Project XJ700X

Even voor proef de tank geplaatst.

A274F521-365D-46FA-A694-F1A6195D414E.jpeg
 
Leuk, ik wens je veel succes met het herstellen. Gelukkig best wel veel advies gehad van forum leden.

Deze had tenminste 7 jaar in een garage in Zandvoort gestaan. En door de vorige eigenaar deels gedemonteerd en ook weer gemonteerd. Het ding zag er niet uit. Nu wordt het weer wat.
Ik heb net gekeken of ik er een blokje mee om kon, maar dat was te optimistisch, halverwege kon ik gaan lopen.
Deze heeft 2 jaar terug voor het laatst gereden. Volgens mij was het ook een opknapproject van de vorige eigenaar maar is ie ergens zijn interesse verloren.

Ik ga rustig terug lezen in het topic wat ik mee kan pikken aan tips.
 
Dark_Horse,

Carburateurs mogen eraf en dan in een ultrasone bad. Je hebt niet echt de ruimte om de carburateurs te demonteren. Eerst de luchtfilter buizen eraf en dan de carbs loswrikken.
Het monteren is een hels karwei, het moet in omgekeerde volgorde, maar de luchtfilter buizen er weer opkrijgen is een Kwaltatief Uitermate Terleurstellende klus.

Ik moet het trouwens ook nog doen.:+

Succes
 
Ok bedankt voor de tip en het fijne vooruitzicht 8)7 Het zal inderdaad ongeveer het eerste zijn wat ik ga aanpakken. Misschien is de vorige eigenaar daar op afgehaakt haha

Hoe kom ik aan een ultrasoon bad trouwens?
 
Ik ben erachter gekomen dat de brandstoftoevoer naar de carburateur beperkt is. Mogelijk ergens een verstopping in de tank of iets met het kraantje? Heeft iemand tips om dit te fixen of betekent dit dat ik beter kan kijken naar een andere/nieuwe tank?
 
Ik heb nog wel een waslijst aan dingen te doen.
- buddyseat vernieuwen, heb ik uitbesteed aan mijn dochter, zij maakt normaliter prachtige kleding (jmvcouture.com), maar nu krijg ik een zwart lederen buddyseat van haar.
- voorremmen inclusief hendel en remcilinder vervangen.
- rechter achtervering polijsten met fijn staalwol. Links is al klaar.
- voorpoten nalopen want rechts zweet/lekt een beetje.
- nieuwe spiegels conform model Maxim regelen.
- twee originele tank emblemen scoren, zoektocht op internet. Eentje gevonden, maar in de usa en relatief duur.
- nieuwe voorband.
- nieuwe accu.
- twee originele voor knipperlichten inclusief steun aanschaffen.
- originele uitlaten plus bochten scoren, maar geen haast.

Uiteindelijk zal het voorjaar van 2023 zijn als er mee gereden kan worden. Ik heb geen haast… daar ik door privé omstandigheden toch niet zoveel tijd heb voor de XJ700X.
 
Nog wel het vermelden waard.

Ik wilde een nieuwe overloopslang en rubber afdop dopje hebben voor het koelvloeistofreservoir.
Helaas niet meer te krijgen, immers de motor is uit 1985.

Dus zelf maar wat gemaakt. Een benzineslang van anderhalf cm rond geschuurd totdat het in de gaatje van het reservoir geduwd kon worden. De overloopslang in het stukje benzineslang geduwd en toen in het gaatje gepropt.

6CF80E3A-37D1-4F54-8509-264BBF5818A2.jpeg
 
Vandaag heeft de door mij mijn dochter gemaakte nieuwe buddyseat overtrek van leer aan mij overgedragen. Erg mooi geworden.:Y

Maar toen wilde ik met het nietapparaat de leren overtrek vastmaken en €@&*%# dat lukt dus niet. Ik moet dus bij een bouwmarkt een elektrisch nietapparaat huren. Mocht iemand rondom Zaandam zo’n ding uitwillen lenen dan hoor ik dat graag.

97AD974E-1A57-4DCA-A6AD-91ECDDFDE0BF.jpeg7C0EDEDD-B9A4-4025-AA75-035AC046AD61.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De niettagger was te slap om de nieten in het plastic te krijgen.

De buddyseat naar een specialist gebracht en die gaat de buddyseat strakker op het plastic onderkant nieten.
 
Vandaag de leren buddyseat terug van de stoffeerder. Mijn dochter had de leren buddyseat gemaakt.

Al met al zeer tevreden.

O ja, de tank moet nog opnieuw zwart metallic gespoten worden.😋. Want bij de laatste spuitsessie viel er een pittige druppel op de tank.%#^>#
348B51E7-A12B-4F8A-B415-B5BEA000672E.jpegE001BFCC-E427-41F4-82B4-5104FA330429.jpeg
 
Nieuwe knipperlichten gekocht.

Omdat het stervenskoud is in de garage maar binnenshuis in de weer met het solderen van de originele bedrading en die van de knipperlichten.DABC34EE-F317-4937-BF83-1E31C1CF0582.jpeg
 
Het lijstje wordt kleiner en kleiner.
- accu
- voorband
- voorvorkkeering
- tank spuiten

Dan heropstarten, na plaatsing koppakking en andere klepplaatjes, heeft de motor even op een flesje benzine gelopen.
 
Lekker bezig geweest zo te zien,word wel weer wat ;)
Ik heb ooit eens op zo,n motor mogen rijden,ik was onder de indruk van de trekkracht en vermogen,je voelt duidelijk dat
het blok z,n roots bij de FZ modellen vandaan heeft,het blok is eigenlijk meer geschikt voor een sportmotor dan een cruiser.
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig geweest zo te zien,word wel weer wat ;)
Ik heb ooit eens op zo,n motor mogen rijden,ik was onder de indruk van de trekkracht en vermogen,je voelt duidelijk dat
het blok z,n roots bij de FZ modellen vandaan heeft,het blok is eigenlijk meer geschikt voor een sportmotor dan een cruiser.
Ik heb in het verleden al eens zo’n XJ700X gehad en die liep ook als een malle zo hard.

Of deze ik ook zo goed lopend krijg moet ik afwachten.
 
Omdat ik de oude knipperlichten niet kon herstellen, kreeg met m’n grote handen het lampje er niet uit, vandaag nieuwe knipperlichten geplaatst. Tenminste, de koplamp moest eraf en toen brak er een m6 boutje van de bevestiging af. Er steekt een klein stukje uit het aluminium. Nu ingespoten met echte kruipolie, geen wd40, en ik hoop dat ik het toch los krijg. Zo niet dan uitboren en nieuwe draad tappen. 🤬

Wel de nieuwe knipperlichten gemonteerd.💪
 
Omdat ik de oude knipperlichten niet kon herstellen, kreeg met m’n grote handen het lampje er niet uit, vandaag nieuwe knipperlichten geplaatst. Tenminste, de koplamp moest eraf en toen brak er een m6 boutje van de bevestiging af. Er steekt een klein stukje uit het aluminium. Nu ingespoten met echte kruipolie, geen wd40, en ik hoop dat ik het toch los krijg. Zo niet dan uitboren en nieuwe draad tappen. 🤬

Wel de nieuwe knipperlichten gemonteerd.💪
hoi vulcanrider heb jij niet op het oude z650 forum gezeten bij laurent?
 
Omdat ik de oude knipperlichten niet kon herstellen, kreeg met m’n grote handen het lampje er niet uit, vandaag nieuwe knipperlichten geplaatst. Tenminste, de koplamp moest eraf en toen brak er een m6 boutje van de bevestiging af. Er steekt een klein stukje uit het aluminium. Nu ingespoten met echte kruipolie, geen wd40, en ik hoop dat ik het toch los krijg. Zo niet dan uitboren en nieuwe draad tappen. 🤬

Wel de nieuwe knipperlichten gemonteerd.💪
Foto ter illustratie.😉
Koplamp weer gemonteerd, wel eerst de afgebroken m6 uitgeboord en draad getapt.66BEBDE2-9600-46CE-95B3-12343F6A2ACE.jpeg
 
Ik moest prioriteiten stellen, mijn Kawasaki GTR 1000 had voorrang op mijn Corona project aangezien ik daar regelmatig op rij.:]

Maar nu de temperatuur wat omhoog gaat heb ik toch tijd kunnen maken om de XJ700X rijvaardig te krijgen.

Het bleek dat de voorvorkkeerring rechts lekte.
Dus nieuwe gehaald en twee flesjes voorvork olie. Allereerst de vorkpoten gedemonteerd en van de week maar eens kijken of ik de keerring kan (de)monteren.

4DCD2039-D153-40F9-9BD6-FB848ACB61A6.jpeg5D64F4AD-7B36-4075-8346-AAA71114A690.jpeg
 
De voorvorkkeerringen zijn vervangen en er blok voor beide poten nog maar 350 cc in te zitten. :NTerwijl er per poot 389 cc in moet. Wel moet ik nieuwe afsluiting veren halen, daar deze verroest zijn.

11A55390-712D-406A-9420-B7845CBF142E.jpeg

87026F9B-16A6-4C7C-B74F-2D856860BCFE.jpeg4DB51E66-BB86-48F0-BCFE-61A528E5ADE7.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan