Project ParaStoye-K

Goed plan, nu nog iemand vinden die signwriting in zijn opleiding gehad heeft en zich vrijwillig aanbiedt. 8-)
 
Ik vrees dat er momenteel wat dat betreft zelfs voor een signwriter geen eer te behalen valt aan die bak. Ik heb het er met meerdere on en offtopic over gehad en ik denk dat het plan als volgt wordt:

Linker onderkant van de bak is erg krokant, daar zal eerst een extra plaatje inmoeten om het weer stevig te maken, dat is gelukkig op het ijzer dus dat kan ik nog wel zelf erin braden.
Binnenkant goed schoonmaken en voorbewerken en beleggen met een paar lagen glasmat om de vorm vast te leggen en stevigheid te geven aan het geheel.
Buitenkant daarna proberen zo goed mogelijk in vorm te houden met een plamuur en bij de grote gaten wat aluweefsel in te zetten als extra versteviging. Als ik de vorm een beetje intact kan houden is het goed.
De alu ribbels aan de voorkant verfvrij maken en de rest van de bak in 1 kleur spuiten.

Zover het plan, nu wordt het langzamerhand om eens te gaan beginnen met de uitvoer.

Vandaag sorteer ik al het ijzer wat naar de poedercoater moet, de tank, spatborden, koplamporen en wat klein spul moet naar de spuiter straks voor een kleurtje te krijgen. Ik moet daar wel eerst wat gaatjes dichtmaken die ik niet nodig heb en een paar nieuwe maken voor de oude stijl lampjes. Gelukkig zitten er eigenlijk nergens grote blutsen of deuken in die opgeknapt moeten worden.

Daarnaast heb ik een zootje rubber vervangingsonderdelen in de bestelling staan om alle bushes, rubbers, etc. te vervangen.

En er staan nog een paar kartonnen dozen met alles wat ik er af geschroefd heb wat nog beoordeeld moet worden op hergebruik, vervanging of afval.

Het gaat allemaal niet in een weekje gebeurd zijn maar ik heb er vertrouwen is dat het iets moois kan worden maar voor de zekerheid bewaar ik de russische bak voorlopig ook nog maar.

Bedankt voor de input zover, wordt vervolgd...
 
Niet heel veel voortgang om te laten zien, vooral bezig met uit elkaar halen, schoonmaken en beoordelen op hergebruik. Rubbers en bouten zal veelal vervangen worden maar beugels en plaatwerk wil je natuurlijk zoveel mogelijk behouden.

y4mHMhopyYaO_TMyc_qpcJ5zZ8csnpwfqultwQUx5JVKXiwve82gMy_dRB7cs-899unO_UWS7qLSA7yDAzRwMvU1LpeATwM-O_bTqFUxNwFpIgzinLwGpowsnF0Xl3q1ZxJk7dSERyYwBlAOBXrUxCjQoSGuyIcBvKHw4nXV0RZbdiMDY2lG4IgITZpCPofZRdz


Spatbordjes

y4m_tLzLd-OGAk5SsYqwJb6kWfADeSDxmVr-5a4IWLUqirhE0hP1xdzeGVoRWDeYovs_8HeKbCIPhHJdblsYajPNMbS7TCWvxLw72_7rbnNDq3bWhQR5qCKOuL-1dDJqd9uXAug9EOotEbwROjCsS4NgoT8k5ixbT2B-w9EAtCizPr2vaUqm989m4r5cSqelQJd


Doosje voor hergebruik en doosje voor stralen

y4mveRn_3CPgLeVzBL0NDYFqnUAZ0YCI4cOXLSTFkecv7v1uVxu7HlRFNZTWdBCk30UQx-vvSxhnC0KhI6rp-xfBwxFL-ktnP_2H_XPxvDdtK_lIjnSIGdXokp1Azad9bLaO_03aj6JDhIMzJsaRAMVH73CkfVcONsN1k4rRPy2vrtk6zUqPUgGYb5Sw2BDumFu


Doosje met afval

y4mdKpHAiBNwGJ8UqVsDWgMgZk3mI9lyhL5BESF-1CJWG9eNAmODZVKFNHMSFh-uw7wTYD8-Jvtn_3I5g2tQcQ_-Yvt0hoet-hLqwSVTVB7B1vJNHwRJwNbqVQOBv_lCpPEAVeBIGvOMa4b7Y6YATgYZ8ck9MJI4IUx8ZsDObNyDbz3HwRQL7F3yGhTgvzO_waJ


En een vies werkbankje vol zooi

y4mML2k9yChDmOkiFNeb_Fdgoihs_wJDId5zyFlxSoa1P-FUZ4dD_SkcTWiVovby5NG_6J0jUFfRIAvhTUP7PInuqUrHExR7XPfyLK17uIfyUEol4BSpNIMcNYP-9CtR-ekYfTcWgxNk1Rr-yEOv63GvGu6vmdj_k9278OlAWPZ8typHkwU_3kRYKrgIEXcs7-Q


Zakjes rechts zijn nog uit te zoeken verder is alles uitgezocht.

Nog geen al te grote verrassingen tegengekomen. Op het zijspanframe zelf zitten wel wat te corrigeren lassen, blijkbaar een leerling-vladimir aan het werk geweest. Ik heb het wel eens slechter gezien en het heeft blijbaar al een jaar of vijftig overleefd maar toch, ik ga het maar wat netter maken.
 
En natuurlijk heel belangrijk werk verricht. Statiegeld ingeleverd en de koelkast en blokhut weer bijgevuld met biertjes, er staat tevens altijd wel een doosje van Ramses, mijn huisleverancier.

y4m91CijwP6q_xYxJE__UOYZWfBSPvN12fzigmpc7xGBPbrnMOy0A5xrcWPH_fsV4in5IHckpv4nhj3UkkC2ZVYvuqz2-K3rkpmU-9IzZrYS_NuGamXTd7iEqpUx0Jw3Yh2f-1QXYUBqmVu32FTKNqTf7X4RtUuWr9bt4-fVqUJ_fvcYOCPUwqwrxpoYms7f422


y4mmaYQF3_MkvoHxQi1OhgbxCtqfDyoJqyiqAh5d3cupGXH3AWcN322SHKXtaeaq6jwJW4PCYt8LAtQkRCZg7Z2xfLaUG4M0FoFnNPrOS-Gt2UfjrqcSHdDZ-WlFG5x7R2liD_YPqdvUwljdkhFZSSeLF7fuU_W-veR2nmwPej2StVrlOES6Ywn7qhKbPJ0ecQn


Het sleutelen kan beginnen.
 
Aan de voorzijde van de tank, rond de tunnel. Is zoiets helemaal uitgeklopt oid?
Is dat daar niet heel dun, de wand? (=gevoelige plek?)
 
Tanks zijn altijd gevoelig bij Russen. Meestal de bodem die rit of gaat lekken bij de steuntje 's onder de tank. Dnepr tanks gaan ook geregeld lekken aan de voorkant waar de strippen gemonteerd zijn om hem aan het frame te hangen
 
Op een regenachtige zaterdag lekker alle oude spulletjes uitzoeken, schoonmaken is best therapeutisch. Langzaam aan beginnen de onderdelen die er nieuw opkomen ook weer aan te groeien, het wordt al een flink stapeltje.

y4mz0umaIVxpyqTnr-j7BCrgBOMvJ_vz6fp4W5omRCnE2eD_zMEbuvFp2Oe23BvU0Y8i_iSv2Kv1peqYdF3Cu0CTmXHSbN2QEQypg9MoWpP_3qVC9gC2cX2S6szum4Qmd9eeqgXxn-B61RrwG5vJ4g0e4nXp3WE7pXFfJ_JlIoCjIW7_sS-WA8w9FOjYULPXI_a


y4mo3tqQujiEeSZNCKlm12FdFdMBC3_760JfLTVnUIgst8nTEsQ-rY7vfdDZaPsOaulDIfxVfI5yk6XPuqEBJTRLbuOzXp1nXQZnFnHOWTZJOCUQtdfFNFpdvh_WcXW1mY2cX0FDmhOgFTMg-opxWPKI34R4a-3j0zwwPzNcPkzZI_MoMC5xU75CK8cu81vALZN


y4mrONBkCeMTJbjwdSX_9OKOsND6UDn7MxYWPnBK5TOUYwi3SUoxIpKfhd3vVDzmoedYbIku5FjxAMDSJ8apucABZZYm7JVkDd2YEqO7tjVdi79kh-ev4Un0xTBIeGKcuLvxSwF5JnyFUYJbB7cej227u_7xNRn5otMlcRLH9vqePc7bw9XhXOv4HrUzqVlWbjF


Rubbers, elektra, uitlaten etc. zijn allemaal inmiddels binnen en op voorraad. Uitlaten alleen van blank staal omdat chroom niet mijn dingetje is. In het verleden heb ik ze altijd gewoon zwart gespoten met hittebestendige lak, nog nooit een adres gevonden waar ik e.e.a. voor een schappelijke prijs hittebestendig kan laten coaten. Als iemand zo'n adresje heeft hoor ik het graag.

y4mp7HbNGLNF_9FYCznHLBwCwqTxQN1ckuwlyTtB8T4xYXkayu3ICYqsKaUpX04y6Mc74BNlCsFHu_dOhdFTNNuudR11y8_D11MeToGNHtQPbYgChN7xLw5pNWrkZuhwgL0jBSfZLJ0sTGHHnYDh7BBaGqlnd-ZeVwkC72gf4brx9diWKbksiqhTAD4g8kynC1u


Binnenkort eerst maar eens het zijspanframe aflassen op een paar slechtere punten en dat laten stralen en poedercoaten. Daarna verder met plaatwerk en de bak en natuurlijk straks weer het opbouwen.
 
Zal vanavond even de gegevens opzoeken.. is ceramische coating... speciaal voor uitlaten
 
Tanks zijn altijd gevoelig bij Russen. Meestal de bodem die rit of gaat lekken bij de steuntje 's onder de tank. Dnepr tanks gaan ook geregeld lekken aan de voorkant waar de strippen gemonteerd zijn om hem aan het frame te hangen
De oude K750-tanks vallen mee wat dat betreft is mijn idee. Beter dan de latere Tanks in ieder geval: lekker dik redelijk homogeen staal en niet van die domme beugeltjes onderop, maar een ingelaste bus met schroefdraad. Monteert wat lastiger, maar het scheurt in ieder geval niet uit.
Wel een bijzonder aandachtspunt: de opgelaste bevestiging van de tankrubbers. Daar kan water tussen kruipen en dan rot 'ie daar van buitenaf door.
 
Laatst bewerkt:
Zal vanavond even de gegevens opzoeken.. is ceramische coating... speciaal voor uitlaten
Sorry, het bedrijf waar ik mijn uitlaten heb laten coaten (Classic Car Parts Helden) is niet langer actief, maar hij liet de keramische coating zoiezo in Engeland doen, dus misschien vind je een ander restauratie bedrijf wat zaken doet met die engelsen; want volgens mij komt de coating gewoon bij CeraKote vandaan.
 
Cerakote kan je toch ook zelf aanbrengen? Daar is ergens een topic over, kan het zo gauw niet vinden.
 
Je kunt er ook spuitbussen van kopen volgens internet....... maar de originele coating wordt aangebracht onder grote hitte (plaatselijk...... iets met plasma..... is alweer tijdje geleden) maar mijn uitlaten zijn duidelijk niet gespoten: zit echt kneitervast..........
 
Op een regenachtige zaterdag lekker alle oude spulletjes uitzoeken, schoonmaken is best therapeutisch. Langzaam aan beginnen de onderdelen die er nieuw opkomen ook weer aan te groeien, het wordt al een flink stapeltje.

y4mz0umaIVxpyqTnr-j7BCrgBOMvJ_vz6fp4W5omRCnE2eD_zMEbuvFp2Oe23BvU0Y8i_iSv2Kv1peqYdF3Cu0CTmXHSbN2QEQypg9MoWpP_3qVC9gC2cX2S6szum4Qmd9eeqgXxn-B61RrwG5vJ4g0e4nXp3WE7pXFfJ_JlIoCjIW7_sS-WA8w9FOjYULPXI_a


y4mo3tqQujiEeSZNCKlm12FdFdMBC3_760JfLTVnUIgst8nTEsQ-rY7vfdDZaPsOaulDIfxVfI5yk6XPuqEBJTRLbuOzXp1nXQZnFnHOWTZJOCUQtdfFNFpdvh_WcXW1mY2cX0FDmhOgFTMg-opxWPKI34R4a-3j0zwwPzNcPkzZI_MoMC5xU75CK8cu81vALZN


y4mrONBkCeMTJbjwdSX_9OKOsND6UDn7MxYWPnBK5TOUYwi3SUoxIpKfhd3vVDzmoedYbIku5FjxAMDSJ8apucABZZYm7JVkDd2YEqO7tjVdi79kh-ev4Un0xTBIeGKcuLvxSwF5JnyFUYJbB7cej227u_7xNRn5otMlcRLH9vqePc7bw9XhXOv4HrUzqVlWbjF


Rubbers, elektra, uitlaten etc. zijn allemaal inmiddels binnen en op voorraad. Uitlaten alleen van blank staal omdat chroom niet mijn dingetje is. In het verleden heb ik ze altijd gewoon zwart gespoten met hittebestendige lak, nog nooit een adres gevonden waar ik e.e.a. voor een schappelijke prijs hittebestendig kan laten coaten. Als iemand zo'n adresje heeft hoor ik het graag.

y4mp7HbNGLNF_9FYCznHLBwCwqTxQN1ckuwlyTtB8T4xYXkayu3ICYqsKaUpX04y6Mc74BNlCsFHu_dOhdFTNNuudR11y8_D11MeToGNHtQPbYgChN7xLw5pNWrkZuhwgL0jBSfZLJ0sTGHHnYDh7BBaGqlnd-ZeVwkC72gf4brx9diWKbksiqhTAD4g8kynC1u


Binnenkort eerst maar eens het zijspanframe aflassen op een paar slechtere punten en dat laten stralen en poedercoaten. Daarna verder met plaatwerk en de bak en natuurlijk straks weer het opbouwen.
Ik ben een beetje in verwarring, ik zie tussen je spulletjes een electronische ontsteking liggen. Die is toch voor 12 volt?
Een K blok is toch ook 6Volt? Of ga je hem om bouwen naar 12 V? Of is dat al gebeurt?
 
Niet heel veel voortgang om te laten zien, vooral bezig met uit elkaar halen, schoonmaken en beoordelen op hergebruik. Rubbers en bouten zal veelal vervangen worden maar beugels en plaatwerk wil je natuurlijk zoveel mogelijk behouden.

y4mHMhopyYaO_TMyc_qpcJ5zZ8csnpwfqultwQUx5JVKXiwve82gMy_dRB7cs-899unO_UWS7qLSA7yDAzRwMvU1LpeATwM-O_bTqFUxNwFpIgzinLwGpowsnF0Xl3q1ZxJk7dSERyYwBlAOBXrUxCjQoSGuyIcBvKHw4nXV0RZbdiMDY2lG4IgITZpCPofZRdz


Spatbordjes

y4m_tLzLd-OGAk5SsYqwJb6kWfADeSDxmVr-5a4IWLUqirhE0hP1xdzeGVoRWDeYovs_8HeKbCIPhHJdblsYajPNMbS7TCWvxLw72_7rbnNDq3bWhQR5qCKOuL-1dDJqd9uXAug9EOotEbwROjCsS4NgoT8k5ixbT2B-w9EAtCizPr2vaUqm989m4r5cSqelQJd


Doosje voor hergebruik en doosje voor stralen

y4mveRn_3CPgLeVzBL0NDYFqnUAZ0YCI4cOXLSTFkecv7v1uVxu7HlRFNZTWdBCk30UQx-vvSxhnC0KhI6rp-xfBwxFL-ktnP_2H_XPxvDdtK_lIjnSIGdXokp1Azad9bLaO_03aj6JDhIMzJsaRAMVH73CkfVcONsN1k4rRPy2vrtk6zUqPUgGYb5Sw2BDumFu


Doosje met afval

y4mdKpHAiBNwGJ8UqVsDWgMgZk3mI9lyhL5BESF-1CJWG9eNAmODZVKFNHMSFh-uw7wTYD8-Jvtn_3I5g2tQcQ_-Yvt0hoet-hLqwSVTVB7B1vJNHwRJwNbqVQOBv_lCpPEAVeBIGvOMa4b7Y6YATgYZ8ck9MJI4IUx8ZsDObNyDbz3HwRQL7F3yGhTgvzO_waJ


En een vies werkbankje vol zooi

y4mML2k9yChDmOkiFNeb_Fdgoihs_wJDId5zyFlxSoa1P-FUZ4dD_SkcTWiVovby5NG_6J0jUFfRIAvhTUP7PInuqUrHExR7XPfyLK17uIfyUEol4BSpNIMcNYP-9CtR-ekYfTcWgxNk1Rr-yEOv63GvGu6vmdj_k9278OlAWPZ8typHkwU_3kRYKrgIEXcs7-Q


Zakjes rechts zijn nog uit te zoeken verder is alles uitgezocht.

Nog geen al te grote verrassingen tegengekomen. Op het zijspanframe zelf zitten wel wat te corrigeren lassen, blijkbaar een leerling-vladimir aan het werk geweest. Ik heb het wel eens slechter gezien en het heeft blijbaar al een jaar of vijftig overleefd maar toch, ik ga het maar wat netter maken.
Dat dekseltje op de tank, dat is toch een boutje wat hem vast zet?
Is daar nog een trucje of bepaalde manier voor om die los te draaien (indrukken oid?) ? Bij mij zit die als een huis zo vast?

Heb hem vol geblazen met kruipolie, maar geen idee of dat ook het schroefdraad bereikt in deze konstruktie
 
Ik ben een beetje in verwarring, ik zie tussen je spulletjes een electronische ontsteking liggen. Die is toch voor 12 volt?
Een K blok is toch ook 6Volt? Of ga je hem om bouwen naar 12 V? Of is dat al gebeurt?

Ik bouw hem om naar 12 volt. Heb ik vaker gedaan. Met de originele dynamo en een veldspoel van voldoende weerstand kun je er prima 12 volt uithalen. Belangrijkste restrictie dan is dat je een regelaar ertussen stopt die max. 5A stroom toestaat, Hans Becks maakt die. Dat is ongeveer de 65 watt bij 12 volt waar de dynamo voor gemaakt is. Doe je dit niet dan slijten je koolborstels als gekken of brandt de dynamo door. Er zijn ook nieuwe 12 volt 150W dynamo's te koop die er zo op passen maar dan ben je zo een 3-400 euro verder.
 
Dat dekseltje op de tank, dat is toch een boutje wat hem vast zet?
Is daar nog een trucje of bepaalde manier voor om die los te draaien (indrukken oid?) ? Bij mij zit die als een huis zo vast?

Heb hem vol geblazen met kruipolie, maar geen idee of dat ook het schroefdraad bereikt in deze konstruktie

Kruipolie doet niets. Er is een apart sleuteltje voor maar eigenlijk is het gewoon een boutje met een holle kop. Als je geen sleuteltje hebt kun je een houtje in ongeveer de goede vorm snijden en erin tikken en dan draaien of met een tang het boutje aan de rand pakken en draaien. Vaak zit op de schroefdraad wel wat roest

Benno
 
Kruipolie doet niets. Er is een apart sleuteltje voor maar eigenlijk is het gewoon een boutje met een holle kop. Als je geen sleuteltje hebt kun je een houtje in ongeveer de goede vorm snijden en erin tikken en dan draaien of met een tang het boutje aan de rand pakken en draaien. Vaak zit op de schroefdraad wel wat roest

Benno
Ik geloof dat ik in het archief nog ergens een soort verwijder dingsje heb (soort tapje met links draad) misschien dat het daar ook mee lukt.
 
Ik heb op de BMW ook zo'n dekseltje. Het sleuteltje is gewoon een stukje vierkant. Ik zou het schroefje niet gaan verprutsen met een linkse tap.
1620640660643.png
 
:^
Dat dekseltje op de tank, dat is toch een boutje wat hem vast zet?
Is daar nog een trucje of bepaalde manier voor om die los te draaien (indrukken oid?) ? Bij mij zit die als een huis zo vast?

Heb hem vol geblazen met kruipolie, maar geen idee of dat ook het schroefdraad bereikt in deze konstruktie
De constructie: links in dat vak zit een stripje dik plaat gelast waar een gat met fijne schroefdraad in zit. Daar valt je boutje in.
1k0.jpg

Naast de optie van Benno (de kop beet pakken met een stevige tang) kun je kijken of je het boutje kunt laten "schrikken" door er een korte felle klap met een (licht) hamertje op te geven. Heet stoken werkt ook, maar kost je hier je lak, en omdat nu bij een half-volle tank benzine te doen is ook weer zoiets...... ;)
 
Hoi. Ben zelf bezig met Cerakote waar jullie eerder over schreven.
wat wil je weten?
misschien kan ik helpen.
Heb net zelf mijn uitlaten gedaan en ga nu mijn hele Kuip spuiten.
 

Bijlagen

  • A5225DA7-78EB-47A9-BF96-4DC24820E8A9.jpeg
    A5225DA7-78EB-47A9-BF96-4DC24820E8A9.jpeg
    310,6 KB · Weergaven: 22
Terug
Bovenaan Onderaan