Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
Natuurlijk aan de wet onderhevig, ja mag geen 200 waar je 80 mag bijvoorbeeld ..en wie zegt dat? Internet samengevat.

Van ANWB tot fora tot verzekeringsmaatschappijen tot pornhub…meestal pornhub.
Dus advies eigenlijk. Geen wetgeving.
 
Dus advies eigenlijk. Geen wetgeving.
Dat van overal binnen Europa mogen rijden met prop of plu is wetgeving, verder is het advies om je polis na te kijken net als het advies is dat je beter naar de garage kan rijden…net als het advies is geen bmw te kopen of een Harley…of het advies om 100 zaken aan je motor preventief te vervangen.

Uiteindelijk beslist ieder voor zichzelf wat hij er mee doet, wetgeving blijft echter wetgeving ( tot het veranderd wordt) en een clausule in je polis wijzigt ook niet omdat je zo lief bent maar tot het veranderd is.
 
Gisteren de veters binnen gekregen en direct aan het werk.
Vind het alleen jammer dat ze zo dik zijn je moet het gat erg ruim maken vergeleken met wat ik eruit heb gehaald.
Het werk is te doen laag bij de grond.
Na goed met de priem opruimen waarbij ik de band wel steeds met wat lucht heb voorzien.
De veter voorzien van de lijm goed gekeken of er genoeg lijm zat.
Het is moeilijk om de veter erin te drukken als er bijna geen lucht in de band zit.
Dus priem erin lucht op de band en weer proberen om de veter erin te drukken.
Op een gegeven moment zit hij erin dus het werk is klaar.

Toevallig direct na de klus ben ik bij de plaatselijke cafetaria is daar een automonteur.
Vraag hem wat zij gebruiken om banden te repareren. Ook veters, met de vraag of zij ook de lijm gebruiken keek hij mij aan zo van waar heb je het over.
Gewoon de veter erin band op druk en klaar.

Het setje die ik gekregen heb is de priem niet echt een mooie het is meer een kurkentrekker glad maar doet zijn werk wel, op YouTube en op verschillende webwinkel heb ik gezien dat ze er ook zijn als een kleine rasp.
Waar je de veter in moet doen is aan de binnenkant ruw deze eerst met wat schuurpapier mooi glad maken.

Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus wil niet dat er iets fout gaat.

Als ik hier op het forum lees dat er genoeg mensen zijn die de band helemaal op rijden met een plug ben ik ook niet van plan om dit anders te doen.
 
Als ik hier op het forum lees dat er genoeg mensen zijn die de band helemaal op rijden met een plug ben ik ook niet van plan om dit anders te doen.
Paar jaar geleden had ik net nieuwe band met een schroef. Na plug de band gewoon op kunnen rijden.
Wel gedurig rondom de reparatie blijven controleren of het karkas geen vervormingen krijgt.
 
Laat de keuze van een prop over aan de garage waar je motor in onderhoud is. Als je daarmee een goede verstandhouding hebt dan hoef je je geen zorgen te maken…

Anders ontstaan hier allerlei wilde verhalen….
 
Zelf denk ik nu terugdenken met de auto ook een zelftap schroef in de voorband deze hebben ze bij een autowerkplaats ook met een veter gemaakt.
Als ik mij niet vergis hebben ze dit ook zonder lijm gedaan.
Vroeg mij af hoe je een schroef of spijker in de band kan gaan zitten.
Nu ik er over nadenk is het eigenlijk niet zo vreemd de zelftap schroef is er een die ik ook heb.
Het ijzer dat ik uit de achterband van de motor heb gehaald komt van een nietpistool die ik ook gebruik en het is dezelfde lengte.
Dus de garagevloer eens goed aangeveegd ook onder de carport.
Zolang ik auto of motor rij is binnen 1 jaar 2x voorgekomen dat er wat metaal in de band zat.
Rij toch al meer dan 40 jaar
 
Schroeven worden door mijn banden gewoon opgezocht. <denk ik soms>
Maar hoe gek wil je het hebben?
Ergste in mijn band was het metalen deel van een schroevendraaier. Het kunststof(?) heft dat zat er niet meer aan.

Ineens zag ik iets in mijn achterband zitten. Het bleek de steel van een schroevendraaier.
De punt van de schroevendraaier was bij het loopvlak naar binnen gegaan.
Vervolgens langs het karkas op ca 5cm verder aan de zijkant van de band weer naar buiten.
Mijn eerste gedachte was, dat de band wel vervangen zou moeten worden. Maar uiteindelijk helemaal niets loos.
Ik heb het ijzer eruit getrokken en zag toen al dat er geen indringing was, maar het ging langs het karkas op.
Effe met spuug op de uitwendige plekken getest en geen luchtbel te zien.
Ik heb er nog een paar 1000 km mee kunnen rijden.
 
Heb zelf deze maand een plutje laten plaatsen, doordat er een schroef in de achterband zat, maar een deel van een schroevendraaier in de band dat is wel even iets anders...
 
Om er een prop in te maken moet je vaak een grotere gat maken met een ruimer ongeveer te grote van een sterschroevendraaier.
Vanmorgen motor wassen zag ik een spijkertje in achterband deze er uit gehaald en prop er in hierna ff rijden dat prop gaat vulkaniseren door warmte ik heb er vertrouwen in.
IMG_4840.jpegIMG_6327.jpegIMG_6328.jpegIMG_6330.jpegIMG_6331.jpeg
 
Om er een prop in te maken moet je vaak een grotere gat maken met een ruimer ongeveer te grote van een sterschroevendraaier.
Vanmorgen motor wassen zag ik een spijkertje in achterband deze er uit gehaald en prop er in hierna ff rijden dat prop gaat vulkaniseren door warmte ik heb er vertrouwen in.
Bekijk bijlage 1910508Bekijk bijlage 1910509Bekijk bijlage 1910510Bekijk bijlage 1910511Bekijk bijlage 1910512
Ik vind die band er wel erg vreemd uitzien, welk merk is dat?
 
Wat is er vreemd aan? Na 18.500km, Michelin anakee 3. Wel aan vervanging toe dan zou ik conti er om willen proberen deze maken nogal een zingend lawaai vanaf 90 ook al toen ze nog nieuw waren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan