Qua motor een stapje terug gedaan?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Wat zijn jullie ervaringen met het qua motor een stapje terug doen?
Bijvoorbeeld van TL1000S naar SV650S, of van R1 naar R6, of van XJR1300 naar Fazer6, of van sport naar middenklasser (CBS600F, Bandit 650S, Fazer 600 e.d.). Missen jullie de power, trekkracht, acceleratie en noem maar op?
 
Van ZX12R naar ZX6R

Voordelen:lichter
:scherper sturen

Nadelen :vermogen
:uitstraling

Dit zijn mijn conclusies :)
 
Van een CBR1000 naar een KLR650C.

Fun factor is stukken hoger en de stapels bekeuringen stukken lager.

})

Mis wel power afentoe.
 
Van GSX600F (tja geen pk-pakhuis maargoed) naar DR650SE, waarbij bijna de helft van het aantal paarden verloren ging. Op trekkracht vooruit gegaan (zeker met dynokitje), maar je mist de pk's. Althans, ik mis ze eigenlijk niet. Prima fiets. Ok, ik mis iets vermogen om de supersporters bij te blijven maar ik heb zoveel meer plezier van de motor. Funfactor omhoog, vol gas over drempels, alleen op de snelweg is de wind de baas over mijn snelheid.


Met weinig vermogen heb je ook veel lol en kan je tenminste zeggen dat je de motor volledig baas bent ipv andersom. Ik hoef geen dikke supersport, mij maak je ook tevreden met een GS500e ofzo. Maar ik ben dan ook iemand die het leuker vind om uit een kleine(re) cilinderinhoud toch goed mee te kunnen komen met het (motor)verkeer. Het is niet leuk om op een 1000cc te rijden, weinig schakelen en heel klein beetje de gaskraan open, wil je je tenminste een beetje aan de snelheid houden of als het druk is op de weg... schakelen moet je! En vol dat gas erop, lekker door elke versnelling janken zonder meteen 280km/u te rijden!
 
Drie weken terug mijn eerste stapje terug gedaan. van BMW 1100 naar V-strom 650. ik mis er niets aan.
 
Het lijkt me gewoon echt zwaar kut. Ik ben nu een maand overgestapt van een CBR600RR 2003 naar een Yamaha R1 2004.

Echt dus nooit meer een 600cc. Vond het een traag hok. Nee voor een beginneling is het wel leuk, maar na 15.000km heb je het wel gezien en wil je meer.

Ik raad het ten zeerste af. Het vermogen is niet leuk en je wilt power op je achterwiel. Niet dat je eerst nog 3 seconden moet wachten voor ie echt vooruit wil.
 
Van een 750 a 230 kg naar een 600 a 185 kg. Van 70 pk naar 105 pk. Is het van zwaarder naar lichter of van minder naar meer. Nu veel meer fun, lekker sturend en sportief door de bocht.

Probeer het een paar keer en laat je gevoel spreken, motor rijden is emotie, dat doe je met je hart. Rijdt de machine waar jij je goed bij voelt.
})
 
van een xj900 diversion via een bandit 600 uiteindelijk aanbeland bij een sv650s, twee cilinders zijn heerlijk en de trekkracht onderin is picobello. Mis alleen de power om zonder terug te schakelen een hele rits auto's snel in te halen, dat was met de xj geen probleem. En ik geef het toe, m'n rug en polsen verlangen nog wel eens terug naar de xj. Maar voor de bochtjes is de sv je man/vrouw, voor mij sowieso nooit meer een viercilinder.
 
Van ZX12R naar ZX6R

Voordelen:lichter
:scherper sturen

Nadelen :vermogen
:uitstraling

Dit zijn mijn conclusies :)
van zx9r naar zx6r ;) ...
Idd voordelen, veel lichter, en beter stuurkarakter.
de fun faktor is idd velen malen hoger.
en zeker op het cirquit ...

over vermogen kan ik nog niet veel zeggen, ben nog aan het inrijden.
maar je zal idd wel eens het koppel missen.
nadeel voor mijn vergelijking is comfort/zithouding ...

maar dat je veel meer plezier aan de 1000 beleeft?
de huidige 1000 klasse is natuurlijk wel een klasse apart.
maar de vergelijking van de 9 naar de 6.
mijn 2005 zx6r doet op papier niet eens zoheel veel onder voor de 2003 zx9.
ik kan me wel voorstellen als je vanaf een r1 of zx10 of gsxr 1000 komt dat dat niks is.
maar ik had de centen gewoon weg niet voor een nieuwe 1000.
en de dealer kwam met zon scherp aanbod voor de zx6 na een crash met de 9.
dat je niet eens een keus krijgt ;)
 
ik kan thuis kiezen uit 2 motoren een m 750 en een m1000..de 750 is lichter en de fun factor is denk ik hoger [meer wendbaar] maar ik mis toch dat beetje meer power..daar raak je namelijk er snel aan gewend 8-)
 
Met weinig vermogen heb je ook veel lol en kan je tenminste zeggen dat je de motor volledig baas bent ipv andersom. Ik hoef geen dikke supersport, mij maak je ook tevreden met een GS500e ofzo. Maar ik ben dan ook iemand die het leuker vind om uit een kleine(re) cilinderinhoud toch goed mee te kunnen komen met het (motor)verkeer. Het is niet leuk om op een 1000cc te rijden, weinig schakelen en heel klein beetje de gaskraan open, wil je je tenminste een beetje aan de snelheid houden of als het druk is op de weg... schakelen moet je! En vol dat gas erop, lekker door elke versnelling janken zonder meteen 280km/u te rijden!

Volledig mee eens!

Bovendien, de essentie van motorrijden is voor mij genieten van de omgeving, en van weggetjes met lekkere bochten. Snelweg of hard rechtuit interesseert me absoluut niet.

Een kameraad van mij (bij het mountain biken) had altijd als motto: "if you brake, you admit defeat!" Als je met die instelling de bochten probeert te nemen kan ook een kleinere motor erg spannend zijn :)

Edit: om eerlijk te zijn, hij voerde zijn eigen motto aanzienlijk verder door dan ik ... hij rijdt ook op een DR trouwens.
 
Laatst bewerkt:
ben van een FZX 750 naar een FZS600 gegaan.

vermogen is ietsjes minder en geluid ook, maar goed die FZS was hagel nieuw :P
heb er geen spijt van, maar iets meer vermogen zou ie wel mogen hebben
 
Van FZR1000 naar FZR600R, geen spijt van. Meer plezier in de bochten, en ik houd wat meer geld over aangezien die 1000 aardig wat benzine lustte en de banden sleten ook wat harder.

Ik moet wel zeggen dat de 600 een Dyno stage 2 heeft.
 
Van Hayabusa naar fazer 1000... Mis het vermogen soms alleen bij het inhalen. Verder (nog) geen spijt, maar heb de fazer pas een week, maar het gaat wel goedkomen.. Stuurt toch wel een stukje simpeler, dus makkelijker rijden.. dus meer fun.

Ohja, en je houdt per jaar een paar 100 euro over... minder banden, minder verzekering, minder benzine enz enz.. *O*
 
Laatst bewerkt:
ik zie elke overgang eerder als een stapje vooruit? ik rijd pas 4/5 mnd. motor, en heb op pas 1 motor gereden.

als je van een 1000 naar een 600 gaat dan leid ik daaruit af dat je meer fun denkt te gaan hebben dan op de 1000... je gaat er dus op vooruit? stapje vooruit dus..?
 
Van een GSXR100 naar een FZR 600, en dat was in eerste instantie ff schrikken, maar merkte vrij snel dat het stuur gedrag te vergelijken was met olietanker-speedboot (alleen de topsnelheid van de FZR was niet die van speedboot) naar wat mij betreft gaat lekker sturen boven gruwelijk hard rechtdoor rijden.
FZR is wel te koop nu maar dat is niet omdat ik em te licht vind.
 
Misschien niet terug in vermogen maar wel ander soort motor.
Van een R6 naar een Z1000.
Bevalt prima. Prestaties zijn bijna hetzelfde, fun factor vind ik hoger op de Z1000. :}
Oke....niet op de snelweg maar wie wil daar nu rijden. :9

ps...een 2005 R1 is ook wel erg lekker :9~
 
Misschien niet terug in vermogen maar wel ander soort motor.
Van een R6 naar een Z1000.
Bevalt prima. Prestaties zijn bijna hetzelfde, fun factor vind ik hoger op de Z1000. :}
Oke....niet op de snelweg maar wie wil daar nu rijden. :9

ps...een 2005 R1 is ook wel erg lekker :9~
zou je je avatar niet aanpassen aan je nieuwe bike O-) :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan