Puisterige contactpunten

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Gisteren de contactpunten van m'n CB even van dichtbij bekeken omdat ze niet helemaal lekker liep. Dikte en afstelling etc. waren nog OK, er zat alleen een "puist" op het vast punt. Leek net of de punten aan elkaar vastgesmolten hadden gezeten en vervolgens weer losgebroken waren, paste nl. precies in een "deuk" in het bewegende contactpunt. En dit was bij beide sets punten het geval.

Ik heb de boel even vlakgeschuurd en nu loopt ie weer als de brandweer :) , maar wat ik me afvraag: hoe ontstaat dit probleem? Punten zien er verder nog vrij nieuw uit, dus ouderdom/slijtage e.d. gaan niet echt op denk ik. Iemand een idee :? :?
 
Er komen dan vette vonken, bij de contactpuntjes. (Als condensator niet goed werkt.)

Vonken = heet enzo. ;)

Vonken moet je dus kunnen zien met het kappie eraf? Enig idee wat een nieuwe condensator kost?

Hoort er trouwens een pakking achter dat kappie? Volgens het boek wel, volgens de vorige eigenaar niet (of die heeft hem om tactische redenen weggelaten). :P

Edit; heb al een piccie gevonden, condensator kan nooit meer dan een paar eurootjes kosten. Maar eerst maar eens zien oftie wel kapot is!
 
Laatst bewerkt:
Vonken moet je dus kunnen zien met het kappie eraf? Enig idee wat een nieuwe condensator kost?

Hoort er trouwens een pakking achter dat kappie? Volgens het boek wel, volgens de vorige eigenaar niet (of die heeft hem om tactische redenen weggelaten). :P

Edit; heb al een piccie gevonden, condensator kan nooit meer dan een paar eurootjes kosten. Maar eerst maar eens zien oftie wel kapot is!
Eventjes een tip van de monteur.....

De vonk is niet altijd goed te zien, dus in de schuur, contact aan, verlichting in de schuur uit zodat je in het dnker zit, en dan iemand aan laten trappen, je ziet meteen resultaat. Geen vonk te zien? pak even de plantenspuit, en sproei lichtjes op de condensator, niet zeiknat maken, maar vochtig / klam, nog steeds niet vonken, condensator is GOED, dan wel vonken, weet je meteen waarom die in de regen wel eens minder goed zou kunnen lopen....

Succes in ieder geval.

Mustang Sally
 
even iets anders, ken je het principe achter de contactpunten en de vonk, in combinatie met condensator, zoniet, mail me dan maar effe, dan schrijf ik het verhaal even op....

Klok en klepel: lage spanning wordt hoge spanning door odnerbreken enzo, dan via de bobine naar de bougies. Zoiets was het. Schrijf dus maar even op aub :} :} (stuur je ook wel een meel, maar je mag het ook hier posten hoor :P )

En in de regen heb ik nog niet gereden, dus nog niet getest. Zal je donkere-kamer-met-plantenspuit methode eens proberen, thanks :)
 
Hoort er trouwens een pakking achter dat kappie? Volgens het boek wel, volgens de vorige eigenaar niet (of die heeft hem om tactische redenen weggelaten). :P

Nope, geen pakking. Nog nooit gezien, tenminste en nooit problemen gehad.

Dat ze er niet oud uitzien zegt niet veel, trouwens. Bij oude contactpunten komt het i.d.d. veel voor het zgn 'pitten' van de contactpuntjes. Even vijlen is prima, maar nieuwe punten zijn ook de kosten niet!
 
heb hier ook die befaamde pakking van kurk ertussen zitten, ik denk: kurk neem water op-> wordt dikker-> sluit af tegen water-> geen water bij de vonkjes :P

[edit] helpt dan dus ook tegen rammelen :9 [/edit]

Okee, weet ik dat ook weer. Voorlopig maar niet in de regen rijden dan he :P Dank aan allen.
 
heb hier ook die befaamde pakking van kurk ertussen zitten, ik denk: kurk neem water op-> wordt dikker-> sluit af tegen water-> geen water bij de vonkjes :P

[edit] helpt dan dus ook tegen rammelen :9 [/edit]

verrek... is dit 'm?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan