Project: Streetfighter ZXR 750L (1993)

13 mei 2018
87
0
#1
Hallo forum vrienden πŸ™‹β€β™‚οΈ

Uiteraard eerst even netjes voorstellen:

Mijn naam is Mark (37) en ben woonachtig in de omgeving van Gouda.
Trotse vader van 3 dochters 😁

Altijd al een grote fan geweest van dit forum en aangezien ik er nu zelf aan zit te denken om mijn ZXR 750 van '93 om te gaan bouwen tot streetfighter dacht ik waarom niet registeren en gelijk een onderwerp starten 😁 Zal jullie hulp hard nodig hebben de komende periode πŸ˜‰

De planning nu is om wat informatie/spullen te verzamelen en indien alles een beetje mee zit zal ik over 2 maanden gaan beginnen met fighteren 🍻. Zal uiteindelijk volgend jaar zomer pas klaar zijn en ga dus rustig aan doen zodat we er ook een beetje van kunnen genieten 😁
 
13 mei 2018
87
0
#4
En het gaat nu met name om deze kant. Ik wil die air intake aan de linkerkant volledig weghalen, althans afzagen tot op me frame o.i.d en het gaasje er weer terug opzetten. Ik vind die buis geen gezicht en wil er los van wat gaas op mijn frame niets meer van terugzien 😁 Maar ik kom er nu niet uit of dit wel zo een goed idee is. Ik heb er al een hoop over gelezen maar de meningen zijn erg verdeeld. Ik weet dat er een aantal forum leden zijn die hier ervaring mee hebben. Vandaar dus mijn eerste vraag. Hoe kan ik deze air intake verwijderen, mooi wegwerken maar niet als resultaat hebben dat mijn motor niet meer lekker loopt of onmogelijk wordt om goed af te stellen.

Ik hoor het graag πŸ˜πŸ‘πŸΏ
 

tsjah

MF veteraan
29 jan 2009
1.472
0
37
Leeuwarden
#5
Altijd leuk een nieuw project, heb je verder al ervaring verbouwen?

Heb je ook een voorbeeld waar je een beetje naar toe wilt met de bike?

(En vooral veel plaatjes plaatsen, daar zijn we gek op!)
 
13 mei 2018
87
0
#6
Altijd leuk een nieuw project, heb je verder al ervaring verbouwen?

Heb je ook een voorbeeld waar je een beetje naar toe wilt met de bike?

(En vooral veel plaatjes plaatsen, daar zijn we gek op!)
Hallo πŸ™‹β€β™‚οΈ

Ik heb een aardig idee waar ik heen wil, maar kan wellicht nog veranderen door jullie mede forum gebruikers en de tips en adviezen die jullie zullen geven.

Zit te denken aan en r1 kont maar misschien r6 (las dat deze iets korter is als de r1) of Ducati kontje of ....., moet nog even kjjken. Vindt een kontje erg lastig, maakt of breekt de fighter in mijn optiek. Liever een wat korter kontje dan te lang. Superbike kit erop, streetfighter masker, etc. bike zal sowieso zwart worden, waarschijnlijk heel veel zwart πŸ˜πŸ˜‰ met wellicht handels en voorvork en hier en daar en klein tintje goud aangezien de voorvork al goudkleurig is en ik persoonlijk goud met zwart een mooie combi vindt.

Ik heb niet echt heel veel ervaring met verbouwen. Ik heb hiervoor een nighthawk verbouwd tot bobber maar ik heb jullie nu en lees heel veel op het forum en internet 😁😁

Ik heb al redelijk wat aan de motor gedaan dus heeft een goede basis. Nieuwe ketting+tandwielen, nieuwe banden, nieuw luchtfilter, benzinekraan + slangen vervangen, benzinefilter vervangen, achterrem gereviseerd, voorvorkkeerringen vervangen, pfff wat niet lol. Maar was ook allemaal wel nodig toen ik hem kocht. Frame en undertail zoals je kunt zien zijn al zwart.

Zal zeker niet precies zo worden als onderstaand afbeelding maar die kant wil ik op. Zo ongeveer 😁
 
Laatst bewerkt:

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
9.636
12
#8
Bij het eerste topic van deze rubriek staat ook een rijtje motoren van het type dat jij verbouwt, wellicht kun je daar wat inspiratie opdoen? :)
 
13 mei 2018
87
0
#10
Kom er dus alleen niet uit w.b.t. die "ram" air intake. Ik heb gezien dat sommige hem hebben ingekort maar er dan nog 10 cm uitseekt soms helemaal weg. Ik hoor ze niet over opnieuw afstellen van de motor wat een drama is zonder air intake of verlies van vermogen o.i.d.

Advies of ervaring hiermee is meer dan welkom πŸ˜€
 
13 mei 2018
87
0
#12
He Markie,

Gaat de ZXR uit elkaar.
Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Volgens mij zien we elkaar 26 mei bij de verjaardag van je dochter.

Lekker bezig jo,

Dave
Hey Dave :} :]

Ja πŸ˜€, ik wil ook zeker even wat met je bespreken de 26ste (hehe)
Ik zal je hulp ook nog wel nodig hebben bij het ombouwen:P

Ik zie je snel !
 
Laatst bewerkt:
21 jun 2004
1.152
0
39
noord holland
#13
Ik heb zelf een zxr van het model hiervoor verbouwd en daar zat nog geen ram air op.
Die ram air doet alleen wat bij heel hoge snelheden dus voor jouw niet heel belangrijk als sf zijnde.
Maar je moet er wel wat mee geloof ik en moet in "schone" lucht zitten dacht ik maar ik hoop dat er iemand met een goed advies hierin komt.
Misschien kan je ook een klein happertje zelf maken, kan ook best stoer staan.
 
13 mei 2018
87
0
#15
Ik denk dat ik het volgende wil gaan proberen w.b.t. de air intake. Ik ga hem inkorten tot op het frame. Het roostertje wat er aan de voorkant van de intake nu opzit eruit halen en er weer netjes opzetten. Aan de andere kant van het rooster een stuk luchtfilter erop vastlijm zodat er geen troep naar binnen kan komen.
 

tribute

Die hard MF'er
7 sep 2008
366
0
47
enschede
#16
Je hebt toch al een luchtfilter in je airbox zitten. Dus een beetje jammer om je luchttoevoer meer te beperken. Gewoon wat vaker je luchtfilter/airbox schoon maken.
 
13 mei 2018
87
0
#17
Je hebt toch al een luchtfilter in je airbox zitten. Dus een beetje jammer om je luchttoevoer meer te beperken. Gewoon wat vaker je luchtfilter/airbox schoon maken.
Ja wellicht beter 😁 Ik ga er zaterdag mee aan de slag. Zal laten weten wat ik uiteindelijk gedaan heb, maar ga waarschijnlijk voor deze oplossing πŸ˜‰
 

chrisjemol

MF veteraan
24 okt 2007
8.786
4
32
Geertruidenberg
Bezoek Site
#20
die snorkel kan je er gewoon vanaf halen.
als je klaar bent de boel af laten stellen en klaar.
je gaat iets pk's verliezen maar mits goed afgesteld met de huidige setup is dat geen probleem.

wist je dat een zx9r blok hier ook 1-op-1 in past ? (ok voorste blokophanging moet paar mm groter maar is goed te doen met een boormachie en boor).

heb ik in het verleden al vaker gedaan (iets van 3 zxr-en gehad)
 
13 mei 2018
87
0
#21
die snorkel kan je er gewoon vanaf halen.
als je klaar bent de boel af laten stellen en klaar.
je gaat iets pk's verliezen maar mits goed afgesteld met de huidige setup is dat geen probleem.

wist je dat een zx9r blok hier ook 1-op-1 in past ? (ok voorste blokophanging moet paar mm groter maar is goed te doen met een boormachie en boor).

heb ik in het verleden al vaker gedaan (iets van 3 zxr-en gehad)
Hey Chris,

Ik heb de snorkel er inmiddels afgehaald, volgens mij gaat dit inderdaad niet zoveel problemen geven, merk er alsnog weinig van 😁

Wat betreft een zx9r blok ik hoor hier een beetje wisselende verhalen over w.b.t. deze blokken. Wat zijn jouw ervaringen met deze blokken ? Ben het nog niet van plan, maar zeker bedankt voor de tip πŸ‘πŸΏ
 

Ajs

MF veteraan
6 jan 2003
2.612
0
39
#22
je kan dat hele ram air gedeelte tot aan het frame makkelijk weghalen.
Er blijft dan een opstaand randje van het frame over wat he kan gebruiken om het gaasje in te verwerken. zitten ook twee boutgaatjes aan de bovenkant.

wat je wel hebt, maar minimaal last van zult hebben is denk ik dat er wat meer vocht in je luchtfilter zal komen bij hevige regen.
nu heb je de airbox voor het frame waar dat deels in zal blijven en onder in de punt weglopen.

ik ben benieuwd en succes.
 
13 mei 2018
87
0
#23
je kan dat hele ram air gedeelte tot aan het frame makkelijk weghalen.
Er blijft dan een opstaand randje van het frame over wat he kan gebruiken om het gaasje in te verwerken. zitten ook twee boutgaatjes aan de bovenkant.

wat je wel hebt, maar minimaal last van zult hebben is denk ik dat er wat meer vocht in je luchtfilter zal komen bij hevige regen.
nu heb je de airbox voor het frame waar dat deels in zal blijven en onder in de punt weglopen.

ik ben benieuwd en succes.
Ik moet dit inderdaad een beetje in de gaten houden. Er zal ook ongetwijfeld iets meer troep (kleine blaadjes, stof, etc.) makkelijker naar binnen waaien. Ik twijfel nog steeds om achter het gaasje niet gewoon een stukje luchtfilter te bevestigen. Hierdoor komt er in ieder geval geen troep naar binnen en dit zal ook het vocht enigszins tegenhouden. Aangezien ik de ram air functie toch al omzeep heb getrokken maakt dit volgens mij ook niet meer het verschil maar wellicht wel een groot verschil voor w.b.t. troep en vocht.

Aankomend weekend de superbike kit monteren en hierna zal ik weer wat foto's posten van het geheel.

:t
 
13 mei 2018
87
0
#24
Even een korte tussenstand:

Afgelopen weekend ABM kroonplaat en superbike stuur gemonteerd. Huidig superbike stuurtje is iets ingekort en na het even geprobeerd te hebben en wat pas en meetwerk toch besloten voor een origineel superbike stuur te gaan. Ik ga het superbike stuur van ABM (staal, zwart) bestellen zodat we deze er van het weekend op kunnen zetten. Gelijk een setje stuurgewichten erbij want die oude kunnen ook wel vervangen worden.

Ik heb de Ram air nu ook volledig verwijderd (helaas even vergeten een foto van te nemen, maar deze zet ik er van het weekend nog even op).

Volgende week maandag weer een update :)

Links:
ABM Stuur Superbike
ABM Stuur Superbike 0084

ABM Stuurgewichten Basic
ABM Stuurgewichten Basic





 

chrisjemol

MF veteraan
24 okt 2007
8.786
4
32
Geertruidenberg
Bezoek Site
#25
Hey Chris,

Ik heb de snorkel er inmiddels afgehaald, volgens mij gaat dit inderdaad niet zoveel problemen geven, merk er alsnog weinig van 😁

Wat betreft een zx9r blok ik hoor hier een beetje wisselende verhalen over w.b.t. deze blokken. Wat zijn jouw ervaringen met deze blokken ? Ben het nog niet van plan, maar zeker bedankt voor de tip πŸ‘πŸΏ
zx9r kan problemen hebben met zakkende cilinderbussen idd. voor de rest zijn ze bulletproof
ik had een blok die verbust was en gereviseerd dus super. Gemonteerd op deze zxr750 (idealiter plaats je de zx9r cdi maar ik had de 750 cdi gebruikt. is hoger toerental dus meer kans op brokken maar werkt allebei)
zxr750 carbs passen er ook gewoon op (meer koppel en minder pk tov de zx9r carbs)

dus als je los blok kan scoren ben je er al! alles vd 750 past.

mocht je ooit tijd teveel hebben...