Project R90S

spaakvelg

Rookie
3 apr 2017
14
0
Van een orginele R90S welke aan renovatie toe is wil ik naar een mooie BMW cafe-brat achtige motor toe werken. De motor is een familie erfstuk en heeft dan ook emotionele waarde. Hierdoor is het voor mij van belang dat de motor in een paar dagen sleutelen terug naar origineel gebracht kan worden wanneer deze klaar is. Dit betekend dus niet lassen en zagen in het frame of andere cruciale onderdelen! De motor heeft 7 jaar stil gestaan en is dan ook hoognodig aan een flinke beurt toe.

Het plan is om de motor helemaal te strippen en om te beginnen met een nieuwe laag coating op het frame en om de velgen te polijsten en opnieuw te laten spaken. Vanuit hier ga ik langzaam aan de portomonee open trekken en perodiek onderdelen aanschaffen om ooit tot een gehele opbouw te komen. Het liefst ben ik deze zomer al aan het rond touren maar dit is voor nu nog wel heel naief.

Dit topic zal ik gebruiken als blog voor mijzelf en zodat ik geen 10 tallen losse topics krijg met eventuele vragen O-) . Ook zal ik regelmatig foto's proberen te plaatsen zodat jullie af en toe plaatjes kunnen kijken en natuurlijk feedback kunnen geven. :t


Dag 1:
full


full


full


full


Rempomp:
full


Zoals te zien heeft de remvloeistof wat sporen achter gelaten.
full


Ook heb ik een scheur in het subframe gevonden.
full



Het komende zonnige weekend ben ik van plan om het blok uit het frame te demonteren.

Helaas heb ik ook olie op een plek gevonden waar ik het niet verwacht:

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen bmw kenner maar is de motor het niet waard/niet meer waard als je'm origineel laat/ in die staat herstelt?
 
+1 voor Sammie.. R90S is vanaf fabriek al een "caferacer" achtig ding, eeuwig zonde om te verbouwen!
 
Jeumig, dat betekend dat ik op dit forum wat zinnigs heb gezegd?
- komt ook niet alle dagen voor- :$ :+
 
Van een orginele R90S welke aan renovatie toe is wil ik naar een mooie BMW cafe-brat achtige motor toe werken. De motor is een familie erfstuk en heeft dan ook emotionele waarde. Hierdoor is het voor mij van belang dat de motor in een paar dagen sleutelen terug naar origineel gebracht kan worden wanneer deze klaar is. Dit betekend dus niet lassen en zagen in het frame of andere cruciale onderdelen!

:X

:W
 
Van een orginele R90S welke aan renovatie toe is wil ik naar een mooie BMW cafe-brat achtige motor toe werken. De motor is een familie erfstuk en heeft dan ook emotionele waarde.

Je hebt een erkende klassieker in handen met de emotionele waarde van een familie erfstuk. Investeer in het terug brengen in de originele staat in plaats van te verbouwen. Je rijdt straks op echt iets bijzonders. Je zult zien dat dit veel voldoening geeft (nog los van het weg gegooide geld van de verbouwing).
 
Ik ben geen bmw kenner maar is de motor het niet waard/niet meer waard als je'm origineel laat/ in die staat herstelt?

Absoluut! Maar om hem in perfecte staat te krijgen moet de tank opnieuw gespoten of vervangen worden, evenals het achter zitje gezien die niet in perfecte staat meer zijn ( dit is niet goed zichtbaar op de foto's).

Na dat ik hem rijdend en compleet heb, is het volgende project dan ook om deze onderdelen te gaan vervangen of om te laten restaureren.
 
Je hebt een erkende klassieker in handen met de emotionele waarde van een familie erfstuk. Investeer in het terug brengen in de originele staat in plaats van te verbouwen. Je rijdt straks op echt iets bijzonders. Je zult zien dat dit veel voldoening geeft (nog los van het weg gegooide geld van de verbouwing).

Dit is echt "fase 2" van het project, eerst wil ik motor naar smaak restaureren om vervolgens op de langere termijn de onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
 
Hoi spaakvelg,

supergaaf!!! heb zo zelf een r60 staan met 69s blok en een 60/6 welke al deels 30 jaar in
de familie. als kleine jongen al aan gesleuteld. Ookweer wakker gekust na 12 jaar stil. Zou persoonlijk de r90s zelf zo laten, alleen poetsen en technisch in orde brengen en rijden. Brat bouwen is ook cool maar zou dan iets met een /6 of /7 of K doen (ben ik ook nog van plan).Die olielekkage kan overigens meevallen, zit waarschijnlijk lekke keerring.

PS uitlaten zijn volgens mij dubbele hoskepijpen (heb zelf enkele liggen voor mijn S)
Veel plezier met dit mooie project!!!gr.ronald
 
Ik ben geen bmw kenner maar is de motor het niet waard/niet meer waard als je'm origineel laat/ in die staat herstelt?
Ben ik het ook wel mee eens :Y

Zulk een pareltje zou ik herstellen/restaureren in oorspronkelijke en originele staat 8-)

Hetzelfde met een VW Kever, of een Citroën CV, liefst in originele staat terugbrengen :Y

Maar het is dat we allemaal anders zijn he, en TS heeft blijkbaar andere wensen?
 
Even een tussentijdse update.

Inmiddels is het de kabelboom gedemonteerd en het blok ligt eraf.
Ook het achterwiel is eraf en deze wil ik dan ook binnen kort wegbrengen voor een paar nieuwe spaken.

full

Inmiddels is ook het subframe inclusief de achterbrug en het achterwiel verwijderd.

Voor en na commandant.
full


full


Een vriend van mij is auto poetser geweest en heeft de tank even aangepakt.
De glans is ongekend.
full



De komende stappen zijn nu vooral gericht op het klaar maken van het frame voor de coating, hiervoor moet ik een las leggen op het subframe.

Tevens ben ik van plan de spaken uit de wielen te halen, zodat ik de naaf en de velgranden goed schoon en mooi kan maken voor er nieuwe RVS spaken in komen.

- Zijn hier nog dingen waar ik speciaal op moet letten volgens de kenners? Ik zal de velgen en naven markeren zodat voor en achter en links en rechts 100% zeker niet verward wordt.

- Ook vroeg ik mij af, of het te doen is om de achterbrug en de aandrijving van elkaar te scheidden, zodat de brug gecoat kan worden. Het lijkt erg strak te zitten en ik overweeg dan ook om de brug met de hand te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Even over het motorblok e.d. Dit kan je beter eerst schoonmaken met Dasty, en daarna oppoetsen met Belgom-Alu. Commandant is geen reiniger, maar bedoelt om verweerde lakken mee te polijsten.
 
Even over het motorblok e.d. Dit kan je beter eerst schoonmaken met Dasty, en daarna oppoetsen met Belgom-Alu. Commandant is geen reiniger, maar bedoelt om verweerde lakken mee te polijsten.

Thanks voor de tip, zal het is in huis halen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan