Project Suzuki GS 750 1977

Djeroon

MF'er
18 aug 2018
30
15
Driehuis
Goedemiddag allen,

Na een tijdje aan de zijlijn meegelezen met het forum heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een doorleefde Suzuki gekocht met de bedoeling om deze zo goed mogelijk origineel te krijgen. En verder schijnt het werken aan een motor rustgevend te zijn, wat een hele fijne bijkomstigheid is.
Ik heb weinig ervaring maar word gelukkig gesteund door goede vrienden die me met raad en daad bijstaan. En hopelijk ook via het forum :)
Van de week is de motor in mijn garagebox aangekomen en gisteren eerst gestart (zowaar lukte dat) en daarna rustig begonnen met de motor uit elkaar te halen. (heerlijke dag gehad, kan me niet herinneren dat mijn hoofd zo leeg was ).
Eerst moet het blok eronder vandaan waarbij de hele boel gereviseerd en toonbaar wordt gemaakt. Lekker opgeschoten om een beeld te geven heb ik wat foto's bijgevoegd.
Zie nu dat foto per foto gaat, dan eerst maar een foto hoe is was

full
 
En dit na een half dagje werken, nog wel ruzie met deksel bij voortandwiel (zie rood kader), alle bouten zijn los maar blijft ergens hangen. Wie weet heeft iemand een tip.

full
 
Na een tijdje aan de zijlijn meegelezen met het forum heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een doorleefde Suzuki gekocht met de bedoeling om deze zo goed mogelijk origineel te krijgen...


O-) O-)
 
Ik ga je volgen :)
Ik heb ook zo'n project, ik hoop dit najaar te beginnen nu eerst nog wat rijden.

Veel succes !!
 
En dit na een half dagje werken, nog wel ruzie met deksel bij voortandwiel (zie rood kader), alle bouten zijn los maar blijft ergens hangen. Wie weet heeft iemand een tip.

[afbeelding]

Weet je zeker dat alle bouten los zijn,want het deksel zou los moeten zijn,of
hij blijft op een pasbus hangen of op de schakelas.
 
Laatst bewerkt:
Ooit een GS750 als pekelfiets gehad. Prima dingen deze motoren, 'k heb er dan ook veel plezier mee beleefd.

Dussss Bosso in de [volgmodus}
 
Laatst bewerkt:
Weer een weekje verder met het project en Suzi bijna geheel uitgekleed.
Woensdag na heel lang staren met de tip van jojo het boutje gevonden (wel heel goed verstopt) volgens mij zouden er twee achter deksel moeten zitten want er zat nog een uitsparing. Maar goed de boosdoener is los
full
 
Ondertussen op jacht naar onderdelen om Suzi weer in de oude glorie te herstellen.
Vondsten tot nu toe (de chromen delen)
- knipperlichten voor en achter (origineel nieuw!!) nog ouderwets zwaar uitgevoerd
- chromen kapjes op de luchtfilter (zaten er volgens mij niet op bij aankoopt) maar ja een dame moet juwelen hebben
- chromen kapje voor op de voorvork (best netjes)
- spiegels (redelijke staat)
- voorspatboard redelijke staat (met chroom in de weer)
- en heel blij met originele 4 in 2 uitlaat uit duitsland, binnenkant zien er wat slechter uit maar goed te gebruiken
Ben nog aan het twijfelen of ik alles laat verchromen (ben een beetje bang dat er originele details verdwijnen (op de uitlaat staat heel mooi gs 750 wil ik wel behouden). Maar ik heb er geen haast mee.

Wat ik nog zoek is chromen lijstje koplamp, op die van mij zit een beschadiging.

Ja en dan zit ik nog met de velgen, zit wat roest op maar zijn wel origineel. Spaken moeten sowieso vervangen worden. Twijfel of ik naar goede velgen op zoek ga of dat ik de velgen en spaken laat vervangen.

En tenslotte de voorpoten hier zit roest op dus er moet iets mee gebeuren. Heeft iemand ervaring met voorpoten opnieuw laten slijpen en verchromen?
 
MIJLPAAL
Gisteren samen met een (heel technische vriend) het blok eronder vandaan gehaald. Bleek dat ik het best goed had voorbereid want we waren binnen een kwartier klaar (wat kan die toerenteller kabel gemeen vastzitten gelukkig heelhuids eruit gekregen.

Ik heb hem in een bak (normaal gebruikt voor onder een wasmachine) gezet, waarin ik hem een lekkere WD40 douche heb gegeven. Later ga ik met een kwastje rustig al het vuil eraf borstelen. Mooi spul dat WD 40.

Bijgaand een fototje van het blok in zijn badje
full
 
Goedkoper dan wd40 en wellicht net zo makkelijk is lampenolie erop kwasten.dsn loopt de drek er zo vanaf :)
 
Omdat we zo snel klaar waren met het blok ook maar weer verder gegaan.

Kabelboom eraf gehaald, eigenlijk zou ik die willen vernieuwen maar of dat te doen is voor een leek. De tand des tijds heeft hem wel aangetast.
Achterrem eraf
Achterspatboard met lamp en knipperlichten
Koplamp en knipperlichten
Ze ziet er wel heel kaal uit zo.
En toen was het tijd voor een biertje.

Mijn zoon (uit de game generatie) vindt het toch wel interessant en wil volgende week meehelpen. (wordt je erg vies Pa,hmmm ja). Hopelijk krijgen we de rest eraf. Dan kan ik op zoek naar een bedrijf dat het frame (en toebehoren) straalt en poedercoat.

Wordt vervolgd
full
 
Omdat we zo snel klaar waren met het blok ook maar weer verder gegaan.

Kabelboom eraf gehaald, eigenlijk zou ik die willen vernieuwen maar of dat te doen is voor een leek. De tand des tijds heeft hem wel aangetast.
Achterrem eraf
Achterspatboard met lamp en knipperlichten
Koplamp en knipperlichten
Ze ziet er wel heel kaal uit zo.
En toen was het tijd voor een biertje.

Mijn zoon (uit de game generatie) vindt het toch wel interessant en wil volgende week meehelpen. (wordt je erg vies Pa,hmmm ja). Hopelijk krijgen we de rest eraf. Dan kan ik op zoek naar een bedrijf dat het frame (en toebehoren) straalt en poedercoat.

Wordt vervolgd[afbeelding]

Op de sloop een paar kabelbomen van Japanse auto's regelen. Dan heb je alle kleurtjes op voldoende voorraad en lengte, en daar zelf een kabelboom van maken.
Zo moeilijk is't nou ook weer niet.
 
Hi Ivan,
Goede tip, ga ik proberen.

Ik heb de tip van iemand die deed daarna de stoomreiniger erover. Zelf heb ik die niet en vind de combi met stoom/water niet ideaal, ik gebruik de compressor.

Werkt super, heb hele motorfiets gedemonteerd en bijna alles ermee gedaan. Insmeren met kwast, hardnekkige hoekjes en plekken borstelen met de tandenborstel. Even in laten werken en dan met de compressor/luchtdruk de rotzooi eraf blazen.

Niet agressief voor rubber, laat amper residu achter, ik ben er zeer over te spreken en een flesje kost bij de supermarkt of action niet veel.

Succes!
 
Op de sloop een paar kabelbomen van Japanse auto's regelen. Dan heb je alle kleurtjes op voldoende voorraad en lengte, en daar zelf een kabelboom van maken.
Zo moeilijk is't nou ook weer niet.

Of op motorsloop kijken voor net exemplaar van betreffende motor
 
Goedkoper dan wd40 en wellicht net zo makkelijk is lampenolie erop kwasten.dsn loopt de drek er zo vanaf :)

Lampolie! :t :t Zo doe ik 't ook altijd. :Y


Of op motorsloop kijken voor net exemplaar van betreffende motor

is te proberen. Maar groot is de kans om nog een nette kabelboom voor een 40 jaar oude GS750 te vinden?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan