lucsa
Die hard MF'er
Dag1 – naar B&B1 nabij Treignac(739km):
Op maandag 27 juli was het dan zover. Na de gebruikelijk was en plas werd de motorfiets iets na 4u gestart voor een rit van ruim 700km. Via de E403 naar de E17 en zo langs Lille tot aan de A1. Die volgden we tot voor Parijs. Aan afrit 11 volgde omstreeks 6u een eerste tankbeurt. Nabij de luchthaven Charles de Gaulle (omstreeks 7u) verlieten we de A1 om via de A3, A86 en de A6 omheen Parijs aan de A10 te komen zonder 1 file. Nabij Orléans verlieten we de A10 om via de A71 de Loire te dwarsen. Die volgden we tot Vierzon, waar we de A20 kozen richting Limoges. Die verlieten we aan afrit 20 om de weg te vervolgen via de D-wegen. De D5 en D1 naar La Souterraine, vanaf daar de D73, D14 en D51 tot aan de D63 om in Laurière te komen. Hier hielden we onze middagpauze. De D5 bereikten we vervolgens nabij Saint-Laurent-les-Eglises via de D914 en de D19. Iets veder dwarsten we de Taurion via Le Pont du Dognon. Verder zuidwaarts rijdend via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Masléon, Domps bereikten we Chamberet. Daar de D16 op richting Treignac tot we aan de binnenweg kwamen naar Theil. Omstreeks 14u30 kwamen we aan bij onze eerste slaapplaats. Daar werden we meteen begroet door Wendy, Tony was nog onderweg met een Brits koppel die eveneens met een Triumph Rocket III reden. Daarnaast bezit Tony nog een FJR en een Moto Guzzi Stelvio. Wendy rijd met een Honda CB500. Na het lossen van de bagage en een deugd doende douche, verkenden we de nabije omgeving. Omstreeks 17u hoorden we de Rocket's aankomen. Naast Tony maakten we kennis met Simon & Hazel. Iets later kwam nog een Brits koppel toe met een Triumph Tiger, dit waren Ian & Nicky. Na een heerlijk avondmaal, wandelden we nog wat rond en genoten we daarna samen met de groep van de rust op deze afgelegen plaats.
B&B1: http://ridersrest.eu/default.aspx
Dag2- rondrit naar oa Puy de Dôme (350km):
De dag begon met wat genieten van de zon op het terras, gevolgd door een heerlijk Engels ontbijt. Terwijl de rest Rocamadour wilden bezoeken, planden wij een trip naar oa Puy de Dôme. Tony raadde me aan om niet terug te keren via de smalle en in slechte staat verkerende weg, maar doorheen Theil te rijden en dan rechtsaf te slaan op de D132E3. Op die manier kwamen we evenens uit op de D16. Die volgden we tot in het centrum van Treignac, waar we de tank terug vol gooiden. De D16 bracht ons vervolgens in Égletons. Vandaar de D991 op tot in Neuvic, met onderweg zicht op Château de Ventadour. Vanuit Neuvic de D982 op via Lac de Triouzoune tot we iets verder binnendoor naar Liginiac konden. Daar de D20 op langsheen Roche-le-Peyroux tot aan de D127. Die volgden we doorheen Sarroux tot we binnendoor naar de D979 konden. Meteen kwamen we aan de Barrage de Bort-les-Orgues gelegen op de Dordogne. Verder tot aan de D922 naar Lanobre, daar sloegen eerst af naar Chateau de Val gelegen aan het meer. Na een korte stop hier terug naar de D922 tot aan de D25 en vervolgens via de D47 naar La Tour-d'Auvergne. De D203 en de D615 brachten ons dan naar een restaurant nabij Puy de Sancy, waar we iets na de middag aankwamen.Na de maaltijd keerden we terug naar la Tour d'Auvergne waar we de D203 bleven volgen tot aan de D922. Die bracht ons aan de D2089, die we volgden tot aan de D942. Via deze kwamen we in La Font de l'Arbre, waar we de lokale weg opkonden naar de Puy de Dôme. Aangekomen bij de parking dacht ik eerst dat de weg afgesloten was, maar dat was enkel voor auto's, campers en dergelijke. Motorfietsen en fietsen mochten doorrijden, de anderen moesten met de bus naar boven rijden. Dankzij het mooie weer was het uitzicht prachtig en verbleven we hier dan ook zo'n anderhalf uur. De terugweg verliep via dezelfde weg tot aan de splitsing van de D2089 en de D922, wij bleven nu de D2089 volgen tot iets voorbij Bourg-Lastic. Daar kwamen we aan de D1089 die ons naar Ussel bracht. Na een tank- en drankstop ging het verder over de D157 naar Meymac. De smalle en slechte D979E3 bracht ons naar de D979. Via oa Bugeat kwamen we aan de D940, die we tot aan de D160 volgden. Deze laatste en een stukje D132E3 brachten ons terug in Theil. Na het avondeten werden de reeds genomen foto's door ons en de andere gasten bekeken op de tv. Daarna zaten we buiten te genieten onder een prachtige sterrenhemel.
Dag3 – bezoek an Oradour-sur-Glane (261km):
Net als gisteren kwam de dag rustig op gang, in afwachting van het ontbijt wat rondhangen op het terras met de anderen. Omstreeks 9u30 kon de motor gestart worden voor een bezoek aan Oradour-Sur-Glane. Dit dorpje hadden we tijdens een vorige trip (1991) reeds bezocht in slechte weersomstandigheden. Vandaag zou het (te?) warm worden. Eerst naar de D940, die we volgden tot in Eymoutiers. Daar de D979 op tot aan de D15. In Linards even de D12 tot we weer de D15 oppikten. Vanaf Saint-Hilaire-Bonneval werd dit de D32. Via La Planche en Solignac kwamen we in Bosmie-L'Aiguille aan de N21. In Aixe-Sur-Vienne volgde eerst een tank- en drankpauze voor we naar de D20 reden. Die volgden we naar de N141, die ons tot aan de D9 zou brengen. Iets later bereikten we onze bestemming. Voor we de parking opzochten, reden we nog even rond het oude dorp en de begraafplaats. Na het parkeren en het omkleden, trokken we naar het centrum voor een deugddoende frisdrank. Vervolgens wandelden we naar het nieuwe ondergrondse museum en het dorp. Na het ophalen van de motorjassen en de tankzak in het museum, keerden we eerst terug naar het centrum om iets te drinken en te eten. Omstreeks 15u gingen we naar de parking. Naast ons stond een Frans koppel met de motor en iets verder stond een zwarte BMW RT1200 geparkeerd in het gras. Toen we wegreden zagen we dat die laatste een Belgische nummerplaat had en bleken het een koppel te zijn uit Roeselare. Na een korte babbel reden we via de D101 en de D39 naar Peyrilhac. Daar de D206 op naar Conore. Via de N147 kwamen we iets verder aan de D106 die we volgden tot aan de D5. Die bracht ons via Compreignac en Margnac voorbij de A20 naar Ambazac. Na een drankpauze ging het via dezelfde D5 verder en kwamen we net als maandag aan de Taurion, die we dwarsten over Le Pont du Dognon. Bij aankomst aan de D941 reden we eerst naar het centrum van Sauviat-Sur-Vige voor een frisdrank. Mede door de hitte beslisten we om stilaan terug te rijden naar de B&B. Via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Le Châtenet, Eymoutiers en L'Église-Aux-Bois kwamen we ter plaatse omstreeks 18u. Na een deugddoende douche voegden we ons bij de rest, die reeds vroeger terug waren en gebruik hadden gemaakt van het zwembad. 's Avonds genoten we samen van de BBQ.
Dag4 – naar B&B2 in de Pyreneeën (471km):
Vandaan werd afscheid genomen van het Brits gezelschap en trokken we verder zuidwaarts. Voor het ontbijt was de motor reeds klaargezet zodat we iets voor 9u konden vertrekken. Via de D132E3 en de D16 naar Chamberet, vandaar naar Meilhards via de D132E5 en de D132. De D20 en de D20E7 brachten ons naar Salon-la -Tour, waar we iets verder de A20 opreden. Na een half uurtje snelweg werd halt gehouden om de tank terug vol te gooien. Na nog een kwartiertje snelweg konden we die verlaten nabij Souillac. Doorheen dat centrum ging het naar de D703, die we volgden langsheen de Dordogne tot in Siorac-En-Périgord. Vanaf hier volgden we de D25 tot Le Buisson-de-Cadouin, waar we de Dordogne verlieten. Na een drankstop in Le Bouisson-de-Cadouin ging het verder over de D25 via oa Cadouin en Saint-Avit-Sénieur naar Beaumont-du-Périgord. Hier doorheen de mooi versierde hoofdstraat (D660) tot terug aan de D25. Die bracht ons via Leydou en Issigeac naar de N21. Die volgden we tot net voor Castillonnès, waar we rechts de D1 opdraaiden naar Miramont-de-Guyenne. Doorheen het centrum naar de D933 tot aan de D132 die ons naar Marmande aan de Garonne bracht. Via oa Casteljaloux en Mont-de-Marsan ging het al over de D933 naar Orthez. De D265, de D160 en de D23 brachten ons aan de D11, iets verder nabij Espès-Undurein bereikten we onze volgende slaapplaats. Na een hartelijk welkom door Monique en Michel, konden we ons instaleren op de kamer en een douche nemen. 's Avonds reden we naar Mauléon voor een maaltijd. Terug bij de B&B deden we nog een wandeling in de omgeving.
B&B2:http://www.likhom.com/site_adherent.asp?site=mirabelle-hebergement.com&code=AQ6408006
Dag5 – rondrit naar oa Atlantische kust (256km):
Vandaag stond een trip tot aan de Atlantische kust op het programma, samen met een eerste kennismaking met Spanje. Omstreeks 8u konden we genieten van het ontbijt bij het zwembad onder de druifranken. Iets voor 9u werd de motor gestart en reden we via de D344 naar Ainharp, daar een binnenweg op naar de D242. Die volgden we doorheen Lohitzun-Oyhercq tot we via een binnenweg naar Larribar-Sorhpuru konden. Daar sloegen net voorbij de brug over de D933 een smalle weg links in. Iets verder een brugje over en daar veranderde de weg in een pad met keien en gras. Na het bekijken van de kaart, keerden we terug en reden we even de D933 op om net voor Uhart-Mixe de D302 te volgen tot we iets later terug op de geplande route waren. Binnendoor naar Orsanco aan de D78, eventjes de D8 op en verder binnendoor naar Méharin aan de D14. Die laatste volgden we naar Bonloc, daar konden we de D22 op. Die volgden we voorbij Hasparren tot aan de D250 naar Ustaritz. Via oa de D3 en de D855 kwamen we in Ahetze. De D655 bracht ons tenslotte naar de Atlantische kust in Bidart. Naast de parking lagen enkele restaurants, maar enkel iets drinken en gebruik maken van het toilet was niet mogelijk. Via de D810 reden we naar Saint Jean-de-Luz, waar we voorbij een Bar-Tabac kwamen. Na de pauze reden we doorheen het centrum naar de kust tot op een kleine parking vlakbij de zee. Hier wandelden we rond op de kliffen. Hierna reden we doorheen het centrum naar de D918, die we volgden naar Ascain. Daar de D4 op tot in Sare. Via een binnenweg bereikten we de Spaanse grens, daar hielden we een pauze voor een sandwich en een frisdrank. Iets over de grens kwamen we aan de Na4401, die bracht ons naar Zugarramurdi. Dit dorpje is blijkbaar bij de toeristen bekend voor zijn grotten, het was er dan ook behoorlijk druk. In het centrum volgde ik de GPS (stembegeleiding had ik reeds niet meer na één dag), en volgde een kleine weg. Na een paar minuten keek ik terug naar het scherm en volgde ik een niet bestaande weg. Net als deze morgen veranderde die na enkele kms van een smalle asfaltweg in een pad met keien en gras. Terug in het centrum besloten we de Na4401 verder te volgen tot aan de N-121-B. Daar aangekomen volgden we die dieper Spanje binnen tot aan Na-2600. Die bracht ons via de Col d'Ispéguy terug in Frankrijk (D949). In Saint-Etienne-de-Baïgorry ging het de D15 op naar Saint-Jean-Pied-de-Port, waar we de D22 opreden. Via jaxu kwamen we aan de D422, die we iets later ruilden voor de D933. In Larceveau verder over de D918 via oa Saint-Just-Ibarre, Musculdy en de Col d' Osquich naar Mauléon en zo terug naar de B&B. Na het opfrissen, reden we 's avonds terug naar Mauléon voor een avondmaal.
Dag6 – naar B&B3 nabij Lourdes (208km):
Na het ontbijt namen we afscheid van Monique en Michel. Na een korte stop in Mauléon, reden we de D918 op, die we volgden tot aan de D26 net voorbij Tardets-Sorholus. Die weg volgt de rivier Le Saison tot aan de splitsing met de D113. We bleven op de D26 rijden langsheen Larrau naar de gelijknamige Col aan de grens. Na de pauze hier ging hetverder over de Na-2011 tot aan de Na-140, die draaiden we links op richting Isaba. Iets verder volgde de weg de loop van de Rio Uztárroz, in het gelijknamig dorp hielden we terug halt. Aangekomen in Isaba, volgden we de Na-1370 naar de grensovergang op de Col de la Piere de St Martin. Na een klimmend stuk met de nodige haarspeld bochten (en wegenwerken) hielen we even halt om van het uitzicht te genieten. Op dat moment hielden er eveneens een 3tal Spaanse GS-rijders halt, waar we nog een leuke babbel (gelukkig in het Engels) mee hadden. Voorbij de grens reden we verder over de D132 naar Arette. Onderweg hielden we oa halt bij het skistation van La Pierre Saint-Martin. Aangekomen in Arette werd naast de tank eveneens de innerlijke mens gevuld. Na de pauze (1u) werd de motor opnieuw gestart omstreeks 14u30. We verlieten Arette op de D918. Via Issor kwamen we aan de D834, die we eventjes volgden tot in Asasp-Arros. Daar terug op de D918, die eerst de rivier L'Ourteau en vervolgens Le Gave D'Ossau volgde. Net vóór Arudy ging het de D920 op tot in Buzy. Via de D34 en de D834 kwamen we aan de D936, die we volgden tot in Nay. Iets na 16u hielden we hier nog een drankpauze. Na een half uurtje kwam de bewolking op en begon het vooral te waaien. Toen men op de terrasjes de paraplu's begon te verwijderen, besloten we ook te vertrekken. Doorheen Nay en Coarraze ging het naar de D212, na de aansluiting met de D937 kwamen we snel in Saint-Pé-de-Bigorre. Bij de kerk zagen we reeds een wegwijzer naar de B&B. Via een smalle, stijgende weg met enkele haarspeldbochten bereikten we tenslotte ons volgend verblijf. Na het onthaal door Marie-Luce, konden we de bagage verwijderen en de motor in de stalling plaatsen. Op dat moment gingen de sluizen boven ons open. Na het douchen en omkleden, konden we die avond in het gezelschap van een Frans koppel genieten van een heerlijke maaltijd bereid door de gastvrouw.
B&B3:http://ferme-campseissillou.fr/index.html
Dag7 – Lourdes, Tourmalet en Gavarnie (207km):
Bij het ontwaken, zag het er zwaar bewolkt uit maar droog. Na het ontbijt werd de motor uit de stalling gehaald en werd uit voorzorg het regenpak boven gehaald. Eerst terug naar het centrum van Saint-Pé-de-Bigorre en daar de D937 op richting Lourdes. Iets vóór dat centrum ging het links via een brug over Le gave de Pau om iets verder de D13 te volgen langsheen de basiliek naar het centrum. Net voorbij de hoofdingang vonden we een betaalparking. Tijdens de wandeling bezochten we de basiliek, bekeken de grot (daar was een eucharistie bezig) en de plaats waar de kaarsen werden aangestoken. Na een uurtje keerden we terug naar de motor om onze weg te vervolgen. Doorheen het drukke centrum kwamen we aan de D937 richting Montgaillard. Die volgden we tot aan de D97, door deze te volgen hoopte ik aan de D821 (naar Argelès-Gazost) te komen. Via Jarret en Artigues kwamen we in Sère-Lanso, waar de weg stopte. Na het bekijken van de kaart besloten we terug te keren naar de D937 en die te volgen naar Montgaillard. Daar kozen we de D935 zuidwaarts. In Sainte-Marie de Campan kwamen we aan de D918, die we rechts opdraaiden naar de Col du Tourmalet. Onderweg naar de top werd het duidelijk dat we de wolken gingen induiken. Op de top (2115m) viel er dan ook zo goed als niks te zien. Na de afdaling kwamen we in Luz-Saint-Sauveur waar we de D921 kozen naar Gavernie. Na aankomst werd één van de restaurants uitgekozen voor een warme maaltijd. Hierna wandelden we even langsheen het riviertje richting de bekende Cirque de Gavernie. Het zicht op de hoge rotswanden met de waterval is er indrukwekkend.Tijdens het terugwandelen naar de motorfiets, werd in het centrum enkele broodjes aangekocht voor het avondeten (op zondagavond konden we geen avondmaal krijgen in de B&B). Omstreeks 15u werd de terugrit aangevat over de D921 naar Esquièze-Sère. Onderweg hielden we af en toe halt voor een foto, oa aan Pont de Napoléon. De D921 verder volgend kwamen we in Pierrefitte-Nestalas, waar we de D920 opreden naar Cauterets. Na een drankpauze reden we nog iets verder tot aan de Cascade du Lutour. We besloten niet meer verder te rijden tot aan Pont d'Espagne, maar stilaan terug te keren naar de slaapplaats. Van in Pierrefitte-Nestalas via oa de D13 naar de D821 om zo via Lourdes naar de B&B te rijden. Na het avondeten wandelden we in het gezelschap van een gids nog een stuk van de lokale weg af.
Dag8 – rondrit via diverse col’s (302km):
Omstreeks 9u werd na het ontbijt de motor gestart voor een rit van bijna 300km die ons over Franse en Spaanse wegen zou brengen. Via de D937 doorheen Lestelle-Bétharram tot aan de D35. Die volgden we langsheen Asson en Bruges naar Louvie-Juzon. Daar de D934 op, om na enkele kms rechts de D294 op te draaien. Die bracht ons over de Col de Marie Blanque naar de D834 nabij Escot. Die weg volgend langsheen Le Gave d'Aspe ging het naar de Spaanse grens. Net vóór de Somport Tunnel verlieten we die weg om via de Col du Somport de grens te overschrijden. Tijdens de afdaling kwamen we nog voorbij het skistation van Candachú. Eens terug op de hoofdweg (N-330) net voorbij de tunnel, werd de tank terug gevuld en enkele broodjes en drank aangeschaft. Net voorbij Villanúa kwamen we aan een parking met picknicktafels. Terwijl we daar zaten, kwamen 2 motorfietsen uit de andere richting die eveneens halt hielden. Bleken een stel Zwitsers te zijn, die 2 maanden aan het rondreizen waren met de tent. Op de vraag waar ze nu naar toe trokken antwoorden ze naar het Canfranc-Estación. Toen besefte ik dat we bij het uitkijken naar een benzinestation, we dat hadden gemist. We besloten om dat stukje terug te rijden om het alsnog te bekijken. Na het korte bezoek ging het terug de N-330 op doorheen het Spaanse landschap voorbij oa Jaca naar de N-260. Die volgden we tot in Biescas waar we de A-136 opdraaiden richting Frankrijk, die bracht ons oa voorbij de meren van Bubal en Lanuza. De grens gingen we over via de Col du Portalet. Terug op Frans grondgebied volgden we de D934 doorheen de prachtige Vallèe d'Ossau. Net vóór Laruns hielden we een pauze aan de splitsing van de D934 en de D918. Na het nuttigen van een frisdrank en een stuk cake, draaiden we de weg op naar de Col d'Aubisque. De slingerende weg bracht ons oa doorheen Eaux-Bonnes en Gourette. Hier kwamen we wederom in de wolken terecht en dit bleef zo tot op de top. Na het nemen van een 2tal foto's, bleek het geheugenkaartje vol. Bij het zoeken in de tanktas beseften we dat het tasje van het fototoestel met daarin de andere kaartjes nog in de kamer lag. Zo konden we geen foto's meer nemen de rest van die dag. Vervolgens ging het verder over de D918 tot aan de Col du Soular, onderweg kwamen we terug onder de wolken uit en konden we genieten van het uitzicht. Bij de Col draaiden we links de D126 op. Deze prachtige slingerende weg bracht ons terug noordwaarts oa voorbij Arbéost, Ferrières en Arthez-d'Asson naar de D35 bij Asson. Vanaf hier was het dezelfde route als deze morgen in omgekeerde richting naar de B&B. s' Avonds konden we opnieuw van een heerlijke maaltijd.
Op maandag 27 juli was het dan zover. Na de gebruikelijk was en plas werd de motorfiets iets na 4u gestart voor een rit van ruim 700km. Via de E403 naar de E17 en zo langs Lille tot aan de A1. Die volgden we tot voor Parijs. Aan afrit 11 volgde omstreeks 6u een eerste tankbeurt. Nabij de luchthaven Charles de Gaulle (omstreeks 7u) verlieten we de A1 om via de A3, A86 en de A6 omheen Parijs aan de A10 te komen zonder 1 file. Nabij Orléans verlieten we de A10 om via de A71 de Loire te dwarsen. Die volgden we tot Vierzon, waar we de A20 kozen richting Limoges. Die verlieten we aan afrit 20 om de weg te vervolgen via de D-wegen. De D5 en D1 naar La Souterraine, vanaf daar de D73, D14 en D51 tot aan de D63 om in Laurière te komen. Hier hielden we onze middagpauze. De D5 bereikten we vervolgens nabij Saint-Laurent-les-Eglises via de D914 en de D19. Iets veder dwarsten we de Taurion via Le Pont du Dognon. Verder zuidwaarts rijdend via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Masléon, Domps bereikten we Chamberet. Daar de D16 op richting Treignac tot we aan de binnenweg kwamen naar Theil. Omstreeks 14u30 kwamen we aan bij onze eerste slaapplaats. Daar werden we meteen begroet door Wendy, Tony was nog onderweg met een Brits koppel die eveneens met een Triumph Rocket III reden. Daarnaast bezit Tony nog een FJR en een Moto Guzzi Stelvio. Wendy rijd met een Honda CB500. Na het lossen van de bagage en een deugd doende douche, verkenden we de nabije omgeving. Omstreeks 17u hoorden we de Rocket's aankomen. Naast Tony maakten we kennis met Simon & Hazel. Iets later kwam nog een Brits koppel toe met een Triumph Tiger, dit waren Ian & Nicky. Na een heerlijk avondmaal, wandelden we nog wat rond en genoten we daarna samen met de groep van de rust op deze afgelegen plaats.
B&B1: http://ridersrest.eu/default.aspx
Dag2- rondrit naar oa Puy de Dôme (350km):
De dag begon met wat genieten van de zon op het terras, gevolgd door een heerlijk Engels ontbijt. Terwijl de rest Rocamadour wilden bezoeken, planden wij een trip naar oa Puy de Dôme. Tony raadde me aan om niet terug te keren via de smalle en in slechte staat verkerende weg, maar doorheen Theil te rijden en dan rechtsaf te slaan op de D132E3. Op die manier kwamen we evenens uit op de D16. Die volgden we tot in het centrum van Treignac, waar we de tank terug vol gooiden. De D16 bracht ons vervolgens in Égletons. Vandaar de D991 op tot in Neuvic, met onderweg zicht op Château de Ventadour. Vanuit Neuvic de D982 op via Lac de Triouzoune tot we iets verder binnendoor naar Liginiac konden. Daar de D20 op langsheen Roche-le-Peyroux tot aan de D127. Die volgden we doorheen Sarroux tot we binnendoor naar de D979 konden. Meteen kwamen we aan de Barrage de Bort-les-Orgues gelegen op de Dordogne. Verder tot aan de D922 naar Lanobre, daar sloegen eerst af naar Chateau de Val gelegen aan het meer. Na een korte stop hier terug naar de D922 tot aan de D25 en vervolgens via de D47 naar La Tour-d'Auvergne. De D203 en de D615 brachten ons dan naar een restaurant nabij Puy de Sancy, waar we iets na de middag aankwamen.Na de maaltijd keerden we terug naar la Tour d'Auvergne waar we de D203 bleven volgen tot aan de D922. Die bracht ons aan de D2089, die we volgden tot aan de D942. Via deze kwamen we in La Font de l'Arbre, waar we de lokale weg opkonden naar de Puy de Dôme. Aangekomen bij de parking dacht ik eerst dat de weg afgesloten was, maar dat was enkel voor auto's, campers en dergelijke. Motorfietsen en fietsen mochten doorrijden, de anderen moesten met de bus naar boven rijden. Dankzij het mooie weer was het uitzicht prachtig en verbleven we hier dan ook zo'n anderhalf uur. De terugweg verliep via dezelfde weg tot aan de splitsing van de D2089 en de D922, wij bleven nu de D2089 volgen tot iets voorbij Bourg-Lastic. Daar kwamen we aan de D1089 die ons naar Ussel bracht. Na een tank- en drankstop ging het verder over de D157 naar Meymac. De smalle en slechte D979E3 bracht ons naar de D979. Via oa Bugeat kwamen we aan de D940, die we tot aan de D160 volgden. Deze laatste en een stukje D132E3 brachten ons terug in Theil. Na het avondeten werden de reeds genomen foto's door ons en de andere gasten bekeken op de tv. Daarna zaten we buiten te genieten onder een prachtige sterrenhemel.
Dag3 – bezoek an Oradour-sur-Glane (261km):
Net als gisteren kwam de dag rustig op gang, in afwachting van het ontbijt wat rondhangen op het terras met de anderen. Omstreeks 9u30 kon de motor gestart worden voor een bezoek aan Oradour-Sur-Glane. Dit dorpje hadden we tijdens een vorige trip (1991) reeds bezocht in slechte weersomstandigheden. Vandaag zou het (te?) warm worden. Eerst naar de D940, die we volgden tot in Eymoutiers. Daar de D979 op tot aan de D15. In Linards even de D12 tot we weer de D15 oppikten. Vanaf Saint-Hilaire-Bonneval werd dit de D32. Via La Planche en Solignac kwamen we in Bosmie-L'Aiguille aan de N21. In Aixe-Sur-Vienne volgde eerst een tank- en drankpauze voor we naar de D20 reden. Die volgden we naar de N141, die ons tot aan de D9 zou brengen. Iets later bereikten we onze bestemming. Voor we de parking opzochten, reden we nog even rond het oude dorp en de begraafplaats. Na het parkeren en het omkleden, trokken we naar het centrum voor een deugddoende frisdrank. Vervolgens wandelden we naar het nieuwe ondergrondse museum en het dorp. Na het ophalen van de motorjassen en de tankzak in het museum, keerden we eerst terug naar het centrum om iets te drinken en te eten. Omstreeks 15u gingen we naar de parking. Naast ons stond een Frans koppel met de motor en iets verder stond een zwarte BMW RT1200 geparkeerd in het gras. Toen we wegreden zagen we dat die laatste een Belgische nummerplaat had en bleken het een koppel te zijn uit Roeselare. Na een korte babbel reden we via de D101 en de D39 naar Peyrilhac. Daar de D206 op naar Conore. Via de N147 kwamen we iets verder aan de D106 die we volgden tot aan de D5. Die bracht ons via Compreignac en Margnac voorbij de A20 naar Ambazac. Na een drankpauze ging het via dezelfde D5 verder en kwamen we net als maandag aan de Taurion, die we dwarsten over Le Pont du Dognon. Bij aankomst aan de D941 reden we eerst naar het centrum van Sauviat-Sur-Vige voor een frisdrank. Mede door de hitte beslisten we om stilaan terug te rijden naar de B&B. Via oa Saint-Léonard-de-Noblat, Le Châtenet, Eymoutiers en L'Église-Aux-Bois kwamen we ter plaatse omstreeks 18u. Na een deugddoende douche voegden we ons bij de rest, die reeds vroeger terug waren en gebruik hadden gemaakt van het zwembad. 's Avonds genoten we samen van de BBQ.
Dag4 – naar B&B2 in de Pyreneeën (471km):
Vandaan werd afscheid genomen van het Brits gezelschap en trokken we verder zuidwaarts. Voor het ontbijt was de motor reeds klaargezet zodat we iets voor 9u konden vertrekken. Via de D132E3 en de D16 naar Chamberet, vandaar naar Meilhards via de D132E5 en de D132. De D20 en de D20E7 brachten ons naar Salon-la -Tour, waar we iets verder de A20 opreden. Na een half uurtje snelweg werd halt gehouden om de tank terug vol te gooien. Na nog een kwartiertje snelweg konden we die verlaten nabij Souillac. Doorheen dat centrum ging het naar de D703, die we volgden langsheen de Dordogne tot in Siorac-En-Périgord. Vanaf hier volgden we de D25 tot Le Buisson-de-Cadouin, waar we de Dordogne verlieten. Na een drankstop in Le Bouisson-de-Cadouin ging het verder over de D25 via oa Cadouin en Saint-Avit-Sénieur naar Beaumont-du-Périgord. Hier doorheen de mooi versierde hoofdstraat (D660) tot terug aan de D25. Die bracht ons via Leydou en Issigeac naar de N21. Die volgden we tot net voor Castillonnès, waar we rechts de D1 opdraaiden naar Miramont-de-Guyenne. Doorheen het centrum naar de D933 tot aan de D132 die ons naar Marmande aan de Garonne bracht. Via oa Casteljaloux en Mont-de-Marsan ging het al over de D933 naar Orthez. De D265, de D160 en de D23 brachten ons aan de D11, iets verder nabij Espès-Undurein bereikten we onze volgende slaapplaats. Na een hartelijk welkom door Monique en Michel, konden we ons instaleren op de kamer en een douche nemen. 's Avonds reden we naar Mauléon voor een maaltijd. Terug bij de B&B deden we nog een wandeling in de omgeving.
B&B2:http://www.likhom.com/site_adherent.asp?site=mirabelle-hebergement.com&code=AQ6408006
Dag5 – rondrit naar oa Atlantische kust (256km):
Vandaag stond een trip tot aan de Atlantische kust op het programma, samen met een eerste kennismaking met Spanje. Omstreeks 8u konden we genieten van het ontbijt bij het zwembad onder de druifranken. Iets voor 9u werd de motor gestart en reden we via de D344 naar Ainharp, daar een binnenweg op naar de D242. Die volgden we doorheen Lohitzun-Oyhercq tot we via een binnenweg naar Larribar-Sorhpuru konden. Daar sloegen net voorbij de brug over de D933 een smalle weg links in. Iets verder een brugje over en daar veranderde de weg in een pad met keien en gras. Na het bekijken van de kaart, keerden we terug en reden we even de D933 op om net voor Uhart-Mixe de D302 te volgen tot we iets later terug op de geplande route waren. Binnendoor naar Orsanco aan de D78, eventjes de D8 op en verder binnendoor naar Méharin aan de D14. Die laatste volgden we naar Bonloc, daar konden we de D22 op. Die volgden we voorbij Hasparren tot aan de D250 naar Ustaritz. Via oa de D3 en de D855 kwamen we in Ahetze. De D655 bracht ons tenslotte naar de Atlantische kust in Bidart. Naast de parking lagen enkele restaurants, maar enkel iets drinken en gebruik maken van het toilet was niet mogelijk. Via de D810 reden we naar Saint Jean-de-Luz, waar we voorbij een Bar-Tabac kwamen. Na de pauze reden we doorheen het centrum naar de kust tot op een kleine parking vlakbij de zee. Hier wandelden we rond op de kliffen. Hierna reden we doorheen het centrum naar de D918, die we volgden naar Ascain. Daar de D4 op tot in Sare. Via een binnenweg bereikten we de Spaanse grens, daar hielden we een pauze voor een sandwich en een frisdrank. Iets over de grens kwamen we aan de Na4401, die bracht ons naar Zugarramurdi. Dit dorpje is blijkbaar bij de toeristen bekend voor zijn grotten, het was er dan ook behoorlijk druk. In het centrum volgde ik de GPS (stembegeleiding had ik reeds niet meer na één dag), en volgde een kleine weg. Na een paar minuten keek ik terug naar het scherm en volgde ik een niet bestaande weg. Net als deze morgen veranderde die na enkele kms van een smalle asfaltweg in een pad met keien en gras. Terug in het centrum besloten we de Na4401 verder te volgen tot aan de N-121-B. Daar aangekomen volgden we die dieper Spanje binnen tot aan Na-2600. Die bracht ons via de Col d'Ispéguy terug in Frankrijk (D949). In Saint-Etienne-de-Baïgorry ging het de D15 op naar Saint-Jean-Pied-de-Port, waar we de D22 opreden. Via jaxu kwamen we aan de D422, die we iets later ruilden voor de D933. In Larceveau verder over de D918 via oa Saint-Just-Ibarre, Musculdy en de Col d' Osquich naar Mauléon en zo terug naar de B&B. Na het opfrissen, reden we 's avonds terug naar Mauléon voor een avondmaal.
Dag6 – naar B&B3 nabij Lourdes (208km):
Na het ontbijt namen we afscheid van Monique en Michel. Na een korte stop in Mauléon, reden we de D918 op, die we volgden tot aan de D26 net voorbij Tardets-Sorholus. Die weg volgt de rivier Le Saison tot aan de splitsing met de D113. We bleven op de D26 rijden langsheen Larrau naar de gelijknamige Col aan de grens. Na de pauze hier ging hetverder over de Na-2011 tot aan de Na-140, die draaiden we links op richting Isaba. Iets verder volgde de weg de loop van de Rio Uztárroz, in het gelijknamig dorp hielden we terug halt. Aangekomen in Isaba, volgden we de Na-1370 naar de grensovergang op de Col de la Piere de St Martin. Na een klimmend stuk met de nodige haarspeld bochten (en wegenwerken) hielen we even halt om van het uitzicht te genieten. Op dat moment hielden er eveneens een 3tal Spaanse GS-rijders halt, waar we nog een leuke babbel (gelukkig in het Engels) mee hadden. Voorbij de grens reden we verder over de D132 naar Arette. Onderweg hielden we oa halt bij het skistation van La Pierre Saint-Martin. Aangekomen in Arette werd naast de tank eveneens de innerlijke mens gevuld. Na de pauze (1u) werd de motor opnieuw gestart omstreeks 14u30. We verlieten Arette op de D918. Via Issor kwamen we aan de D834, die we eventjes volgden tot in Asasp-Arros. Daar terug op de D918, die eerst de rivier L'Ourteau en vervolgens Le Gave D'Ossau volgde. Net vóór Arudy ging het de D920 op tot in Buzy. Via de D34 en de D834 kwamen we aan de D936, die we volgden tot in Nay. Iets na 16u hielden we hier nog een drankpauze. Na een half uurtje kwam de bewolking op en begon het vooral te waaien. Toen men op de terrasjes de paraplu's begon te verwijderen, besloten we ook te vertrekken. Doorheen Nay en Coarraze ging het naar de D212, na de aansluiting met de D937 kwamen we snel in Saint-Pé-de-Bigorre. Bij de kerk zagen we reeds een wegwijzer naar de B&B. Via een smalle, stijgende weg met enkele haarspeldbochten bereikten we tenslotte ons volgend verblijf. Na het onthaal door Marie-Luce, konden we de bagage verwijderen en de motor in de stalling plaatsen. Op dat moment gingen de sluizen boven ons open. Na het douchen en omkleden, konden we die avond in het gezelschap van een Frans koppel genieten van een heerlijke maaltijd bereid door de gastvrouw.
B&B3:http://ferme-campseissillou.fr/index.html
Dag7 – Lourdes, Tourmalet en Gavarnie (207km):
Bij het ontwaken, zag het er zwaar bewolkt uit maar droog. Na het ontbijt werd de motor uit de stalling gehaald en werd uit voorzorg het regenpak boven gehaald. Eerst terug naar het centrum van Saint-Pé-de-Bigorre en daar de D937 op richting Lourdes. Iets vóór dat centrum ging het links via een brug over Le gave de Pau om iets verder de D13 te volgen langsheen de basiliek naar het centrum. Net voorbij de hoofdingang vonden we een betaalparking. Tijdens de wandeling bezochten we de basiliek, bekeken de grot (daar was een eucharistie bezig) en de plaats waar de kaarsen werden aangestoken. Na een uurtje keerden we terug naar de motor om onze weg te vervolgen. Doorheen het drukke centrum kwamen we aan de D937 richting Montgaillard. Die volgden we tot aan de D97, door deze te volgen hoopte ik aan de D821 (naar Argelès-Gazost) te komen. Via Jarret en Artigues kwamen we in Sère-Lanso, waar de weg stopte. Na het bekijken van de kaart besloten we terug te keren naar de D937 en die te volgen naar Montgaillard. Daar kozen we de D935 zuidwaarts. In Sainte-Marie de Campan kwamen we aan de D918, die we rechts opdraaiden naar de Col du Tourmalet. Onderweg naar de top werd het duidelijk dat we de wolken gingen induiken. Op de top (2115m) viel er dan ook zo goed als niks te zien. Na de afdaling kwamen we in Luz-Saint-Sauveur waar we de D921 kozen naar Gavernie. Na aankomst werd één van de restaurants uitgekozen voor een warme maaltijd. Hierna wandelden we even langsheen het riviertje richting de bekende Cirque de Gavernie. Het zicht op de hoge rotswanden met de waterval is er indrukwekkend.Tijdens het terugwandelen naar de motorfiets, werd in het centrum enkele broodjes aangekocht voor het avondeten (op zondagavond konden we geen avondmaal krijgen in de B&B). Omstreeks 15u werd de terugrit aangevat over de D921 naar Esquièze-Sère. Onderweg hielden we af en toe halt voor een foto, oa aan Pont de Napoléon. De D921 verder volgend kwamen we in Pierrefitte-Nestalas, waar we de D920 opreden naar Cauterets. Na een drankpauze reden we nog iets verder tot aan de Cascade du Lutour. We besloten niet meer verder te rijden tot aan Pont d'Espagne, maar stilaan terug te keren naar de slaapplaats. Van in Pierrefitte-Nestalas via oa de D13 naar de D821 om zo via Lourdes naar de B&B te rijden. Na het avondeten wandelden we in het gezelschap van een gids nog een stuk van de lokale weg af.
Dag8 – rondrit via diverse col’s (302km):
Omstreeks 9u werd na het ontbijt de motor gestart voor een rit van bijna 300km die ons over Franse en Spaanse wegen zou brengen. Via de D937 doorheen Lestelle-Bétharram tot aan de D35. Die volgden we langsheen Asson en Bruges naar Louvie-Juzon. Daar de D934 op, om na enkele kms rechts de D294 op te draaien. Die bracht ons over de Col de Marie Blanque naar de D834 nabij Escot. Die weg volgend langsheen Le Gave d'Aspe ging het naar de Spaanse grens. Net vóór de Somport Tunnel verlieten we die weg om via de Col du Somport de grens te overschrijden. Tijdens de afdaling kwamen we nog voorbij het skistation van Candachú. Eens terug op de hoofdweg (N-330) net voorbij de tunnel, werd de tank terug gevuld en enkele broodjes en drank aangeschaft. Net voorbij Villanúa kwamen we aan een parking met picknicktafels. Terwijl we daar zaten, kwamen 2 motorfietsen uit de andere richting die eveneens halt hielden. Bleken een stel Zwitsers te zijn, die 2 maanden aan het rondreizen waren met de tent. Op de vraag waar ze nu naar toe trokken antwoorden ze naar het Canfranc-Estación. Toen besefte ik dat we bij het uitkijken naar een benzinestation, we dat hadden gemist. We besloten om dat stukje terug te rijden om het alsnog te bekijken. Na het korte bezoek ging het terug de N-330 op doorheen het Spaanse landschap voorbij oa Jaca naar de N-260. Die volgden we tot in Biescas waar we de A-136 opdraaiden richting Frankrijk, die bracht ons oa voorbij de meren van Bubal en Lanuza. De grens gingen we over via de Col du Portalet. Terug op Frans grondgebied volgden we de D934 doorheen de prachtige Vallèe d'Ossau. Net vóór Laruns hielden we een pauze aan de splitsing van de D934 en de D918. Na het nuttigen van een frisdrank en een stuk cake, draaiden we de weg op naar de Col d'Aubisque. De slingerende weg bracht ons oa doorheen Eaux-Bonnes en Gourette. Hier kwamen we wederom in de wolken terecht en dit bleef zo tot op de top. Na het nemen van een 2tal foto's, bleek het geheugenkaartje vol. Bij het zoeken in de tanktas beseften we dat het tasje van het fototoestel met daarin de andere kaartjes nog in de kamer lag. Zo konden we geen foto's meer nemen de rest van die dag. Vervolgens ging het verder over de D918 tot aan de Col du Soular, onderweg kwamen we terug onder de wolken uit en konden we genieten van het uitzicht. Bij de Col draaiden we links de D126 op. Deze prachtige slingerende weg bracht ons terug noordwaarts oa voorbij Arbéost, Ferrières en Arthez-d'Asson naar de D35 bij Asson. Vanaf hier was het dezelfde route als deze morgen in omgekeerde richting naar de B&B. s' Avonds konden we opnieuw van een heerlijke maaltijd.
Laatst bewerkt: