Project XJ700X

Goed bezig! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Heb je je vlotterniveau al 'nat' afgesteld? Nu heb je de kans zo lang ze nog niet gemonteerd zijn. Heb die van mij begin deze week gedaan. 3mm +/- 1mm onder de carburateur body, gemeten aan de voorkant van de waterpas gestelde carburateur (in tegenstelling tot de zijkant wat de manual laat zien) Die van mij start nu met weinig choke en loopt al na een minuut of 2 mooi stationair. Merk het ook goed in het middengebied.
 
Op dit moment op vakantie.
Maar hij loopt over de hele linie en trekt nog vermoedelijk valse lucht. Start redelijk goed, maar bij een warme motor zit ie opveert 2000 toeren. Volgende week maar warm laten draaien en dan met de bekende remmenreiniger truc in de weer. Ik gok dat de inlaat rubbers vervangen moeten worden.
 
Na een paar dagen weggeweest te zijn riep toch de XJ700x. De luchtschroeven een kwart terug gedraaid. Daarnaast de stationaire schroef ook teruggedraaid. Hij loopt nu goed. Nadat het blok goed warm was het gas even opgezet tot 5000 toeren p/min., hij kan tot en met 10.000 toeren.🤪 Dus de carburateurs worden weer leeg gemaakt.

De olie had ik al ververst en de spuitbus hittebestendige zwarte lak is binnen.
Maar nu eerst de kleppen checken en indien noodzakelijk stellen.

Dan gaat alles uit elkaar.😋
Eigenlijk moet ie gesynchroniseerd worden, maar de ex van m’n dochter heeft die thuis liggen en ik verrek het om hem te bellen. 😖
 
Waar een afwasmachine al niet goed voor is.
De beschermkap is weer schoon.

7F13F17F-26FB-4983-A5EF-9F1017BD6A68.jpeg
 
Vandaag even een uurtje aan de motor gewerkt.

Om het kleppendeksel te verwijderen moet de waterpomp losgemaakt worden en daarna de bobines. Na wat gewroet is het deksel verwijderd. Nu ligt er over de nokkenassen etc. een doek zodat er geen vuil in komt.
Want van de week pas weer tijd om de klepspeling te checken.

Indien er andere shim’s in moeten dan heb ik een uitdaging. Ik heb nl. nog nooit door het verwijderen van de nokkenassen een paar kleppen gesteld.8E0237A4-10AF-4D14-B212-8DD6472B9F66.jpegF7E89325-9AE4-47C8-9E26-37C1F5DE9503.jpeg
 
Eerst meten. Daarna eventueel je pas druk maken over andere shim’s. Kan namelijk erg meevallen.

Verder hebben sommige motorzaken een betaald ruilsysteem voor shim’s. Jij levert er 1 in met een paar euro en je krijgt degene die jij wenst.
 
Goed bezig! Let er op dat mocht je shims moeten vervangen (zijn eigenlijk buckets en de motorzaken die ik ken hebben ze helaas niet meer dus nieuw en duur...) dat je zowel de oude als de nieuwe meet. Het gebeurt blijkbaar nogal eens dat de ingestanste maat niet klopt. En hoewel het met die nokkenassen uiteindelijk wel meevalt is het geen klusje wat je graag nog een keer doet...
 
Goed bezig! Let er op dat mocht je shims moeten vervangen (zijn eigenlijk buckets en de motorzaken die ik ken hebben ze helaas niet meer dus nieuw en duur...) dat je zowel de oude als de nieuwe meet. Het gebeurt blijkbaar nogal eens dat de ingestanste maat niet klopt. En hoewel het met die nokkenassen uiteindelijk wel meevalt is het geen klusje wat je graag nog een keer doet...
Bedankt voor de tip inzake de shims. Ik zal de shims drie keer meten met de micro meter.
En ik ga op het gemakje de boel checken en herplaatsen. Want ik heb de speling van eentje gecheckt en die zat m.i. al onder de norm.

Maar eerst een andere voelermaat set bestellen, want met de normale set redt je het niet. Trouwens die mag na 10 jaar weleens vervangen worden.
Ik heb een setje t/m 0,10 mm en om de uitlaat kleppen te checken moet ik er eentje hebben tot 0,30 mm (max. maat van de speling).
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Yamaha radian heb ik destijds de truc met een dikke dubbele ty-rap gebruikt. Hierdoor hoefde de nokkenas er niet uit. Info gehaald uit het xj forum.
Via het gat van de bougie de ty-rap erin en de klep blijft naar beneden en ik had genoeg ruimte op het plaatje eruit te halen. Is een tip. Weet niet of dit bij jouw blok ook kan. Scheelt bouten loshalen en zo.
Het zal wel niet de originele wijze zijn, werkte voor mij goed.
 
Voor Yamaha's met 2 kleppen per cylinder heb je een hulpstukje nodig om de shim eruit te kunnen halen. Werkt eenvoudig en dan blijft de nokkenas gewoon zitten en hoef je ook niet bang te zijn dat er iets verspringt. Heb het gebruikt voor mijn Radian en weet dat het ook past op mijn XS-driepitters.
 
Ik zal vanavond even een foto maken. En ik weet dat het te koop is bij Yambits in Engeland (daar heb ik het vandaan).
 
Dat gaat helaas allemaal niet dij de 700X. Zoals ik eerder zei zijn het geen shims maar buckets. Een soort hele kleine emmertjes die omgekeerd op de klepstelen zitten. Hierover zitten dan weer grotere 'emmers' die door de nokkenas worden bewogen. De nokkenassen zullen er echt uit moeten om de kleppen te stellen, geen andere mogelijkheid.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210722-202055.jpg
    Screenshot_20210722-202055.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 9
Ik lees net dat de ty-rap methode niet werkt bij deze motor.
Voor de geïnteresseerden:
Xjbikes.com en zoeken naar AIRHEAD VALVE ADJUSTMENT Part 2: The Tool vs. ZipTie -w/pics
 
Ach, het kan niet altijd meezitten. Zaterdag op de speling meten en dan de nokkenassen er toch maar afhalen.

De afbeelding bij #117 is van een luchtgekoelde XJ700 en niet van de XJ700x.
Ik heb mijzelf blij gemaakt met een dode mus.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een klepstelplaatje.
Nu de vraag of je deze uitvoering hebt of die toyobaru866 bedoeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan