Project XJ700X

Good busy :t

Sommige klussen zijn echt #@! Zelfs voor professionals.

Mooi op tijd voor t seizoen klaar :Y
Hahaha, de Yamahadealer zei ook al dat het een rotklus was.

Dit jaar wordt de XJ700X vooral getest op betrouwbaarheid. Maar over 4 wkn eerst met mijn GTR1000 vijf dagen naar Duitsland.

Voor vrouwlief is alles geregeld kwa zorg. In het ergste geval rijdt ik in no-time naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha, de Yamahadealer zei ook al dat het een rotklus was.

Dit jaar wordt de XJ700X vooral getest op betrouwbaarheid. Maar over 4 wkn eerst met mijn GTR1000 vijf dagen naar Duitsland.

Voor vrouwlief is alles geregeld kwa zorg. In het ergste geval rijdt ik in no-time naar huis.
Tis een XJ....
 
Zal wel goed komen :)

Have fun met gtr, ik hoop dat je goed weer hebt
 
Interessant topic Vulcanrider zelf ben ik sinds vorig jaar ook bezig met een XJ700 project weliswaar luchtgekoeld, maar daarom niet minder interessant om dit topic te volgen.
 
Bij Jos Smit in Haarlem een nieuwe voorband laten plaatsen, bij thuiskomst ook nog de lagers van het voorwiel vervangen en van het weekend nieuwe remblokken plaatsen plus verse remvloeistof in de aderen van de XJ700X doen. De achterwiel lagers moeten toch ook maar even voor de zekerheid worden vervangen, die hoor en voel je niet, maar toch…

Ter illustratie de lagers van het voorwiel, de motor heeft tenminste tien jaar niet gereden en zeven jaar in een garage in Zandvoort gestaan.

299E8C3B-D12B-4EB8-B056-355CBC705EE3.jpeg
 
Bij Jos Smit in Haarlem een nieuwe voorband laten plaatsen, bij thuiskomst ook nog de lagers van het voorwiel vervangen en van het weekend nieuwe remblokken plaatsen plus verse remvloeistof in de aderen van de XJ700X doen. De achterwiel lagers moeten toch ook maar even voor de zekerheid worden vervangen, die hoor en voel je niet, maar toch…

Ter illustratie de lagers van het voorwiel, de motor heeft tenminste tien jaar niet gereden en zeven jaar in een garage in Zandvoort gestaan.

Bekijk bijlage 1886598
Lagers preventief vervangen, ik ben voorstander.
Die op de foto is niet meer 'preventief'.

Wist je het al, of pas na nieuwe voorband?
 
Lagers preventief vervangen, ik ben voorstander.
Die op de foto is niet meer 'preventief'.

Wist je het al, of pas na nieuwe voorband?
Ik wist het al, niet dat het zo erg was, de lagers liepen in ieder geval niet fijn rond. De lagers had ik al liggen. Maar de montage van de carburateurs plus die k..rubbers van het luchtfilter hadden m.i. wat voorrang.|(

De lagers van het achterwiel zijn goed, maar aangezien ik zo’n beetje alles wat beweegt vervang worden deze toch maar meegenomen in de restauratie. :+

De remklauwen hadden de mazzel dat deze geconserveerd waren door de olie van de lekkende voorvorkpoten. Die zijn nu gereinigd en wachten op de verse remblokken en kopervet.
 
Ik wist het al, niet dat het zo erg was, de lagers liepen in ieder geval niet fijn rond. De lagers had ik al liggen. Maar de montage van de carburateurs plus die k..rubbers van het luchtfilter hadden m.i. wat voorrang.|(

De lagers van het achterwiel zijn goed, maar aangezien ik zo’n beetje alles wat beweegt vervang worden deze toch maar meegenomen in de restauratie. :+

De remklauwen hadden de mazzel dat deze geconserveerd waren door de olie van de lekkende voorvorkpoten. Die zijn nu gereinigd en wachten op de verse remblokken en kopervet.
Doe rustig met kopervet, of een alternatief.
Ik gebruik al geruime tijd keramisch vet ipv kopervet. Maar ook spaarzaam, zeker bij remklauwen. Achterop blokken en de glijpennen.

Ik heb voor mij ook ff de maten vd lagers genoteerd. Die zal ik ook eerder in huis hebben dan de project motor.

Bij lidl kun je breekijzers kopen, ook in bescheiden formaat. Altijd handig. Of bandenijzers. Heb ik ook. Flinke.
 
Teflonvet is de andere. Zeer duurzaam en enorm plakkerig. Die gebruik ik op glijpennen. Keramisch vet achterop blokken.
 
Als trouwens de XJ700X in optimale staat en er geen rare dingen zijn, dan verkoop ik de GTR 1000 en ga ik op dit lichte ding rijden.
 
Soms moet je afstand nemen.

Wat een )&€}#%zooi.
Test rondje gereden en het blijkt dat de motor tot en met 3.000 toeren redelijk goed loopt, maar daar boven is het knudde. Ik heb ook het idee dat de XJ700X dat de eerste cilinder te weinig benzine krijgt of teveel lucht.
Bij volgas hapert de motor en geeft ie roggelende geluiden.

Wat ik wel zie is dat de rubber filterbuizen niet goed afsluiten bij het filterhuis.
Ik begin er hard aan te denken om het filterhuis te demonteren en er per carburateur een los filter op te zetten.

De inlaatrubbers lekken niet, heb er remmenreiniger op gespoten en het toerental liep niet op.
 
Net even nog gestart en met een warm blok en onbelast gaat de motor zonder problemen naar de 6.000 toeren plus. En als je rijdt en heel voorzichtig gas geeft dan kan de motor naar vier of vijfduizend toeren. Dat is het dan.
Wil je sneller dan is het gereutel en loopt ie op drie cilinders
 
Ik gok op brandstofgebrek. Kraantje niet goed, rommel in filter, slang klem....
 
Ik gok op brandstofgebrek. Kraantje niet goed, rommel in filter, slang klem....
Ik heb een extra filtertje tussen de benzinekraan en de carburateurs. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik die er tussen uithaal. De tank is brandschoon, tenminste zover mij bekend.
Kraantje is gereviseerd en werk goed.
Het filter van de tank kan ik nog checken.
 
Per carb is er nog een intern filtertje. Onder vlotternaald.

needle-valve-set_medium25G1410723-01_feab.jpg
 
Ik ga eerst alles buiten de carburateurs checken, bougiekabels, doppen etc. en al de benzine toevoer.
 
De vonk is prima, van de week met de plantensproeier de kabels op breuken checken.

Als dat het niet is dan verder met de het benzinekraantje en het extra benzinefilter. Mocht dat het niet zijn dan moeten de carburateurs er weer af om de 1e carburateur na te kijken.
 
ik heb het doorstroming euvel misschien gevonden. Bij het plaatsen van de tank viel het mij niet omdat ik dezelfde maatvoering van de benzineslangen als van de vorige eigenaar volgde. Het blijkt dus dat als de tank goed geplaatst is dat het extra geplaatste benzinefilter niet of onvoldoende kan doorstromen, want het filter staat niet vlak of schuin richting de carburateurs, maar schuin richting de benzineslang welke van de tank afkomt.

Morgenmiddag ga ik de tank demonteren en de benzineslang zo aanpassen zodat het filter vlak of schuin naar achter loopt naar de benzine ingang van de carburateurs. En dan hoop ik dat het euvel verholpen is.

65717EE5-4519-4815-874C-61CB773866AC.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan