Puntige banden?

MicMic

XJ600
10 feb 2020
28
21
Hilversum
Beste rijders,

Ik ben bij een cbf500 wezen kijken op marktplaats en een proefritje gedaan. Hij reageerde nogal raar in de bochten - ik moest het stuur tegen houden anders klapte die om. Nu zegt de verkoper dit:

"Hallo .ik ben net bij motor zaak gewest met honda , ze hebben gereden , toen kwam montuur terug zeg dat voor band is puntig geworden 🤔 , hij heb van hun motor complet velg over gezet , en nu rijd hij normaal".

Kletst hij uit zijn nek of zit hier wel wat in? De banden zagen er nieuw uit. MP plaatjes hier(zolang de advertentie bestaat). Ik heb net m'n rijbewijs en zoek een instap model, dus ik check het hier even.. Het is niet in de buurt dus ik kan niet 'even' kijken hoe hij nu rijdt. Daarnaast, als het een BS verhaal is dan is er wat anders aan de hand.

Groet,

Mic
 
Beste rijders,

Ik ben bij een cbf500 wezen kijken op marktplaats en een proefritje gedaan. Hij reageerde nogal raar in de bochten - ik moest het stuur tegen houden anders klapte die om. Nu zegt de verkoper dit:

"Hallo .ik ben net bij motor zaak gewest met honda , ze hebben gereden , toen kwam montuur terug zeg dat voor band is puntig geworden 🤔 , hij heb van hun motor complet velg over gezet , en nu rijd hij normaal".

Kletst hij uit zijn nek of zit hier wel wat in? De banden zagen er nieuw uit. MP plaatjes hier(zolang de advertentie bestaat). Ik heb net m'n rijbewijs en zoek een instap model, dus ik check het hier even.. Het is niet in de buurt dus ik kan niet 'even' kijken hoe hij nu rijdt. Daarnaast, als het een BS verhaal is dan is er wat anders aan de hand.

Groet,

Mic
Is het een buitenlander?
Wat is een complet velg en wat bedoeld hij met overgezet?
 
Puntig worden ze niet zo snel in ieder geval.

En idd, gewoon nog eens rijden. Als het niet goed voelt niet doen.

Ja alles is te verhelpen, maar dan is de vraag of je een project zoekt of wil rijden.
 
Je kan een afspraak maken bij een motorzaak voor een aankoopinspectie , in een half uur tijd zien zij wel de goed en slechte dingen.
Veel kan dat niet kosten , maar het kan je wel heel veel opleveren.

Ik begrijp niet dat mensen dit vaker laten doen maar dat ter zijde.

Je kan dit natuurlij k met de verkopende partij een afspraak maken dat je dit voor de koop wilt uitvoeren.

Mocht dat een probleem zijn gelijk laten staan en wegwezen.
Iemand die niets te verbergen heeft zal hier totaal geen probleem mee hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Het stuurgedrag dat je beschrijft is inderdaad dat van te zacht opgepompte versleten banden, met name de voorband. Naar dezelfde motorzaak ermee als waar de verkoper is geweest...
Weet je gelijk of het waar was.
 
Motortje ziet er op de foto's keurig uit, maar nadere inspectie is gewenst.
Het gedrag dat jij omschrijft komt vrijwel zeker door ofwel de banden (te zacht en/of slecht afgesleten), of uit de lagers in het rijwielgedeelte (balhoofdlagers/wiellagers etc.).
In beide gevallen geen extreem dure reparatie. Zelfs als alles (banden + lagers) samen vervangen zou moeten worden ben je nog geen 500 Euro kwijt, dus ik zou onderhandelen over de prijs (en een technische inspectie laten doen).
Als ik zo'n motor zou kopen of verkopen zorg ik altijd voor een principeovereenkomst. Prijs vastleggen, verkoper repareert en laat je opnieuw proefrijden. Is de motor goed, dan is de verkoop rond. Is de motor niet goed, zie er dan vanaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Die achterband is vierkant. Als je dan instuurt gaat hij over het hoekje heen en heb je het gevoel dat je invalt.
Een voorband kan je puntig remmen, kwestie van hard genoeg inremmen maar daar ziet deze motor en zeker in combinatie met de achterband niet naar uit. Een nieuw setje banden en je hebt een heel andere motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Wat meerderen zeggen, vierkant afgesleten achterband, te lage bandenspanning en versleten balhoofdlagers, het draagt allemaal bij aan niet zo fijn stuurgedrag. Met een set nieuwe banden en waarschijnlijk nieuwe lagers is dat wel op te lossen. Als de prijs er na is geen groot probleem.

Wat wel een probleem kan zijn is dat het schijnbaar een fiets is die meer slaag dan liefde heeft gehad. Oppassen dus dat er niet nog meer lijken in de kast zitten.
 
Dank voor het medenken mensen. Bij twijfel niet inhalen is het geworden.

Hij zag er prima onderhouden uit maar ik heb geen zin in vage antwoorden. Naar aanleiding van jullie feedbak zie ik het allemaal wat rammelen.. Ik vind het best om een opknapper over te nemen maar dan wel met alle kaarten op tafel (en niet voor die prijs).

Aankoopkeuring had idd gekund, die zal ik bij m'n volgende motor afspeken. Ik ken Rotterdam niet dus was vast verkeerd gereden :)

Mic
 
Daarnaast vind ik rasistische opmerkingen tamelijk ongepast. Ik kan het forumregelement zo snel niet vinden maar het lijkt me niet dat die dat toestaan.

Mic

Is hier vast wel ergens te vinden; Help

Ik vind dat je een verstandige keuze hebt gemaakt. Een motor die je gelijk bevalt, zonder rare dingetjes en antwoorden van de verkoper is meestal de beste keuze.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan