[R1] bulletcam voeden vanaf de accu

wizl

Die hard MF'er
29 okt 2002
458
0
43
boxmeer
Ik heb afgelopen vakantie in Thailand een bulletcam gekocht. Mooi dingetje, en niet duur, € 80,-. Nu zit er alleen een netspanningsadapter bij, maar daar heb ik op de motor dus niet veel aan. Nu heeft het ding volgens de spec's een DC 12V 150mA power supply nodig, en dat moet volgens mij ook gewoon van het electrisch systeem van de motor te betrekken zijn, toch? Wie kan me wat nuttige pointers geven om e.e.a. zo aan te sluiten dat ik nog lang plezier kan hebben van mijn cameraatje :) (het gaat dus om een '98 R1)
 

CH Racing M900

MF veteraan
26 mei 2003
6.763
17
Omg. Arnhem
Ga naar de locale BMW (Motoren) dealer en koop daar een 12 V accessoire plug.
Zit een waterdicht dekseltje op zodat, mocht je de aansluiting niet gebruiken, er geen water in kan lopen. Kost weinig. Ook de contrastekker hebben ze eventueel. Ik heb op twee van mijn motoren zo'n plug gemonteerd om in de wintermaanden de druppellader aan te hangen. Werkt perfect en hoef de accu's nooit meer uit te bouwen!

Voordeel is ook dat je de plug kunt bouwen daar waar jij wilt, dus in het zicht, of juist niet en dat alles demontabel blijft.
 

wizl

Die hard MF'er
29 okt 2002
458
0
43
boxmeer
Ik heb al zo'n stekker t.b.v. de druppellader rechstreeks op de polen van de accu aangesloten. Maar daar kan ik toch niet rechtstreeks die camera op aansluiten? Is dat de juiste spanning?
 

G i e l

MF'er
12 feb 2004
219
0
Het is idd beter om die 12 volt te stabiliseren met een 7812 of LM317T. Tijdens het rijden kan de spanning makkelijk oplopen naar 14 Volt, het is maar de vraag of je camera er tegen kan. Ook kunnen storingen van je dynamo/ontsteking het beeld beinvloeden. Ik denk dat je het beste een aparte accu kunt gebruiken, bijv. 10 NiMh Cellen of een 12 Volt gel accu. 10 losse cellen zijn makkelijker in te bouwen en nemen minder ruimte in beslag.
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
een lm317 trekt zon beetje elke rommel naar massa, zeker als je de ctjes erop afstemt. ik denk dat een eenvoudige stabilisator ruim voldoende zal zijn:



ik geloof dat hij een minimale spanningsval van 1,5 volt heeft, dus als je motor uit staat, blijft er nog maar zon 10 volt over. maar in principe moet zon ding daar ook nog wel op werken.
die potmeter moet je vervangen door een weerstand van 9k6 of 9k2. en het woordje fan moet vervangen worden door bulletcam
 
Laatst bewerkt:

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
mocht je het niet kunnen maken, kun je altijd zon setje kopen van velleman, of anders hier aan iemand vragen die in the bussiness zit. ( niet ik dus. ik ben een stomme programmeur )

hier komt het schemaatje vandaan trouwens:

http://www.tweakers.net/reviews/245/3
 

Delvis

MF veteraan
6 mei 2004
2.215
0
Kop van over de ijssel
keb gewoon op de achterlicht aangesloten , 10volt ,kabeltje doorknippen blokjes ertussen ff de +/- tjekken (heel belangrijk)anders pof , en dan de motor op contact en klaar. O-)
 

Zilvermeeuw

MF'er
30 mrt 2004
126
0
Hengelo
www.vogelnestje.nl
Helaas overlijdt zo'n LM317 bij spanning boven de 35-40 V ;( . En dit zijn reele piekspanningen, die je kunt verwachten op je bike.

Gelukkig kun je die pieken doodslaan met een weerstand van ~4.7 Ohm tussen de accu Vin van het schema van Wuf. En en een elco van 100 uF parallel over C1 (neem een 100V elco). Ook is het beter om R1 te verlagen naar 220 Ohm en P1 kan dan 1.5 kOhm worden.

En euh, wel vertellen hoe het gaat, en die filmpjes ook laten zien (ook die van de rokende schakeling }) )
 

wizl

Die hard MF'er
29 okt 2002
458
0
43
boxmeer
Hmmmmz, dit is mij (nog) allemaal een beetje te tricky. Ik ga het eerst maar eens ff. bouwen met batterijen :P