Project motorfiets ombouwen: 2 vragen om de richting te bepalen

Sandwedge

Rookie
11 mrt 2020
16
5
Hallo motorliefhebbers,

ik lees al een paar maanden mee en wil nu zelf een project starten waarbij ik een aantal vragen heb (waarschijnlijk met een hoog noob gehalte). Eerst even voorstellen, ik ben een man van 42 en woon in Oisterwijk. Vorig jaar zomer wilde ik, na een lange pauze van +/- 20 jaar, weer motor gaan rijden. Omdat ik niet precies wilde welk type motor het beste bij mij past heb ik besloten een motor op marktplaats te kopen. Leek mij wijzer dan een nieuwe bij de dealer halen en dan het risico lopen dat een ander type beter bij mij past (weet het overigens nog steeds niet precies ;-) ). Dat is een (her en daar knullig) verbouwde Kawasaki 440 LTD geworden met beltdrive. Voor de veiligheid vorig jaar de motor eerst weggebracht voor een grote beurt en voorzien van nieuwe banden.

Nu speel ik echter met het idee de motor vooral optisch en (in mindere mate) technisch te verbeteren, waarbij ik het grootste gedeelte zelf wil doen. Nu wil ik jullie niet vermoeien met allerlei vragen mbt gedetailleerde klusjes. Wel heb ik twee vragen die voor mij bepalend zijn in welke richting het aankomende project gaat lopen. Mbt tot die vragen heb ik al research verricht, echter lijkt het zo te gaan dat hoe meer ik erover lees, des te tegenstrijdiger de verhalen en des te moeilijker het voor mij wordt om een keuze te maken. Vandaar de hulpvraag op dit forum.

Even wat achtergrond, wellicht helpt dit:
- ik ben een sleutelaar van beginnend niveau, wel 2 workshops gevolgd bij Erik van Lent en inmiddels wat kleinere klussen zelf gedaan
- ik heb ruimte om de motor droog te stallen, gereedschap is ook geen issue
- ik heb 10 uur per week tijd om te sleutelen, projectrichtlijn is 6 maanden
- ik heb een werkplaatshandboek
- ik wil zoveel mogelijk zelf de motor en het blok helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, bepaalde delen vervangen en een nieuwe kabelboom erin zetten (ongeacht of dit nodig is vind ik het gewoon erg leuk om te doen)
- ik rijd (in het weekend en sporadisch en keer door de week) op de motor wanneer het boven de 15 graden is en niet regent, 5000 km/jaar ga ik zeker niet halen. Mooi weer rijder dus
- ik neem nooit passagiers mee op de motor, rijd dus altijd solo
- ik rijd per rit max 100km en probeer de snelweg te vermijden (ook een keuze ivm het 440cc blokje natuurlijk)
- budget is een rekbaar begrip maar +/- 2500 euro is waar ik nu aan denk, kan echter omhoog

Bijgevoegd wat foto's van de huidige situatie en 1 foto van de richting waar het naartoe gaat (wordt geen duplicaat). Nu de twee vragen:
1) naast het frame en de velgen ook het motorblok en benzinetank laten stralen en poedercoaten of stralen en zelf spuiten? Lees hier veel over de verschillende manieren van stralen en de voor/nadelen van coaten. Ik heb het blok nu zelf schoongemaakt en met hittebestendige verf van Motip behandeld. Wat mij echter gruwelijk irriteert is de verf zo gevoelig is bij het wassen (geen hogedruk uiteraard), als wat benzine morst bij het tanken, etc en ik elke keer weer bij moet spuiten. Ik wil derhalve een oplossing waarbij dit niet het geval is (wordt overigens een andere kleur dan zwart).

2) Nu zitten er 2 schokbrekers en veren op, optisch vind ik een monoshock echter mooier. Ook hier is het zo dat hoe meer ik erover lees hoe tegenstrijdiger de verhalen ;-). Is de ombouw naar een monoshock en het resultaat op deze motor dermate ingrijpend voor de handling en comfort dat ervaringsdeskundigen zeggen; niet doen?

Dank alvast voor het lezen en reacties zijn welkom!
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_6210.jpg
    thumbnail_IMG_6210.jpg
    287,4 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_6209.jpg
    thumbnail_IMG_6209.jpg
    299 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_6208.jpg
    thumbnail_IMG_6208.jpg
    311,7 KB · Weergaven: 21
  • Screenshot 2020-03-11 at 14.49.21.png
    Screenshot 2020-03-11 at 14.49.21.png
    461,2 KB · Weergaven: 26
Ja, soms zitten er echt wel echte zelfbouw-kneuzen tussen.
Maar is idd vooral een kwestie van smaak. Voor mij hoef je een motor NIET te mishandelen. Eigenlijk vind ik het zelden mooi.

Bij de grote motorbouwers zitten complete ontwerpafdelingen die de motor mooi moeten laten uitzien. Anders gaan ze 'm niet verkopen.
Veel zelfbouwers denken dat ze dat beter kunnen achter in het schuurtje met een lasbrander en een slijptol. Dacht 't niet!
Je snapt het punt van een zelfbouw niet, ze bouwen die(meestal) niet voor jou maar voor zichzelf.

Er zijn genoeg motoren die standaard al lelijk zijn.
 
Ja, soms zitten er echt wel echte zelfbouw-kneuzen tussen.
Maar is idd vooral een kwestie van smaak. Voor mij hoef je een motor NIET te mishandelen. Eigenlijk vind ik het zelden mooi.

Bij de grote motorbouwers zitten complete ontwerpafdelingen die de motor mooi moeten laten uitzien. Anders gaan ze 'm niet verkopen.
Veel zelfbouwers denken dat ze dat beter kunnen achter in het schuurtje met een lasbrander en een slijptol. Dacht 't niet!

Grappig dat je dat zegt. Ontwerpafdelingen hebben zelden een zekere stijl ontwikkeld. Dat is altijd een gevolg geweest van een film, racen of andere doe het zelf stromingen zoals café racers, streetfighters, retro’s.

Het is niet erg dat het je smaak niet is. Maar ga liever een ander aanmoedigen waarvan je wel vindt dat het mooi is..
 
Tja, ik vind ook dat je gewoon lekker moet doen wat je zelf wil. Daarnaast zijn dingen als verbouwen van het frame, wat de rij eigenschappen van de motor zou kunnen beïnvloeden, wel iets waar je naar mijn mening toch wel goed over na moet denken of het veilig is en blijft. Uiteraard weet ik niks van jouw kennis en kunde, dus hoop ik dat je dat zelf goed genoeg in kan schatten.
Lekker aan de knutsel gaan dus ;)
 
Ja, soms zitten er echt wel echte zelfbouw-kneuzen tussen.
Maar is idd vooral een kwestie van smaak. Voor mij hoef je een motor NIET te mishandelen. Eigenlijk vind ik het zelden mooi.

Bij de grote motorbouwers zitten complete ontwerpafdelingen die de motor mooi moeten laten uitzien. Anders gaan ze 'm niet verkopen.
Veel zelfbouwers denken dat ze dat beter kunnen achter in het schuurtje met een lasbrander en een slijptol. Dacht 't niet!
@mean-machine Ga mijn topics maar volgen, dat is een bindend advies, allemaal superstandaard motoren tot de laatste bout origineel opgebouwd :Y

1 van de 4 boutjes van de radiator kwijt, roep CMSNL er maar weer bij :P
 
Begin inderdaad eens bij het begin.

Je weet nog niet of je het überhaupt iets vind. Doe de basis eens en ga er (wellicht komende week al) een paar keer op rijden.

Maak een lijstje met alles wat je te binnen schiet.

10u p.w. als professioneel prutser en 6 mnd als deadline is vrij ambitieus met de huidige ideeën.

Wil je wel meteen volgas sleutelen, begin dan eerst eens met het standaard onderhoud en alleen als je zeker weet dat alles naar behoren functioneert: complete demontage en schoonmaken, lagers vervangen waar nodig en elektra aanpakken.

Vind het ook leuk om te klungelen, maar het moet wel overzichtelijk blijven. Start je met een niet lopende motor en verpruts je iets voordat je dat opgelost hebt, creëer je mogelijk dus nieuwe problemen en wordt het zoeken naar een spelt in een hooiberg.

Veel foto's maken, desnoods een oude compactcamera welke vettig/vies mag worden erbij pakken.

Voordat je begint inlezen (op het onderwerp en door het WPHB door te nemen) en waar nodig advies vragen.

Dan maar eens zien hoe lang je bezig bent, je kwijt bent en hoeveel geduld je nog over hebt.

Weggooien of verkoop t.b.v. onderdelen kan altijd nog voor 200 euro.
 
Ik zou de achterbrug niet verlassen. Ik zou op zoek gaan naar een achterbrug van een soortgelijke motor die al een monoshock heeft. Een Honda Hawk heeft volgens mij zoiets of een CB1. Dan moet je alleen een opname in je frame (laten) lassen.
Vanzelf gaat het natuurlijk niet. De achterbrug lagering moet passen, het kettingwiel moet in lijn komen. Het is een hoop passen en meten en busjes maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan