Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
En toch is een pluutje niet alleen de allerbeste reparatie, het is ook de enige reparatie die aanbevolen wordt door bandenfabrikanten en verzekeringsmaatschappijen. Ik denk dat jij niet weet wat wij onder een pluutje verstaan....
volgens mij bedoel jij eigenlijk een manchetje met een piemeltje eraan toch.? zal zeker goed werken. maar moet je dan ook niet met een ruimer door het gat en de koortlagen heen ? .
 
volgens mij bedoel jij eigenlijk een manchetje met een piemeltje eraan toch.? zal zeker goed werken. maar moet je dan ook niet met een ruimer door het gat en de koortlagen heen ? .

Volgens mij wordt een parapluutje (een prop/veter met een plakker eraan) van binnenuit ingebracht, daarvoor moet de band dus gedemonteerd worden. Het voordeel daarvan is, dat hij niet door het gat heen past en door de druk alleen maar meer op zijn plaats gedrukt wordt, nooit eruit. Bij een prop is dat (in ieder geval theoretisch) wel mogelijk.
 
volgens mij bedoel jij eigenlijk een manchetje met een piemeltje eraan toch.? zal zeker goed werken. maar moet je dan ook niet met een ruimer door het gat en de koortlagen heen ? .
Klopt, dat is het.
De ruimer die je daarvoor gebruikt is veel dunner dan de ruimer die voor een prop gebruikt wordt. En door de vorm van deze ruimer is de kans dat je het karkas meepakt en de draden er uit trekt veel kleiner.
 
En toch is een pluutje niet alleen de allerbeste reparatie, het is ook de enige reparatie die aanbevolen wordt door bandenfabrikanten en verzekeringsmaatschappijen. Ik denk dat jij niet weet wat wij onder een pluutje verstaan....
Verzekeringsmaatschappijen die iets vinden van motorbandreparaties? Waar kan ik daar iets over vinden? Nog nooit gehoord, maar wel geïnteresseerd wat ze dan precies zeggen.
 
Verzekeringsmaatschappijen die iets vinden van motorbandreparaties? Waar kan ik daar iets over vinden? Nog nooit gehoord, maar wel geïnteresseerd wat ze dan precies zeggen.
Als je bij een ongeval betrokken raakt en ze komen er achter dat jouw band op een ondeugdelijke manier gerepareerd is kunnen ze dat gebruiken om de schade af te wentelen, zelfs als die schade niet door de reparatie veroorzaakt is. Dan duurt het lang en kost het veel moeite voordat je je geld krijgt.
Dit is helaas iets dat vaker voorkomt. Ik ken zelf 1 persoon die dat is overkomen.
 
Het voordeel van een paraplutje of prop is dat het gat dicht is. Daar is ook de lijm/kit voor die ook op een prop zit. Mocht het karkas beschadigd zijn dan kan er geen vocht bij komen voor roest. Bij een plakker zou dit altijd nog kunnen. Als het goed is, is het staafje van een plutje ook zo zacht dat het met de lijm en warmte een geheel word met de band. Dat is in ieder geval de theorie zoals ik het me kan herinneren. Misschien zijn die technieken inmiddels ook weer verder hoor. Daarom zou ik met een plutje rustig verder durven rijden.
 
IMG_20180502_151544.jpgIMG_20180502_151535.jpg

Binnenkant buitenkant!

Gew0on oprijden! rest is bla bla :P
 
Mmm... Niet alles op het internet is betrouwbaar...
En ik kan nog niet uit ervaring spreken (en hopelijk nooit)
Maar ik heb zo'n mooi veter setje...
Kwam vandaag dit tegen:

 
Ik vind hem irritant maar wel goed filmpje qua wat er beschikbaar is.
Maar wat hij even vergeet is dat een pluutje niet op deze manier gezet dient te worden.

Ik blijf bij veters zijn mooi voor tijdelijk tot een DEGELIJKE plu gezet word. En zoals onderstaand zijn er meer systemen die je niet onderweg kan zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf bij veters zijn mooi voor tijdelijk tot een DEGELIJKE plu gezet word. En zoals onderstaand zijn er meer systemen die je niet onderweg kan zetten.
Nadat er een veter geplaatst is mag je geen pluutje meer plaatsen.
Omdat je voor de veter een grote/dikke ruimer moet gebruiken is het gat te groot geworden om een pluutje nog op de steel te laten hechten. Dan hecht (vrijwel) alleen de kop, en dat is niet de bedoeling.
 
Nadat er een veter geplaatst is mag je geen pluutje meer plaatsen.
Omdat je voor de veter een grote/dikke ruimer moet gebruiken is het gat te groot geworden om een pluutje nog op de steel te laten hechten. Dan hecht (vrijwel) alleen de kop, en dat is niet de bedoeling.
Dan is het probleem niet de veter maar formaat gat. Want een plu kan/mag je dan ook niet gebruiken als je over iets van vergelijkbaar formaat rijd.
Neem ik aan?
 
Ola Oma,
Sorry voor mijn vraag, als ik het goed begrijp kan ik mijn prop (gisteren gezet), dus niet vervangen door een paraplu.
Zo ja, waar dan?
Ik heb me rotgebeld omgeving Rotterdam met overal het antwoord "er moet een nieuwe band op".
 
Ola Oma,
Sorry voor mijn vraag, als ik het goed begrijp kan ik mijn prop (gisteren gezet), dus niet vervangen door een paraplu.
Zo ja, waar dan?
Ik heb me rotgebeld omgeving Rotterdam met overal het antwoord "er moet een nieuwe band op".
Kun je gewoon zelf doen.
 
Neejoh, een band erafhalen niet, dat gaat kut en een pluutje gaat van binnenuit toch?

@Dpe vraag effe bij Ed: motorbandenquickservice.nl

En als je echt nergens terechtkan wil ik 'm wel meenemen naar @Super Blackbird waar ik ook nog een krijgertje van een pluutje moet laten voorzien, vaak zijn ze te bang
 
Ik heb meerdere keren 270 gepompt met een of meerdere propjes/bandenveters in m'n band, no problemo :] Uit eindelijk hele band nog kunnen oprijden.
 
Ik heb het ook gehad , nieuwe band 1000km en ook een bout er in , in België laten repareren die deden het zelfs dubbel een plug met daarover nog een plak aan de binnenkant .
Hier doen ,meerdere motor zaken het niet weet ik , het rare is ze verkopen wel noodsetjes voor onderweg maar zeggen dat ze het niet mogen .
Ze zeggen verzekering technisch , is in Nederland een ongeluk gebeurd aantal jaren geleden omdat een band klapte en de verzekering kwam bij de betreffende motorzaak verhaal halen en dat hebben ze verloren omdat ze niet kunnen aantonen dat het carcas niet verdere beschadigingen had .
Daarom doen veel grotere motorzaken geen band repareren , kan ook zijn omdat ze je misschien nieuw rubber willen verkopen .
Weet ook dat de bij ons een profile en een Euromaster ook geen plug meersteken maar wel een mat van binnen omdat ook hun zeggen dat een plug niet meer mag .
Of het waar is weet ik ook niet maar als je in Duitsland word aangehouden en ze zien een reparatie in je band van een motor , veter of plug dan kan je de motor laten staan want dat is niet toegestaan daar , meerdere male horen zeggen .
 
Terug
Bovenaan Onderaan