R1 2004 RN12 synchronisatie

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.390
290
Amsterdam
Even de kennis der grote groepen inzetten. :)

Ik heb hier de R1 2004 staan van een vriend, die niet synchroon wil lopen. Athans, de luchtomloopschroeven op de gaskleppentrein doen wel wat, maar zijn niet genoeg om de boel synchroon te laten lopen. En als ik een beetje in de buurt kom qua synchronisatie zit er soms wel 4 volle slagen verschil tussen de vier luchtschroeven. Zijn er nog ervaringsdeskundigen die ervaring hebben met dit model? Ik zal er ongetwijfeld achterkomen in de komende paar dagen, maar alle tips zijn welkom.

Wat ik heb gedaan:

- Grote beurt, kleppen gesteld/bougies vervangen (klepstelen zijn niet ingeslagen, klepspeling en -timing staan goed).
- TPS gecheckt > staat ietsje off maar kan ik pas afstellen als het stationair toerental is afgesteld en dat gaat dus nog even niet.
- Gekeken of de borgmarkeringen van de stelschroeven van de gaskleppentrein nog intact zijn, is oke dus er heeft niemand aan gedraaid.
- CO waarde in dash>ECU gelijk gezet (+2%), stonden 0/-2/-6/0. <Wat zijn de standaard waardes? Staat niet in de service manual
- Gasklephuis losgehad, luchtomloopschroeven losgehad en gecheckt, in orde, niet beschadigd.
- Alle vacuumslangen zijn heel.
- Inlaatrubbers zijn goed, gasklephuizen goed gemonteerd.

Wat ik morgen ga doen:

- Compressie checken
- Bobines en bougies nogmaals controleren.

Anyway, als er iemand nog een briljante 'hey dat heb ik al eens eerder meegemaakt' opmerking heeft hoor ik het graag. :)
 
Laatst bewerkt:
Haha, ik denk misschien zweeft er hier iemand rond die exact dit heeft meegemaakt... :)

Maar ik denk dat ik er al uit ben, af-fabriek wordt de CO waarde ingesteld in het display en is voor iedere motor uniek, daarom kon ik ook geen factory setting vinden. Dus ik ga hem gewoon terugzetten waar ie op stond +2 voor elke cilinder en dan kijken wat ie doet.
 
Laatst bewerkt:
bougies en bobines, zou dat veel invloed hebben op de aanzuigdruk??? als daar wat mee is zou ik eerder andere problemen verwachten, niet?

maar, wat zijn de drukverschillen.. is het best-case nog steeds fors of waar gaat het over.. is er 1 "off", of meer?
anders zou je zelf eens aan de stelschroeven van de gaskleppentrein kunnen gaan frutten om te kijken of dat effect heeft....??
 
The trick is to move hoses and wires around until you can see the sync hose fittings and air screws. These hoses are a pain to get off, and there are lots of sharp hose clamps underthere so you will have some skinned knuckles by the time you are through.

You are only adjusting TB 1, 2, and 4 with TB 3 being the one to sync the others to (gone are the days of adjusting right bank to left bank). TB 2's air screw is on the left underside of the TB close to the air screw on TB 1. It took me awhile to find that little bugger as it is partialy covered up by a bracket and a wire harness. Locate the airscrews before hand cause things are going to get hot once you start the bike, and this is no time to dork around looking for things. Turning these screws clockwise will raise the mercury in the guages and counterclockwise will decrease the mercury.

Make sure you run a fan in front of the rad to help keep the bike engine cool. A small fan like this kept the bike at a breezy 91 C, but allow cooldown periods if the bike starts running too hot.

Ik neem aan dat TB throttle body betekent.
 
The trick is to move hoses and wires around until you can see the sync hose fittings and air screws. These hoses are a pain to get off, and there are lots of sharp hose clamps underthere so you will have some skinned knuckles by the time you are through.

You are only adjusting TB 1, 2, and 4 with TB 3 being the one to sync the others to (gone are the days of adjusting right bank to left bank). TB 2's air screw is on the left underside of the TB close to the air screw on TB 1. It took me awhile to find that little bugger as it is partialy covered up by a bracket and a wire harness. Locate the airscrews before hand cause things are going to get hot once you start the bike, and this is no time to dork around looking for things. Turning these screws clockwise will raise the mercury in the guages and counterclockwise will decrease the mercury.

Make sure you run a fan in front of the rad to help keep the bike engine cool. A small fan like this kept the bike at a breezy 91 C, but allow cooldown periods if the bike starts running too hot.

Ik neem aan dat TB throttle body betekent.

Ik weet hoe ik moet synchroniseren maar toch bedankt :P
 
Maar er waren toch geen fabriekssettings omdat elke motor uniek is, zei je?

Geen standaardwaarde bedoelde ik dus. Ik had de waarde die er in stond opgeschreven en later dus weer teruggezet, vermeerderd met +2% per cilinder.

Er hebben nogal wat prutsers aan gesleuteld dus ik ging er per abuis van uit dat de waarde in het display gelijk hoorde te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan