Project motorfiets ombouwen: 2 vragen om de richting te bepalen

Sandwedge

Rookie
11 mrt 2020
16
5
Hallo motorliefhebbers,

ik lees al een paar maanden mee en wil nu zelf een project starten waarbij ik een aantal vragen heb (waarschijnlijk met een hoog noob gehalte). Eerst even voorstellen, ik ben een man van 42 en woon in Oisterwijk. Vorig jaar zomer wilde ik, na een lange pauze van +/- 20 jaar, weer motor gaan rijden. Omdat ik niet precies wilde welk type motor het beste bij mij past heb ik besloten een motor op marktplaats te kopen. Leek mij wijzer dan een nieuwe bij de dealer halen en dan het risico lopen dat een ander type beter bij mij past (weet het overigens nog steeds niet precies ;-) ). Dat is een (her en daar knullig) verbouwde Kawasaki 440 LTD geworden met beltdrive. Voor de veiligheid vorig jaar de motor eerst weggebracht voor een grote beurt en voorzien van nieuwe banden.

Nu speel ik echter met het idee de motor vooral optisch en (in mindere mate) technisch te verbeteren, waarbij ik het grootste gedeelte zelf wil doen. Nu wil ik jullie niet vermoeien met allerlei vragen mbt gedetailleerde klusjes. Wel heb ik twee vragen die voor mij bepalend zijn in welke richting het aankomende project gaat lopen. Mbt tot die vragen heb ik al research verricht, echter lijkt het zo te gaan dat hoe meer ik erover lees, des te tegenstrijdiger de verhalen en des te moeilijker het voor mij wordt om een keuze te maken. Vandaar de hulpvraag op dit forum.

Even wat achtergrond, wellicht helpt dit:
- ik ben een sleutelaar van beginnend niveau, wel 2 workshops gevolgd bij Erik van Lent en inmiddels wat kleinere klussen zelf gedaan
- ik heb ruimte om de motor droog te stallen, gereedschap is ook geen issue
- ik heb 10 uur per week tijd om te sleutelen, projectrichtlijn is 6 maanden
- ik heb een werkplaatshandboek
- ik wil zoveel mogelijk zelf de motor en het blok helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, bepaalde delen vervangen en een nieuwe kabelboom erin zetten (ongeacht of dit nodig is vind ik het gewoon erg leuk om te doen)
- ik rijd (in het weekend en sporadisch en keer door de week) op de motor wanneer het boven de 15 graden is en niet regent, 5000 km/jaar ga ik zeker niet halen. Mooi weer rijder dus
- ik neem nooit passagiers mee op de motor, rijd dus altijd solo
- ik rijd per rit max 100km en probeer de snelweg te vermijden (ook een keuze ivm het 440cc blokje natuurlijk)
- budget is een rekbaar begrip maar +/- 2500 euro is waar ik nu aan denk, kan echter omhoog

Bijgevoegd wat foto's van de huidige situatie en 1 foto van de richting waar het naartoe gaat (wordt geen duplicaat). Nu de twee vragen:
1) naast het frame en de velgen ook het motorblok en benzinetank laten stralen en poedercoaten of stralen en zelf spuiten? Lees hier veel over de verschillende manieren van stralen en de voor/nadelen van coaten. Ik heb het blok nu zelf schoongemaakt en met hittebestendige verf van Motip behandeld. Wat mij echter gruwelijk irriteert is de verf zo gevoelig is bij het wassen (geen hogedruk uiteraard), als wat benzine morst bij het tanken, etc en ik elke keer weer bij moet spuiten. Ik wil derhalve een oplossing waarbij dit niet het geval is (wordt overigens een andere kleur dan zwart).

2) Nu zitten er 2 schokbrekers en veren op, optisch vind ik een monoshock echter mooier. Ook hier is het zo dat hoe meer ik erover lees hoe tegenstrijdiger de verhalen ;-). Is de ombouw naar een monoshock en het resultaat op deze motor dermate ingrijpend voor de handling en comfort dat ervaringsdeskundigen zeggen; niet doen?

Dank alvast voor het lezen en reacties zijn welkom!
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_6210.jpg
    thumbnail_IMG_6210.jpg
    287,4 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_6209.jpg
    thumbnail_IMG_6209.jpg
    299 KB · Weergaven: 21
  • thumbnail_IMG_6208.jpg
    thumbnail_IMG_6208.jpg
    311,7 KB · Weergaven: 21
  • Screenshot 2020-03-11 at 14.49.21.png
    Screenshot 2020-03-11 at 14.49.21.png
    461,2 KB · Weergaven: 26
ideen hebben is goed/leuk, het budget lijkt me ook in orde.

maar :
houdt er rekening mee dat als je in die motor 2500 euro pompt, die 2500 enkel van waarde zijn voor jou. als je later toch een andere motor zou willen zijn de gedane kosten van nul waarde.
als het blok nu probleemloos draait, vooral niet open doen. wederom weggesmeten geld.
vermits je veel vragen hebt en hoe meer je leest hoe moeilijker het wordt : zet die mono ophanging uit je hoofd. geen werkje voor een beginnend sleutelaar. om maar te zwijgen over het verschil tussen een ophangingdie er goed uit ziet en 1 die goed werkt.
 
ideen hebben is goed/leuk, het budget lijkt me ook in orde.

maar :
houdt er rekening mee dat als je in die motor 2500 euro pompt, die 2500 enkel van waarde zijn voor jou. als je later toch een andere motor zou willen zijn de gedane kosten van nul waarde.
als het blok nu probleemloos draait, vooral niet open doen. wederom weggesmeten geld.
vermits je veel vragen hebt en hoe meer je leest hoe moeilijker het wordt : zet die mono ophanging uit je hoofd. geen werkje voor een beginnend sleutelaar. om maar te zwijgen over het verschil tussen een ophangingdie er goed uit ziet en 1 die goed werkt.

Thx voor de feedback. Een hobby mag ook geld kosten, ik ga ervan uit dat ik het geld wat in de motor gaat er niet meer uit krijg. Derhalve is het blok openen en weer dichtschroeven voor mij gewoon leuk om te doen. Mbt lassen en monoshock erin zetten; ik wil veel zelf doen maar ken ook mijn beperkingen en dit soort werkzaamheden kan ik uitbesteden. De vraag was echt bedoeld of een monoshock kan zonder dat de veiligheid/handling een drama wordt bij deze fiets (is natuurlijk oud en wellicht niet voor niets gebouwd met een dual shock.
 
De vraag was echt bedoeld of een monoshock kan zonder dat de veiligheid/handling een drama wordt bij deze fiets (is natuurlijk oud en wellicht niet voor niets gebouwd met een dual shock.

Kan ja. Het nadeel is dat je (erg) veel aan moet passen aan het frame/achterbrug/schokbreker etc. Dus als je dit niet zelf kan, dan ben je al 2500,- verder aan een professional die dit moet doen vrees ik.

Edit; Wat betreft vraag 1; laten spuiten/coaten is in de meeste gevallen altijd beter/sterker dan zelf aanrommelen.

Het is maar net wat je er mee wilt, als je lekker zelf aan de gang wilt zou ik gewoon zelf zo veel mogelijk doen. Dan moet je alleen accepteren dat het waarschijnlijk geen showroom-staat motor wordt. Boeit je dat niet, en wil je deze zomer lekker rijden op je eigen gemaakte creatie? Dan lekker zelf aan de slag :)
 
Wat betreft het spuitwerk hangt het een beetje af wat je zelf wil doen en wat je wil uitbesteden en dus wat je eraan wil uitgeven.

Ik verklaar me nader:

Frame: Als het volledig kaal is kan je het laten poederlakken. Zeer stevig en glad, maar: zorg dat alle gaten en draad degelijk zijn afgetaped en bovendien zorg ervoor dat er nergens nog lagers aanwezig zijn.

Zelf ben ik als doe het zelver liefhebber van conventioneel spuitwerk met 2komponent autolakken. ( met pistool)
Als je geen compressor of dure spuitpistolen hebt of wil kopen is dat geen probleem, er zijn zeer degelijke 2komponent spuitbussen met professionele autolakken. Ik spreek NIET over de gekende 1komponent motip of andere bussen uit de reguliere doe het zelf zaak . Even goedkoop kan je terecht bij CROP ( of mogelijks andere webshops) voor 2k spuitbussen in alle RAL kleuren. Nadeel is dat eens je de spuitbus activeert (lak en harder samenvoegt) je binnen de 24u moet spuiten (liefst onmiddelijk). Voordeel is dat je wel een veel hardere kwaliteit krijgt van echte autolak en dat deze bussen een mooier spuitpatroon hebben voor kwalitatief werk en ze zijn niet zo duur. Deze laklaag is benzinebestendig en eigenlijk gewoon zoals de laklaag op je auto. Je kan ze ook perfect polijsten indien je foutjes wil wegwerken.
SUPER BELANGRIJK : voorbehandeling...... EERST super ontvetten, nog voor het schuren, dan opschuren en reinigen, dan een goede primer en dan de 2k lak.

Tank en carrosseriedelen : Idem dito, goed ontvetten en goede voorbehandeling, maar als je kiest voor een metaalkleur, dan spuit je eerst de gewenst metaalkleur in 1K (terug een spuitbus als je wil). Dat is een matte metaalkleur en hierover komt dan een 2K blanke lak om de metaalkleur op hoogglans te brengen en te beschermen met een harde laklaag. Dat is dan weer zo een bus die je moet activeren vooraleer te spuiten.

Tenslotte het motorblok : Er bestaan inderdaad 1k hittebestendige spuitbussen, maar zelf kan ik alleen maar aanraden om ook hier weer voor stevige 2K lak te gaan kiezen. Een motorblok moet je niet echt schuren maar extreem goed ontvetten en in geval van aluminium eerst een zeer dun laagje aluprimer.
De 2K lak kan de normale temperaturen aan de buitenkant van een motorblok aan . (Uiteraard geen uitlaatonderdelen en zo ). Het voordeel is dat je niet je komplete blok moet uiteen halen.
Wil je toch poedercoaten, dan moet alles gestript en toegekleeft worden en alle lagers eruit en alles in aparte onderdeeltjes. Its up to you.

Ik voeg hier een linkje bij dat je op weg helpt. Het staat de mods vrij dit te verwijderen. Ik heb geen enkele link met het bedrijf. Mijn enige doel is de topicstarter in de goede richting te wijzen van het oerwoud der spuitbussen, omdat veel mensen gewoon het bestaan van professionele 2Komponent spuitbussen en wat ermee mogelijk is niet kennen.
Lees vooral ook even de uitleg onderaan bij de links, dat verduidelijkt veel over het gebruik,spraypatroon,etc....

RAL kleur 2K spuitbus , glansgraad kies je zelf : 2K RAL-kleur in Spuitbus SprayMax - High Solid

2K spuitbus in kleur volgens autocode ( zelfde als hierboven maar ipv RAL kleur een autokleurcode) : 2K Autolak in Spuitbus SprayMax - High Solid

Als je voor een metaalkleur kiest dan ga je een 1K basislaag en een 2K blanke lak moeten spuiten

1K metaalkleur spuitbus op kleurcode : 1K Autolak in Spuitbus - iedere kleur op maat gemaakt
En die moet je dan overlakken met een 2K blanke hoogglanslak: 2K Blanke Lak Hoogglans in Spuitbus SprayMax
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de feedback. Een hobby mag ook geld kosten, ik ga ervan uit dat ik het geld wat in de motor gaat er niet meer uit krijg. Derhalve is het blok openen en weer dichtschroeven voor mij gewoon leuk om te doen. Mbt lassen en monoshock erin zetten; ik wil veel zelf doen maar ken ook mijn beperkingen en dit soort werkzaamheden kan ik uitbesteden. De vraag was echt bedoeld of een monoshock kan zonder dat de veiligheid/handling een drama wordt bij deze fiets (is natuurlijk oud en wellicht niet voor niets gebouwd met een dual shock.

Er zijn we meer dingen leuk om te doen.... maar als het blokje gewoon goed loopt dan heeft het dus eigenlijk geen nut.
Ik snap t wel, leuk, leerzaam. Maar zeker weten dat hij na het openen e weer terug monteren minstens net zo goed loopt ?

Ik zou op de sloop dan een tweede blok halen, kost je peanuts en dan die uit elkaar sleutelen, heb je gelijk een doos reserve onderdelen.
 
Er zijn we meer dingen leuk om te doen.... maar als het blokje gewoon goed loopt dan heeft het dus eigenlijk geen nut.
Ik snap t wel, leuk, leerzaam. Maar zeker weten dat hij na het openen e weer terug monteren minstens net zo goed loopt ?

Ik zou op de sloop dan een tweede blok halen, kost je peanuts en dan die uit elkaar sleutelen, heb je gelijk een doos reserve onderdelen.

Of koop een 2e motor met lager eruit ofzo, kan je en leren en je kan m weer verkopen met winst als het lukt *O*
 
Kan ja. Het nadeel is dat je (erg) veel aan moet passen aan het frame/achterbrug/schokbreker etc. Dus als je dit niet zelf kan, dan ben je al 2500,- verder aan een professional die dit moet doen vrees ik.

Edit; Wat betreft vraag 1; laten spuiten/coaten is in de meeste gevallen altijd beter/sterker dan zelf aanrommelen.

Het is maar net wat je er mee wilt, als je lekker zelf aan de gang wilt zou ik gewoon zelf zo veel mogelijk doen. Dan moet je alleen accepteren dat het waarschijnlijk geen showroom-staat motor wordt. Boeit je dat niet, en wil je deze zomer lekker rijden op je eigen gemaakte creatie? Dan lekker zelf aan de slag :)

Thx, hier heb ik iets aan.
 
Wat betreft het spuitwerk hangt het een beetje af wat je zelf wil doen en wat je wil uitbesteden en dus wat je eraan wil uitgeven.

Ik verklaar me nader:

Frame: Als het volledig kaal is kan je het laten poederlakken. Zeer stevig en glad, maar: zorg dat alle gaten en draad degelijk zijn afgetaped en bovendien zorg ervoor dat er nergens nog lagers aanwezig zijn.

Zelf ben ik als doe het zelver liefhebber van conventioneel spuitwerk met 2komponent autolakken. ( met pistool)
Als je geen compressor of dure spuitpistolen hebt of wil kopen is dat geen probleem, er zijn zeer degelijke 2komponent spuitbussen met professionele autolakken. Ik spreek NIET over de gekende 1komponent motip of andere bussen uit de reguliere doe het zelf zaak . Even goedkoop kan je terecht bij CROP ( of mogelijks andere webshops) voor 2k spuitbussen in alle RAL kleuren. Nadeel is dat eens je de spuitbus activeert (lak en harder samenvoegt) je binnen de 24u moet spuiten (liefst onmiddelijk). Voordeel is dat je wel een veel hardere kwaliteit krijgt van echte autolak en dat deze bussen een mooier spuitpatroon hebben voor kwalitatief werk en ze zijn niet zo duur. Deze laklaag is benzinebestendig en eigenlijk gewoon zoals de laklaag op je auto. Je kan ze ook perfect polijsten indien je foutjes wil wegwerken.
SUPER BELANGRIJK : voorbehandeling...... EERST super ontvetten, nog voor het schuren, dan opschuren en reinigen, dan een goede primer en dan de 2k lak.

Tank en carrosseriedelen : Idem dito, goed ontvetten en goede voorbehandeling, maar als je kiest voor een metaalkleur, dan spuit je eerst de gewenst metaalkleur in 1K (terug een spuitbus als je wil). Dat is een matte metaalkleur en hierover komt dan een 2K blanke lak om de metaalkleur op hoogglans te brengen en te beschermen met een harde laklaag. Dat is dan weer zo een bus die je moet activeren vooraleer te spuiten.

Tenslotte het motorblok : Er bestaan inderdaad 1k hittebestendige spuitbussen, maar zelf kan ik alleen maar aanraden om ook hier weer voor stevige 2K lak te gaan kiezen. Een motorblok moet je niet echt schuren maar extreem goed ontvetten en in geval van aluminium eerst een zeer dun laagje aluprimer.
De 2K lak kan de normale temperaturen aan de buitenkant van een motorblok aan . (Uiteraard geen uitlaatonderdelen en zo ). Het voordeel is dat je niet je komplete blok moet uiteen halen.
Wil je toch poedercoaten, dan moet alles gestript en toegekleeft worden en alle lagers eruit en alles in aparte onderdeeltjes. Its up to you.

Ik voeg hier een linkje bij dat je op weg helpt. Het staat de mods vrij dit te verwijderen. Ik heb geen enkele link met het bedrijf. Mijn enige doel is de topicstarter in de goede richting te wijzen van het oerwoud der spuitbussen, omdat veel mensen gewoon het bestaan van professionele 2Komponent spuitbussen en wat ermee mogelijk is niet kennen.
Lees vooral ook even de uitleg onderaan bij de links, dat verduidelijkt veel over het gebruik,spraypatroon,etc....

RAL kleur 2K spuitbus , glansgraad kies je zelf : 2K RAL-kleur in Spuitbus SprayMax - High Solid

2K spuitbus in kleur volgens autocode ( zelfde als hierboven maar ipv RAL kleur een autokleurcode) : 2K Autolak in Spuitbus SprayMax - High Solid

Als je voor een metaalkleur kiest dan ga je een 1K basislaag en een 2K blanke lak moeten spuiten

1K metaalkleur spuitbus op kleurcode : 1K Autolak in Spuitbus - iedere kleur op maat gemaakt
En die moet je dan overlakken met een 2K blanke hoogglanslak: 2K Blanke Lak Hoogglans in Spuitbus SprayMax

Dank voor de uitvoerige uitleg en de tips!
 
Blok stralen is wel een risico tenzij je alles uit elkaar haalt, lagers vervangt etc. Er kan altijd wat gruis anders langs een afdichting.

Blok uit elkaar halen en opnieuw opbouwen is duur qua pakkingen en lagers en geheid met een wat oudere fiets dat je van het ene in het andere valt.

Handiger is als die goed loopt, niet lekt, geen rare geluiden maakt en niet overmatig olie verbruikt om m optisch op te frissen met bv 2K lak en te laten voor wat het is. Kleppen stellen, nieuwe bougies, olie en filters en rijden.

Mono shock zul je naast frame en brug verstevigen/andere brug, best een bestaande configuratie pakken of kopiëren qua stand schokbreker, verhoudingen link systeem e.d. dan nog zien een geschikte schokbreker qua veer, slag en demping. Wil je dat goed doen is het geen low budget aanpassing. Een v in het frame lassen met een andere of versterkte brug en een schokbreker die er qua lengte tussen past, eventueel direct gemonteerd tussen frame en brug en daar misschien een verzwaarde veer op is ook een optie maar blijft het resultaat een beetje op de gok.

Ik zou m qua vering mooi stereo houden en eventueel een schokbreker upgrade.

Succes!
 
Blok stralen is wel een risico tenzij je alles uit elkaar haalt, lagers vervangt etc. Er kan altijd wat gruis anders langs een afdichting.

Blok uit elkaar halen en opnieuw opbouwen is duur qua pakkingen en lagers en geheid met een wat oudere fiets dat je van het ene in het andere valt.

Handiger is als die goed loopt, niet lekt, geen rare geluiden maakt en niet overmatig olie verbruikt om m optisch op te frissen met bv 2K lak en te laten voor wat het is. Kleppen stellen, nieuwe bougies, olie en filters en rijden.

Mono shock zul je naast frame en brug verstevigen/andere brug, best een bestaande configuratie pakken of kopiëren qua stand schokbreker, verhoudingen link systeem e.d. dan nog zien een geschikte schokbreker qua veer, slag en demping. Wil je dat goed doen is het geen low budget aanpassing. Een v in het frame lassen met een andere of versterkte brug en een schokbreker die er qua lengte tussen past, eventueel direct gemonteerd tussen frame en brug en daar misschien een verzwaarde veer op is ook een optie maar blijft het resultaat een beetje op de gok.

Ik zou m qua vering mooi stereo houden en eventueel een schokbreker upgrade.

Succes!
Dank voor de feedback, blijft dan idd een stereo schokbreker maar wel met een upgrade.
 
Klinkt heel ambitieus.. ken je verder niet.. maar lijkt erop dat je teveel wilt.

Overweeg te starten met een bepaald item. Spuiten of ander stuur/kabels/leiding of zelf zadel wat aanpassen.

Veel plezier!
 
Hij kan ook dat geld in een treinbaan op zolder stoppen.
@Sandwedge ik vind ten eerste die motor nu al übergeil en ten tweede je ambities geweldig, ik kan je geen adviezen geven behalve dat je niet moet poedercoaten, maar alleen omdat ik dat niks vind... dat is voor wasrekkies en vrachtwagenwielen...
 
TS moet het helemaal zelf weten, maar ik vind 't echt nix.

Je koopt een mislukt gebakje en daar wil je €2500 op stukgooien. :X
Het gebakje heeft vrijwel een waarde van zero. Na veel sleutelwerk blijft 't nog steeds zero.

Zonde van je tijd en energie.
Koop een fatsoenlijke motor, en als die dan toch tegenvalt dan koop je een ander type (weer) fatsoenlijke motor.

Zelf ben ik helemaal allergisch voor al die zelf-geknutselde aan- en opbouwsels. Bij 999 op 1000x is het een mislukking.
Ik heb er bij mezelf al moeite mee om een GPS-steun of een bagagerek te plaatsen.

Ga naar de hoeren, of verpats je geld in het casino of neem een goede vakantie.
Geld in de afvoerput gooien is op vele manieren mogelijk. Bij deze heb je er iig nog lol van.
Zoveel geld stukslaan op een (bij voorbaat) mislukt project kost je ook nog veel energie.

Advies: NIET DOEN!!
 
Hey Sandwedge,
Toevallig ben ik in mei precies hetzelfde begonnen. Niet zo extreem als een monoshock etc.

Even wat tips/opmerkingen:
-wen eraan dat mensen zeggen dat de motor het niet waard is. Dit hoor je ze echter niet zeggen als je een nieuwe motor koopt en na een jaar al meer dan 2500 is afgeschreven.
-Budget, volgens mij ga je er altijd overheen.
-Laswerk en zadel heb ik uitbesteed. Kosten vielen hier voor mee vond ik.
-Nieuwe kabelboom was wel erg duur
-coaten is prima te betalen
-blok zelf spuiten ivm volledig demonteren bij coaten
-Hou de motor zolang mogelijk zover mogelijk in elkaar (dan weet je nog goed hoe het zit)
-Zoeken op internet als iets niet lukt. Goede site voor technische tekeningen van motoren: Motorcycle Parts: Online Store for Best Accessories at Cheap Prices!
-Wat sites voor inspiratie bikeexif.com BikeBound.com pipeburn.com
- Geduld is een schone zaak
Ik heb vast nog meer tips die ik nu niet zo kan bedenken.
 
Als je als project graag wat wilt doen begin met het frame en randzaken.
De motor kan je altijd nog uitelkaar halen mocht je dat willen en letop dat word altijd veeeeel duurder dan jij denkt met alles nieuwe spullen die weer nodig hebt hem het dicht te schroeven.

Ik zou dan het advies over nemen om een sloopblok te kopen voor niks en die lekker losschroeven. dat is een mooi leer proces
 
Ja, soms zitten er echt wel echte zelfbouw-kneuzen tussen.
Maar is idd vooral een kwestie van smaak. Voor mij hoef je een motor NIET te mishandelen. Eigenlijk vind ik het zelden mooi.

Bij de grote motorbouwers zitten complete ontwerpafdelingen die de motor mooi moeten laten uitzien. Anders gaan ze 'm niet verkopen.
Veel zelfbouwers denken dat ze dat beter kunnen achter in het schuurtje met een lasbrander en een slijptol. Dacht 't niet!
 
  • Haha
Waarderingen: Ivan
Terug
Bovenaan Onderaan