Project XJ700X

Vulcanrider

MF veteraan
Donateur
1 nov 2008
2.951
1.025
Zaandam
Vandaag het herfst, winter, lente project opgehaald.

De Yamaha heeft een tijd in een garage gestaan in Zandvoort en dan wordt er van alles roestig, van vliegroest tot pitten op het chroom. Het frame kan aangetipt worden, maar het voorspatbord en evt. de tank moet echt gespoten worden.
Verder moet alles uit elkaar, lagers, remmen etc.

De tank heeft zijn beste tijd gehad, zadel is gescheurd. Mocht iemand dat toevallig hebben liggen dan houd ik mij aan bevolen.

Nu voor het idee even met WD40 bezig geweest en dan lijkt het wel wat.

0A2906FC-2789-400E-8472-764CF6F972CE.jpeg4C513A0E-1CB5-4B77-AB8C-73C4F92FAD47.jpeg
 
Het blijft mij verbazen dat sommige mensen zonder enige kennis onderdelen van de carburateurs of tank afhalen.

11A6D221-1439-4A88-8556-31841913821C.jpeg


Gelukkig heeft de persoon wel e.e.a. bewaard.
7874AEBC-C6C3-4A8F-BF07-DA6A73F5F11B.jpeg


En gelijk maar wat foto’s gemaakt voor het nageslacht en mijzelf. Dan weet ik hoe het was.😋



8345B25D-A365-4097-BEAC-B23C0E6A7B00.jpeg42CAD12F-A09D-4279-BA8F-2DD10BED96BA.jpeg3FB44A70-F438-41AB-B879-BB9CF667E1F2.jpeg002921D4-C536-492D-8DD1-34A88784E666.jpeg1DEA2995-328D-4F55-A54C-6F4660353125.jpeg
 
Ik heb hier ook nog zo een hok staan, ding doet het al jaren niet meer.

Ben benieuwd, ga ik volgen.
 
vanmorgen wat aangekoekte gel/bruine troep weggehaald en nu keek ik van onder naar boven en daar is vermoedelijk toch een lekke koppakking.🥴

74681700-29AF-4F03-9C09-7C83242B7FEA.jpeg
 
Kijk eerst ff naar die pijpjes die boven de inlaatspruitstukken met een bout van het inlaatspruitstuk vast zitten, die willen wel eens lekken en dat geeft een soortgelijk beeld.
Die moeten waterdicht zijn doormiddel van rubber ringetjes, als die ouder zijn gaat dat wel eens mis,
 
Kijk eerst ff naar die pijpjes die boven de inlaatspruitstukken met een bout van het inlaatspruitstuk vast zitten, die willen wel eens lekken en dat geeft een soortgelijk beeld.
Die moeten waterdicht zijn doormiddel van rubber ringetjes, als die ouder zijn gaat dat wel eens mis,
Ik ga morgen wel ff kijken. Nu aan de borrel.
 
Toch even gekeken, mijn nieuwsgierigheid won het.

En er loopt een spoortje naar beneden. Het is niet goed te zien, maar onder de luchtspruitstukken is wel een spoor van lekkage (zie het boven de leiding).

Wellicht is dit het probleem.

1E0BB3FF-2A28-4BD0-BAA1-0581B52442C8.jpeg
 
Dat was het bij de mijne wel, ringen vervangen en kijken wat er gebeurt als hij warm wordt.
 
De bewuste pijpjes worden losgehaald en dan moet ik kijken of ik de juiste O-ringen op voorraad heb. Daarna worden de carburateurs schoon gemaakt en dan met een flesje benzine in de weer.

Ik wil het blok warmdraaien met voldoende koelvloeistof. En kijken of er nog lekkage is.
Pas daarna demonteer ik de gehele motorfiets.
 
Je weet waar je moet zijn voor electrische problemen hè? Dat is: als je er zelf niet uitkomt
 
Laatst bewerkt:
O-ringen bij Ott motoren te Uitgeest gehaald voor de koelvloeistof pijpjes die boven de inlaatspruitstukken zitten vd XJ700x en gelijk de rubber afdekking van de benzinemeter en een reparatiesetje voor de kraan besteld.

Van het weekend de carburateurs schoonmaken en kijken of er lekkage is.
 
Ik had mijn vrouw voorgesteld om het in de afwasmachine in doen, maar daar is zij het niet mee eens. 😇

Dus demonteren en bij een maat in zo’n electrolyse bak deponeren. Tenminste als dat ding het doet en anders op de ouderwetse manier ofwel met de hand schoonmaken en schoon/droog blazen.

Daarna nieuwe pakkingset erop en kijken of de bike start.
 
ik heb ooit de carterdelen van de 250 luchtkoeler in de vaatwasser gegooid, maar zonder vaatwasblok en na eerst al het aangekoekte te hebben verwijderd. Vaatwasblok is alkalisch en niet lief voor aluminium. Dus eigenlijk alleen maar lekker gespoeld. Ik was er niet van onder de indruk. Maar Carbs ben ik toch echt reuze benieuwd naar.
 
Ik ga morgen een oud stukje aluminium van een defect benzinekraantje in de afwasmachine, inclusief zo’n afwasblokje doen. Dat omdat ik wil zien wat er gebeurd met dat kraandeeltje.
 
Bij mij gaan al jaren allerlij aluminium delen (cilinders, Carter delen, carbs) met blokjes, soms 2,in de vaatwasser.
2x spoel stand nadien.
En je hebt een prachtig eindresultaat.
 
Ik heb net de vaatwasser leeggehaald en ik vind het dus niets. Het benzinekraantje dat in de vaatwasser is geweest heeft mijns inziens teveel oxidatie of iets dergelijk.

Ik ga mijn maat bellen voor een elektrolyse bak. En als het nog niet gerepareerd is, dan ga ik wel met de hand de carburateurs schoonmaken

Na de vaatwasser:

617459C9-C1FA-4915-B2A5-DE7E6A0B9688.jpeg
Voor de vaatwasser:
39D26E80-0211-4622-9DFE-7A57E040F298.jpeg
 
Dat komt omdat het alu nu gort droog is.
Na spoelen en drogen. Weer een laagje op aanbrengen.
Maar het is jouw onderdeel. Dus doen waar jij je goed bij voelt :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan