Prop in band; redelijk mee door te rijden?

6npolo

MF'er
3 jun 2004
30
0
Afgelopen weekend, onderweg naar Assen, werd ik onaangenaam verrast door een schroef die het nodig vond om in mijn voorband te gaan zitten.

Snel ff terug gereden om er een prop in te laten schieten

Mijn vraag is of dit effect heeft op het gedrag van de band bij zware belasting, stevig doorrijden zegmaar. volgens degene bij wie ik het liet maken geeft de fabrikant wel op dat de band er geen hinder o.d. van ondervindt, maar hij vond zelf dat het niet aan te raden is om hier lang mee door te rijden.

iemand tips of ervaringen hiermee, want heb net een nieuw setje rubber en vind het zonde om de voorband nu al te vervangen.

maar als het niet anders is moet het natuurlijk, toch een belangrijk onderdeel van een fietsje lijkt me

bvd

greetz
 
je hebt kans dat ie een draad geraakt heeft maar dan nog, daar zitten er zoveel van in..........

ik had vroeger een GSX1100 en daar reed ik altijd mee op gebruikte banden omdat nieuwe me gewoon te duur waren (over de 400 piek in die maat, 180/nogwat/17), regelmatig eentje met prop gehad en nooit last, en die motor kreeg echt wel straf.....
 
het kan opzich wel, licht er altijd ook aan hoeveel vermogen je hebt en aan de grond zet, en of het een voor of achterband is. Als het de achterband is op een motor met 170 pk zou ik het zeker nooit doen, een voorbandje kan nogwel..

Ik persoonlijk doe het echter nooit. Met de auto en de motor geld bij mij 2 regels:
- Ik bespaar niet op Remmen
- ik bespaar niet op Banden.

Als deze 2 inorde zijn en de rest van je motor is kloten, dan ben je altijd nog relative veilig in het verkeer. Zo'n bandje kost wel weer een paarhonderd, maar aan de andere kant, wat kost je een klapband. Jij kiest het tijdstip niet uit, en jij niet... en met pech gebeurt het je op de snelweg tijdens een bocht...

Regeltje nummer 3:
- Aan wijsheid achteraf heeft niemand wat.
 
het kan opzich wel, licht er altijd ook aan hoeveel vermogen je hebt en aan de grond zet, en of het een voor of achterband is. Als het de achterband is op een motor met 170 pk zou ik het zeker nooit doen, een voorbandje kan nogwel..

Ik persoonlijk doe het echter nooit. Met de auto en de motor geld bij mij 2 regels:
- Ik bespaar niet op Remmen
- ik bespaar niet op Banden.

Als deze 2 inorde zijn en de rest van je motor is kloten, dan ben je altijd nog relative veilig in het verkeer. Zo'n bandje kost wel weer een paarhonderd, maar aan de andere kant, wat kost je een klapband. Jij kiest het tijdstip niet uit, en jij niet... en met pech gebeurt het je op de snelweg tijdens een bocht...

Regeltje nummer 3:
- Aan wijsheid achteraf heeft niemand wat.


:^

je weet niet wat er wanneer gebeurd, dus waarom voor die 200 euro (gokje :P ) het risico nemen dat je de rest van je leven alleen nog met je ogen kan knipperen doordat het toch fout ging?

Persoonlijk zou ik er een nieuwe band opzetten, al is het alleen maar voor mijn eigen veiligheidsgevoel.
 
Zijn al hele discussies over geweest (zie zoekfunctie). Er kwam eigenlijk uit dat de helft er gewoon met doorrijdt, en de ander helft het levensgevaarlijk vindt, maar geen voorbeelden kon geven van proppen die er uitvlogen of iets dergelijks: doorrijden dus 8-) ( zou echter niet doorrijden met een prop in de achterband als ik ZX-10R zou hebben)
 
Zijn al hele discussies over geweest (zie zoekfunctie). Er kwam eigenlijk uit dat de helft er gewoon met doorrijdt, en de ander helft het levensgevaarlijk vindt, maar geen voorbeelden kon geven van proppen die er uitvlogen of iets dergelijks

:^

Doe waar je zelf het beste gevoel bij hebt, heb je weinig aan aan dit anwoord maar dekt m.i wel de lading.
 
Heb je een prop of een paraplu?
dat maakt niet uit, het gevaar zit hem erin dat een scherp voorwerp een karkasdraad raakt, als die stuk gaat kan je daar dus een zwakke plek krijgen en dat kan tot iets onaangenaams lijden (lees goed, het kan, het hoeft niet)............het rubber zelf is dus de linkigheid niet................
 
:+ Nee, wordt ook door mensen op het forum gezegd.
okee, on topic, een plu of prop maakt geen reet uit(bijna weer off topic ;) ), de gebruikte lijm vulcaniseert namelijk dus het rubber wordt altijd weer één geheel, het gaat puur om het karkas.......
 
okee, on topic, een plu of prop maakt geen reet uit(bijna weer off topic ;) ), de gebruikte lijm vulcaniseert namelijk dus het rubber wordt altijd weer één geheel, het gaat puur om het karkas.......
Het is toch zo dat een plu er van binnenuit ingezet wordt, waardoor ie er door zijn vorm nooit uit kan schieten, terwijl een prop van buitenaf gezet wordt en, in theorie er nog weer uit zou kunnen schieten?

Ik dacht dat een prop meer voor noodreparaties was, waar een plu een meer permanente oplossing is.
 
Ik dacht dat een prop meer voor noodreparaties was, waar een plu een meer permanente oplossing is.
theoretisch wel maar in de praktijk blijkt dat door de warmte van de band en de lijm ook een prop prima werkt...........

(bron, vertegenwoordiger van bandenmerken, die in dit geval overigens geen proppen of plu's verkoopt dus objectief geacht mag worden, ook omdat ik hem prive goed ken)
 
je kan trouwens je karkas wel testen als je twijfelt, jaag ongeveer 5 atm. in je band, als je dan een bobbel krijgt op de plek van het geplakte lek, dumpen die hap, zoniet is er zo goed als zeker niets aan de hand.......

(bron, voornoemde bandenboer)
 
je kan trouwens je karkas wel testen als je twijfelt, jaag ongeveer 5 atm. in je band, als je dan een bobbel krijgt op de plek van het geplakte lek, dumpen die hap, zoniet is er zo goed als zeker niets aan de hand.......

(bron, voornoemde bandenboer)

Nou kijke eens aan, eerste nuttige reactie! ;)
Probeer dat en wacht de uitslag af.
 
Zoals je ziet iedereen denkt het te weten...

Neem geen risico en koop een nieuwe voorband. Hoef je er ook niet meer over na te denken en rekening mee te houden. Kan je daarna gewoon weer :]
 
Zoals je ziet iedereen denkt het te weten...

Neem geen risico en koop een nieuwe voorband. Hoef je er ook niet meer over na te denken en rekening mee te houden. Kan je daarna gewoon weer :]
iedere bandenhandelaar zal je dat vertellen, ze spelen op je angst om je centen af te pakken............
 
ik heb ook een paraplu er in zitten en heb er mee op het circuit geknald en door de Eifel banden waren flink heet maar geen problemen
 
Zoekfunctie???

Nu ja nog maar een keer. Heb al vaak prop moeten :( steken en altijd de band opgereden.

Spreek dus uit ervaring...
 
Zoals je ziet iedereen denkt het te weten...

Neem geen risico en koop een nieuwe voorband. Hoef je er ook niet meer over na te denken en rekening mee te houden. Kan je daarna gewoon weer :]
Deze discussie is al vaker gevoerd... :z

Waarom nou een hoop geld uitgeven aan een nieuwe band als je het ding voor een fractie van dat bedrag kunt repareren. En kom nou niet met het verhaal van 'je eigen veiligheid, bla, bla'. In alle discussies over dit onderwerp is er letterlijk nog niemand geweest die ooit zelf een probleem heeft ervaren met een gerepareerde band of die het bij een ander heeft zien gebeuren. Het zijn altijd 'horen zeggen van een vriend van de broer van de neef van mijn achteroom verhalen'. :Z
 
Gewoon mee doorrijden. De Buigen of barsten test van Dr. Bral kende ik nog niet, maar als de band 5 bar kan doorstaan, doorstaat-ie alles.
Ik heb het zelf ook meer dan eens gedaan. (prop laten plaatsen)
 
Laatst bewerkt:
theoretisch wel maar in de praktijk blijkt dat door de warmte van de band en de lijm ook een prop prima werkt...........

(bron, vertegenwoordiger van bandenmerken, die in dit geval overigens geen proppen of plu's verkoopt dus objectief geacht mag worden, ook omdat ik hem prive goed ken)


Bedankt dr.Bral.Ik rij zelf inmiddels ook al weer 2000km met een prop in de band en had toch eerst een onzeker gevoel(Banden waren net nieuw).Er is mij ook verzekerd dat dit geen kwaad kon (en haal hem een mooie triumph uit de zaak als ik de kans nog krijg na slechte ervaring *D *D ) .
Nu denk ik er niet meer aan en geef gewoon gas.
 
Ik meen dat propjes (i.i.g. voor autos) verboden was omdat die bij bezwijken van de lijmnaden i.d.d. eruit kunnen schieten, en dat die Plu'tjes nog wel mogen, omdat als daar de lijmnaat loslaat, door de luchtdruk het blijft zitten. Dat die lijm vulcaniseerd is leuk, maar het is nooit de zelfde samenstellingen als de originele band, en is nooit zo goed als een nieuwe band. Maar een ieder voor zichzelf.
 
Het is toch zo dat een plu er van binnenuit ingezet wordt, waardoor ie er door zijn vorm nooit uit kan schieten, terwijl een prop van buitenaf gezet wordt en, in theorie er nog weer uit zou kunnen schieten?

Ik dacht dat een prop meer voor noodreparaties was, waar een plu een meer permanente oplossing is.
Klopt helemaal ;)

In theorie is een koord een noodreparatie en de plu een degelijke reparatie.
Maar in de praktijk zijn er weinig problemen geconstateerd met een prop.
Wel is het zo dat een prop een stuk koord is met taaie troep er om heen, een plu daar in tegen is ook gewoon van rubber.
Een koord kan op den duur iets uitdrogen.
Maar als jij je band in een zomer op rijdt dan kun je net zo goed een prop zetten.
Persoonlijk liet ik gewoon een plu-tje zetten misschien iets duurder maar wel duurzamer.
(bron: ben zelf vertegenwoordiger en verkoop zowel koord als plu's) 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan