Pyreneeën 2020 de beste stuurweggetjes

Mmmmm, die routes zien er goed uit!! Met waarschijnlijk van die bochten waar je kan prima kan doorrijden en niet van die Stelvio dingen (ook gaaf, maar niet constant). Nu nog de vraag of ik het zie zitten om dit allemaal in 8dagen kan / ga doen. Vooral Perpignan-huis vice versa is verder dan bijvoorbeeld Grenoble-huis vice versa. (Opgezocht: 4uur verder, alles tolwegen dus iets verder). Ach, nog iets langer afzien! Ik rij op een cb500 of AT750.

Zojuist in de forensentrein nog jouw verslag gelezen twanm!

In Frankrijk Alpen barst het van de campings, hoe is dat in dit gebied? Of moet je die echt plannen?
Drukte eind augustus? : Ik weet het antwoord denk ik al: veel minder druk dan de Franse Alpen.

In de alpen kun je ook in de zomer gewoon 14 dagen regen hebben...
Paar jaar terug voorafgaand aan de 24 uurs gepoogd....regen regen regen,en we zaten nog redelijk noordelijk ( Colmar)..kameraad zat in GAP, zuidelijk dus ....ook regen regen regen...toen richting Lyon gegaan en naar de pyreneeen om nog een weekje bij Jan Helder te verblijven....heerlijk weer daar...
In de pyreneeen kan het ook wel een dag regenen, maar 14 dagen aan een stuk nog niet meegemaakt, zelfs geen 2 dagen
 
Voor ons ook de reden om Andorra te doen, voor het vlaggenstickertje... 8-) (en voor de smokkelroute naar Spanje)

Shoppen vond ik niet zo geweldig, alcohol en sigaretten zijn er spotgoedkoop, maar al de rest vind je bij ons aan dezelfde prijzen.

Andorra weet dat ze komen voor de alcohol, olijfolie, en sigaretten, maar al het andere is prima af te dingen , tot wel 50% op de vraagprijs...
Motorbanden e.d. ook zeer goedkoop daar...niet in de winkeltjes in casa del....of ville.....maargewoon bij normale zaken
 
Pyreneeën veel minder druk dan de Alpen. Zeker de zuid-zijde (Spaanse kant) is het vaak stil.
Zelfs in juli dat ik er was, heel erg rustig. Dus eind augustus geen probleem.
Alleen rond Andorra-stad is het gekkenhuis. Iedereen moet blijkbaar juist DAAR zijn......???
Genoeg andere wegen die wel heel rustig zijn. Zelfs in Andorra zelf op de Envalira-pas, is het al aanmerkelijk minder.

Wel minder campings in de Pyr. dan in de Alpen. Maar toch kan dat eind aug geen probleem zijn.
Zeker minder campings in de Pyreneeën dan in de Alpen. Vanaf 5,6,7 september gaan de eerste campings al dicht. Hadden wij in de tweede week van september last van tijdens onze trip in 2016.
 
Andorra...............
Ook te bezoeken vanaf de noordzijde via col de Puymorens en van daar naar de Port d'Envalira.
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap. De hoogst geteerde col van de Pyr en je bent toch ook al in Andorra.(staat)
Afgezien van veel goedkope prullaria, kan je ook zeer voordelig tanken in Andorra. (in 2017 betaalde ik €0.98/L)

In Andorra stad is het super-druk en (voor auto) moeilijk parkeerplek vinden.
Alles draait daar om commercie. De kassa loopt continue vol!
In het dal (Spaanse zijde) heb je wel 'normale' bedrijven.
Bij een garage hebben ze mij prima geholpen. Kosten NADA!
 
Ik vind juist de Pyreneeën mooier dan de Alpen en Dolomieten. Het is ruiger, minder volgebouwd met ski-oorden en de daar naartoe leidende brede wegen. Ik plan nooit iets van te voren maar pak ergens een kleine boerencamping (meestal in Frankrijk, want daar vind ik de campings betere, in Spanje te groots). Vanaf daar rij ik één of twee dagen een rondje langs zoveel mogelijk kleine witte weggetjes op de Michelin kaart. En veel van die wegen lopen inderdaad dood op de top. Geen ramp, de weg naar beneden blijft net zo leuk.

De Spaanse kant vind ik qua natuur erg mooi (grootste uitzichten die lijken alsof je in een western zit). Maar ik hou meer van priegelweggetjes dan de mooie doorgaande wegen, de meeste tijd breng ik dus meestal door aan de Franse kant.
 
Ieder z'n ding... in Frankrijk zijn het inderdaad meer priegelwegen, maar doordat de Franse kant ook de groene (natte) kant is zie je over het algemeen veel minder doordat het er veel beboster is. En als je een beetje goed zoekt zat leuke campings ook in Spanje. En echt niet van die glijbaancampings.
 
Zeker minder campings in de Pyreneeën dan in de Alpen. Vanaf 5,6,7 september gaan de eerste campings al dicht. Hadden wij in de tweede week van september last van tijdens onze trip in 2016.

Frankrijk heeft een ECHT toeristen seizoen, en die houdt op de eerste weekend van september.
Tot die tijd is alles 7 dagen per week open, daarna veelal in " normale mode" dus restaurants, campings e.d.
Zoek zelf even de datum,maar volgens mij de laatste week van het seizoen altijd een BIKE WEEK in cap d'agde voornamelijk harleys en half september ergens de bol d 'or op Paul Ricard...dat weekend zijn meestal de peage tolvrij voor motoren, en alle tankstations hebben dan gratis koffie thee koeken olie en andere kleine gemakken voor motorrijders
 
Ik zoek wat advies. Ik ken de regio zuid van Andorra vrij goed. N260, col de nargo etc. In mijn ogen het mooiste, maar Dolomieten is ook super. Pyreneen hebben ook "race" banen, dolomieten niet.
Dolomieten gaan we nu effe niet doen, en zoeken iets westelijks van Andorra. Is dat vergelijkbaar leuk rijden, of kunnen we beter in de col de nargo buurt blijven?
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek wat advies. Ik ken de regio zuid van Andorra vrij goed. N260, col de nargo etc. In mijn ogen het mooiste, maar Dolomieten is ook super. Pyreneen hebben ook "race" banen, dolomieten niet.
Dolomieten gaan we nu effe niet doen, en zoeken iets westelijks van Andorra. Is dat vergelijkbaar leuk rijden, of kunnen we beter in de col de nargo buurt blijven?

Die weg die je nu noemt is fantastisch rijden (C-14, Coll de Nargo)
 
Wat zoek je met rijden, bij mij moest het altijd bergen zijn , en vooral hoog.
maar De ervaring leert dat het niet zo hoeft te zijn.

Ik heb een paar jaar naar Spanje geweest de Pyreneeën Heb op Camping Isabena gezeten ,Hueasca daar hebben ze toch echt mooie routes Vooral Route 2 is erg mooi.
De heb ik al eens vaker aangeprezen.
Verder is de langste route ook er leuk rijden die ze hebben die dan ook door frankrijk loopt met een dorp waar je recht door rijd en geen enkele huis het zelfde is huis aan huis erg raar om te zien voor ons

Ben verder nog meer naar het westen geweest moet eerlijk zijn kon mij niet echt bekoren tot aan San se Bastian , behalve Bardenas de reales.
Daarbij heb ik het niet op grote drukke steden ben meer landelijk gericht.
 
Laatst bewerkt:
Wat zoek je met rijden, bij mij moest het altijd bergen zijn , en vooral hoog.
maar De ervaring leert dat het niet zo hoeft te zijn.
gewoon bochten. Ik ben geen tourist, wil gewoon rijden zolang het kan en houdt dan ook best rekening met anderen en geluidsoverlast. Dus standaard oversize BMW dempertje. Maar banden zijn wel op na 4000-5000km. Haarspeld bochten kan ook. Stelvio dingen absoluut niet. File rijden kan ik thuis ook. Daarmee dat ik graag in dolomieten en pyreneen rijdt, geen gesloten passen in voor of na seizoen, en weinig verkeer.
300km/dag en een redelijk half pension hotel met liefst een sauna en zwembad. Survival training heb ik al gehad, en ben nu 62.
 
Ik zoek wat advies. Ik ken de regio zuid van Andorra vrij goed. N260, col de nargo etc. In mijn ogen het mooiste, maar Dolomieten is ook super. Pyreneen hebben ook "race" banen, dolomieten niet.
Dolomieten gaan we nu effe niet doen, en zoeken iets westelijks van Andorra. Is dat vergelijkbaar leuk rijden, of kunnen we beter in de col de nargo buurt blijven?

Picos overwogen?
 
Heb een paar vakanties op schema staan. Malaga op huurmotor in April. Ik ben ex militair piloot en ken een aantal piloten. Ticket aan idioot lage prijs. September naar Corsica, gewoon rijden en ferry. Dit zou aanhanger en rijden zijn begin Juni.
 
Picos overwogen?
Ook, maar geen idee hoe het is vs. de coll de Nargo etc. Zou graag nieuwe routes willen rijden, maar het moet geen teleurstelling worden. Mischien eens iets opzetten op dit forum dat routes beoordeeld?
 
Ook, maar geen idee hoe het is vs. de coll de Nargo etc. Zou graag nieuwe routes willen rijden, maar het moet geen teleurstelling worden. Mischien eens iets opzetten op dit forum dat routes beoordeeld?

Als je echt flink wil sturen en gas geven, de laatste keer dat ik er was viel erg tegen, asfalt was bar slecht. Natuur en de hoogtes zijn daar prima.
 
Ik ben zelf ipv eind aug begin sept naar eind juni op vakantie gegaan , maar de laatste paar jaar is het zelfs in die periode al veel te warm.
Terwijl ik het juist voor wilde zijn.
Silvia stuurman heeft nog tips over spanje wellicht kan je haar verhaal eens lezen over spanje
 
Iedereen bedankt voor advies. C26 naar Solsona en terug (richting westen, meer en moto museum) is ook een gratis circuit. Denk dat we dan toch maar weer goede oude routes gaan rijden
 
Gisteren tijdens het maken van mijn zomertrip voor komend jaar weer een leuk stukje toegevoegd waar ik nog niet eerder geweest was. De Muntanyes de Prades, kleine camping gevonden... leek me de moeite wel waard om een dagje hier heen te sturen en dan via die geweldige gumwegen rondom Montserrat naar de Costa Brava.

 
Kijk op de site van Sylvia Stuurman veel tips heb ik daar weggehaald, ga zelf vanaf half mei 2,5 week daar touren, heen en terug over de route national vakantie begint bij mij bij vertrek :)

 
De Muntanyes de Prades, kleine camping gevonden... leek me de moeite wel waard om een dagje hier heen te sturen en dan via die geweldige gumwegen rondom Montserrat naar de Costa Brava.
Zeker aangeraden! Ik was er vorig voorjaar: Rondrit Muntanyes de Prades, en een dag eerder langs Montserrat - ik was op weg naar 't zuiden. Je kunt de kaart op die site trouwens vergroten door in de rechterbovenhoek te klikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan