en boven uit het balhoofd gehaald en hier een ring van 2mm onder gelegt, zodat ik weer 4mm gewonnen heb. Op deze manier heb ik in totaal 16mm gewonnen en de vork past nu precies in de K.
De volgende hobbel die genomen moet worden is het pas maken van het voorwiel in de vork (lees een passende as maken)
Het grootste oog in de vork is 25mm, en dat is precies de dikte van de K as.
Het kleinste oog is 20mm, dus ik dacht de bestaande K as gewoon af te (laten) draaien. Helaas is de as van de K hol, zodat je die niet kan verschralen. Bij een metaal bedrijf in Heerhugowaard hebben ze een nieuwe as voor mij gedraaid.

De K staat er nu zo bij




Omdat de K aan de voorkant zo'n 10cm hoger is komen te staan, moet dit aan de achterkant ook gecompenseerd worden.
Nu zou ik er simpelweg een langere schokbreker van een K1100 onder kunnen zetten, maar de oplettende kijker heeft natuurlijk allang gezien dat er een mooi instelbaar Koni schokkertje onder de K zat bij aanschaf.
Deze schokbreker wil ik weer gebruiken, en daarom heb ik besloten om de onderste schokbreker bevestiging wat naar voren te brengen, waardoor het geheel ongeveer 5cm omhoog komt.
Ik heb dit op de volgende manier gedaan (zie foto's)







Als ik het zadel erop zet kan ik nog precies met mijn voetjes bij de grond :)



Verder heb ik de radiateur bevestiging aangepast zodat de slang nu door het carterdeksel loopt en niet er voorlangs zoals op een K75RT normaal is.
Op MP een uitlaatdempertje gescoord
Gister een paar lasbochtjes gekocht en daar vandaag dus mee aan het stoeien geweest



En een filmpje hoe hij klinkt. (wel een beetje hard, moet nog maar een db killertje in)

Inmiddels heb ik er in de huidige setup een stukje mee gereden, en dat valt niet tegen.

Er moet nog heel wat gebeuren voor hij klaar is. We gaan rustig verder.
 
Laatst bewerkt:

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
102.334
32
www.motor-forum.nl
#6
Onderste bevestiging van de achterveer ziet mij er nogal fragiel uit :?

Gewicht (en de klappen) word nu opgevangen door twee niet al te stevige inbusboutjes van de bevestiging cardanklok die er nooit op gerekend hebben krachten in dit richting op te vangen ?
 
14 jul 2008
122
0
42
#7
idd, ik zou eerder voor een langere veer gaan.... hiermee zou ik niet het terrein in gaan. :N

Verder klasse hoor! Ik wil je niet ontmoedigen, ga vooral helemaal los. Maar lieft wel veilig :]
 
Laatst bewerkt:

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
0
34
#8
Cool! Ik volg hem ook. Leuk als je een GS wil, maar de hoge prijzen van de GS'en niet wil/kan betalen!
 
#11
Update 25/5/13

Vandaag met de voorrem bezig geweest.
Omdat van de standaard aanwezige remschijven er één vervalt en ik daardoor wat remwerking ga missen heb ik besloten om er een remschijf van een 16v K op te zetten.
Ik had er nog één liggen van mijn K100, deze kon ik mooi voor de maatvoering gebruiken ( de schijf zit bijna op de slijtage limiet)

Ook hadden de standaard schijven een wat merkwaardig slijtage patroon (het lijkt of ze naar binnen geplooid zijn)



Omdat een schijf van een 16klepper niet zondermeer op een Y wiel past moest hier een adapter voor gedraaid worden.
Het draaiwerk kan ik helaas niet zelf, maar daar heb ik mijn adresjes voor ;)


De adapter nog zonder bevestigingsgaten.


Hier na het boren en tappen van schroefdraad


En bevestigt op het wiel


en in de motor

Als remklauw had ik een achterremklauw van een R1100GS in gedachten, en deze ook aangeschaft.

Maar hier heb ik toch een foutje gemaakt, want ik heb er geen rekening mee gehouden dat er linkse en rechtse remklauwen bestaan
De klauw van de R1100GS komt van de rechterkant en moet nu links gemonteerd worden wat helaas niet gaat lukken.
Ik zal dus op zoek moeten naar een andere linkse klauw.
Ik houd jullie op de hoogte *D
 

Arie-K100RS

Die hard MF'er
#12
update 9/6/13
Gister een andere remklauw gekocht, en hier vandaag een malletje voor gemaakt om hem te bevestigen. Het is nog niet helemaal naar m'n zin maar je krijgt wel een idee hoe het moet worden.
Zodra het wel naar m'n zin is dan voer ik het in aluminium uit.



 
#14
update 11/6/13

Vanavond weer even met de voorrem bezig geweest. Gister een nieuw houten malletje gemaakt omdat de oude nog niet helemaal naar mijn zin was, en deze vandaag omgezet naar een aluminium exemplaar.
Bij gebrek aan een fraisbank de remplaat met een decoupeerzaag uitgezaagd (valt een beetje tegen met 10mm dik alu) en met een bandschuurmachine bijgewerkt. Ik ben tevreden over het resultaat.

Het houten en aluminium exemplaar naast elkaar.


in close up gemonteerd
 

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
25.194
9
46
#15
Voldoet zoon voorvork van een licht crossertje wel voor een Beemer die waarschijnlijk bijna twee keer zo zwaar is ?