Puntenrijbewijs

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
10.381
8.272
Ergens in Zuid-Holland
Is er al iemand met een tijdelijk rijbewijs (dus gehaald in 2002) dat al een aantal puntjes kwijt is geraakt wegens verkeersovertredingen ? Vraag me af hoe af het daadwerkelijk bijgehouden wordt of het weer gewoon zo\'n stom geval is ala Netelenbos en dus nergens op slaat.
 
ik krijg er hopelijk binnenkort een, en de staat kennende zullen ze die kans om je te naaien niet voorbij laten gaan. Ik denk dat het goed bijgehouden wordt.
 
Ik hoorde een tijdje terug iets grappigs... over dit rijbewijs... als je motor rybewijs haalt voordat de punten rybewijs is ingevoerd dan geldt deze regeling niet voor je motor gedeelte.

Haal je nadat de regeling is ingegaan dan je auto rybewijs erbij dan geldt deze alleen voor de auto en niet voor motor... je hebt dus stiekum 2 rybewijsen in 1 :)

Ze worden dus allebei los gezien.

Kwam me rij-instructeur mee.. :) positief nieuwtje :)
 
hmm ik heb me auto voor het puntenrijbewijs gehaald en me motor na
maar dan is mijn auto geen puntenrijbewijs en me motor wel?
want lijkt mij een beetje lullig als je al 40 bent , heb al 20 jaar je auto en op je 40ste je motor erbij en je hebt een puntenrijbewijs op je motor...

btw. je krijgt zelf geen score overzicht om het jaar van hoeveel punten je hebt behaald, pas als je door je 3 punten heen bent, dan krijg je officieel bericht van justitie dat je je rijbewijs mag inleveren

maar het zal heus wel een keer voorkomen dat door administratief gestuntel dat je eigenlijk op de -3 zou moeten staan maar nogsteeds volgens justitie nog 1 puntje over hebt.
 
precies het blijft de overheid ;)

Misschien voor de duidelijkheid... je hebt dus 1 rijbewijs maar motor en auto staat los van elkaar... dus het is niet zo dat je hele rybewijs in eens een punten rybewijs wordt.
 
volgesmij als je rijbewijs wordt ingetrokken bijv. 50+ km/h te hard dan ben je al je rijbewijzen kwijt al je stempeltjes (voor een periode van X tijd)

hoe willen ze dan er voor zorgen dat als ik 3 keer op de motor aangehouden wordt met 35 km/h te hard bijv. mijn motorrijbewijs inbeslag nemen als mijn autorijbewijs geen puntenrijbewijs is?

dan moet je dus je stempel eruit laten halen ofzo..

of nog zoiets moois, je hebt geen puntenrijbewijs op je auto maar wel op je aanhanger
dan wordt je aanhangersrijbewijs inbeslag genomen omdat je 30km/h harder dan 80 of 100 km/h (ik weet het nietmeer) reed op de snelweg maar dan heb je nogsteeds je autorijbewijs

je vrachtwagen op puntenrijbewijs terwijl je A B en E op gewoon heb staan?



is het niet gewoon zo dat als je je EERSTE rijbewijs (hetzij a of b) krijgt dat je dan een puntenrijbewijs krijgt en dat als je al in het bezit bent van A of B dat je dan voor de rest van je rijbewijzen geen puntenrijbewijs krijgt?

en dat als je al 2 jaar van je rijbewijs erop heb zitten aan puntenjaren en je haalt er nog een rijbewijs bij dat je dan weer gereset wordt op 5 :) dan blijf je bezig!
 
zie het al voor me
heb ik me b al

kom ik bij het gemeente huis

\"Moh, ik kom ff me a stempel halen\"

2 maanden later
\"ja haal hem der maar weer uit!\"

2 maanden later
\"ja, ik kom weer me A stempel halen\"

etc..
 
is het niet gewoon zo dat als je je EERSTE rijbewijs (hetzij a of b) krijgt dat je dan een puntenrijbewijs krijgt en dat als je al in het bezit bent van A of B dat je dan voor de rest van je rijbewijzen geen puntenrijbewijs krijgt?

Correct... als je een rijbewijs (maakt niet uit welke) gehaald hebt VOORDAT de puntenregeling inging krijg je ook voor de rest een gewoon puntloos rijbewijs... en ik geloof dat die 5 jaar geteld wordt vanaf het moment dat je je eerste rijbewijs haalt... haal je 5 jaar later een andere categorie erbij, dan gaan ze niet weer opnieuw 5 jaar erbij tellen....
 
zo werd het bij mij ook uitgelegd op het gemeentehuis

ze hebben trouwens wel coole apparaatjes daar om de echtheid van zo\'n rijbewijs te checken

ze doen hem omder een speciaal lampje of je kijkt naar dat rijbewijs met een speciale lens en je ziet ineens hele gekke dingen tevoorschijn komen!
bij dat nieuwe model rijbewijs met die zilvere streepjes in het midden (wat overigens volgens sommige het puntenrijbewijs was maar dat is het niet het is gewoon het nieuwe beter beveiligd tegen vervalsingen rijbewijs)
 
bij dat nieuwe model rijbewijs met die zilvere streepjes in het midden (wat overigens volgens sommige het puntenrijbewijs was maar dat is het niet het is gewoon het nieuwe beter beveiligd tegen vervalsingen rijbewijs)

Dat dacht ik dus ook in het begin... ik zag mij al aangehouden worden met meer dan 30km te hard, en dat vervolgens de politie-agent in kwestie dan zo\'n conducteurs-kniptangetje tevoorschijn trekt en 1 streepje inknipt :P ... niet dus...
 
nee want dan heeft die politieagent je rijbewijs \"vervalst\"

athans je rijbewijs is niet meer geldig als die uit de klauwe gewassen conducteur ff een gaatje ponst in je rijbewijs :)
 
het staat ook niet echt duidelijk op de website van cbr of andere instanties
hoe het zit als je al in het bezit ben van 1 rijbewijs

maar het puntenrijbewijs gaat op voor \"beginnende\" bestuurders zeggen ze
oftewel
jonge bestuurders, bestuurders die net hun rijbewijs hebben en zoiets hebben van \"JAAAAAAA RACEN!\"

en niet naar de mensen die al 40 jaar zijn en al in het bezit van 1 rijbewijs en er nog eentje bij krijgen
oftewel
mensen die al in het bezit zijn van 1 rijbewijs zonder puntentelling ongeacht de leeftijd.
 
zie het al voor me
heb ik me b al

kom ik bij het gemeente huis

\"Moh, ik kom ff me a stempel halen\"

2 maanden later
\"ja haal hem der maar weer uit!\"

2 maanden later
\"ja, ik kom weer me A stempel halen\"

etc..
Ik zie die ambtenaren al helemaal een score bijhouden op het gemeentehuis,compleet met weddenschappen en al! :)

:] agostini :]
 
wat ik er allemaal van begrepen heb is dat ze alleen die regeling toepassen voor het rijbewijs wat je het laatst gehaald hebt in de bewuste periode met het punten systeem!!

verder is het bij mij in ieder geval zo dat als ik me rijbewijs kwijt raak ik een woon werk verkeer ontheffing krijg omdat ik chauffeur ben bij defensie!
maar dat zal voor mij dan alleen gelden voor de categorieen B C D E en ik vrees dat ik dan me motor ff moet laten staan!! \ '(
 
Ik heb mijn BE al dik 20 jaar.
Moet A nog halen en moet er niet aan denken dat dat dan zo\'n puntenlor zou worden.
Grote kans dat ik dan in no time weer slechts ridder te blik ben.
 
een score bijhouden op het gemeentehuis,compleet met weddenschappen en al! :)
ja precies, veel van die lui hebben toch nix beters te doen

echt zo van

:Z
\"hey sjors... zouehh.. dingetje van eehh.. met die blonde haren nog komen denkje? kbedoel, vorigeweek had die ze\'n stempetje weer gehaald.... toch?\"

\"ja eeh... nah ik denkeh, dat die weleeh... dit keer een tijdje doet met ze\'n stempeltje deze keer...
denk wel eeneh.. weekie of... 4... denk..\"


\"nou sjors...


...wedde?\"

:)
 
Het blijft een kwestie van lezen ja...

beginnersrijbewijs
Iedereen die voor het eerst EEN rijbewijs haalt, valt onder de nieuwe regeling. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste vijf jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan dertig kilometer per uur, een alcoholpromillage van 0,2 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen.
Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.
 
Het rijbewijs zelf is overigens niets anders dan toen er nog geen puntensysteem werd gehanteerd. Het punten idee is alleen maar iets administratiefs wat is ingevoerd en heeft verder niets met het roze papiertje zelf te maken.
 
puntenrijbewijs stelt eigenlijk weinig voor,
bedoel als je op de motor zit dan drink je volgensmij weinig of nix dus voor drank zal je niet gauw gepakt worden

bumperkleven doe je met de motor ook niet enigste wat je wel doet is hard rijden

nou... als je 30 km/h te hard rijd gaat er een punt af .. 3 keer en je bent hem kwijt

ga je met je gewone rijbewijs 1 keer 50 km/h te hard, kan je hem ook inleveren dus....
 
Terug
Bovenaan Onderaan