Puntenrijbewijs

GuidoVW

MF veteraan
4 nov 2009
3.868
1
Culemborg
Een goedenavond,

Ik heb een vraag met betrekking tot het puntenrijbewijs.

De eerste 5 jaar zit je aan het puntenrijbewijs vast, maar wat mij totaal onduidelijk is, wat zijn de gevolgen als je 3 punten hebt?

Google bood mij geen uitkomst, omdat er meerdere verhalen over het internet gaan!
Het probleem is dat ik aan mijn autorijbewijs wil beginnen, maar ik (schaammodus aan) al 2 punten op mijn rijbewijs heb (schaammodus uit) en ik me afvraag wat de gevolgen zijn als ik voor de 3e keer gepakt word.

Als ik nu namelijk mijn autorijbewijs ga halen, kost toch wel zo'n 1300 euro, en ik raak het rijbewijs kwijt, heb ik geen zin om ze allebei opnieuw te doen.

Graag serieus reageren, ik wil namelijk graag duidelijkheid!

Moraalridders mogen wegblijven!!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren toevallig ook over gesproken met iemand, en we kwamen beide niet uit het volgende punt:

Ik heb op mijn 19e mijn autorijbewijs gehaald. Dat zou betekenen dat ik over 2 jaar, op mijn 25e, geen puntenrijbewijs meer heb. Maar ik heb natuurlijk ook mijn motorrijbewijs, en die heb ik op mijn 22e gehaald.

De hamvraag luidt: zit ik dan tot mijn 27e vast aan een puntenrijbewijs voor zowel auto als motor? of alleen motor?
 
Gisteren toevallig ook over gesproken met iemand, en we kwamen beide niet uit het volgende punt:

Ik heb op mijn 19e mijn autorijbewijs gehaald. Dat zou betekenen dat ik over 2 jaar, op mijn 25e, geen puntenrijbewijs meer heb. Maar ik heb natuurlijk ook mijn motorrijbewijs, en die heb ik op mijn 22e gehaald.

De hamvraag luidt: zit ik dan tot mijn 27e vast aan een puntenrijbewijs voor zowel auto als motor? of alleen motor?
Nee, je hebt een rbw, er is alleen een categorie bijgekomen. Alleen voor de brommers maken ze een uitzondering, dan heb je wel een rbw maar dat telt niet.
 
Gisteren toevallig ook over gesproken met iemand, en we kwamen beide niet uit het volgende punt:

Ik heb op mijn 19e mijn autorijbewijs gehaald. Dat zou betekenen dat ik over 2 jaar, op mijn 25e, geen puntenrijbewijs meer heb. Maar ik heb natuurlijk ook mijn motorrijbewijs, en die heb ik op mijn 22e gehaald.

De hamvraag luidt: zit ik dan tot mijn 27e vast aan een puntenrijbewijs voor zowel auto als motor? of alleen motor?

Je had ook gewoon even www.google.com kunnen gebruiken voor je vraag, of de link kunnen doorlezen die in het eerste antwoord staat in deze post...

Daar staat voldoende, begrijpelijke, informatie die rechtstreeks van de bedenkers van dit rijbewijs komt :)
 
Nee, je hebt een rbw, er is alleen een categorie bijgekomen. Alleen voor de brommers maken ze een uitzondering, dan heb je wel een rbw maar dat telt niet.


Ook voor brommer geldt het, alleen dan iets anders.
- Haal je na je 18e je eerste RBW dan heb je 5 jaar een beginnersrijbewijs, daarna een normaal.
- Haal je voor je 18e je eerste RBW (dus brommer), heb je 7 jaar een beginnersrijbewijs. Dus als je je brommer op je 17e haalt zit je er toch 7 jaar aan vast, eentje extra dan wanneer je op je 18e je normale RBW haalt.
 
Je hebt idd 1 rijbewijs. Op dat rijbewijs staan momenteel 2 punten. Als je er een punt bijverdiend, wordt je rijbewijs al dan niet tijdelijk ingenomen/ingevorderd/ongeldig verklaard (geen idee wat de juiste term is). Of er een categorie bijgekomen is of niet doet daar geen afbreuk aan.

Overigens maakt het puntenrijbewijs naar mijn mening geen enkel verschil overigens. Toen ik mijn puntenrijbewijs nog had heb ik eens een fraaie overtreding gemaakt met een bromscootertje. Hoewel ik nog geen enkel strafpunt had raakte ik mijn rijbewijs direct kwijt. Na 2 weken kreeg ik 'm weer terug (en na 3 maanden een vette bekeuring) maar uiteindelijk heb ik nooit een strafpunt behaald. Later heb ik met de auto nog een paar "30plussers" gescoord en ondanks dat ik geen puntenrijbewijs meer had werden die toch geregistreerd.

Don't worry, gewoon je autorijbewijs halen en je een beetje gedragen, in ieder geval tot je puntenrijbewijs afgelopen is.
 
Het probleem is dat ik nog geen jaar me rijbewijs heb, al 2 keer ben genaaid met de lasergun en dat ik nu zelfs nog maar met 32 pk rondrijd....

Weet iemand wat die test kost eigenlijk :?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt jezelf genaaid met de lasergun. :')

Die test? Je bedoeld de test die je opgelegd krijgt voor rijgedrag? Die kost iets meer dan 800 euro volgens mij.

Naar ik weet (let op: niet nagekeken!) mag je je RBW's opnieuw gaan halen als je er straks nog een puntje bijhaald. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan