Project XT500

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.704
17.046
Koog aan de Zaan
Ik heb al een aantal jaar een XT500 uit 1978 in de garage staan. Omdat er eigenlijk iedere keer wel weer iets aan mankeerde en de motor daardoor ook al een paar jaar stil staat, heb ik onlangs besloten om hem maar eens grondig aan te pakken. Om de vorderingen een beetje bij te houden, en eerlijk is eerlijk, ook een beetje als stok achter de deur om dit keer wel door te pakken open ik hier ook maar een topic.

Het begon in 2014, toen ik door een collega werd gewezen op een XT500 die zijn buurman te koop had staan. Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in oude XT's, en keek stiekem wel eens wat rond op marktplaats, maar echt serieus op zoek was ik niet. Nu deze op mijn pad kwam besloot ik toch maar eens te gaan kijken. Er mankeerde wel het een en ander aan, maar hij was in rijdende staat, zo op het oog redelijk compleet en blok en framenummer kwamen overeen. Voor 1700 euro heb ik besloten de gok te wagen, als het niks blijkt te zijn raak ik hem voor die prijs ook wel weer kwijt.

2014-03-15 18.32.32.jpg


Het grootste mankement bleek een verroeste tank en daardoor een vuile carburateur, dus de eerste stap werd het ontroesten en coaten van de tank en schoonmaken van de carburateur. Na ook de ontsteking te hebben afgesteld liep de motor eigenlijk best oké. Ik heb er zo een tijdje mee gereden, maar na verloop van tijd begonnen er motorisch toch steeds wat problemen op te komen waardoor de betrouwbaarheid een beetje te wensen overliet. Uiteindelijk belandde hij in de garage en heeft de motor inmiddels al een jaar of 4 niet meer gelopen.

Tijdens dat ene mooie weekend in februari een paar weken geleden zag ik twee XT's rijden, en dat bracht me er toe dat ik toch echt weer eens met dat ding aan de gang moest. En als ik er toch aan begin, dan maar gelijk goed. Ik wil het blok laten reviseren, en het frame en achterbrug laten poedercoaten. Het is niet de bedoeling om hem helemaal in showroomstaat te brengen, maar ik wil dat de basis in ieder geval goed is. Gelukkig zit zo'n ding vrij eenvoudig in elkaar, dus na een paar uurtje sleutelen was de motor gereduceerd tot een verzameling onderdelen.

IMG_20210321_165250.jpg


Omdat het weer omsloeg en ik het te koud vond om in de garage bezig te zijn ben ik eerst begonnen met wat kleinere klusjes die ik gewoon in huis kon doen, te beginnen met de vorkpoten. De hele boel schoongemaakt, nieuwe onderdelen en progressieve veren besteld, en de polijstschijf er even op losgelaten. Eigenlijk was ik helemaal niet ontevreden met de staat waarin het verkeerde.

IMG_20210312_144403.jpg


Omdat ik toch in de polijstmodus zat heb ik afwachting van de onderdelen voor de vorkpoten gelijk de kroonplaten maar even gedaan.

IMG_20210327_120130.jpg


Het is een beetje een aparte volgorde, maar omdat de remmerij ook een mooi keukentafelklusje is werd dat de volgende stap. Rubbers, seals en stofringen bleken gelukkig nog gewoon nieuw leverbaar bij de dealer, en hoewel de oude remschoenen nog zo goed als nieuw leken heb ik ook daar maar nieuwe voor besteld. Opnieuw spuiten vond ik niet zo nodig, hij hoeft niet in concoursstaat. Alles weer in elkaar, en dan kan het voorlopig weer even de kast in

IMG_20210327_120204.jpg

IMG_20210327_120219.jpg


Met inmiddels iets betere temperaturen om weer buiten aan de slag te kunnen was het frame aan de beurt. Eerst maar een winkelafspraak bij de Action om wat remreiniger in te slaan. Na 3 flessen door het oliereservoir in het frame hebben gespoeld kwam het er aan de onderkant redelijk helder weer uit.

IMG_20210321_165218.jpg


Ik had geen sleutel van het stuurslot, en iemand had al eerder zonder succes geprobeerd het slot eruit te boren. Gelukkig brak het slot vrij snel doormidden toen ik er een schroevendraaier in tikte, en kon ik het er stukje voor stukje uit breken. Alleen nog even de boutjes uitboren en de boorgaten van de vorige eigenaar opvullen.

IMG_20210321_163746.jpg

IMG_20210321_164240.jpg


De achterbrug bleek ook al te zijn toegetakeld, want ergens in de afgelopen 40 jaar heeft iemand alle beugeltjes van de kettingbeschermer en voetsteunen voor de duo aan de linkerkant afgeslepen. Het was eigenlijk het plan om deze na te maken en er terug op te lassen, maar toevallig verscheen er voor 5 tientjes een achterbrug op marktplaats die nog wel in organieke staat was. Voor 50 euro ga ik niet lopen klooien, dus deze heb ik opgehaald. Met de hogedruk de achterbrug ontdaan van 10 lagen modder, wat beschadigingen glad geschuurd en de lagers eruit getrokken. Alleen nog even wat boutjes voor in de gaten zoeken en een prop in het asgat maken, en dan is hij klaar voor de poedercoater.


Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag niet zo heel veel gedaan, druk met andere dingen. Alleen even het boutje van het stuurslot uitgeboord en nieuw draad in getapt. Omdat ik toch de tappenset in mijn handen had gelijk even alle schroefdraad in het frame nagelopen en weer opgefrist. Morgen even naar de locale hydrauliekboer in de hoop dat die een paar passende doppen heeft om het oliereservoir mee af te doppen, en dan is het frame klaar voor de straler.
 
Vandaag even uitgeleefd op het blok en frame, alles vetvrij gemaakt voor het stralen. Blok breng ik deze week weg, wordt gestraald en gereviseerd. Frame is in principe ook klaar, maar er moet nog wat laswerk aan de achterbrug gedaan worden. Als dat zover is kan het frame tegelijk met de achterbrug naar de poedercoaten.

IMG_20210331_164151.jpg
 
Wellicht moet je je besluit om de remnaven niet opnieuw te spuiten herzien. Vrees dat deze anders erg af zullen steken tegen de rest. Zoals ik het nu zie wordt het toch wel een grondige restauratie en nu is het een kleine moeite om ze met de rest mee te behandelen. Zal ook niet veel verschil in kosten zijn. Zelf met de spuitbus kan ook een mooi resultaat opleveren.
 
Wellicht moet je je besluit om de remnaven niet opnieuw te spuiten herzien. Vrees dat deze anders erg af zullen steken tegen de rest. Zoals ik het nu zie wordt het toch wel een grondige restauratie en nu is het een kleine moeite om ze met de rest mee te behandelen. Zal ook niet veel verschil in kosten zijn. Zelf met de spuitbus kan ook een mooi resultaat opleveren.
Ben het wel met je eens hoor, maar als je de naven doet en de spaken zijn er toch uit, dan ook maar nieuwe spaken, die steken dan weer af tegen de velgen, en zo blijf je bezig. Ja dat gaat nou eenmaal zo bij een restauratie, maar hij hoeft van mij ook niet in councoursstaat, als de basis maar goed is. Ik wil er uiteindelijk ook offroadritjes mee kunnen rijden zonder dat ik bang ben dat de motor vies wordt of dat er iets beschadigd. Ik sluit zeker niet uit dat ik op den duur ook de wielen ga doen hoor, maar dat zijn mooie projectjes voor de wintermaanden, eerst maar een proberen het hele spul weer rijdend te krijgen.
 
Gisteren het blok weggebracht, maar aangezien het een eenmanszaakje is en er nog wat projecten in de wachtrij staan wordt het waarschijnlijk pas mei voordat hij er aan begint. Maakt niet uit, de rest is ook nog lang niet zo ver. Hoop tegen die tijd het frame wel klaar te hebben, dan kan ik gelijk weer beginnen met opbouwen.
 
Leuk project! Wat een prijzen vragen ze voor die dingen op MP trouwens :o.
Ja dat gaat nergens meer over... Ik kocht deze in 2014 voor 1700 of 1800 euro, dat weet ik niet precies meer. Nu vragen ze voor een afgeragd en incompleet model al vaak minimaal het dubbele.
 
Mooi project! Blijven leuke dingen, heb er zelf al zo'n 5 weer op weg geholpen en met 1 in MOTOR gestaan, heb wel een goede tip voor je, als ik een frame had laten stralen en poedercoaten(Gerritsen) ging ik naar tectylstation v Aalst in Alphen a/d Rijn, met zo'n nozzlespuit met hogedruk door de oliebuis om het grit uit te spuiten, daarna even met de endoscoop erdoor om gritresten te speuren, nooit grit in de olie gehad, zonde van je revisie anders.
 

Bijlagen

  • xt500'77 nr2.jpg
    xt500'77 nr2.jpg
    233,6 KB · Weergaven: 35
  • xt500''77 nr3.jpg
    xt500''77 nr3.jpg
    305,3 KB · Weergaven: 34
  • imm035.JPG
    imm035.JPG
    257,7 KB · Weergaven: 35
  • imm021.JPG
    imm021.JPG
    242,6 KB · Weergaven: 35
  • P1060539.JPG
    P1060539.JPG
    470,3 KB · Weergaven: 33
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad wel een goeie. Hoe dopte jij het gat van de peilstok/vuldop af?
 
met een houten klos, goed verlijmd etc maar degene die straalde had het om het goed te doen eraf gehaald, toen moest ik even denken, heb er toen ook nog een stukje over geschreven in het XT-club blad, dat deed ik toen wel vaker over dingen die ik meemaakte, hoe best zuigerringen te positioneren, kleppen slijpen etc, leuk sleutelen aan die XT's , rijden ook goed eenmaal op orde.

Er zit trouwens een heel groot lang metaal oliefilter onderaan je in oliebuis, vergeet die niet dicht te stoppen
 
Die andere gaten heb ik al dicht, voor die van de draadzeef en de retourleiding heb ik 2 doppen die ik bij een hydrauliekboer gehaald heb. Ik dacht die andere inderdaad met een houten klos te doen, want voor die maat hadden ze helaas geen dop.

Ik ben wel lid van de club, maar de laatste jaren is er zo weinig input voor het clubblad dat die nog maar sporadisch uitkomt. Helaas gaat het meeste nu via Facebook, en dat heb ik (en wil ik) niet. Twee jaar terug nog wel op een sleuteldag bij Henno geweest, en daarvoor nog een keer bij een sleutelcursus die ze toen bij Erik van Lent georganiseerd hadden. Ritjes heb ik nooit gedaan, maar dat was eigenlijk omdat de XT niet betrouwbaar genoeg was. Als hij straks weer in elkaar zit wil ik dat zeker wel eens doen.
 
Jaha, die Henno ken ik nog wel, paar x de Hennorit gereden, daar had ik een XT600 2KF voor die daar veel geschikter voor is, die Henno kan scheuren op een 500 heb je dat wel eens gezien? Daar toen heel gastvrij ontvangen door zijn ouders, kampvuur, slapen in de schuur etc leuke tijd. Hij is nog wel eens opgestapt bij de Parijs-Dakarrally, toch een hele prestatie!

Sleutelen deden we waak op zondag in de Koekoekstraat, daar woonde Ernst Anepool oftewel de XT Dokter, zo adverteerde hij ook, veel geleerd van die man, er was ook een Zwarte Kees(Mollema) die schreef voor allerlei bladen, reuze aardige vent met gitzwart haar in rock stijl, vandaar hij me vroeg of hij mijn motor na de restauratie in een blad mocht zetten, was toen 1 van de eersten die er een opknapte in die tijd jaren begin 90, maar ja die mannen zijn allemaal ook ouder geworden en verspreid geraakt met andere bezigheden. Nog wel eens meegeweest in jaren 2000 plus maar was het meer bravour en scheuren, door rode stoplichten, wheelies op openbare weg etc, daar is Bassie nu wel overheen dus doe zelf mn ritjes wel op mn gemakkie.

Geniet onwijs van je ploffie bouwen man, blok komt goed, die Jeffrey is een precies kereltje, voor de offerte ben ik wel bang, hij doet alles perfecter dan Yamaha en de bon is overeenkomstig ben ik bang:?

ik doe er nog een foto bij, swinters gingen ze gewoon door de schuifpui naar binnen, links is een 79er de rechter binnen is een 77er, zie voorpoten.
 

Bijlagen

  • imm026.JPG
    imm026.JPG
    269,9 KB · Weergaven: 33
  • xt500''77 nr4.jpg
    xt500''77 nr4.jpg
    213,6 KB · Weergaven: 32
Jaha, die Henno ken ik nog wel, paar x de Hennorit gereden, daar had ik een XT600 2KF voor die daar veel geschikter voor is, die Henno kan scheuren op een 500 heb je dat wel eens gezien? Daar toen heel gastvrij ontvangen door zijn ouders, kampvuur, slapen in de schuur etc leuke tijd. Hij is nog wel eens opgestapt bij de Parijs-Dakarrally, toch een hele prestatie!
Legendarische ritten waren dat, met een sloot whisky achter de kiezen slapen naast de paarden in de stal....heb er een paar mogen rijden:


Met Henno op z'n Dakar XT
 
Terug
Bovenaan Onderaan