Pulsbediening mistlampen

Ziet er uit als een gewone U5 Cree van een chinese website.
Openmaken en vergelijken met zoiets : https://www.xt660.com/showthread.php?p=215146
Als je zoekt naar bijv. 'U5 led disable strobe' kom je veel tegen, ook youtube filmpjes.

Zelf geen ervaring, overwogen soortgelijke aan te schaffen maar heb uiteindelijk toch maar 4xled aangeschaft.

De site staat in de favorieten! je wordt bedankt. zal het binnenkort proberen.
 
Dit is het uiteindelijke resultaat voor de geïnteresseerden.

15JjP17.jpg

Grootlicht


w0gEFTU.jpg

Grootlicht + stralers

camera geeft het niet helemaal goed weer, maar tel de bomen in de berm maar eens. Tis uiteindelijk toch +-50 meter extra zicht. ik heb het geconfigureerd als supplement bovenop het grote licht en daarvoor werkt het uitstekend.

Was aanvankelijk dik teleurgesteld door die dim en strobe functie, maar gelukkig is het makkelijk die functie (letterlijk) er uit te slopen en nu ben ik helemaal tevreden. :}

Nogmaals bedankt MF :]
 
Heel gauw terugbrengen! Wat een oplichting.
Die dingen staan voor een paar tientjes op ebay/ali/dz etc.
Als er wat is ga je terug naar Motorcorner, probeer maar eens terug te gaan naar ali. Als het er ongeveer hetzelfde uitziet wil nog lang niet zeggen dat het ook hetzelfde is !!



Bulldozer legde het al uit maar als je nog twijfelt kan ik je wat filmpjes aanraden van "bigclivedotcom" op youtube, een boomlange schot van het eiland Man die profesionneel licht-monteur-electricien is en enorme kerstlichtshows ed maakt, iemand die kaas heeft gegeten van minimale veiligheid en kwaliteit in electra, beroemd zijn de filmpjes van hem over "shitty chinese usb adapters" :
Je hebt het dan over lichtnet apparatuur die werkelijk levensbedreigend gevaarlijk is, adaptertjes die je een doodklap kunnen geven, led lampjes die spontaan in de brand kunnen vliegen of schokken kunnnen geven enz enz
Deze insight door iemand die er wel kaas van heeft gegeten en er de moeite voor wil doen legt in relatief simpele taal uit waar de schoen wringt, een aanrader.

Wat ik er van leerde: chinese producten kunnen alles bevatten wat jij en ik kunnen bedenken en meer, het "ontwerp" dat gekopieert word is slechts een soort richtlijn, onderdelen worden niet op specificatie gekocht maar op prijs en zo kan het gewoon gebeuren dat in twee identieke gelijktijdig bestelde producten volledig willekeurige componenten zitten, de ene kan bv een zekering van 1 ampere bevaten, de andere niet meer dan een stukje draad als " zekering", je hebt echt geen flauwbenul van wat je koopt en als het wel werkt is dat eigenlijk meer geluk dan wijsheid.
Het geeft je ook te denken dat als lichtnet apparatuur zo gruwelijk slecht is hoe dan de kwaliteit van zoiets simpels als 12 volt apparatuur wel niet zal zijn.

De andere oogopener is het gebruik van tweedehands (sloop) onderdelen in electronica, in nogal wat chinese meuk zitten gewoon gebruikte componenten uit sloop apparaten, je vraagt je af wat er nog meer winst te behalen valt op een transistor van 3 cent maar kennelijk kan het nog goedkoper.
Wat nog schokkender is is het gebruik van " generische" componenten, daarmee word bedoeld dat een apparaat vereist bv een specifieke diode die is gekenmerkt met het type nummer 12345, maar ipv dat specifieke type word er slechts " een diode" geplaatst, het type en model zijn kennelijk verder niet van belang en dus word er gewoon "een diode" in geschroeft met om het even welke waarde dan ook.
Het mag duidelijk zijn dat je op die manier blij mag zijn als het ding het uberhaupt doet en dat gaat dan ook idd mis, chinese netto productie opbrengst ligt meestal niet veel hoger dan 50%, dwz dat van de 100% procent geproduceert sowiezo 50 % een probleem heeft, de winst is kenelijk dan nog steeds genoeg om die 50% defect een nieuwe te vergoeden wat praktisch gezien natuurlijk nooit gebeurt want van die mensen die zo'n stuk ding kopen "dead on arival" oftewel DOA gooit het overgrote deel het ding gewoon in de kliko ipv garantie te eisen.

De hoofdreden voor dit alles is aansprakelijkheid, als je een product van een europese cloner koopt dan heb je iig nog EU bescherming, het ding is geproduceert in de eu, heeft een CE logo en als er problemen zijn is de fabrikant op te sporen en aansprakelijk te stellen, dat mechanisme zorgt er voor dat europese fabrikanten, hoe misdadig ze ook willen zijn, niet te ver gaan en iig een veilig product leveren, dat het rotzooi is die stuk gaat kan wel gebeuren maar zolang de veiligheid ok is gaat het goed.
Bij de chinezen is er geen aansprakelijkheid omdat in eerste instantie al niet duidelijk is wie nu daadwerkelijk het ding heeft geproduceert, dat betekent dat als je brokken krijgt het schier onmogelijk is om de dader te achterhalen en dat weten de chinezen en dus kan het ze geen hol schelen of jij dood gaat of niet.

Nu zijn usb adaptertjes al behoorlijk link maar daar is het risico nog enigszins van te overzien, bij motorfiets onderdelen is dat veel complexer omdat er nu eenmaal dingen kunnen gebeuren in het verkeer en met zo'n motor die je niet altijd kunt zien aankomen totdat je op de straat ligt en dan is het te laat.
Betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid zijn twee van die eigenschappen die niet veel mensen op waarde kunnen duiden, een voorbeeld: jij rijd iedere dag hetzelfde ritje met je motor naar je werk en weet op een goed moment exact wanneer je wel en wanneer je niet kunt oversteken op een voorrangs kruizing.
Nu rijd je daar met je chinese spanningsregelaar( gekocht omdat die van je vriend het "prima doet") , je nadert de kruizing, doet de inschatting en geeft gas, 1 seconde later brand de spanningsregelaar door en je motor slaat af terwijl je net midden op de kruizing bent en er komt een vrachtwagen met voorrang aan.....

Het kranten bericht luid dan "motorrijder maakt inschattingsfout en overlijd"
Ook zoiets " simpels" als een rotte spanningsregelaar kan catastrofale gevolgen hebben.
Reproduceerbaarheid: dat die van je vriend het prima doet wil niet zeggen dat die van jou net zo goed is- die van jouw kan buiten de behuizing om een volledig ander apparaat bevatten.
Betrouwbaarheid: zelfs al heb je exact dezelfde als die van jou vriend dan wil dat nog niet zeggen dat die van jou het ook zo goed zal doen.

En dat is dan ook meteen de keerzijde van die eu die ons zo wil beschermen en daardoor steeds minder mensen laat nadenken en ze de illusie geeft dat alles en iedereen overal en altijd veilig en goed is, dat is niet zo en zeker niet voor wat betreft chinese meuk.
En toch ben ik een liefhebber van de chinese meuk, het is rotzooi die je het leven kan kosten maar als je Bereid bent om zelf de kwaliteit in te schatten zodat je alleen de acceptabele risicos hoeft te nemen en te lopen en meent dat je die risicos goed kunt inschatten zijn er koopjes te vinden alhoewel ik moet toegeven dat ik die tot nu toe nog nooit voor mijn motor heb gevonden, ik vind italie ( mallosi polini) wat dat betreft nog net acceptabel.
 
Als er wat is ga je terug naar Motorcorner, probeer maar eens terug te gaan naar ali. Als het er ongeveer hetzelfde uitziet wil nog lang niet zeggen dat het ook hetzelfde is !!
Klopt helemaal maar hou er tegelijk rekening mee dat de kans groot is dat zij het ook gewoon van die kanalen afhalen met dezelfde kwaliteit.
 
Dit ziet er exact zo uit zoals ik ze gekocht heb. Wel hebben ze wat strooilicht, ik wil ze dan ook zoals een lens afplakken zodat ze een mooie cutoff hebben.

Ik heb overigens 15 euro incl. verzenden betaald voor 2 stuks. Idem ook na onderbreken van de spanning 3 standen: voluit, knipperen en gedimd.

Er komt hoe dan ook een bak licht vanaf!
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er exact zo uit zoals ik ze gekocht heb. Wel hebben ze wat strooilicht, ik wil ze dan ook zoals een lens afplakken zodat ze een mooie cutoff hebben.

Ik heb overigens 15 euro incl. verzenden betaald voor 2 stuks. Idem ook na onderbreken van de spanning 3 standen: voluit, knipperen en gedimd.

Er komt hoe dan ook een bak licht vanaf!

Komt zeker een bak licht vanaf, iets geconcentreerdere bundel zou misschien een nog beter resultaat hebben. Zoals ze nu zijn ben ik er echter ook prima tevreden mee.
 
Hij is behoorlijk geconcenteerd vind ik. Maar dat strooilicht is wel een probleem. I.p.v. jezelf zichtbaarder te maken, maak je jezelf onzichtbaar voor tegenliggers.

De onderste helft van de lens afplakken en de bovenste helft zwart spuiten en dan goed afstellen zou moeten helpen.

Strooilicht naar onder is geen probleem.
Zelf rij ik nu even niet, maar heb ik ze nu nog net voor het voorwiel gericht, zo kan het geen kwaad.

Ze willen trouwens wel lostrillen, dus monteren met locktite of in het ergste geval met iets van superlijm kan geen kwaad! Dat geld overigens voor alle boutjes op de lampen.

Tegen het onbedoeld draaien en tegen eventuele beschadigingen heb ik de klemmen voorzien van een stukje rubber (binnenband fiets er in gelijmd).

Hopelijk heb je wat aan de tips :)
 
Laatst bewerkt:
Hij is behoorlijk geconcenteerd vind ik. Maar dat strooilicht is wel een probleem. I.p.v. jezelf zichtbaarder te maken, maak je jezelf onzichtbaar voor tegenliggers.

De onderste helft van de lens afplakken en de bovenste helft zwart spuiten en dan goed afstellen zou moeten helpen.

Strooilicht naar onder is geen probleem.
Zelf rij ik nu even niet, maar heb ik ze nu nog net voor het voorwiel gericht, zo kan het geen kwaad.

Ze willen trouwens wel lostrillen, dus monteren met locktite of in het ergste geval met iets van superlijm kan geen kwaad! Dat geld overigens voor alle boutjes op de lampen.

Tegen het onbedoeld draaien en tegen eventuele beschadigingen heb ik de klemmen voorzien van een stukje rubber (binnenband fiets er in gelijmd).

Hopelijk heb je wat aan de tips :)

Het punt voor mij is niet extra zichtbaarheid voor tegenliggers, dan had ik een stuk tammere lampen gemonteeerd. Het gaat mij erom dat ik kan bijschijnen bovenop het grote licht. Als grootlicht uit staat, staan de stralers ook uit. geen licht = geen strooilicht = geen verblindde tegenliggers :Y

overdag staan ze sowieso uit.
 
weggeknipt lang verhaal over de YouTube video's van BigClive

Maar het mooie is; het hoeft niet altijd zooi te zijn.

Wel duidelijk:
- batterij capaciteiten: pure fantasie. 100.000 miljoen milliampèreuur.. right
- Rechthoekige power LEDs: koop een bekend merk, want de merkloze zijn vaak al half defect/geven maar een fractie van het licht wat eruit zou moeten komen. Testen op lage stroomsterkte of alle lichtpuntjes / rijen mooi tegelijk aan gaan.
- iets met waterverwarming. als je echt heel graag geëlektrocuteerd wilt worden een uitstekend idee
- Van de buitenlampen is alleen al de gegoten aluminium behuizing met glas en reflector het geld waard. Als je er een goede lamp van wilt maken kun je alsnog kwaliteits elektronica erin zetten.
 
Even aansluitend op dit oude topic, ik heb mijn spaargeld ook in goedkope verstralers gestopt. En ik wil ook af van al die functies en naar simpel aan of uit.
Eerst heb ik die met het bolle glas gekocht en daarna nog een setje met vier ledjes in een plat glas. Beide beginnen te zo af en toe ongevraagd te knipperen.

Kan iemand mij vertellen wat er op de volgende foto's precies uit moet?
Is dat voldoende, of moeten er daarna nog twee punten verbonden worden d.m.v. een weerstand of zo iets?
 

Bijlagen

  • print bolle verstraler!.jpg
    print bolle verstraler!.jpg
    495,6 KB · Weergaven: 26
  • print platte verstraler!.jpg
    print platte verstraler!.jpg
    511,1 KB · Weergaven: 21
En is het ook nog van belang in welke stand (knipper, groot of dim) de lamp staat op het moment dat ik de U2 of U2-achtige eruit haal?
Áls er een U2 op zit (dat is niet op alle uitvoeringen het geval!) dan maakt het niet uit in welke stand hij staat als je hem er uit trekt. Maatje van mij had een versie van de printplaat waar geen U2 op aanwezig was, er zijn op het internet "mogelijke" oplossingen te vinden voor die versies, maar na het eerste voorstel dat we waren tegen gekomen was het einde verhaal. Om het makkelijk te maken heeft hij gewoon een losse 12V led-chip via AliExpress laten overkomen en die in de behuizing gemonteerd :)

Voor de bolle verstraler is 1 van de suggestie oplossingen om een brug te solderen tussen de drain en source van de mosfet op het bordje:
1544602002853.png


Op de mosfet staat normaal een nummer, die kun je intikken in google en dan kun je op de datasheet kijken welke pin de drain en source zijn. De source zou normaal de pin moeten zijn naast de tekst "D2070-V1.1", de drain is ofwel de middelste pin, danwel de bovenkant van de mosfet blijkbaar:
1544602159700.png


Over de platte kan ik niet meteen iets vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan