R1 2000, te weinig compressie

RempageR1

Die hard MF'er
22 sep 2003
819
86
Zuid-Holland
Avond,

Ik heb een compressie probleem met m`n R1. Hieronder de compressie metingen die ik heb uitgevoerd. Deze zijn met een warme motor (na zo`n 20 KM)

Meting 1: Zonder olie, met een grote tang over het startmotor relais (motor draait dan iets langzamer)
Meting 2: Zonder olie, met een sleutel over het startmotor relais (motor draait dan snel)
Meting 3: Met olie, met een sleutel over het startmotor relais (motor draait dan snel)

Cylinders 1 2 3 4
Meting 1 12.3 12.9 14.5 13
Meting 2 12.5 13.9 15.2 14
Meting 3 12.5 14.4 15 14.5

De compressie dient minimaal 13.5 bar te zijn, maximaal 14.5 en een max. verschil van 1 bar.

Het lijkt er dus op dat:
Cylinder 1 niet ok is.
Cylinder 2 ok is.
Cylinder 3 vol roet zit (te hoge compressie),
Cylinder 4 ok is.

Ook vindt ik het vreemd dat de meting van cylinder 1 telkens een beetje anders is. Zo kwam deze bij Meting 1 de eerste keer op 11.5 uit. Na nog een keer meting 1 gedaan te hebben, kwam deze op 12.3 uit.

Later heb ik trouwens nog een meting met koude motor gedaan, die ziet er als volgt uit:

14.5 15 16 15
 
Heb je dit met 1 meter gedaan of met 4 ?
Anders eens de meters omwisselen en kijken wat dan de waardes zijn.
(liefst 1 goede meter of 4 geijkte)


Een afwijking in compressie kan verschillende oorzaken hebben.

zuigerveren
Lekkage via de kleppen
Pakking lek.

Hoest met je klepspeling ?

Frans
 
Heb je dit met 1 meter gedaan of met 4 ?
Anders eens de meters omwisselen en kijken wat dan de waardes zijn.
(liefst 1 goede meter of 4 geijkte)


Een afwijking in compressie kan verschillende oorzaken hebben.

zuigerveren
Lekkage via de kleppen
Pakking lek.

Hoest met je klepspeling ?

Frans

Het is met 1 meter gedaan. M`n klepspeling heb ik 4K geleden gechecked. De 2 vd inlaatkleppen van cylinder 1 stonden toen te strak.

@>>>alex<<<, deze motor maakt al sinds ik m heb gekocht (met 20K op de teller t.o.v. de 45K nu) een tikje, maar dit is niet hard.
 
Laagje middelzware motorolie op de zuigers spuiten, heel even laten draaien om de olie tussen de zuigerveren te laten lopen, dan meten of er verschil ontstaat. Als er bij bv cilynder 1 geen verschil optreedt kan het vermoedelijk een lekke klep zijn. Als er wel verschil tussen zit dan zijn vermoedelijk de zuigerveren een beetje ingesleten. Zou ik dan iig lekker laten zitten. Dat kleine beetje minder vermogen wat je daardoor hebt merk jij niet.
 
Laagje middelzware motorolie op de zuigers spuiten, heel even laten draaien om de olie tussen de zuigerveren te laten lopen, dan meten of er verschil ontstaat. Als er bij bv cilynder 1 geen verschil optreedt kan het vermoedelijk een lekke klep zijn. Als er wel verschil tussen zit dan zijn vermoedelijk de zuigerveren een beetje ingesleten. Zou ik dan iig lekker laten zitten. Dat kleine beetje minder vermogen wat je daardoor hebt merk jij niet.

Mee eens lekker laten zitten zoveel verschil zit er bij een koud gemeten motor niet in of komt dat omdat je motor niet zo heet was en er beter bij kon. Het niet goed kunnen plaatsen van de compressiemeter geeft ook leuke kleine verschilletjes.
De derde cylinder is geroet volgens jouw, dan zul je dat in de meeste gevallen kunnen zien aan de bougie.
 
Mee eens lekker laten zitten zoveel verschil zit er bij een koud gemeten motor niet in of komt dat omdat je motor niet zo heet was en er beter bij kon. Het niet goed kunnen plaatsen van de compressiemeter geeft ook leuke kleine verschilletjes.
De derde cylinder is geroet volgens jouw, dan zul je dat in de meeste gevallen kunnen zien aan de bougie.

De bougies zien er allemaal nog netjes uit. Dat snap ik ook niet.
De meter is van het type dat je in het bougiegat schroeft. Deze kan je niet fout plaatsen.

@Moving-fast: Meting 3 is met olie.
 
Avond,


Meting 3: Met olie, met een sleutel over het startmotor relais (motor draait dan snel)

Cylinders 1 2 3 4
Meting 1 12.3 12.9 14.5 13
Meting 2 12.5 13.9 15.2 14
Meting 3 12.5 14.4 15 14.5

De compressie dient minimaal 13.5 bar te zijn, maximaal 14.5 en een max. verschil van 1 bar.

Het lijkt er dus op dat:
Cylinder 1 niet ok is.
Cylinder 2 ok is.
Cylinder 3 vol roet zit (te hoge compressie),
Cylinder 4 ok is.

Ook vindt ik het vreemd dat de meting van cylinder 1 telkens een beetje anders is. Zo kwam deze bij Meting 1 de eerste keer op 11.5 uit. Na nog een keer meting 1 gedaan te hebben, kwam deze op 12.3 uit.

Later heb ik trouwens nog een meting met koude motor gedaan, die ziet er als volgt uit:

14.5 15 16 15

Als ik dan zo bekijk zou de kleppen van cylinder 1 niet meer goed sluiten, de rest van de cylinders id gewoon goed, ook cylinder 3, dat kleine verschil is verwaarloosbaar, kan bv in de meter zitten die niet precies aangeeft.
Bij 3 cylinders zit het onderlinge verschil rond de max van 1 bar, gewoon goed dus.
Je kan ook nog eens controleren of er geen klepveer is gebroken.


Let wel op, van mij is het ook een gok dat de kleppen van cyl 1 niet goed zijn, Zou zomaar nog de pakking kunnen zijn. Zuigerveren lijken iig goed
persoonlijk deed ik er nu nog niets aan, zeker niet als het blok nog goed loopt.
 
ik vind 12.3 bar nog voldoende hoor. het boekje kan wel aangeven dat hij dan versleten is, maar mijn stelregel is onder de 10 bar moet je je eens druk maken. ( bij deze motor dan he )

te hoge compressie heb ik zelf nog nooit meegemaakt. daar doe ik dus geen uitspraak over. maar ik denk dat als er veel roet in de cylinder zit, dat dat ook op de bougie had moeten zitten tijdens een bepaalde periode.

hoeveel km staat er op de teller.

overigens gebruik ik zelf ook een meter met een rubber eraan, maar die willen nog wel eens afwijken. het kan best zijn dat er een of ander gaatje in je kop zit, bijv voor miljeu eisen :? dat heb ik een keer gehad. dan kun je dus echt niet fatsoenlijk meten. dus helemaal erop vertrouwen kun je niet. ik zit er zelf aan te denken om een koppelstuk te kopen, maar ik heb telkens verschillende motoren, dus dat is ook weer lastig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net ff de kleppen gemeten, die staan nog wel allemaal goed.
Wat ik wel moet melden: Alle kleppen stonden de vorige keer goed, behalve de inlaatkleppen van cylinder 1. Deze stonden te strak. Hiervan heb ik 2 199 shimms voor 195 moeten vervangen.

Kan dit komen doordat wellicht deze kleppen een beetje verbrand zijn???

En ja, gas was open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan