Puntjes vervangen voor electronica

El_Sayal

Die hard MF'er
13 dec 2008
392
0
Nieuw-Lekkerland
Heeft er iemand ervaring met sparcon ontsteking monteren?

Heb de module aangeschaft die zou moeten werken dmv magneetjes die langs een sensor draaien op de as.

Krijg het alleen niet aan de praat.

Met magneet op boormachine langs de sensor draaien geeft geen vonk.

Massa grondplaat verbreken geeft wel vonk op beide bougies.

(De sensor maakt massa met het blok als er een magneetje voorbijkomt)
 
Heeft er iemand ervaring met sparcon ontsteking monteren?

Heb de module aangeschaft die zou moeten werken dmv magneetjes die langs een sensor draaien op de as.

Krijg het alleen niet aan de praat.

Met magneet op boormachine langs de sensor draaien geeft geen vonk.

Massa grondplaat verbreken geeft wel vonk op beide bougies.

(De sensor maakt massa met het blok als er een magneetje voorbijkomt)
En als je de originele puntjes monteert? Die maken ook massa met het blok en met de lage stuurstroom van een module zullen de puntjes nauwelijks inbranden.

(ik heb in een auto bijna 100.000 km met 1 set puntjes en een zelfgebakken ontstekingsmodule gereden).
 
Denk dat de sensor standaard aan massa ligt en dat door het langs komen van de magneetjes juist even de massa verbinding verbroken wordt.
Dit mede vanwege dat je schrijft dat als je de grondplaat los haalt je wel een vonk krijgt.

De afstand tussen de magneetjes en de sensor moet niet meer als 0,5mm zijn anders werkt het niet. Dus even voelermaatsetje regelen en goed afstellen.

En idd een velleman kitje in combinatie met contactpuntjes werkt ook heel goed.
 
Laatst bewerkt:
Als ik bij Sparcon kijk lijkt het een Velleman kitje met een Hall sensor. Vervroeging zit er niet in, die blijft mechanisch. Best duur dus.
Aanluiten kan ook niet moeilijk zijn. Die test met de boormachine? Heb je dan wel de magneetjes goed om en op de positie tegen de Hall sensor die hij op de motor ook heeft? Met een paar tienden speling? Om en nabij is niet goed genoeg.
 
Heb een velleman overwogen, maar zat een beetje met wegwerken ervan.
Vond dit wel mooi, weinig bedrading en geen punten meer.
Mogelijk dat de loze vonk (dubbelvonkend, bobines parallel) nog problemen oplevert?
 
Heb een velleman overwogen, maar zat een beetje met wegwerken ervan.
Vond dit wel mooi, weinig bedrading en geen punten meer.
Mogelijk dat de loze vonk (dubbelvonkend, bobines parallel) nog problemen oplevert?

De constructie met puntjes kan een goed werkende constructie zijn. Het vervelende is dat je in de originele setup met die puntjes een spoel schakelt en daardoor branden de puntjes in. Met dat inbranden verloopt het ontstekingstijdstip (en de contacthoek) en na verloop van tijd probeer je stroom te schakelen met verbrand metaal (en dat lukt niet).

Ik heb wel eens een set verbrande puntjes opgeknapt door het verbrande metaal weg te vijlen. Er waren vroeger speciale vijltjes voor in de handel maar dat vijlen geeft je maar een paar duizend kilometer extra als je de ontsteking zonder extra versterking (bijvoorbeeld een Velleman kit) laat.

De loze vonk kan geen kwaad.
 
Dat wasted spark is bij een viertakt geen probleem, dat had de lelijke eend al in 1948.
Met een motorblok afgekeken van Gnome & Rhone, BMW en Douglas. Citroen was dus al rijkelijk laat. Alle motoren met gedeelde bobine hebben dat loze vonk principe, dus ook alle moderne viercilinders die nog geen penbobines hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan