crazy987
MF veteraan
@ Crazy:
Punt 1: Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben het in zo verre niet met je eens, omdat ik van mening ben dat je verder moet kijken dan enkel de invoering van APK voor de motor in Nederland en je moet kijken naar het geheel wat men wil invoeren. Namelijk ook dat men dus in ieder land van de EU APK zou moeten kunnen doen. Wat dus zou betekenen, tenminste zou dat de juiste insteek zijn, dat de APK-eisen in alle landen gelijk zijn. Dus de poolse APK eisen voor auto, zijn gelijk aan Nederlandse of Duitse eisen, dat zelfde voor vrachtwagens, bussen enz. en dus ook voor motoren. Hierdoor zou het mijns inziens wel veiliger kunnen worden op de wegen in Europa, omdat we toch allemaal wel de berichtgeving kennen omtrent voertuigen uit de oost-europese landen en de technische staat van die voertuigen. Daar zou je dus in ieder geval winst kunnen halen en heeft de APK dus wel nut in mijn ogen.
Klopt, enige nadeel is, dat zal niet gebeuren.
Jij zal niet je auto in frankrijk kunnen keuren, of je motor in polen.
Het enige wat er zal gebeuren is dat er een databank komt waarin alle gegevens van alle auto's in de EU staan.
Hierop kunnen dan betere wegcontroles uitgevoerd worden ofdat auto's wel of niet gekeurd zijn.
En dat dan met meer wegcontroles (waardoor je dus op vakantie ook meer tijd kwijt bent)
Dus nee, ik zie er geen nut van in.
Punt 2: Zoals reeds gesteld moet je op veel meer fronten actie ondernemen, maar wat jij dus voorsteld is dat iedereen die in het bezit is van een rijbewijs om de zoveel tijd (hoe vaak dan?) een keuring moet ondergaan of een soort examen moet afleggen. Wat gaan de kosten daarvan zijn dan voor de persoon in kwestie? Denk je dat je dat gaat redden met 60 euro? En moet het dan een examen of keuring zijn per voertuigcategorie of gewoon voor alle categorien gewoon 1 keuring/examen?
Ik stel niet voor om mensen elke X aantal jaar te keuren.
Wat ik wel voorstel is om mensen die gaan autorijden, bewuster te maken op motorrijders.
tijdens mijn autorijlessen (+/- 3-4 jaar geleden) heb ik niks gehoord over motorrijders.
Wat ik persoonlijk een goed idee vind is om autolessers een paar lessen verplicht op de motor te hebben.
Hierdoor worden ze meer bewuster, en zoveel duurder hoeft dat niet te zijn.
Of een betere voorlichting, maar ik denk dat het 1e een beter nut heeft.
Punt 3: En jij kijkt je auto wel vaker na als er geen APK zou zijn? Wat denk je zelf? Als ik naar mijzelf kijk, dan kan ik je verzekeren dat ik maandelijks mijn olie pijl en voor iedere langere rit. Mijn banden worden ongeveer 1x per half jaar beoordeeld net zoals mijn remmen. Ik heb namelijk winterbanden, dus bij iedere wissel worden de remmen nagekeken en het profiel. Als ik een raar geluid hoor bij de auto, dan gaat die ook naar de garage. Dus zou dat toch betekenen dat ik eigenlijk geen APK nodig zou hebben voor de auto, want die wordt vaak genoeg gecontroleerd.
Je ziet, het verschilt per persoon hoe hij/zij met een auto om gaat. En toch is de APK verplicht, ook al zou je met de auto net zo veel zorg besteden aan onderhoud als aan de motor. Waarom? Want we zijn het er toch over eens dat het een momentopname is en dat verder niets zegt over wat er in een jaar gebeurd. Dat geldt voor de motor net zoals voor de auto.
En ja dat zou ik doen ja.
Aangezien ik dan geen controlepunt heb en ik dus nooit het gevoel van veiligheid heb.
Het gevoel van veiligheid is een sterk gevoel, daardoor denken mensen minder aan andere dingen.
Dus, geef ze schijnveiligheid, en ze zullen zich om andere dingen zorgen gaan maken, want de motor is toch gekeurd?
en dit zal dan misschien niet zo zijn met de mensen die nu al motorrijden, maar met de nieuwe motorrijders (als die er al komen) wel.