Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
Ik rij al 5000 km met een pluutje in m'n band, ook regelmatig snelheden ver boven de 200 en niks aan het handje.

Kheb de band zo goed als opgereden en binnenkort komt er een nieuwe om.
Ik moet wat aan m’n rijstijl gaan doen, ik haal die 5K niet met m’n banden. Ja..met de nonmetrische misschien maar die haalt de tweehonderd niet eens, de bocht amper.
 
Zal denk niet helemaal mee tellen.. maar heb ook al jaren een prop in m’n scooterband. Zat een spijker in, dealer heeft er dus zo’n prop in gedaan. Nooit meer last van gehad, maar ding gaat dan ook niet zo snel. Was het alweer vergeten tot ik dit topic zag.

Denk met motorbanden hetzelfde verhaal, als ‘ie gewoon hetzelfde rijd daarna vergeet je het uiteindelijk en wordt je er niet (meer) onzeker van. Als je gaat doem denken, ga je je er ook naar gedragen heb ik geleerd.
 
Heb ook enkele duizenden kilometers met een(goed geplaatste) chuutje gereden, in het begin was het wat spannend maar zoals anderen hier geen problemen gehad.
Het was nog wel lastig om een bereidwillige motorzaak/garage te vinden om het chuutje te laten plaatsen. Vaak willen ze hun handen er niet aan branden....
 
Heb ook enkele duizenden kilometers met een(goed geplaatste) chuutje gereden, in het begin was het wat spannend maar zoals anderen hier geen problemen gehad.
Het was nog wel lastig om een bereidwillige motorzaak/garage te vinden om het chuutje te laten plaatsen. Vaak willen ze hun handen er niet aan branden....
Een band plakken voor 20 EUR of een nieuwe band verkopen voor 200 EUR. Een band plakken is meer werk. Ik snap dat ze hun handen er niet aan willen branden.
 
Een band plakken voor 20 EUR of een nieuwe band verkopen voor 200 EUR. Een band plakken is meer werk. Ik snap dat ze hun handen er niet aan willen branden.
De meeste motorbandenspeciaalzaken willen toch wel degelijk banden repareren, maar alleen volgens een goedgekeurde methode.
En dan rekenen we gewoon de uren die we kwijt zijn, plus (sommigen) nog een paar Euro voor het pluutje.
Ja, aan nieuwe banden verdien je meer. Aan klanten die je vertrouwen verdien je uiteindelijk toch altijd nog meer, die komen namelijk gewoon steeds terug.
 
Wat een toeval.... Ik zag zojuist dat er in een achterband van mijn boodschappenauto een flinke spijker zit. Kwik fit rekent even 32 euro voor een bandreparatie, dat is de waarde van een nieuwe band voor mijn auto. Ik ga morgen een reparatiesetje kopen voor 8 euro, waarmee ik 50 banden zelf kan repareren met een prop. :} Mocht dit fout aflopen dan horen jullie mij de komende tijd even niet meer.:+
 

Download
720


Deze al 'ns voorbij gekomen?
 
Bekijk bijlage 1664871
Download
720


Deze al 'ns voorbij gekomen?
Is leuk voor je scooter maar voor m'n motor zou ik 't nooit gebruiken.

Ook een serieus mooi promotiefilmpje met een ontzettend hoog Ali gehalte 😂
 
20210419_153602.jpg
20200415_094438.jpg
20200415_094608.jpg
20200415_110334.jpg
 
Ik zocht op het forum iets over nieuwe, goede accu's, kom ik dit draadje tegen.
Precies 10.500 km geleden nieuwe Pirellis GT laten monteren. Na het eerste weekeinde een spijker opgeraapt van de straat.
De opgetrommelde fietsers bond wilde eerst geen plug/prop plaatsen.
Na aandringen van mijn kan is er een worst geplaatst.
Nu 10kkm verder is de band aan vervanging toe.
Dus voor de poll: ik heb goede ervaring met het proppen op een zware toer brommert: Triumph trophy 1215 SE.
Dit is mn vakantie speeltje, dus altijd zwaar belast met vakantie bagage, alpen/Schotland....
 
Spijker in de band. Inmiddels met de paraplu methode gerepareerd.
Heb er volste vertrouwen erin dat dat prima gaat tot de band versleten is..

Proppen ben ik geen voorstander van. Dat zie ik zelf als een tijdelijk iets.
Ik weet dat men er jaaaaren mee rijd. En dat gaat dan ook al jaaaren goed. Prima. Maar das voor mijn gemoedstand 3x niks.. dus; band eraf, plu erin lijmen, band er weer op en balanceren..


8CC78439-2719-4FE3-9CA8-71F393CE4CDF.jpeg
 
Ooit zelf een prop in een achterband gezet met een Aliex setje voor wèhnäg en de volgende dag op Assen gereden zo hard 'ie kon. Anekdotisch bewijs maar toch......
 
Ik heb in de 150K op de GS al zo vaak lek gereden (spijkers, schroeven) en altijd een veter erin en doorgaan. Heb er nog nooit een band voor vervangen.
 
Spijker in de band. Inmiddels met de paraplu methode gerepareerd.
Heb er volste vertrouwen erin dat dat prima gaat tot de band versleten is..

Proppen ben ik geen voorstander van. Dat zie ik zelf als een tijdelijk iets.
Ik weet dat men er jaaaaren mee rijd. En dat gaat dan ook al jaaaren goed. Prima. Maar das voor mijn gemoedstand 3x niks.. dus; band eraf, plu erin lijmen, band er weer op en balanceren..
Ik had een paar jaar terug een vrijwel nieuwe achterband met een dikke spijker.
Pluutje erin en heb de band nog gewoon kunnen 'op'-rijden.
Wel heb ik steeds controle gehouden op de plek van reparatie of het karkas niet verder zou stulpen. (=karkas-breuk?)
Het rubber van de plu was iets donkerder van kleur dan rubber van de band. Dus altijd terug te vinden.

In mijn vakantie in Z.Frankrijk had ik ook een spijker in een (bijna) versleten band.
Toen bij een garagebedrijf een prop laten zetten. Kon er nog prima mee naar huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Terug
Bovenaan Onderaan