Pyreneeën 2020 de beste stuurweggetjes

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.577
63
Bakkeveen
Wij hebben bedacht om volgende zomer (eind juni, hoop niet dat het dan te warm al is.....) richting de Pyreneeën te gaan. We doen dat met zijn 4en, 4 motoren, twee aanhangers en twee auto's. De motoren gaan dus op de aanhanger die kant op. Motoren zijn ook divers, bmw r1200gs adventure, bmw f650gs twin, yamaha fjr 1300 en Suzuki gsx650f. De eerste twee willen wel offroad alleen de andere twee niet, vandaar dat we op het asfalt blijven.
Ons idee was om een week in de Pyreneeën te blijven en dan 3/4 dagen in de buurt van saint lary soulan en 3/4 dagen in de buurt van Andorra.
Dit staat nog helemaal niet vast en de plekken waar wij zullen verblijven hangt af van waar de mooiste wegen zijn.
Nou ligt de Pyreneeën natuurlijk op de grens van Frankrijk en Spanje, en voornamelijk over Spanje kan ik weinig vinden.
Dus concreet mijn vraag: wat zijn de mooiste plekken/stuurweggetjes/routes in de Pyreneeën (Spaanse en Franse deel). En heeft iemand nog mooie routes op de plank liggen die deze wilt delen.
 
De mooiste wegen liggen aan de Spaanse kant! Dit is namelijk de zonkant van de Pyreneeën. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik vanuit vies grauw weer in Frankrijk de grens over ging en dat de zon gelijk begon te schijnen. Het hele Spaanse gedeelte is eigenlijk meer dan de moeite waard om te rijden, zelfs de grotere N260 is een bochtenwalhalla.
 
en het begint zeer zeker weer te kriebelen... Nog een paar dagen en dan zit ik weer in die omgeving (alleen met koekblik zonder motor). Wel met een cilindertje om hopelijk de Vespa (niet degene op mijn profielfoto hoor) die daar staat weer aan de praat te krijgen ;)
Wat ook voor de GS'en erg leuk is dat is een dagje door de Bardenas Reales de navarra rijden. Een woestijngebied onder Pamplona. Wel gravelpaden maar als je in die omgeving bent moet je het zeker gezien hebben!
 
Klinkt erg leuk alleen wordt dat denk ik niet in dank afgenomen door de yamaha en Suzuki. Daar in tegen moet ik (r1200gsa) elk jaar de routes maken dus misschien dat ik hem er bij pak. Dankje!
 
De mooiste wegen liggen aan de Spaanse kant! Dit is namelijk de zonkant van de Pyreneeën. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik vanuit vies grauw weer in Frankrijk de grens over ging en dat de zon gelijk begon te schijnen. Het hele Spaanse gedeelte is eigenlijk meer dan de moeite waard om te rijden, zelfs de grotere N260 is een bochtenwalhalla.
Meestal wel het mooiere weer in Spanje. Toch ook wel eens precies andersom meegemaakt.
Van de Franse kant de Col du Pourtalet omhoog. Hoe dichter bij Spanje, hoe harder het ging regenen.
De mooiste stuurwegen zijn natuurlijk in Spanje. Lekker rustig, mooi lopende lange bochten en prachtig wegdek. (die WIJ hebben betaald)
De Franse paswegen zijn in juni ook nog prima te berijden. Oke, wegdek is minder, maar de zomerdrukte op de weg heb je dan daar nog niet.
Andorra zelf kan je in de zomer beter wegblijven. Veel te druk en dus flinke files! Maar oke, juni zal nog wel gaan!
In het algemeen is Baskenland slechter weer en dus veel groener. Landschap bij goed weer wel mooier! Alto de Jaitzkibel geeft mooi uitzicht over de zee.
Aan de andere zijde is de Tour de Madeloc wel een bezoek waard. Ook heel mooi uitzicht over de stranden van de Languedoc.
 
Zijn er ook Cols die je moet pakken als je daar bent? (Spaanse en Franse kant) en wat zijn leuke plaatsen om te verblijven?
 
Tour Madeloc is zeker leuk ja om over de rest van die kustweg (Cerbera-Llanca) maar te zwijgen... Afgelopen jaar nog even met de Vespa gedaan :)
 

Bijlagen

  • bg.jpg
    bg.jpg
    197,7 KB · Weergaven: 27
Camping Isabena (Roda de Isabena) is zeker de moeite waard! Die hebben daar ook een Enduro Park! (ohnee dat mocht niet hè). Is een Motorvriendelijke camping waar je ook huisjes kunt huren.
 
Zijn er ook Cols die je moet pakken als je daar bent? (Spaanse en Franse kant) en wat zijn leuke plaatsen om te verblijven?
In de Pyreneeën nauwelijks leuke plaatsen. Mss dan nog Bagnères de Luchon (bejaardenoord) of Argelès-Gazost of Ax-les Thermes.
Leuker vind ik de plaatsen bij de kust: San-Sebastian (=Donostia) of Côte Vermeille bijv Argelès-sur-Mer.

Cols die je niet overslaat: Tourmalet en dan verder omhoog naar de Pic du Midi. Tja de Port d'Envalira doe je natuurlijk ook.
Veel beklimmingen eindigen bij de grens. Doodlopende wegen!
Voor het mooi bezoek Cirque du Gavarnie. (mss niet de mooiste klimweg, maar wel het mooiste plek vd Pyr)
Schiet me nu te binnen: Een rondje maken in het komdal van de Cerdagne. (Llivia)
 
Laatst bewerkt:
Leuke plaatsjes om te bezoeken... Ripoll is een leuk stadje om te lunchen. Ook Besalú is zeker het bezoeken waard!
Bij veel dorpjes gaat de weg langs het dorpje en zie je er niets van. Zo zat ik ooit in Sort op de camping wat ook echt wel een leuk stadje bleek te zijn met leuke barretjes. Ook het dorpje Ansó waar ik op de camping zat was zeer de moeite waard om even doorheen te wandelen. Mocht je naar Camping Isabena gaan ga dan ook echt even de berg op naar Roda de Isabena! Zeker het bezoeken waard!
Ohja en in het oosten Figueras (Museum van Dali) en Gerona zijn beiden het bezoekenmeer dan waard!
 
Ik zie dat veel van wat jullie noemen in het Oosten ligt. Ik dacht dat voornamelijk de mooie wegen in het midden en aan de westelijke kant van Andorra lagen. Klopt dit of is de Oostkant erg mooi om te rijden?
 
Wij zaten verleden jaar in Prullans, 50km ten zuidoosten van Andorra.
Mijn en mijn reisgenoten is het erg tegengevallen ten opzichte van de veel mooiere en afwisselendere Dolomieten.
Het asfalt en het weer zijn wel weer beter in het Spaanse deel van de Pyreneeën.
Ik heb nog wel een stuk of 8 lange routes voor je....

Achteraf begreep ik dat meer naar het westen de Pyr. weer heel anders zijn, mogelijk is dat mooier?
 
Wij zijn afgelopen zomer in de Dolomieten geweest en dat was inderdaad erg mooi. Maar daar is het echt niet normaal druk. Ik had gehoord dat dat hier vele male minder was. Vandaar dat dit jaar de reis deze kant op gaat.
 
Wij waren er ook in september vorig jaar. de temperatuur was inderdaad prima maar nog steeds druk.
 
Je moet het ook niet willen vergelijkenmet de Dolomieten (welke ook schitterend zijn). De natuur is volstrekt anders en de indeling van het landschap en hoe de wegenlopen ook. Bij de Pyreneeën is het ook het mooiste net een stukje het binnenland in waar de wegen door het landschap gaan. Je moet het daar niet hebben van de hoge toppen maar van de mooie kloven, de bochtige wegen en de uitzichten. Een van de lekkere wegen is bijvoorbeeld de C13 vanuit Tremp omlaag. Lekkere brede wegen met perfect asfalt welke door het landschap kronkelen met geweldige uitzichten....

 
Wij waren er ook in september vorig jaar. de temperatuur was inderdaad prima maar nog steeds druk.
Als drukte het grote probleem is, dan zou ik iets verder rijden naar de Picos de Europa.
Zelfs in de zomer is het heel erg stil. Daarnaast gedurig super-steile weggetjes met heel korte U-bochten. Dus beter stuurwerk!
Ook de Cantabrische bergen langs de Spaanse noordkust zijn erg mooi. (en stil)
De weg pal langs de zee ga ik niet snel meer vergeten. Prachtig! De weg loopt over de kliffen met daarna vaak weer langs een strandje.
Ik had wel het geluk dat ik prachtig weer heb gehad, Dat wil nog wel eens anders zijn in Gallicië, Asturië en Cantabrië
 
Misschien voor de volgende keer. Nou staat de Pyreneeën op het programma. Wat ik leuk vind is afwisseling. Vond Dolomieten maar ook de Franse Alpen erg veel klimwerk met veel haardspeldbochten na elkaar. Daar miste ik soms de wat langere bochten, de afwisseling.
Voor de rest mooi straks asfalt met brede wegen is natuurlijk super!
 
Dan moet je idd al helemaal niet naar de Dolomieten.
Prachtig daar, maar vaak zelfde soort klim en dus meestal van dat korte zig-zag-werk.

Zelf houd ik in het algemeen ook meer van rijden van meer lopende wegen met lange bochten. (die vind je ook veel aan zuidzuide van de Pyreneeën)
Als het daar over gaat, dan krijg ik heimwee naar de Appenijnen. Hele bergrug afgereden van Firenze tot Reggio di Calabria!! Super :t
 
Afgelopen jaar ook naar de Pyreneeën geweest.
Eerst Franse kan regio Lourdes en daarna via Spaanse zijde naar Andorra.
Spanje is naar mijn mening ook mooier dan de Franse zijde, betere wegen.
Dorpen en woningen zijn beter verzorgd.
Andorra is leuk , misschien een beetje een bucket-list dingetje.
Maar niet spectaculair, wel redelijk druk (juni)
Heb de routes als gpx beschikbaar.
bochten.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is al gemeld en ik heb de de pyreneeën ook al een beetje gereden als je Camping Isabena pakt kan je alle kanten uit.
Motoren huren BMW er worden offroad ritten georganiseerd en ze hebben meerdere routes te rijden die ik erg leuk vond.

Het gebied is erg mooi totaal wat anders dan Italie

Vanuit hier kan je alle kanten op
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan