Puntenrijbewijs

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ik quote even van poltie.nl:

VENLO-OOST- Per 1 januari 2002 is het beginners puntenrijbewijs in Nederland ingevoerd. Alle beginnende bestuurders krijgen dit voorlopige puntenrijbewijs voor vijf jaar. Wanneer zij gedurende de eerste vijf jaar na het behalen van het rijbewijs drie zware overtredingen begaan, raken zij hun rijbewijs kwijt. Na de registratie van drie zware overtredingen volgt een onderzoek. Daarnaast wordt het rijbewijs geschorst. De bestuurder moet dan bij het CBR op eigen kosten een herexamen in zowel theorie als praktijk afleggen. Zakt hij of zij, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en moet opnieuw theorie- en praktijkexamen worden afgelegd. Heeft men aan het eind van de vijf jaar minder dan drie strafpunten, dan wordt het puntenrijbewijs omgezet in een definitief rijbewijs.

Ik heb mijn rijbewijs(B) al 6 jaar, als ik voor een motorrijbewijs wil, krijg ik dan ook met deze shit te maken?? :?
 
Nee, als je al een "gewoon" rijbewijs hebt krijg je die ongein niet, ook niet als je er een extra stempeltje bij haalt
Voor welke rijbewijzen gaat de nieuwe maatregel gelden?
De maatregel is bedoeld voor alle beginnende bestuurders. Iedereen die voor het eerst een rijbewijs haalt (in praktijk A of B - en in het leerlingwezen soms C -, want de overige zijn vervolgrijbewijzen) valt eronder. Wie al een permanent rijbewijs heeft, valt buiten de regeling.
Voorbeeld: Iemand haalt op 18-jarige leeftijd zijn B-rijbewijs. Dan is deze persoon tot zijn 23ste een beginnende rijbewijsbezitter. Haalt dezelfde persoon op zijn 20ste zijn A-rijbewijs, dan is hij nog steeds tot zijn 23ste beginnende rijbewijsbezitter.
bron: cbr.nl
 
Laatst bewerkt:
Nee, je rijbewijs heb je al. Je krijgt alleen een extra categorie bijgeschreven :)
 
Joooeeeeeeeeepieeeeeeeeeeeeeeeeeee :}

Ik zit al maanden te twijfelen om te starten met mijn motorrijbewijs. Ik heb het geld voor de rijbewijs al lang, echter ngo geen cash voor de motor.

Soms lees ik wel eens over spoedcursussen, ik heb nog nooit brommer gereden, maar rij al wel 6 jaar lang 70.000 KM/jaar, nog nooit een ongeluk gehad en voor snelheid ben ik niet bepaald bang... Zouden jullie zoiets aanraden?

Spoedcursus beter dan een normale cursus?
 
Hoe zie je dan of je een puntenrijbewijs hebt :?


Als je na 1 januari 2002 je eerste rijbewijs hebt gehaald (ongeacht of het A of B is) val je in het puntensysteem en sta je gemarkeerd als beginner. Als je dan vervolgens 3 zware overtredingen begaat in die 5 jaar dan kan je je rijbewijs inleveren...
Na 5 jaar is dit verdwenen.
 
Als je na 1 januari 2002 je eerste rijbewijs hebt gehaald (ongeacht of het A of B is) val je in het puntensysteem en sta je gemarkeerd als beginner. Als je dan vervolgens 3 zware overtredingen begaat in die 5 jaar dan kan je je rijbewijs inleveren...
Na 5 jaar is dit verdwenen.
Ja ik kan ook lezen, maar ik vroeg me af of er ergens duidelijk staat vermeld dat je een puntenrijbewijs hebt, d.m.v. een tekst of teken o.i.d. Maar kennelijk sta je dus alleen in het systeem 'gemarkeerd' als 'beginner'.
 
Ik vroeg mij dit ook al af; auto voor en motor na 2002 gehaald.....PHEW :9
 
Volgens mij is het pas 1 april ingegaan.

Ik heb hem in maart gehaald dus zou er net buiten vallen.

Dan is het dus opzich wel interessant hoe je kan zien dat je een punten rijbewijs hebt want als het goed is staat het er wel op.
 
8-)


... :W ....Hoi oma.....


full


Mógúúhhh Jorizzz,...
'k schop je topic weer ff de lucht in....

Na lange tijd over en weer ge-O.H., gaat het hoogstwaarschijnlijk nu voor IEDEREEN gelden,..en wel vanaf 1januari 2006.

LAATSTE NIEUWS       woensdag 26 oktober 2005 | 20:31
Puntenrijbewijs stapje dichterbij

DEN HAAG (ANP) - Het puntenrijbewijs voor Nederlandse automobilisten komt steeds dichterbij. Het kabinet bespreekt vrijdag een wetsvoorstel van minister Donner (Justitie) waardoor automobilisten die veel te hard rijden, een slok op hebben of een zwaar ongeluk hun rijbewijs kunnen kwijtraken.

Wanneer dit systeem van strafpunten ingaat, is echter onduidelijk. Dat hangt af van de snelheid waarmee de Tweede Kamer het voorstel behandelt, aldus een woordvoerder van Justitie woensdag. De Kamer is echter een groot voorstander en pleitte vorig jaar voor invoering van het puntenrijbewijs in 2006 als wapen tegen onveilig rijgedrag.

Minister Peijs (Verkeer) had aanvankelijk bezwaren. Zij vreesde een hoop administratieve rompslomp. In een land als Duitsland vergt het bijhouden van het puntensysteem zevenhonderd ambtenaren. Daarom hoeven automobilisten die er met een boete afkomen als ze de fout ingaan, niet te vrezen voor hun rijbewijs, aldus Donners wetsvoorstel dat hij eind vorig jaar presenteerde. De Raad van State moest er zich toen nog over buigen. Dat advies is binnen en dat ligt ter goedkeuring vrijdag op tafel.

Gele kaart

Doorrijden na een ongeval betekent voor Peijs onherroepelijk intrekking van het rijbewijs, herhaalde ze woensdag na een overleg in de Kamer. In andere gevallen is het in principe twee keer 'geel', dan 'rood'. Ofwel, de verkeersovertreder krijgt een rijontzegging als hij tweemaal, wegens bijvoorbeeld veel te hard rijden, voor de rechter moet komen. Nu kan een rechter zo'n 'veelpleger' zijn rijbewijs afnemen, maar dat is niet verplicht.

Onderzoek van het WODC, het wetenschappelijk bureau van het ministerie van Justitie, wijst uit dat ruim 40 procent van de automobilisten die een zware verkeersovertreding begaat, binnen vijf jaar opnieuw in de fout gaat. Ze zouden dan straks hun rijbewijs moeten inleveren. Als die ontzegging langer dan een jaar duurt, krijgen automobilisten het rijbewijs pas terug als ze opnieuw examen doen.
8-)
automobilisten --> 5x
de verkeersovertreder -->1x

'k hoop dat ze dus letterlijk de automobilist vermelden in het wetsvoorstel... :9
 
Dat gaat dan echt wel ook voor motorrijders gelden....

Wat een kansloos KUTSYSTEEM...argh, weer een irritatiepunt erbij voor peijs. Ze heeft nu de 3 punten gehaald binnen 2 jaar, OPTYFEN.
 
8-)

... met dank aan het google-zoek-virus....


Kabinet pakt recidive in verkeer aan

Titel: Kabinet pakt recidive in verkeer aan
Bron: Ministerie van Algemene Zaken
Datum: 28-10-2005


Ministerie van Algemene Zaken
Ministerie van Justitie
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
28 oktober 2005

KABINET PAKT RECIDIVE IN VERKEER AAN

Een automobilist of bromfietser die binnen vijf jaar na een veroordeling opnieuw zwaar de fout ingaat, krijgt automatisch een rijontzegging opgelegd. De nieuwe maatregel is bijvoorbeeld bedoeld voor de bestuurder die rijdt onder invloed van alcohol, een excessieve snelheidsovertreding maakt of een verkeersongeval veroorzaakt met ernstige gevolgen. Dit staat in een wetsvoorstel van ministers Donner van Justitie en Peijs van Verkeer en Waterstaat. De ministerraad heeft ingestemd met indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer.

De rechter kan nu al voor een groot aantal zware verkeersdelicten een rijontzegging opleggen, maar is daartoe niet verplicht. Het kabinet wil dat bij verkeersrecidive veranderen. Wegpiraten die opnieuw een ernstig verkeersdelict begaan vormen een grote bedreiging voor de verkeersveiligheid. Door het tweede delict negeert de automobilist of bromfietser een eerdere strafrechtelijke afdoening. Een verplichte rijontzegging voor een bepaalde periode is in die gevallen daarom gerechtvaardigd. Van de maatregel gaat naar verwachting een preventieve werking uit: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Daarnaast wil het kabinet dat automobilisten bij recidive het rijbewijs definitief kwijt zijn als zij van de rechter een rijontzegging van één jaar of meer opgelegd hebben gekregen. Zij zullen opnieuw examen moeten doen. Deze maatregel geldt voor alle gevallen waarin een rechter op grond van de Wegenverkeerswet de rijbevoegdheid van een automobilist kan ontzeggen. Verder maken de voorstellen geen onderscheid tussen werk en privé. Ook beroepschauffeurs die privé rijden en een ernstig verkeersdelict begaan, kunnen bij recidive hun rijbewijs kwijtraken.

De drie soorten verkeersdelicten, waar een verplichte rijontzegging voor moet gaan gelden, zijn vooral gekozen omdat ze veel gevaar opleveren. Na rijden onder invloed en het begaan van grove snelheidsovertredingen is bovendien sprake van een betrekkelijk hoge recidive, zo blijkt uit een in 2004 afgerond recidive-onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie. Ook behoren ze sinds jaar en dag tot de kern van het verkeersveiligheidsbeleid. Door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur wordt nog nader vastgesteld wat de duur van de rijontzegging gaat worden in relatie tot de ernst van het verkeersdelict.

Uit ervaring blijkt dat deze verkeersdeelnemers zich vaak ook schuldig maken aan bumperkleven, agressief rijgedrag, inhalen over een doorgetrokken streep en andere grove verkeersovertredingen. Snelheidsovertredingen van meer dan 40 km te hard op autosnelwegen en 30 km te hard op overige wegen vallen onder het strafrecht.

Het kabinet wil met een eenvoudig puntenstelsel zonder al te veel administratieve rompslomp het verkeersbeleid aanscherpen voor automobilisten die zèlf achter het stuur hebben gezeten en door de politie zijn staandegehouden. Bovendien is het merendeel van deze verkeersdelicten redelijk eenvoudig op te sporen met behulp van hoogwaardige technische apparatuur.

Lichte verkeersdelicten (Mulderfeiten) die op kenteken worden bekeurd en veelal met een boete worden afgedaan, vallen buiten de werking van het wetsvoorstel.

RVD, 28.10.2005
 
Uit ervaring blijkt dat deze verkeersdeelnemers zich vaak ook schuldig maken aan bumperkleven, agressief rijgedrag, inhalen over een doorgetrokken streep en andere grove verkeersovertredingen. Snelheidsovertredingen van meer dan 40 km te hard op autosnelwegen en 30 km te hard op overige wegen vallen onder het strafrecht.

Aha oke er veranderd dus in de praktijk niet eens zo heel veel. Kan met een gerust hard 160 blijven rijden..... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan