Puntenrijbewijs

Ecniv

MF veteraan
12 apr 2009
1.149
0
Gouda
Ergens komende maanden ben ik van plan mijn motorrijbewijs te halen. Nu is het zo dat ik al 7 jaar mijn koekblikbewijs heb; krijg ik dan opnieuw een puntenrijbewijs of ben ik -ook al ben ik beginnend motorrijder- geen beginnend bestuurder meer?
 
Pin me er niet op vast maar volgens mij heb je dan geen puntenrijbewijs.

Ik heb mijn autorijbewijs nu 6 jaar en mijn motorrijbewijs pas 2 jaar. Maar ik ben er toch van overtuigd dat ik nu géén puntenrijbewijs heb... :N
 
Nee, het is rijbewijs gebonden, net als je je rijbewijs kwijtraakt omdat je bijvoorbeeld 50+ in de auto hebt gedaan ben je je rijbewijs kwijt, je mag dus ook niet meer op een motor rijden. Net als het puntensysteem, als je 5 jaar je RIJBEWIJS hebt ben je van het puntensysteem af.
 
Nee, het is rijbewijs gebonden, net als je je rijbewijs kwijtraakt omdat je bijvoorbeeld 50+ in de auto hebt gedaan ben je je rijbewijs kwijt, je mag dus ook niet meer op een motor rijden. Net als het puntensysteem, als je 5 jaar je RIJBEWIJS hebt ben je van het puntensysteem af.
kijk maar even op: http://www.cbr.nl/1070.pp en...
Wat is het verschil tussen een beginnersrijbewijs en een puntenrijbewijs?
Het beginnersrijbewijs is een regeling voor beginnende bestuurders en geldt voor alle rijbewijscategorieën. Het puntenrijbewijs is een regeling voor alle bestuurders. Het beginnersrijbewijs is er sinds 30 maart 2002. Het puntenrijbewijs bestaat nog niet in Nederland.

Dus die twee niet door elkaar halen hè.
kijk op: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/verkeer-voertuigen-en-wegen/rijbewijs/beginnersrijbewijs-en-puntenrijbewijs/wat-is-het-verschil-tussen-een-beginnersrijbewijs-en-een-puntenrijbewijs.html (postbus 51 beginnersrijbewijs/puntenrijbewijs)
 
Laatst bewerkt:
Van het CBR:

Iedereen die na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs haalt, is de eerste vijf jaar een beginnende bestuurder. Het maakt niet uit voor wat voor type motorvoertuig dit rijbewijs is afgegeven. Dit kan bijvoorbeeld een motor (categorie A) of een personenauto (categorie B) zijn.

Heb je dus al meer dan 5 jaar je autorijbewijs, en haal je daarna je motorrijbewijs dan ben je geen beginnend bestuurder meer.
 
Daag oma,

Ik heb een vraagje. Ben een tijd geleden staande gehouden +43 te hard en na correctie +38 te hard. Dit was op de snelweg. Ben ik nou 1 punt kwijt of niet?
 
Ja, volgens mij is een snelheidsovertreding >30km een punt op je rijbewijs.

Edit: Djeepert is me voor, klinkt logischer! Ik wist t niet zeker...
 
Laatst bewerkt:
Daag oma,

Ik heb een vraagje. Ben een tijd geleden staande gehouden +43 te hard en na correctie +38 te hard. Dit was op de snelweg. Ben ik nou 1 punt kwijt of niet?
Over welk punt heb je het:

Puntenrijbewijs
Het gaat hier om voorgenomen beleid. De datum voor inwerkingtreding is niet bekend. De inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en de Eerste Kamer en publicatie in het Staatsblad. Bij de Tweede Kamer ligt een wetsvoorstel voor een wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 voor de invoering van een puntenstelsel rijbewijzen.

Het puntenrijbewijssysteem is bedoeld voor ernstige verkeersovertredingen als rijden onder invloed, ernstige snelheidsovertredingen of het veroorzaken van een verkeersongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel. Wordt u binnen vijf jaar voor de tweede keer definitief door een rechter veroordeeld voor een ernstige verkeersovertreding, dan bent u uw rijbewijs kwijt. U mag dan niet meer rijden. Na de periode van de rijontzegging moet u opnieuw rijexamen doen om in het bezit van een rijbewijs te komen.


bron: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/verkeer-voertuigen-en-wegen/rijbewijs/beginnersrijbewijs-en-puntenrijbewijs/wat-is-het-verschil-tussen-een-beginnersrijbewijs-en-een-puntenrijbewijs.html (postbus 51 beginnersrijbewijs/puntenrijbewijs)

Dus je kan opgelucht ademhalen. Je krijgt wel een fikse boete natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een beginners rijbewijs, ik krijg dan 3 punten. Ik heb op de snelweg 143 km/h gereden en na correctie 138 km/h waar je 100 km/h mocht. Pas bij +40 km/h gaat 1 punt eraf op het snelweg, binnen bebouwde kom +30. Heb ik nu 1 punt eraf of niet, naar welke snelheid wordt er gekeken? gemeten of na correctie. Adriano heeft het eigenlijk beantwoordt. Boete heb ik allang betaald, 256 euro, maar ik wist niet of ik 1 punt eraf had. Ik heb geen mededeling gekregen van de motoragent.
 
Dat is omdat, zoals gezegd, we nog geen puntenrijbewijs hebben in Nederland.
En zoals idd ook al aangegeven, ná correctie pas, dus je hebt echt geluk met je 38 km te hard.
 
wat ik trouwens nergens kan vinden he.
ook niet via google.

als je nou op je 16e je bromfietsrijbewijs haalt (dus AM) gaan dan al je 5 jaar beginnend bestuurder in?
als je de teksten letterlijk neemt wel, aangezien er een rijbewijs voor is afgegeven.

ik heb op de brommer gewoon tot ik mn motorrijbewijs had (29-01-2009) met een certificaat doorgereden.

ik had dus beter wel kunnen dokken en alvast een pasje halen, had mn tijd als beginnend bestuurder eerder voorbij geweest.?

wie volgt t nog? :P
 
wat ik trouwens nergens kan vinden he.
ook niet via google.

als je nou op je 16e je bromfietsrijbewijs haalt (dus AM) gaan dan al je 5 jaar beginnend bestuurder in?
als je de teksten letterlijk neemt wel, aangezien er een rijbewijs voor is afgegeven.

ik heb op de brommer gewoon tot ik mn motorrijbewijs had (29-01-2009) met een certificaat doorgereden.

ik had dus beter wel kunnen dokken en alvast een pasje halen, had mn tijd als beginnend bestuurder eerder voorbij geweest.?

wie volgt t nog? :P

Ik volg het, en vraag me precies hetzelfde af. Ben dan ook erg benieuwd naar het antwoord. Volgens mij was er al lang het plan om grote overtredingen van brommercoureurs mee te laten tellen bij het auto of motorrijbewijs dat volgt. Zodat de derbi enz rijders die met hun brommers meer dan 100 rijden niet met een schone lei beginnen als ze hun auto of motorrijbewijs hebben.

Who knows? :/
 
Ik volg het, en vraag me precies hetzelfde af. Ben dan ook erg benieuwd naar het antwoord. Volgens mij was er al lang het plan om grote overtredingen van brommercoureurs mee te laten tellen bij het auto of motorrijbewijs dat volgt. Zodat de derbi enz rijders die met hun brommers meer dan 100 rijden niet met een schone lei beginnen als ze hun auto of motorrijbewijs hebben.

Who knows? :/

Ik kan bevestigen dat een maat van mij al 1 punt heeft op ze RBW, (alsk hem mag geloven, hijs redelijk betrouwbaar), reed met de brommer 40 te hard BinnenBK, gepakt, en de lul.
 
als je nou op je 16e je bromfietsrijbewijs haalt (dus AM) gaan dan al je 5 jaar beginnend bestuurder in?
als je de teksten letterlijk neemt wel, aangezien er een rijbewijs voor is afgegeven.

ik heb op de brommer gewoon tot ik mn motorrijbewijs had (29-01-2009) met een certificaat doorgereden.

ik had dus beter wel kunnen dokken en alvast een pasje halen, had mn tijd als beginnend bestuurder eerder voorbij geweest.?

wie volgt t nog? :P
Ik denk toch dat je gelijk hebt, maar je kan je rijbewijs ook wel erg makkelijk kwijraken in die periode, toch? Je maakt toch sneller aso overtredingen met zo'n skoetah, of was je altijd een nette bromfietsert.(aha, het bewijs hierboven :Y )
 
Laatst bewerkt:
Heb toevallig een gesprek gehad met iemand die werkt als politieagent. Na paar borreltjes kwamen we ook op dit onderwerp. Volgens hem ben ik strax (over paar maand) geen beginnend bestuurder meer voor de auto. Voor de motor ben ik dit nog wel wat jaartjes aangezien ik deze net gehaald heb.. correct me if i'm wrong
 
Terug
Bovenaan Onderaan