Hallo Motorvrienden!
Nadat een vriend van mij een schuiver heeft gemaakt met zijn motor, hebben we nu iets te repareren.
Van het weekend lekker bezig geweest en heb hiervan wat foto's tussendoor gemaakt en hier een verslagje erover.
Kapot waren de kappen, dynamo deksel, knipperlichten, standaard en spiegels.
Voor het merendeel hebben we nieuwe onderdelen besteld en de standaard was nog te repareren.
Echter vond ik het wel een leuk project om de kappen te repareren onder het mom van "al doende leer men".
Nog nooit gedaan dus, maar wel veel info op het forum over te vinden.
Het idee was vastlassen met een soldeerbout en het gat vullen met ABS plastic gesmolten met MEK.
Mijn plan heeft uiteindelijk wel wat anders uitgepakt, maar ik ben dan ook geen expert op dit gebied.
hieronder de foto van de voorkap schade:
Eerst heb ik rondom de scheuren minimaal 2 cm (waar mogelijk) de lak weg geschuurd zodat de lasnaden niet vervuild raken mat lak.
Om te vullen met extra plastic heb ik sifonnetjes bij de bouwmarkt gehaald. deze waren van het zelfde plastic (ABS) gemaakt en kostte met uiteindelijk ongeveer 5 euro.
Andere optie was legoblokjes, maar deze wilde ik niet kwijt.
Hierna heb ik de scheuren met een soldeerbout vast gelast, zodat het model (en daarmee een klein beetje stevigheid) weer volledig in tact was.
Nu moest het grote gat gevuld worden.
mijn idee was eerst een stukje gaas erin smelten, zodat ik daar de MEK/ABS mix op kon smeren.
Uiteindelijk lukte het mij alleen niet goed om het gaas er netjes in te smelten, dus heb ik er dan meer werk van gemaakt met de soldeerbout, wat mij dan weer wel lukte.
(misschien maar beter ook, want MEK is echt troep!)
Ik heb dus elke keer kleine stukjes plastic van de sifonnetjes los geknipt en stukje voor stukje erin gesmolten. Daar waar dan een putje achter bleef heb ik weer stukjes in gesmolten.
Het resultaat zag er niet uit, maar was in ieder geval wel stevig en scheurde niet opnieuw na buigen en erop slaan:
Het zorgde er wel voor dat ik flink veel moest schuren, maar dat was redelijk gelukt.
De vorm was goed, alleen als je dichtbij keek zag je nog wel wat oneffenheden.
hierna passen op de motor om te kijken of de aansluitingen nog goed uitkwamen (je zou het maar net krom gesmolten hebben) maar het paste allemaal perfect!
Na nog wat ontevredenheid het idee gehad om toch nog wat te gaan plamuren. Dit blijkt echter niet heel makkelijk te zijn met ABS.
Hierover hoor ik verhalen van 2 kanten. Sommigen zeggen dat ABS plamuren niet kan, sommigen zeggen dat het kan met speciale plamuur. Uiteindelijk heb ik 2 componenten gehaald van alabastine. Er stond niet op de verpakking dat het geschikt is voor ABS, maar er stond wel "diverse kunststoffen" en ze hadden het over auto's boten en scooters, dus ging ik er vanuit dat het stiekem wel een beetje geschikt was.
Het resultaat is nu aan het drogen:
Tot nu toe erg blij met het resultaat, verdere tips zijn altijd welkom!
Word nog vervolgd !
Nadat een vriend van mij een schuiver heeft gemaakt met zijn motor, hebben we nu iets te repareren.
Van het weekend lekker bezig geweest en heb hiervan wat foto's tussendoor gemaakt en hier een verslagje erover.
Kapot waren de kappen, dynamo deksel, knipperlichten, standaard en spiegels.
Voor het merendeel hebben we nieuwe onderdelen besteld en de standaard was nog te repareren.
Echter vond ik het wel een leuk project om de kappen te repareren onder het mom van "al doende leer men".
Nog nooit gedaan dus, maar wel veel info op het forum over te vinden.
Het idee was vastlassen met een soldeerbout en het gat vullen met ABS plastic gesmolten met MEK.
Mijn plan heeft uiteindelijk wel wat anders uitgepakt, maar ik ben dan ook geen expert op dit gebied.
hieronder de foto van de voorkap schade:
Eerst heb ik rondom de scheuren minimaal 2 cm (waar mogelijk) de lak weg geschuurd zodat de lasnaden niet vervuild raken mat lak.
Om te vullen met extra plastic heb ik sifonnetjes bij de bouwmarkt gehaald. deze waren van het zelfde plastic (ABS) gemaakt en kostte met uiteindelijk ongeveer 5 euro.
Andere optie was legoblokjes, maar deze wilde ik niet kwijt.
Hierna heb ik de scheuren met een soldeerbout vast gelast, zodat het model (en daarmee een klein beetje stevigheid) weer volledig in tact was.
Nu moest het grote gat gevuld worden.
mijn idee was eerst een stukje gaas erin smelten, zodat ik daar de MEK/ABS mix op kon smeren.
Uiteindelijk lukte het mij alleen niet goed om het gaas er netjes in te smelten, dus heb ik er dan meer werk van gemaakt met de soldeerbout, wat mij dan weer wel lukte.
(misschien maar beter ook, want MEK is echt troep!)
Ik heb dus elke keer kleine stukjes plastic van de sifonnetjes los geknipt en stukje voor stukje erin gesmolten. Daar waar dan een putje achter bleef heb ik weer stukjes in gesmolten.
Het resultaat zag er niet uit, maar was in ieder geval wel stevig en scheurde niet opnieuw na buigen en erop slaan:
Het zorgde er wel voor dat ik flink veel moest schuren, maar dat was redelijk gelukt.
De vorm was goed, alleen als je dichtbij keek zag je nog wel wat oneffenheden.
hierna passen op de motor om te kijken of de aansluitingen nog goed uitkwamen (je zou het maar net krom gesmolten hebben) maar het paste allemaal perfect!
Na nog wat ontevredenheid het idee gehad om toch nog wat te gaan plamuren. Dit blijkt echter niet heel makkelijk te zijn met ABS.
Hierover hoor ik verhalen van 2 kanten. Sommigen zeggen dat ABS plamuren niet kan, sommigen zeggen dat het kan met speciale plamuur. Uiteindelijk heb ik 2 componenten gehaald van alabastine. Er stond niet op de verpakking dat het geschikt is voor ABS, maar er stond wel "diverse kunststoffen" en ze hadden het over auto's boten en scooters, dus ging ik er vanuit dat het stiekem wel een beetje geschikt was.
Het resultaat is nu aan het drogen:
Tot nu toe erg blij met het resultaat, verdere tips zijn altijd welkom!
Word nog vervolgd !
Laatst bewerkt: