Puffende Triumph Trophy 1200

IceCube

MF'er
8 dec 2004
169
1
Maldegem
Beste kenners :+

mijn trophy 1200 van 1997 is blijkbaar een beetje moe!
in lagere toeren en bij licht spelen met het gas kun je heel duidelijk echte puffen horen.
Ik vermoed dat deze ergens rond de carburators moeten ontsnappen.
Ook hoor en voel je (met de hand achter de uitlaat) puffen in de uitlaten.
Het zijn geen knallen, echt puffen. (beter kan ik het niet omschrijven)

Hebben jullie enig idee wat het euvel kan zijn.
Kan ik er nog verder mee tot de volgende grote beurt (ergens in de komende maanden) of is het beter om er direct mee langs te gaan. Of kan ik zelf iets ondernemen om dit te verhelpen? Volgende week ga ik bij mijn dealer (BMC-Assenede België) testrijden met de Tiger en de Street Triple en ik zou er toch graag geraken ;) ;) ;)

Ik heb het wphb van Haynes (Triples & Fours) maar ik vind niet direct iets wat dit kan verklaren, laat staan het verhelpen. Wss is dit omdat het wphb in het engels is en de term puffen komt daar niet direct in voor ;)

Alvast bedankt voor jullie deskundige inbreng
 
Probeer het anders even op www.triumphriders.nl/forum. Zitten mensen die meer verstand hebben van Triumphs, onder andere een paar monteurs.

Ik hoop dat je euvel snel verholpen is.

succes!
 
jaah, niezen! Dat omschrijft het beter :)

Kun je op de een of andere manier zien/voelen waar ie valse lucht zou trekken?

Indien de sproeier verstopt zou zijn, dan loopt ie toch ook minder lekker (drie poten) of ben ik nu achterlijk?

alvast bedankt voor de suggesties
 
Om te checken op valse lucht zou je wat remmenreiniger op de aansluitingen van de carb kunnen spuiten terwijl de motor draait en dan luisteren of ie sneller gaat lopen.

Maar helemaal eerlijke manier is dat niet, omdat het zou kunnen zijn dat tijdens het rijden en trillen van de motor en carb. Het kiertje waar de valse lucht door komt dan pas geopend wordt.
 
Laatst bewerkt:
Zou idd kunnen, maar het niezen valt enkel op tijdens het stilstaan. Eens je goed aan het rijden bent, heb ik daar geen last van.
Mss werkt het ook omgekeerd, eens goed in toeren of snelheid/trillen/... gaat het kiertje dicht?

Zal morgen een busje remmenreiniger halen ;)
 
aha, en dat moet ik dan niet gaan aankopen, heb nog wel een flesje staan vermoed ik...


Rest natuurlijk nog de vraag of ik daar nog wat kilometers kan doen, of als het beter is om onmiddelijk de boel te laten checken?
 
Ik heb dat ook bij de mijne gemerkt, toen ik de motor op de brug had staan. Ik denk dat het aanzuiggeruis is welk bij deze motor extra opvalt, omdat ie in vergelijking met andere motoren een erg kleine luchtfilterkast heeft die het aanzuiggeluid moet dempen. Bij mij valt het nog meer op omdat ik de beide aanzuigtuiten naar achteren verwijderd heb.
 
Dit is een reactie vanop het triumph-forum.

" moeilijk probleem, hoor. Iets vergelijkbaars kan ik me van lang geleden herinneren, toen ik een nieuwe maar overjarige Trophy kocht.
De eerste honderden kilometers had ik ook van die geluiden, bleken de sproeiers weliswaar niet helemaal verstopt maar misschien wel wat vervuild door oude benzine (van de testrun in de fabriek?). Er zijn spullen in de handel die je in de tank met de benzine kunt mengen om de carburateurs zo te reinigen. Vraag me niet welke merken, de autoshop weet dat vast wel. Het is misschien het proberen waard. Gr., Frank."


Zijn er ervaringen van jullie met dergelijke producten? Zoja, werkt het, zoja welke werken het beste :)

Veel vragen, hopelijk veel antwoorden :+
 
Ik zit net te denken:

ik heb vorige zomer een serieuze reistrip gemaakt naar Finland en terug. (Zo'n 4700km)
Tijdens deze trip ben ik eenmaal zonder benzine gevallen. Echt helemaal leeg, ik stond net aan een tankstation - echter een tankstation zonder contract en dus ook zonder benzine...

Ik meen mij te herinneren dat het probleem zich pas voordeed wanneer ik een tijdje terug in Belgenland terug was. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? En indien ja, zou het inderdaad kunnen opgelost worden met een flesje motor-reiniger?

Alvast bedankt
 
te rijk mengsel als gevolg van een vuil luchtfilter is ook mogelijk...
als hij bijna toe is aan onderhoud, dan zal hij er wel daadwerkelijk aan toe zijn.
slechte bougies wellicht ?

mijn 1 cilinder dominator 650 heeft het regelmatig, is niets anders dan een afstellings kwestie, na juist afstellen loopt hij weer spatzuiver

klepspeling probleem zou een verschil geven bij koude motor of warme motor, aangezien de klepspeling bij warme motor kleiner is dan bij een koude, ga je dan bij koude motor goed draaien en bij warme beroerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan