Ik heb al een aantal jaar een XT500 uit 1978 in de garage staan. Omdat er eigenlijk iedere keer wel weer iets aan mankeerde en de motor daardoor ook al een paar jaar stil staat, heb ik onlangs besloten om hem maar eens grondig aan te pakken. Om de vorderingen een beetje bij te houden, en eerlijk is eerlijk, ook een beetje als stok achter de deur om dit keer wel door te pakken open ik hier ook maar een topic.
Het begon in 2014, toen ik door een collega werd gewezen op een XT500 die zijn buurman te koop had staan. Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in oude XT's, en keek stiekem wel eens wat rond op marktplaats, maar echt serieus op zoek was ik niet. Nu deze op mijn pad kwam besloot ik toch maar eens te gaan kijken. Er mankeerde wel het een en ander aan, maar hij was in rijdende staat, zo op het oog redelijk compleet en blok en framenummer kwamen overeen. Voor 1700 euro heb ik besloten de gok te wagen, als het niks blijkt te zijn raak ik hem voor die prijs ook wel weer kwijt.
Het grootste mankement bleek een verroeste tank en daardoor een vuile carburateur, dus de eerste stap werd het ontroesten en coaten van de tank en schoonmaken van de carburateur. Na ook de ontsteking te hebben afgesteld liep de motor eigenlijk best oké. Ik heb er zo een tijdje mee gereden, maar na verloop van tijd begonnen er motorisch toch steeds wat problemen op te komen waardoor de betrouwbaarheid een beetje te wensen overliet. Uiteindelijk belandde hij in de garage en heeft de motor inmiddels al een jaar of 4 niet meer gelopen.
Tijdens dat ene mooie weekend in februari een paar weken geleden zag ik twee XT's rijden, en dat bracht me er toe dat ik toch echt weer eens met dat ding aan de gang moest. En als ik er toch aan begin, dan maar gelijk goed. Ik wil het blok laten reviseren, en het frame en achterbrug laten poedercoaten. Het is niet de bedoeling om hem helemaal in showroomstaat te brengen, maar ik wil dat de basis in ieder geval goed is. Gelukkig zit zo'n ding vrij eenvoudig in elkaar, dus na een paar uurtje sleutelen was de motor gereduceerd tot een verzameling onderdelen.
Omdat het weer omsloeg en ik het te koud vond om in de garage bezig te zijn ben ik eerst begonnen met wat kleinere klusjes die ik gewoon in huis kon doen, te beginnen met de vorkpoten. De hele boel schoongemaakt, nieuwe onderdelen en progressieve veren besteld, en de polijstschijf er even op losgelaten. Eigenlijk was ik helemaal niet ontevreden met de staat waarin het verkeerde.
Omdat ik toch in de polijstmodus zat heb ik afwachting van de onderdelen voor de vorkpoten gelijk de kroonplaten maar even gedaan.
Het is een beetje een aparte volgorde, maar omdat de remmerij ook een mooi keukentafelklusje is werd dat de volgende stap. Rubbers, seals en stofringen bleken gelukkig nog gewoon nieuw leverbaar bij de dealer, en hoewel de oude remschoenen nog zo goed als nieuw leken heb ik ook daar maar nieuwe voor besteld. Opnieuw spuiten vond ik niet zo nodig, hij hoeft niet in concoursstaat. Alles weer in elkaar, en dan kan het voorlopig weer even de kast in
Met inmiddels iets betere temperaturen om weer buiten aan de slag te kunnen was het frame aan de beurt. Eerst maar een winkelafspraak bij de Action om wat remreiniger in te slaan. Na 3 flessen door het oliereservoir in het frame hebben gespoeld kwam het er aan de onderkant redelijk helder weer uit.
Ik had geen sleutel van het stuurslot, en iemand had al eerder zonder succes geprobeerd het slot eruit te boren. Gelukkig brak het slot vrij snel doormidden toen ik er een schroevendraaier in tikte, en kon ik het er stukje voor stukje uit breken. Alleen nog even de boutjes uitboren en de boorgaten van de vorige eigenaar opvullen.
De achterbrug bleek ook al te zijn toegetakeld, want ergens in de afgelopen 40 jaar heeft iemand alle beugeltjes van de kettingbeschermer en voetsteunen voor de duo aan de linkerkant afgeslepen. Het was eigenlijk het plan om deze na te maken en er terug op te lassen, maar toevallig verscheen er voor 5 tientjes een achterbrug op marktplaats die nog wel in organieke staat was. Voor 50 euro ga ik niet lopen klooien, dus deze heb ik opgehaald. Met de hogedruk de achterbrug ontdaan van 10 lagen modder, wat beschadigingen glad geschuurd en de lagers eruit getrokken. Alleen nog even wat boutjes voor in de gaten zoeken en een prop in het asgat maken, en dan is hij klaar voor de poedercoater.
Wordt vervolgd!
Het begon in 2014, toen ik door een collega werd gewezen op een XT500 die zijn buurman te koop had staan. Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in oude XT's, en keek stiekem wel eens wat rond op marktplaats, maar echt serieus op zoek was ik niet. Nu deze op mijn pad kwam besloot ik toch maar eens te gaan kijken. Er mankeerde wel het een en ander aan, maar hij was in rijdende staat, zo op het oog redelijk compleet en blok en framenummer kwamen overeen. Voor 1700 euro heb ik besloten de gok te wagen, als het niks blijkt te zijn raak ik hem voor die prijs ook wel weer kwijt.
Het grootste mankement bleek een verroeste tank en daardoor een vuile carburateur, dus de eerste stap werd het ontroesten en coaten van de tank en schoonmaken van de carburateur. Na ook de ontsteking te hebben afgesteld liep de motor eigenlijk best oké. Ik heb er zo een tijdje mee gereden, maar na verloop van tijd begonnen er motorisch toch steeds wat problemen op te komen waardoor de betrouwbaarheid een beetje te wensen overliet. Uiteindelijk belandde hij in de garage en heeft de motor inmiddels al een jaar of 4 niet meer gelopen.
Tijdens dat ene mooie weekend in februari een paar weken geleden zag ik twee XT's rijden, en dat bracht me er toe dat ik toch echt weer eens met dat ding aan de gang moest. En als ik er toch aan begin, dan maar gelijk goed. Ik wil het blok laten reviseren, en het frame en achterbrug laten poedercoaten. Het is niet de bedoeling om hem helemaal in showroomstaat te brengen, maar ik wil dat de basis in ieder geval goed is. Gelukkig zit zo'n ding vrij eenvoudig in elkaar, dus na een paar uurtje sleutelen was de motor gereduceerd tot een verzameling onderdelen.
Omdat het weer omsloeg en ik het te koud vond om in de garage bezig te zijn ben ik eerst begonnen met wat kleinere klusjes die ik gewoon in huis kon doen, te beginnen met de vorkpoten. De hele boel schoongemaakt, nieuwe onderdelen en progressieve veren besteld, en de polijstschijf er even op losgelaten. Eigenlijk was ik helemaal niet ontevreden met de staat waarin het verkeerde.
Omdat ik toch in de polijstmodus zat heb ik afwachting van de onderdelen voor de vorkpoten gelijk de kroonplaten maar even gedaan.
Het is een beetje een aparte volgorde, maar omdat de remmerij ook een mooi keukentafelklusje is werd dat de volgende stap. Rubbers, seals en stofringen bleken gelukkig nog gewoon nieuw leverbaar bij de dealer, en hoewel de oude remschoenen nog zo goed als nieuw leken heb ik ook daar maar nieuwe voor besteld. Opnieuw spuiten vond ik niet zo nodig, hij hoeft niet in concoursstaat. Alles weer in elkaar, en dan kan het voorlopig weer even de kast in
Met inmiddels iets betere temperaturen om weer buiten aan de slag te kunnen was het frame aan de beurt. Eerst maar een winkelafspraak bij de Action om wat remreiniger in te slaan. Na 3 flessen door het oliereservoir in het frame hebben gespoeld kwam het er aan de onderkant redelijk helder weer uit.
Ik had geen sleutel van het stuurslot, en iemand had al eerder zonder succes geprobeerd het slot eruit te boren. Gelukkig brak het slot vrij snel doormidden toen ik er een schroevendraaier in tikte, en kon ik het er stukje voor stukje uit breken. Alleen nog even de boutjes uitboren en de boorgaten van de vorige eigenaar opvullen.
De achterbrug bleek ook al te zijn toegetakeld, want ergens in de afgelopen 40 jaar heeft iemand alle beugeltjes van de kettingbeschermer en voetsteunen voor de duo aan de linkerkant afgeslepen. Het was eigenlijk het plan om deze na te maken en er terug op te lassen, maar toevallig verscheen er voor 5 tientjes een achterbrug op marktplaats die nog wel in organieke staat was. Voor 50 euro ga ik niet lopen klooien, dus deze heb ik opgehaald. Met de hogedruk de achterbrug ontdaan van 10 lagen modder, wat beschadigingen glad geschuurd en de lagers eruit getrokken. Alleen nog even wat boutjes voor in de gaten zoeken en een prop in het asgat maken, en dan is hij klaar voor de poedercoater.
Wordt vervolgd!
Laatst bewerkt: