Project: ZX6R 1995 - Valschade kappen reparatie

gerte1991

MF'er
23 jan 2020
55
44
Brielle
Hallo Motorvrienden!

Nadat een vriend van mij een schuiver heeft gemaakt met zijn motor, hebben we nu iets te repareren. |(
Van het weekend lekker bezig geweest en heb hiervan wat foto's tussendoor gemaakt en hier een verslagje erover.

Kapot waren de kappen, dynamo deksel, knipperlichten, standaard en spiegels.
Voor het merendeel hebben we nieuwe onderdelen besteld en de standaard was nog te repareren.
Echter vond ik het wel een leuk project om de kappen te repareren onder het mom van "al doende leer men". O-)

Nog nooit gedaan dus, maar wel veel info op het forum over te vinden.
Het idee was vastlassen met een soldeerbout en het gat vullen met ABS plastic gesmolten met MEK.

Mijn plan heeft uiteindelijk wel wat anders uitgepakt, maar ik ben dan ook geen expert op dit gebied.

hieronder de foto van de voorkap schade:
1.jpg


Eerst heb ik rondom de scheuren minimaal 2 cm (waar mogelijk) de lak weg geschuurd zodat de lasnaden niet vervuild raken mat lak.

2.jpg


Om te vullen met extra plastic heb ik sifonnetjes bij de bouwmarkt gehaald. deze waren van het zelfde plastic (ABS) gemaakt en kostte met uiteindelijk ongeveer 5 euro.
Andere optie was legoblokjes, maar deze wilde ik niet kwijt. _O-
Hierna heb ik de scheuren met een soldeerbout vast gelast, zodat het model (en daarmee een klein beetje stevigheid) weer volledig in tact was.

14.jpg


Nu moest het grote gat gevuld worden.
mijn idee was eerst een stukje gaas erin smelten, zodat ik daar de MEK/ABS mix op kon smeren.
Uiteindelijk lukte het mij alleen niet goed om het gaas er netjes in te smelten, dus heb ik er dan meer werk van gemaakt met de soldeerbout, wat mij dan weer wel lukte.
(misschien maar beter ook, want MEK is echt troep!) :+

Ik heb dus elke keer kleine stukjes plastic van de sifonnetjes los geknipt en stukje voor stukje erin gesmolten. Daar waar dan een putje achter bleef heb ik weer stukjes in gesmolten.

Het resultaat zag er niet uit, maar was in ieder geval wel stevig en scheurde niet opnieuw na buigen en erop slaan:
15.jpg


Het zorgde er wel voor dat ik flink veel moest schuren, maar dat was redelijk gelukt.
De vorm was goed, alleen als je dichtbij keek zag je nog wel wat oneffenheden.

18.jpg

19.jpg


hierna passen op de motor om te kijken of de aansluitingen nog goed uitkwamen (je zou het maar net krom gesmolten hebben) maar het paste allemaal perfect!

22.jpg


Na nog wat ontevredenheid het idee gehad om toch nog wat te gaan plamuren. Dit blijkt echter niet heel makkelijk te zijn met ABS.
Hierover hoor ik verhalen van 2 kanten. Sommigen zeggen dat ABS plamuren niet kan, sommigen zeggen dat het kan met speciale plamuur. Uiteindelijk heb ik 2 componenten gehaald van alabastine. Er stond niet op de verpakking dat het geschikt is voor ABS, maar er stond wel "diverse kunststoffen" en ze hadden het over auto's boten en scooters, dus ging ik er vanuit dat het stiekem wel een beetje geschikt was.

Het resultaat is nu aan het drogen:
23.jpg



Tot nu toe erg blij met het resultaat, verdere tips zijn altijd welkom!

Word nog vervolgd ! :Y
 
Laatst bewerkt:
Netjes gedaan hoor. Waarom ben je niet verder gegaan met de hier zo aangeprezen MEK methode?

Om het gat te overbruggen moest ik gaas over het gat heen krijgen (denk ik). Dit omdat je anders je plastic hars mix nergens op kan smeren. Echter ik had geen goede soldeerbout waarmee ik dit er goed in vast gesmolten kreeg. Het plastic zelf kon ik er wel mee smelten, dus heb ik het anders opgelost.
 
Gisteren zijn we weer bezig geweest met de motor. :Y

We hebben de filters vervangen.
Het dynamodeksel had een scheurtje opgelopen bij de val. Hiervan hebben we een nieuwe binnen gekregen en gemonteerd.
Olie erbij, tank aansluiten.

Na wat moeite startte hij weer. Echt een prachtig moment! O-)

De kappen hebben we met zijn 3en geschuurd ( dit was wel wat veel werk voor in mijn eentje )
26.jpg

25.jpg


Nu wachten op het spuiten, dit kan wel een paar weekjes duren denk ik.
 
Zoals je al hebt ondervonden laat ABS zich inderdaad het beste lassen met een soldeerbout, goed gedaan is dit net zo stevig als origineel.

Plamuren zou met de normale bodyfiller goed moeten gaan, flink opruwen.

Verder kudo's voor het doorzettingsvermogen! Dit zijn inderdaad leuke projectjes om te proberen, zeker zonder haast en van een ander haha.

Tip: Wat men wel eens doet ter versteviging is bijv. een standaard nietje of misschien beter een RVS nietje (of spijkertje) in de scheur verwerken, tevens met een soldeerbout er in smelten. Makkelijkst is met 2 soldeerbouten, 1 is een ramp.

Overigens aan het einde van de scheur een gaatje boren, dit voorkomt zwakke punten/verder scheuren.

Overbruggen kan door aan de binnenkant een stuk abs (plaatje) te lassen, deze kan je daarna opvullen. Van binnenuit misschien niet zo mooi maar als je echt pietje precies bent kan je dit later altijd nog vlak schuren (indien in het zicht).

Oplossen in aceton werkt alleen lekker als je er een dikke putty van maakt, dus met wat geduld een juiste samenstelling maken tot je iets hebt wat je prettig vind werken. Het moet heel lang staan om mooi (korrelvrij) op te lossen, zeer regelmatig roeren/schudden.
Af en toe een beetje aceton er bij, verdampt altijd iets. Zoals je zelf al aangeeft, het is wel meuk.

Voor het smeren van de putty ook wat aceton (kwastje) op het project aanbrengen, dan mengt het lekker. Goed uit laten dampen, vaak wil je te snel. (Ik iig wel).

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Zoals je al hebt ondervonden laat ABS zich inderdaad het beste lassen met een soldeerbout, goed gedaan is dit net zo stevig als origineel.

Plamuren zou met de normale bodyfiller goed moeten gaan, flink opruwen.

Verder kudo's voor het doorzettingsvermogen! Dit zijn inderdaad leuke projectjes om te proberen, zeker zonder haast en van een ander haha.

Tip: Wat men wel eens doet ter versteviging is bijv. een standaard nietje of misschien beter een RVS nietje (of spijkertje) in de scheur verwerken, tevens met een soldeerbout er in smelten. Makkelijkst is met 2 soldeerbouten, 1 is een ramp.

Overigens aan het einde van de scheur een gaatje boren, dit voorkomt zwakke punten/verder scheuren.

Overbruggen kan door aan de binnenkant een stuk abs (plaatje) te lassen, deze kan je daarna opvullen. Van binnenuit misschien niet zo mooi maar als je echt pietje precies bent kan je dit later altijd nog vlak schuren (indien in het zicht).

Oplossen in aceton werkt alleen lekker als je er een dikke putty van maakt, dus met wat geduld een juiste samenstelling maken tot je iets hebt wat je prettig vind werken. Het moet heel lang staan om mooi (korrelvrij) op te lossen, zeer regelmatig roeren/schudden.
Af en toe een beetje aceton er bij, verdampt altijd iets. Zoals je zelf al aangeeft, het is wel meuk.

Voor het smeren van de putty ook wat aceton (kwastje) op het project aanbrengen, dan mengt het lekker. Goed uit laten dampen, vaak wil je te snel. (Ik iig wel).

Succes!

Goede tips, zal het onthouden mocht er nog een volgend project komen!

bedankt! :t
 
Reparatie is inderdaad niet perfect gelukt.
Maar waar een paar foutjes zitten gaan we racestickers plakken, dan zie je er hopelijk niks meer van.
Verder rondom het knipperlicht gat was het inderdaad lastig, maar daar komt het rubber van het knippericht voor, dus daar zie je straks niks meer van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan