R1 2002 trillen in stuur

joostie

MF'er
11 jun 2009
203
0
Beek en Donk
Goedeavond,

Ik vind dat mijn motorfiets (te veel) trilt in het stuur.

Het ligt niet aan de banden, zijn nieuw en gebalanceerd.

Heb er een monteur van een motorzaak mee laten rijden, en die zegt dat dit normaal is bij een R1, en dat met mijn motor niets mis is.

Toch vind ik het met name bij lange ritten irritant, krijg serieus last van m'n handen, vooral rechterhand. Bij mijn vorige motoren (Blades) had ik hier nooit last van.

(ik dacht eerst dat ik nog aan de fiets moest wennen, maar rij er al een jaar mee)

Is dit een bekende klacht of stel ik me aan?

Is dit trillen te verminderen, door bijvoorbeeld andere trillingsdempers in het stuur?
 
Ik heb ook een 2002 R1 sinds een half jaartje.

Inderdaad zijn die dingen niet helemaal vrij van trillingen, ook de mijne doet dat merkbaar.

Of het veel of weinig is kan ik niet beoordelen, weinig referentiemateriaal maar ook de 2002/2003 R1 heeft hetzelfde blok als de eerdere R1-en (alleen met injectie) en die blokken staan erom bekend dat ze wel wat rauw lopen. Ik krijg na een uurtje sturen ook wat tintelende vingers.

Een Yamaha is geen Honda op dat gebied........ :N
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, een Yamaha is echt geen Honda.

Maar ik moet zeggen dat ik verder super tevreden ben, vooral de stuureigenschappen!

Ik zoek alleen een oplossing of verbetering tegen dat trillen in het stuur, ik kan me best voorstellen dat er meerdere mensen zich hieraan ergeren en dat iemand iets heeft gevonden of bedacht.....
 
Bij mij zitten er de originele stuurgewichten op, zijn er dan zwaardere verkrijgbaar?

En heeft iemand hier al positieve resultaten mee geboekt?
De theorie luidt: "massa is traag"

Het zijn niet voor niks stuurgewichten.
Als je aan de uiteinden van je stuur meer gewicht hebt zal je in de praktijk mindere trillingen in je stuur hebben. Echter krijg je het natuurlijk nooit helemaal trillingsvrij!

Origineel zijn stuurgewichten vaak verzwaard met een loodprop in het 'mooie' kapje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan