Arie-K100RS
MF veteraan
Ik lees al een tijdje mee op het Motor-Forum, vooral de diverse projecten die her en der opgestard worden vind ik interesant.
Het wordt nu tijd dat ik mijn eigen project hier ook maar eens laat zien.
Begin december 2012 heb ik deze K aan geschaft met 138000km op de klok
Het uitgangspunt zal deze K zijn die ik op het www heb gevonden
Op marktplaats heb ik een mooie voorvork uit een 250cc Suzuki crosser gevonden die ik wel geschikt acht voor mijn project.
Met de voorvork komen gelijk de eerste problemen, het balhoofd van de Suzuki is zo'n 15mm langer dan die van de K, en ook de balhoofdpen is dikker en dus zijn de lagers ook groter.
Een vervangend lager met de buitendiameter van de K en de binnendiameter van de Suzuki is niet te vinden.
Maar zoals jullie op de foto van de vork kunnen zien zitten de binnenconus met de rollen nog op de vork.
Deze binnen conussen passen toevallig precies in de buiten schalen van de BMW lagers, zodat er nu samengestelde lagers gemaakt zijn.
Om het lengte verschil te overbruggen heb ik onder het onderste balhoofdlager de boel 6mm uitgevuld, zo ook boven het bovenste lager. Hiermee is 12mm gewonnen.
De buitenste lagerschalen heb ik onder en boven uit het balhoofd gehaald en hier een ring van 2mm onder gelegt, zodat ik weer 4mm gewonnen heb. Op deze manier heb ik in totaal 16mm gewonnen en de vork past nu precies in de K.
De volgende hobbel die genomen moet worden is het pas maken van het voorwiel in de vork (lees een passende as maken)
Het grootste oog in de vork is 25mm, en dat is precies de dikte van de K as.
Het kleinste oog is 20mm, dus ik dacht de bestaande K as gewoon af te (laten) draaien. Helaas is de as van de K hol, zodat je die niet kan verschralen. Bij een metaal bedrijf in Heerhugowaard hebben ze een nieuwe as voor mij gedraaid.
De K staat er nu zo bij
Omdat de K aan de voorkant zo'n 10cm hoger is komen te staan, moet dit aan de achterkant ook gecompenseerd worden.
Nu zou ik er simpelweg een langere schokbreker van een K1100 onder kunnen zetten, maar de oplettende kijker heeft natuurlijk allang gezien dat er een mooi instelbaar Koni schokkertje onder de K zat bij aanschaf.
Deze schokbreker wil ik weer gebruiken, en daarom heb ik besloten om de onderste schokbreker bevestiging wat naar voren te brengen, waardoor het geheel ongeveer 5cm omhoog komt.
Ik heb dit op de volgende manier gedaan (zie foto's)
Als ik het zadel erop zet kan ik nog precies met mijn voetjes bij de grond
Verder heb ik de radiateur bevestiging aangepast zodat de slang nu door het carterdeksel loopt en niet er voorlangs zoals op een K75RT normaal is.
Op MP een uitlaatdempertje gescoord
Gister een paar lasbochtjes gekocht en daar vandaag dus mee aan het stoeien geweest
En een filmpje hoe hij klinkt. (wel een beetje hard, moet nog maar een db killertje in)
Inmiddels heb ik er in de huidige setup een stukje mee gereden, en dat valt niet tegen.
Er moet nog heel wat gebeuren voor hij klaar is. We gaan rustig verder.
Het wordt nu tijd dat ik mijn eigen project hier ook maar eens laat zien.
Begin december 2012 heb ik deze K aan geschaft met 138000km op de klok
Het uitgangspunt zal deze K zijn die ik op het www heb gevonden
Op marktplaats heb ik een mooie voorvork uit een 250cc Suzuki crosser gevonden die ik wel geschikt acht voor mijn project.
Met de voorvork komen gelijk de eerste problemen, het balhoofd van de Suzuki is zo'n 15mm langer dan die van de K, en ook de balhoofdpen is dikker en dus zijn de lagers ook groter.
Een vervangend lager met de buitendiameter van de K en de binnendiameter van de Suzuki is niet te vinden.
Maar zoals jullie op de foto van de vork kunnen zien zitten de binnenconus met de rollen nog op de vork.
Deze binnen conussen passen toevallig precies in de buiten schalen van de BMW lagers, zodat er nu samengestelde lagers gemaakt zijn.
Om het lengte verschil te overbruggen heb ik onder het onderste balhoofdlager de boel 6mm uitgevuld, zo ook boven het bovenste lager. Hiermee is 12mm gewonnen.
De buitenste lagerschalen heb ik onder en boven uit het balhoofd gehaald en hier een ring van 2mm onder gelegt, zodat ik weer 4mm gewonnen heb. Op deze manier heb ik in totaal 16mm gewonnen en de vork past nu precies in de K.
De volgende hobbel die genomen moet worden is het pas maken van het voorwiel in de vork (lees een passende as maken)
Het grootste oog in de vork is 25mm, en dat is precies de dikte van de K as.
Het kleinste oog is 20mm, dus ik dacht de bestaande K as gewoon af te (laten) draaien. Helaas is de as van de K hol, zodat je die niet kan verschralen. Bij een metaal bedrijf in Heerhugowaard hebben ze een nieuwe as voor mij gedraaid.
De K staat er nu zo bij
Omdat de K aan de voorkant zo'n 10cm hoger is komen te staan, moet dit aan de achterkant ook gecompenseerd worden.
Nu zou ik er simpelweg een langere schokbreker van een K1100 onder kunnen zetten, maar de oplettende kijker heeft natuurlijk allang gezien dat er een mooi instelbaar Koni schokkertje onder de K zat bij aanschaf.
Deze schokbreker wil ik weer gebruiken, en daarom heb ik besloten om de onderste schokbreker bevestiging wat naar voren te brengen, waardoor het geheel ongeveer 5cm omhoog komt.
Ik heb dit op de volgende manier gedaan (zie foto's)
Als ik het zadel erop zet kan ik nog precies met mijn voetjes bij de grond
Verder heb ik de radiateur bevestiging aangepast zodat de slang nu door het carterdeksel loopt en niet er voorlangs zoals op een K75RT normaal is.
Op MP een uitlaatdempertje gescoord
Gister een paar lasbochtjes gekocht en daar vandaag dus mee aan het stoeien geweest
En een filmpje hoe hij klinkt. (wel een beetje hard, moet nog maar een db killertje in)
Inmiddels heb ik er in de huidige setup een stukje mee gereden, en dat valt niet tegen.
Er moet nog heel wat gebeuren voor hij klaar is. We gaan rustig verder.
Laatst bewerkt: