Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
Daar zitten we veel minder ver vanaf dan je denkt. Nogmaals ieder zijn eige keuze en ik val niemand aan.
Het gaat tegenwoordig al zo ver dat als er iemand voor een onderhoudsbeurt langs komt en jij constateert een versleten band en in overleg met de klant vervang je die niet dat je dit beter zwart op wit kunt vastleggen. Als de klant namelijk op de terugweg een ongeluk krijgt kan de garage nalatigheid worden verweten.
Maar nu hou ik er over op. Nogmaals ieder zijn keus en ik zal het allemaal wel niet helemaal snappen.
Volgens mij zie jij de wereld te zwart/wit. Net als het weer van vandaag is grijs ook een kleur.
 
Nu het plu-prop-topic weer voorbij komt......................

Paar jaar terug had ik een vrijwel nieuwe achterband met een schroef erin , waar een pluutje in is gegaan. Da's balen!! :X
De kleur van de plu was iets donkerder dan het rubber van de band zelf.
Steeds gecontroleerd of de band niet ter plaatse van de plu dikker zou worden. Dan is 't karkasbreuk en heel snel eraf!!
Ik heb de band gewoon op kunnen rijden alsof er nooit een lek zou zijn geweest. Geen ellende meer gehad.

Deze zomer in Zuid-Frankrijk zou ik rondje Gorge du Tarn gaan rijden.
Maar het feest was na enkele bochten al voorbij. Weer een schroef op de weg die ik niet kon laten liggen.
In de hairpins blubberde de achterband alle kanten op. Gelukkig nog niet ver op weg. Volle bak terug naar de camping.
Natuurlijk als altijd was het op een zondag. Dan weet je dat vaak maandag ook geen reparaties worden gedaan. :X
Deze band had zijn beste tijd al wel gehad. Maar een nieuwe is ook niet direct een optie.
FZ heeft hele rare maten banden. Dat wordt bestellen. Voordat die band in de Cévennen is gearriveerd ben je een week verder.
Gelukkig was heel vlakbij een garage die ook banden repareerde. Ja, het was maandag en een prop konden ze wel plaatsen.
Het einde van de vakantie was nabij en met deze band met prop wilde ik niet meer veel extra ritten gaan maken.
Nog wel de rit van de Gorge du Tarn (mooi!) gereden, maar daarna toch wel paar dagen toeren 1200km richting thuis.
Zonder ellende thuis gekomen. De betreffende achterband is inmiddels van de motor af!

Ik kan niet 2x stemmen. Zou in mijn geval wel toepasselijk zijn geweest!
Als je antwoordt voor plu, kan je niet meer antwoorden voor prop.
De poll die klopt niet. Nooit een plu/ plu ging goed/ plu ging niet goed Dat zou samen 100% moeten zijn. Prop idem.
Dat gaat de uitslag hier je dus niet vertellen.
Wel dat de kans dat een prop goed gaat ca 12x hoger is dan fout.
Voor een plu geldt dat goed gaat ca 30x hoger is dan fout.

Voor mij geldt: Een plu en goed gegaan. En ook een prop en goed gegaan.
Een lekke motorband is kennelijk goed te repareren! :t

@ Roy-Racing
Geen herhaling want de lekke band met prop in Frankrijk is van 3 weken terug!
 
Laatst bewerkt:
Ongelofelijk, toen ik dit topic opende, ruim 16 jaar geleden, had ik niet verwacht dat men er nu nog niet uit was.
De vraag is nu eigenlijk niet meer of het gevaarlijk is, maar welke bandenboer het nog wil doen.
 
Zoals aangegeven bij mij beide mogelijkheden met positief resultaat.
De prop in Frankrijk heeft mij weer thuis gebracht! :t
 
Ongelofelijk, toen ik dit topic opende, ruim 16 jaar geleden, had ik niet verwacht dat men er nu nog niet uit was.
De vraag is nu eigenlijk niet meer of het gevaarlijk is, maar welke bandenboer het nog wil doen.
Bandenboer is overbodig geworden.
1599449858833.png
 
Ik heb hier in de schuur ook zo'n koffer. Maar op vakantie neem ik daaruit alleen het hoogst noodzakelijke mee.
 
Zo groot zijn die koffertjes niet hoor. Ik heb d'r zo een:
Banden-reparatie-set.jpg

Wat zal 't zijn, 15 cm x 20 cm en 5 cm dik?

Nog niet hoeven te gebruiken -en zal bij wezen als dat ook zo blijft-, maar zit toch 'voor het geval dat' standaard in de frunk, naast een klein gereedschapssetje.
 
Zo groot zijn die koffertjes niet hoor. Ik heb d'r zo een:
Banden-reparatie-set.jpg

Wat zal 't zijn, 15 cm x 20 cm en 5 cm dik?

Nog niet hoeven te gebruiken -en zal bij wezen als dat ook zo blijft-, maar zit toch 'voor het geval dat' standaard in de frunk, naast een klein gereedschapssetje.
Bij mij zijn de vullingen bijna doorgerot.
 
Persoonlijk zou ik met een plu ook geen moeite hebben, deze kan er nooit uit. Proppen vind ik iets minder, maar ook daar kan je evt. prima mee thuis komen in ieder geval.
Alleen een vraagje, hoe pompen jullie je band op na het proppen? Weet dat hij meestal niet helemaal leeg is maar lijkt me wel lastig. Of heb je er ook een compressor bij?
Ik ben al blij dat het remschijfslot mee kan😂
 
Persoonlijk zou ik met een plu ook geen moeite hebben, deze kan er nooit uit. Proppen vind ik iets minder, maar ook daar kan je evt. prima mee thuis komen in ieder geval.
Alleen een vraagje, hoe pompen jullie je band op na het proppen? Weet dat hij meestal niet helemaal leeg is maar lijkt me wel lastig. Of heb je er ook een compressor bij?
Ik ben al blij dat het remschijfslot mee kan😂
Daar ziijn die patronen voor die je in bovenstaand setje ziet,zelf heb ik wel een compressor on board,zit standaard op m,n GL.
 
Ik heb hier in de schuur ook zo'n koffer. Maar op vakantie neem ik alleen het hoogst noodzakelijke mee.
Dat was ook de reden dat ik geen reparatie-setje in de vakantie had meegenomen.
Het setje zoals getoond door Bart_T had ik gewoon 'zu hause'.:X
Lekker makkelijk als je onderweg staat met een lege band................ ;(
Proppen vind ik iets minder, maar ook daar kan je evt. prima mee thuis komen in ieder geval.
Alleen een vraagje, hoe pompen jullie je band op na het proppen? Of heb je er ook een compressor bij?
Ja, met een prop (in dit geval door een garage gedaan) ben ik gewoon vanaf Frankrijk thuisgekomen.
Er zijn ook setjes te koop met een mini-compressor........... (maar of die goed werken.................??)
 
Laatst bewerkt:
Let op wel op met die setjes van Booster... als je zo'n verloopje hebt met slangetje die je aan je co-2 patroontje draait, beter deze vervangen voor een andere. Die met die slangetjes zijn levens gevaarlijk. Ik blies laatst mijn band hier mee op en het slangetje(koppeling) knapte kapot waardoor het co2 patroon vlak langs mijn hoofd tegen het plafond knalde. En ik kan je vertellen dat dit niet bepaald zacht gaat. :(
 
Ik wilde van de week even een blokje om met de motor en merkte bij het uit de garage duwen van de motor dat er iets mis was.

Bij de rit van de dag ervoor heb ik schijnbaar een spijker opgepikt met mijn achterband :X

Ik heb ook zo'n noodreparatiesetje en heb er een prop in gedaan zodat ik toch nog even een rondje dijk kon doen.
Ik heb tijdens het ritje even een paar keer een stop ingelast om de band te checken maar alles is prima.

Voor rustig een rondje toeren durf ik er zo wel mee te rijden (en als reparatie om thuis te komen dus al helemaal) en straks ga ik er ook nog even mee op pad denk ik.

Ondanks dat ga ik toch een andere band monteren want bij het sportievere werk wil ik toch zeker weten dat alles in orde is.
 
Ik weet dus van iemand die al een jaar heeft gereden met een gerepareerde band en diegene reed ook vaak echt (te) hard.

Bij mijn vorige set net nieuwe banden ben ik thuis op t erf door een stuk staal gereden. Ik kwam er nog geen 100 meter ver mee. Dus naar een autogarage. Die hadden er een prop in gedaan en daarna met een bazooka een luchtstoot om de band terug op de velg te zetten. Na een half uurtje wachten kon ik er weer op rijden.

Ik heb de band helemaal opgereden met de prop erin. Zeker méér dan 12000 km op gemaakt en nooit ook maar een beetje lucht verloren.
 
Alleen een vraagje, hoe pompen jullie je band op na het proppen? Weet dat hij meestal niet helemaal leeg is maar lijkt me wel lastig.
Ik hoop dat ik het vroeg genoeg merk, op 1 bar kun je (in NL) nog wel naar de pomp rijden om hem weer op spanning te brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan