R1 '98: accu of spanningsregelaar kapot?

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.062
510
breskens
Heb al een tijdje problemen met starten, ik weet echter niet of het de accu is of de spanningsregelaar.

Heb nu al een paar keer gehad dat de motor na een tijdje stil te hebben gestaan een platte accu heeft. Vervolgens duw ik hem aan en rijd een paar honderd meter naar bijv. het tankstation. Daar start hij vervolgens alweer. Als ik daarna een rit doen van kilometer of 30 en stop even een minuut, dan kan het zijn dat de accu weer plat is. Vervolgens weer rit van enkele honderden meters en hij start weer wel :?

Een vriend heeft de accu nog doorgemeten en hij geeft een te hoge waarde aan als we gas geven, achteraf gezien stonden wel mijn lichten uit bij het meten, dus dat klopt misschien niet.

Iemand een idee?
 
Heeft even geduurd :X

Met lichten aan geeft hij ongeveer 12,5V, ook met gas geven dus dat zag er normaal uit. Alleen met licht uit schiet hij naar 16,5V. Dit zou volgens m'n schoonvader veels te veel zijn. Dus waarschijnlijk kapotte spanningsregelaar en daardoor m'n accu gefrituurd :(
 
Heb al een tijdje problemen met starten, ik weet echter niet of het de accu is of de spanningsregelaar.

Heb nu al een paar keer gehad dat de motor na een tijdje stil te hebben gestaan een platte accu heeft. Vervolgens duw ik hem aan en rijd een paar honderd meter naar bijv. het tankstation. Daar start hij vervolgens alweer. Als ik daarna een rit doen van kilometer of 30 en stop even een minuut, dan kan het zijn dat de accu weer plat is. Vervolgens weer rit van enkele honderden meters en hij start weer wel :?

Een vriend heeft de accu nog doorgemeten en hij geeft een te hoge waarde aan als we gas geven, achteraf gezien stonden wel mijn lichten uit bij het meten, dus dat klopt misschien niet.

Iemand een idee?

Als ik daarna een rit doen van kilometer of 30 en stop even een minuut, dan kan het zijn dat de accu weer plat is.
Spanningsregelaar wordt warm en klapt eruit Vervolgens weer rit van enkele honderden meters en hij start weer wel :?
Spanningsregelaar is koud en doet het heel even goed, en laad dan even de accu bij.

Wordt de rit langer, wordt die warm, klapt die er weer uit, en trek je je accu leeg.
 
Laatst bewerkt:
Heeft even geduurd :X

Met lichten aan geeft hij ongeveer 12,5V, ook met gas geven dus dat zag er normaal uit. Alleen met licht uit schiet hij naar 16,5V. Dit zou volgens m'n schoonvader veels te veel zijn. Dus waarschijnlijk kapotte spanningsregelaar en daardoor m'n accu gefrituurd :(
Ik heb ook pas mijn vrij jonge accu vervangen.
Net even gemeten en 13.9 volt ongeveer met lampen (xenon) aan en 14.3~14.4 zonder lampen aan. Overigens nog niet gemeten na een rit.
 
volgens mij spannings regelaar. als je 30km rijdt en daarna niet start laadt de batterij niet op. Laadt de batterij wel op via een lader? zo niet de batterij, zo ja moet ie toch iets geven na 30km, kan ook dynamo zijn, maar daarvoor moet je alles gaan meten.
 
als je spanningsregelaar kapot is, gaat je motor een beetje bokken en houd er dan mee op(bij mij tenminste)( bij mij was de stekker en de sr. doorgebrand) misschien dat je accu kapot is of dat hij niet goed bijlaat.
 
volgens mij spannings regelaar. als je 30km rijdt en daarna niet start laadt de batterij niet op. Laadt de batterij wel op via een lader? zo niet de batterij, zo ja moet ie toch iets geven na 30km, kan ook dynamo zijn, maar daarvoor moet je alles gaan meten.
Via de oplader geen probleem, heb dat nu ook even als tussenoplossing.
 
als je spanningsregelaar kapot is, gaat je motor een beetje bokken en houd er dan mee op(bij mij tenminste)( bij mij was de stekker en de sr. doorgebrand) misschien dat je accu kapot is of dat hij niet goed bijlaat.
Als hij eenmaal draait (laatste keer hele straat aan het duwen geweest in m'n eentje :( ), dan draait hij ook zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan