PVG-PVA-nummer (België)

Rubicon

Rookie
16 jul 2020
8
10
Hi all,

Ik ben bezig met de import van een 43-jaar oude motorfiets Honda CB400T uit Nederland, naar België. Het is niet voor het eerst dat ik een voertuig importeer, maar in dit geval duikt een vraag op waar ik nog niet eerder mee werd geconfronteerd. De Honda heeft, gezien zijn ouderdom, uiteraard nog geen Europees gelijkvormigheidsattest. Het model is wél gekend in België en bezit hier een "PVA" nummer. Dat nummer staat ook gewoon vermeld op het typeplaatje. Zowel de Honda CB400T 's die in die tijd (origineel) in België als in Nederland werden ingeschreven, hebben exact hetzelfde PVA-nummer.

Kan ik gewoon dit PVA-nummer vermelden op mijn aanvraag tot inschrijving? Ook al heb ik geen gelijkvormigheidsattest?
Is een PVA eigenlijk hetzelfde als een PVG?
Ik schrijf de motor in onder normale plaat, niet als oldtimer.

Vorig jaar heb ik een motor van exact hetzelfde type ingevoerd uit Nederland, maar toen heb ik via de Dienst Homologatie van Vlaanderen een zg. 'Validatieattest' aangevraagd. Dat papier kost 75 euro en is eigenlijk niets meer dan een papier dat BEVESTIGT dat voor je voertuig geen gelijkvormigheidsattest nodig is in België (typisch België). Maar nu ik het PVA-nummer ken, vraag ik me af, of dit voldoende is dit te vermelden op de Belgische aanvraag tot inschrijving. Let wel, dat nummer wordt verder ook niet vermeld op de (Nederlandse) documenten / kentekenbewijs. Enkel op het plaatje.

Iemand die al eens hetzelfde heeft gedaan?

Thx
 
PVG is Proces Verbaal van Goedkeuring,en dat nummer staat normaal op je GVA.
Dat is Belgisch en ik denk dan ook niet dat dat hetzelfde is als PVA,ik heb geen idee wat dat is.
Je hebt waarschijnlijk ook een kopie van het validatie attest moeten mee sturen bij je aanvraag voor een plaat?
Zo was het toch toen ik het gedaan heb,dat is al wel wat jaren geleden.
Als het niet heel dringend is zou ik uitzoeken wat het PVG nr. is,dat kan niet zo moeilijk zijn en dat vermelden.
Als dat niet genoeg is ga je wel een bericht krijgen van de DIV.

Tot een paar jaar geleden moest je ook een kopie van het COC mee sturen bij een ingevoerde moto met een Europese goedkeuring.
Sinds enkele jaren moet dat niet meer,en moet je ook geen COC meer bezitten bij een ingevoerde moto met Europese goedkeuring.
Maar ik weet niet hoe het zit bij een oudere.

Anders de DIV contacteren,die beslissen dat uiteindelijk,maar om die te contacteren moet je veel geduld hebben.
 
Dankjewel.

Deze motoren dateren uit 1977-78 en hebben inderdaad nog geen Europees Goedkeuringsnummer.

Ik heb bij de eerste motor inderdaad gewoon een validatie-attest aangevraagd en dat meegestuurd. Was meteen in orde. Voor deze motor had ik vooraf ook al opzoekingen gedaan en kwam ik verhalen tegen van mensen die hun ingevoerde oldtimermotor (j. 70) zonder enig probleem in DIV konden inschrijven, zonder GVA of validatieattest, maar net zo goed verhalen waarbij dat niét was gelukt. Ik wilde snel inschrijven en heb voor de zekerheid de duurdere en meest zekere optie genomen (validatieattest). Maar het zou fijn zijn om ergens bevestiging te vinden, dat het zonder die uitgave ook kan.

Ik ga eens kijken of ik ergens een PVG-nummer kan achterhalen, misschien zelfs via Honda. DIV contacteren is zoiets als zitten kijken naar een draaiende wasmachine... de tijd verstrijkt maar dat is het dan ook.. Maar wie weet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan