Puntenrijbewijs

Heb toevallig een gesprek gehad met iemand die werkt als politieagent. Na paar borreltjes kwamen we ook op dit onderwerp. Volgens hem ben ik strax (over paar maand) geen beginnend bestuurder meer voor de auto. Voor de motor ben ik dit nog wel wat jaartjes aangezien ik deze net gehaald heb.. correct me if i'm wrong

That sucks ...... hard -O-
 
Dus dan mag ik net als Jump2limits blij zijn dat wij in die tijd gewoon een certificaat hadden. O-)

Had er gelukkig ook 1, ding liep 115 op de TomTom..

wonder boven wonder maar 1x gepakt, met 15 te hard :+


Vind het trouwens echt raar dat er niets duidelijk staat over puntenrijbewijs op internet..
 
Had er gelukkig ook 1, ding liep 115 op de TomTom..

wonder boven wonder maar 1x gepakt, met 15 te hard :+


Vind het trouwens echt raar dat er niets duidelijk staat over puntenrijbewijs op internet..

Had jij een tomtom op je brommert? _O- , dat is echt wel master :+

Mijne kon niet harder dan 75-80 maar in die twee jaar wel meer dan 10.000 mee gereden. Had mijn vriendin maar wat dichter bij moeten zoeken :9 . Ook maar een keer gepakt. Was bij die rollerbank weinig ontkomen aan. Die oude agenten kenden mijn brommer nog beter dan ik. Aah grotere carberateur en grotere cilinder. uhmm ja zeg dan maar eens dat het niet zo is :9
 
Zoek met Google op Beginnend bestuurder bromfiets en in het eerste resultaat staat het antwoord
http://www.lmgtfy.com/?q=Beginnend+bestuurder+bromfiets (Ik google het even voor je... Klik hier...)
 
Hmm staat op wiki dat voor brommer etc het beginned rijbewijs 7 jaar duurt. Hierna is diegene een normale rijder. Wellicht dat een mailtje naar cbr ofzo opheldering geeft over dit topic?
 
Hmm staat op wiki dat voor brommer etc het beginned rijbewijs 7 jaar duurt. Hierna is diegene een normale rijder. Wellicht dat een mailtje naar cbr ofzo opheldering geeft over dit topic?

Wikipedia? dat mag iedereen invullen. Dus hoeft niet persé waar te zijn. Lijkt me sterkt dat dat 7 jaar duurt. Is namelijk wel erruug lang. 5 lijkt me eerder logisch

But correct me if I'm wrong :+
 
FF googlen ;)

Voor wie geldt de maatregel
Het bromfietsrijbewijs, dat 1 oktober 2006 is ingevoerd, valt niet onder de maatregel beginnend bestuurder. Verder geldt de maatregel beginnende bestuurders voor iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs heeft gehaald. Voor wie meerdere rijbewijzen heeft (bijvoorbeeld voor de auto en voor de motor) geldt de datum van afgifte van het eerste rijbewijs. Ook voor weggebruikers die hun buitenlandse rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs hebben laten omzetten, geldt de afgiftedatum van het eerste (=buitenlandse) rijbewijs. Het omzetten van het beginnersrijbewijs naar het gewone rijbewijs gebeurt na vijf jaar automatisch.

Zie ook: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/thema's/beginnend_bestuurder/
 
Wikipedia? dat mag iedereen invullen. Dus hoeft niet persé waar te zijn. Lijkt me sterkt dat dat 7 jaar duurt. Is namelijk wel erruug lang. 5 lijkt me eerder logisch

But correct me if I'm wrong :+
Het kan 7 jaar zijn als de bromfietser zijn rijbewijs haalt als hij 16 is, dus die 2 jaar tot zijn 18e telen ze er bijop, dus het is niet zo dat het zonder meer 7 jaar is.
Verwarring over dat beginnendebestuurder ontstaat als er alcohol om de hoek komt kijken.
Dus het bromfietsrijbewijs valt niet onder beginnersrijbewijs, maar de regels voor alcohol, die 0,2 of 0,5 prom, gelden wel voor de bromfietser als hij nog geen 24 jaar oud is. Minder drinken dus hè jonkies ;)
Snappen we het nog.
 
Laatst bewerkt:
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/thema's/beginnend_bestuurder/

Voor wie geldt de maatregel
Het bromfietsrijbewijs, dat 1 oktober 2006 is ingevoerd, valt niet onder de maatregel beginnend bestuurder. Verder geldt de maatregel beginnende bestuurders voor iedereen die op of na 30 maart 2002 voor het eerst een rijbewijs heeft gehaald. Voor wie meerdere rijbewijzen heeft (bijvoorbeeld voor de auto en voor de motor) geldt de datum van afgifte van het eerste rijbewijs. Ook voor weggebruikers die hun buitenlandse rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs hebben laten omzetten, geldt de afgiftedatum van het eerste (=buitenlandse) rijbewijs. Het omzetten van het beginnersrijbewijs naar het gewone rijbewijs gebeurt na vijf jaar automatisch.

Dus zoals ik het lees: Als je je B-rijbewijs al vijf jaar hebt en je haalt dan je motorrijbewijs krijg je niet weer een beginnersrijbewijs, ook niet voor de categorie die je net gehaald hebt
 
ik snap het niet, want bij wegmisbruikers zie je ook dat agenten zeggen tegen iemand die ze van de weg halen dat hij een punt op zijn rijbewijs krijgt, voor te hard rijden oid.

hoe zit dit dan, als het puntenrijbewijs nog helemaal niet bestaat?
 
Het ding héét maatregel beginnende bestuurder en houdt in dat er punten worden bijgehouden op je rijbewijs. Er staat daarnaast al meer dan tien jaar een puntenrijbewijs op de politieke agenda, dat is ongeacht de tijd dat je je rijbewijs hebt. (correct me if i'm wrong)

maar eh... wat is dat toch de laatste tijd met oude topics schoppen?
 
Laatst bewerkt:
Zoals het mij uitgelegd is door de mensen bij het CBR (ik moest wat tijd doden bij het wachten op de andere examenkandidaad):
Als iemand op zijn 16de of 17de zijn eerste rijbewijs haalt (welke zou je anders al hebben??) geldt een periode van 7 jaar. Dat kan dus ongunstig uitpakken.
Vanaf 18 jaar geldt gewoon 5 jaar.

Zie ook: http://www.cbr.nl/327.pp

Verder is het inderdaad zo dat je niet opnieuw 5 jaar krijgt als je later nog een extra stempeltje haalt....ik had m'n rijbewijs al 5+ jaar voor ik ging motorrijden, en val nog steeds niet onder het 'punten' rijbewijs :)
 
ik snap het niet, want bij wegmisbruikers zie je ook dat agenten zeggen tegen iemand die ze van de weg halen dat hij een punt op zijn rijbewijs krijgt, voor te hard rijden oid.

hoe zit dit dan, als het puntenrijbewijs nog helemaal niet bestaat?

De term puntenrijbewijs wordt door sommige mensen uitgelegd als het invoeren van een puntenrijbewijs voor iedereen. Vandaar dat er gezegd word dat het nog niet bestaat.

Daarentegen, de meeste mensen noemen het beginnersrijbewijs gewoon een puntenrijbewijs....in die zin bestaat het dus wel al.
Bij een beginnersrijbewijs geldt 3 punten = herexamen. Dus vind ik zelf dat de term puntenrijbewijs best gebruikt mag worden....

Het is allemaal een beetje verwarrend, maar hopelijk is het zo duidelijk
 
Ik ben de laaste paar dagen ook wat info aan het zoeken over het beginnersrijbewijs, maar er zijn veel vraagtekens m.b.t. dit onderwerp.

Nu dit topic gekicked is, is dit wel mijn kans.

Dit wordt in een ander topic gezegd;

Je kan alleen punten krijgen bij:

De beginnende bestuurder moet een rijvaardigheidsonderzoek ondergaan als deze drie maal binnen vijf jaar:

-zich zodanig gedraagt dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;

-zich zodanig gedraagt en hierdoor een verkeersongeval veroorzaakt waardoor een ander wordt gedood, zwaar lichamelijk letsel oploopt of tijdelijk ziek is of verhinderd wordt in de uitoefening van normale bezigheden;

-te dicht op de voorganger rijdt (bumperkleven);

-op een autosnelweg de maximumsnelheid overschrijdt met meer dan veertig km/uur en op andere wegen met meer dan dertig km/uur;

-letsel aan personen of schade aan goederen veroorzaakt door het niet op de juiste wijze naleven van verkeersregels of -tekens.

"

Ik ben vorige week staande gehouden voor rechts inhalen en door rood rijden. 2 aparte boetes gekregen. Mededeling van de agent dat ik maar beter rustig aan kan doen, want de volgende keer wordt het lopen voor mij.

Met andere woorden;
Je hebt nog 1 punt.

Nu staan deze 2 overtredingen niet op het lijstje. Dus... ik heb al mijn punten nog??

Daarnaast vraag ik mij af of je wel 2 punten tegelijk in kunt leveren. Of is het altijd 1 punt per "actie"?

Ik lees/hoor veel tegenstrijdige verhalen hierover.
 
Laatst bewerkt:
Laten we daaraan toevoegen dat het zeer recent nog in het nieuws is geweest dat het bijhouden van de "verloren" punten, weinig tot niet gedaan wordt bij justitie.

Sterker nog; sinds de invoering van het puntenrijbewijs waren er een aantal maanden geleden nog maar +/- 1000 rijbewijzen ingenomen op basis van dit puntensysteem. Ik neem aan dat iedereen op zn sloffen aanvoelt dat er sinds 2002 meer dan 1000 jongeren hun 3 punten potentieel hebben kunnen verliezen.. Kortom; het werkt nog voor geen meter.

In hetzelfde onderzoek (ik ga die googlen, maar heb hem nu niet bij de hand zie onderstaand) kwam het 25kw rijbewijs aan bod. Daarin werd zeer duidelijk geconcludeerd dat er weinig tot geen controle is op het berijden van een volvermogen motor terwijl de bestuurder in het bezit is van 25kw rijbewijs. Zij hadden zelfs voorbeelden van zware ongelukken waarbij dit niet eens bekeken is!

Naast die zwakke controle bleek óók nog eens dat er veel, heel veel, mensen rijden op een motor die begrensd was op 25kw, hergekeurd is en vervolgens zelf alle begrenzers er weer uitgetrokken kortom; vol vermogen. Dit kan alleen bij hóge uitzondering gecontroleerd worden, aangezien de politie slechts in het bezit is van 1 of 2 rollerbanken die een dusdanig vermogen kunnen meten...

Lek dus. Zo lek als een mandje zeggen ze dan.. Oftewel; Staats-Kas-Spek-Ken

:+ Goedzo Spee! Thumbs Up! :}

(Een verkorte versie van het gehele onderzoek)
Onderzoek: Puntenrijbewijs werkt niet
Gepost op Tuesday, 2 June 2009 om 9:46 door robbie in Verkeer |
Yep, onderzoek bewijst het! De invoering van het puntenrijbewijs heeft niet gewerkt. En waarom is het dan een flop? Er worden te weinig rijbewijzen in beslag genomen. Zijn die beginnende bestuurders soms heel erg braaf geworden? Of is er iets anders aan de hand? Volgens onderzoek van het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) blijkt in elk geval dat het aantal ongelukken met jonge bestuurders sinds de invoering van het puntenrijbewijs in 2002 niet is afgenomen. Jongeren zijn nog steeds twee maal zo vaak betrokken bij ernstige ongelukken dan mensen die langer hun rijbewijs hebben. Maar wat is dan het probleem?

Het probleem zit direct bij de jongeren. Die kunnen weliswaar niet rijden (volgens de overheid), maar de strafpunten die worden uitgedeeld worden slechts in 20%(!) van de gevallen geregistreerd bij het Register Overtredingen Beginnende Bestuurders. Op die manier kan je dus heel veel overtredingen begaan voordat je daadwerkelijk 3 geregistreerde punten hebt.

Hoe zit dat bij jullie. Hebben jullie wel eens een strafpunt gekregen? En weet je of dat punt ook echt geregistreerd staat? Als ik dit onderzoek mag geloven is de kans heel groot dat justitie niet eens meer weet dat je ooit een strafpunt hebt gekregen.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe heeft wel een oplossing voor dit probleem: ‘verdwenen’ strafpunten moeten worden opgezocht en alsnog worden geregistreerd en je rijbewijs ben je al kwijt na het behalen van 2 (ipv 3) strafpunten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben de laaste paar dagen ook wat info aan het zoeken over het beginnersrijbewijs, maar er zijn veel vraagtekens m.b.t. dit onderwerp.

Nu dit topic gekicked is, is dit wel mijn kans.

Dit wordt in een ander topic gezegd;

Je kan alleen punten krijgen bij:

De beginnende bestuurder moet een rijvaardigheidsonderzoek ondergaan als deze drie maal binnen vijf jaar:

-zich zodanig gedraagt dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;

-zich zodanig gedraagt en hierdoor een verkeersongeval veroorzaakt waardoor een ander wordt gedood, zwaar lichamelijk letsel oploopt of tijdelijk ziek is of verhinderd wordt in de uitoefening van normale bezigheden;

-te dicht op de voorganger rijdt (bumperkleven);

-op een autosnelweg de maximumsnelheid overschrijdt met meer dan veertig km/uur en op andere wegen met meer dan dertig km/uur;

-letsel aan personen of schade aan goederen veroorzaakt door het niet op de juiste wijze naleven van verkeersregels of -tekens.

"

Ik ben vorige week staande gehouden voor rechts inhalen en door rood rijden. 2 aparte boetes gekregen. Mededeling van de agent dat ik maar beter rustig aan kan doen, want de volgende keer wordt het lopen voor mij.

Met andere woorden;
Je hebt nog 1 punt.

Nu staan deze 2 overtredingen niet op het lijstje. Dus... ik heb al mijn punten nog??

Daarnaast vraag ik mij af of je wel 2 punten tegelijk in kunt leveren. Of is het altijd 1 punt per "actie"?

Ik lees/hoor veel tegenstrijdige verhalen hierover.

Sorry, antwoord op je vraag; ROOD IS GEEN PUNT! (ervaringsdeskundige)
En nee; 2 punten kan NOOIT.

Meneer agent moet nog maar eens zn naslagwerk er bij pakken |(

De website van de officiele punten(af)tellers: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/thema's/beginnend_bestuurder/
 
Laatst bewerkt:
Heb toevallig een gesprek gehad met iemand die werkt als politieagent. Na paar borreltjes kwamen we ook op dit onderwerp. Volgens hem ben ik strax (over paar maand) geen beginnend bestuurder meer voor de auto. Voor de motor ben ik dit nog wel wat jaartjes aangezien ik deze net gehaald heb.. correct me if i'm wrong
agenten weten ook nix :+
 
Hoe zit dat bij jullie. Hebben jullie wel eens een strafpunt gekregen? En weet je of dat punt ook echt geregistreerd staat? Als ik dit onderzoek mag geloven is de kans heel groot dat justitie niet eens meer weet dat je ooit een strafpunt hebt gekregen.


Ben idd ook één keer geflitst (tot nu toe, ff afkloppen..) met 34 te hard op ring Groningen.
Superlullige boete natuurlijk, telt verd*mme ook nog als bebouwde kom terwijl de gevaren hiervan helemaal niet aanwezig zijn (voetgangers/fietsers enzo).

Maar heb verder ook nooit bericht gehad over eventuele punten, dus het lijkt me dat ik dus bij de 80% geluksvogels hoor :+
 
Wikipedia? dat mag iedereen invullen. Dus hoeft niet persé waar te zijn. Lijkt me sterkt dat dat 7 jaar duurt. Is namelijk wel erruug lang. 5 lijkt me eerder logisch

Het klopt wel. Je bent beginnend bestuurder de eerste 5 jaar dat je een rijbewijs hebt. Voor alle categorieën en gaat in op het moment dat je de eerste categorie heelt.

Althans, dat was zo toen er nog een apart bromfietscertificaat was. Nu is er voor de bromfiets ook een rijbewijs. En zou je op je 16e je eerste rijbewijs kunnen halen en slechts voor drie jaar (18-21) beginnend bestuurder zijn met een auto/motorrijbewijs. Dat was een effect dat ongewenst was en daarom is ingevoerd dat wie als eerste een bromfietsrijbewijs haalt voor 7 jaar beginnend bestuurder is en in de andere gevallen voor 5 jaar. Wie meteen op zijn 16e een bromfietsrijbewijs haalt is net zolang beginnend auto/motorbestuurder als degene die geen bromfiets heeft gereden maar op zijn 18e meteen A of B heeft gehaald.
 
Dank voor je uitlet Joniorm.

Het is wel een beetje duidelijk. Flitsboetes kunnen ook geen punt minder opleveren.
Dacht ook dat dit kon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan