R1 loopt op 3 poten onderin de toeren

aardbei

MF veteraan
16 nov 2003
6.053
1
Zwolle (Overijssel)
Hallo,

Ik heb een poosje terug een yamaha R1 '98 gekocht.
Nu heb ik pas door dat hij totaal geen vermogen onderin levert en erg begint te trillen onder de 4000 toeren.

Ik dacht eerst aan het synchroon stellen van de carburateurs. Dus ik heb even een metinkje uitgevoerd en dit kwam eruit:

1201612454-170.jpg


Nu blijkt dus dat hij maar op 3 poten loopt. Echter als je gas geeft komt de 4e om de hoek kijken. Weliswaar met een aardig groot vacuumverschil met de rest v/d carbs.

Ik zat eerst te denken aan een bougie. Maar een lek in de carb klinkt ook nog wel aannemelijk..

Heeft iemand een suggestie?

Alvast bedankt! *O*
 
Laatst bewerkt:
test eens welke cylinder er niet meedoet,(aan de uitlaatbochten voelen).Pas op je vingertjes he??? :+
Diegene die niet meedoet moet je kunnen herkennen aan een koudere uitlaatbocht ,.
als je die hebt gevonden weet je in ieder geval waar je moet zoeken .
 
test eens welke cylinder er niet meedoet,(aan de uitlaatbochten voelen).Pas op je vingertjes he??? :+
Diegene die niet meedoet moet je kunnen herkennen aan een koudere uitlaatbocht ,.
als je die hebt gevonden weet je in ieder geval waar je moet zoeken .

Blijkt ook uit de meting dat het de eerste is, dus de linker :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens beginnen met compressie meten. Wanneer is de laatste keer de klepspeling gecontroleerd?

Ik kan zelf geen compressie meten, daar heb ik ook geen apparatuur voor.

één cylinder trekt dus weinig vacuüm. Klepstellen ? Klepprobleem ? Lek ? Zuiger(veer) schade ? Bougie los ?

F.

Klepstellen is een recentelijk gebeurd door de vorige eigenaar (maar dat is nogal een prutser blijkbaar).
De bougie moet ik nog ff checken, ik kan er niet bij met een normale bougiesleutel omdat het frame in de weg zit. Zal morgen wel even bij yamaha een sleuteltje halen.

Kan zijn dat je een mengschroefje verloren bent, kijk eens of je ze nog hebt op de carb.

Je bedoelt om de carburateurs gelijk mee te zetten?
Die zit er nog wel in!

Het kunnen zo veel dingen zijn!
Misschien dat het toch beter is om em naar de garage te brengen, die hebben er wel geschikte apparatuur voor natuurlijk :Y
 
Laatst bewerkt:
Hmm ik ben wat vreemds tegengekomen.

Ik wilde de linkerbougie eruit draaien maar ik kan de dop er niet op krijgen.
Heb de dop ook geprobeerd op andere bougies en dat gaat prima. Het probleem is dat de dop nog een halve cm verder de schacht in moet.

Nu heb ik met een spiegeltje gekeken of er wat in de weg zit.
En ja hoor. Er lijkt iets onder de bougie vandaan te komen. Het leek ons op een kwart van een ringetje of iets dergelijks.

Misschien dat iemand de bougie te strak heeft aangedraaid en dat daardoor de ring is geknapt..

Als er wat onder de bougie zit kan ik natuurlijk wel compressie verliezen en dat zou het probleem wel eens kunnen verklaren.

Ik ken iemand met een Snake, een miniscuul camera op een slang met verlichting erop. Ik ga morgen even vragen of ik die kan lenen zodat ik wat meer kan zien.

Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Ja één van die schroefjes, kijk eens of ze er nog allemaal inzitten.
Als je er één kwijt bent loopt die cilinder niet mee tot een bepaald aantal toeren en dan pakt hij wel op.
Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn.
 
kapot gasschuifrubber zat ik eerder aan te denken (herken je makkelijk door luchtfilter te verwijderen en de gasschuiven handmatig omhoog te drukken en laten dichtvallen. ze horen wat trager te gaan dan verwacht.. klapt de eerste naar beneden dan ligt het daar aan).

Maar zoals je net aangaf mbt bougie.. Bougiekapje komt er wel goed op?
 
kapot gasschuifrubber zat ik eerder aan te denken (herken je makkelijk door luchtfilter te verwijderen en de gasschuiven handmatig omhoog te drukken en laten dichtvallen. ze horen wat trager te gaan dan verwacht.. klapt de eerste naar beneden dan ligt het daar aan).

Maar zoals je net aangaf mbt bougie.. Bougiekapje komt er wel goed op?

Bedankt! De gasschuiven gaan allemaal even snel/traag dicht, dus dat zal dan wel oke zijn.

Ik kan wel eens een dop omwisselen en kijken wat er dan gebeurd.
 
Je bedoelt de 1 van de 3 schroefjes waar je de carburateurs synchroon mee kunt te zetten?

Nee die bedoel ik niet. De schroefjes onderaan de carburateur waarmee je de mengelverhouding regelt onderin de toeren / stationair (CO stelschroeven).

Als daar 1 schroef van haast dicht is of teveel open, dan doet die cillinder ook niet mee. Ze staan vaak rond de 2 hele slagen open.

Niet aan gaan klooien als je geen meetappartuur daarvoor hebt. Of je moet bij het eruit draaien eerst even de mengselschroef dichtdraaien en het preciese aantal slagen tellen, en die opschrijven zodat je je afstelling altijd terug kan zetten. In het werkplaatshandboek staan wel de standaard beginwaarden voor het afstellen.

*edit: R1 '98: 'Pilot screw turns out: 2.5

Maare, zoek het eerst in de compressie e.d.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij, maar ik kan het mishebben, heeft die vorige eigenaar minder verstand van motoren dan hij jou wil doen geloven....

het lijkt erop dat er flink met de bougie van cylinder 1 gekloot is, als je de sleutel er niet eens op krijgt. Probeer eens het rubber houdertje uit de sleutel te halen en kijk of het dan wel gaat.
Anders kun je ook nog proberen met een 12'er pijpsleutel, die zou het ook moeten doen (als de juiste bougie erin zit).

Ik wed dat je óf een kapotte schroefdraad, óf een extra dichtringetje, en/of een verkeerde bougie tegenkomt.

Probeer te voorkómen dat er iets in het bougiegat valt, dan ben je nog verder van huis...
 
Laatst bewerkt:
volgens mij, maar ik kan het mishebben, heeft die vorige eigenaar minder verstand van motoren dan hij jou wil doen geloven....

het lijkt erop dat er flink met de bougie van cylinder 1 gekloot is, als je de sleutel er niet eens op krijgt. Probeer eens het rubber houdertje uit de sleutel te halen en kijk of het dan wel gaat.
Anders kun je ook nog proberen met een 12'er pijpsleutel, die zou het ook moeten doen (als de juiste bougie erin zit).

Ik wed dat je óf een kapotte schroefdraad, óf een extra dichtringetje, en/of een verkeerde bougie tegenkomt.

Probeer te voorkómen dat er iets in het bougiegat valt, dan ben je nog verder van huis...

Ja daarom, daar pas ik zeker wel mee op.
En ik krijg ook de indruk dat de vorige eigenaar er niet zo veel verstand van had zoals hij beweert. Vanavond kan ik dat cameraatje waarschijnlijk lenen, dus dan weten we meer.

Als we in de spiegel kijken ziet het er ongeveer zo uit.

1201714208-020.jpg


Ik ben geen expert in dingen tekenen met paint, maar zo lijkt het er ongeveer uit te zien.
Het rode dingetje (stukje ring oid) steekt onder de bougie uit en daardoor wil de dop er waarschijnlijk ook niet op.
 
Laatst bewerkt:
Nee die bedoel ik niet. De schroefjes onderaan de carburateur waarmee je de mengelverhouding regelt onderin de toeren / stationair (CO stelschroeven).

Als daar 1 schroef van haast dicht is of teveel open, dan doet die cillinder ook niet mee. Ze staan vaak rond de 2 hele slagen open.

Niet aan gaan klooien als je geen meetappartuur daarvoor hebt. Of je moet bij het eruit draaien eerst even de mengselschroef dichtdraaien en het preciese aantal slagen tellen, en die opschrijven zodat je je afstelling altijd terug kan zetten. In het werkplaatshandboek staan wel de standaard beginwaarden voor het afstellen.

*edit: R1 '98: 'Pilot screw turns out: 2.5

Maare, zoek het eerst in de compressie e.d.

De schroeven zitten er iig wel in, ik ga er alleen niet mee klieren.
Eens kijken of ik een compressiemeter kan lenen van iemand.
 
Ja daarom, daar pas ik zeker wel mee op.
En ik krijg ook de indruk dat de vorige eigenaar er niet zo veel verstand van had zoals hij beweert. Vanavond kan ik dat cameraatje waarschijnlijk lenen, dus dan weten we meer.

Als we in de spiegel kijken ziet het er ongeveer zo uit.

[http://www.plaatjesupload.nl/img34/1201714208-020.jpg (afbeelding)]

Ik ben geen expert in dingen tekenen met paint, maar zo lijkt het er ongeveer uit te zien.
Het rode dingetje (stukje ring oid) steekt onder de bougie uit en daardoor wil de dop er waarschijnlijk ook niet op.


Dat lijkt sterk op een extra afdicht persring.
Zal waarschijnlijk zijn blijven zitten bij de vorige bougieverversing.
Probeer het met een pijpsleutel en enkele zachte tikje met een hamer, misschien krijg je de sleutel ver genoeg op de bougie om hem los te draaien...
 
Dat lijkt sterk op een extra afdicht persring.
Zal waarschijnlijk zijn blijven zitten bij de vorige bougieverversing.
Probeer het met een pijpsleutel en enkele zachte tikje met een hamer, misschien krijg je de sleutel ver genoeg op de bougie om hem los te draaien...

Ja daar dacht ik ook al aan.
Dat is wel een goede tip. Ik zal wel heel voorzichtig zijn. Er mag ook niks in het gat vallen, dus eerst maar eens enige beweging zien te krijgen in die bougie en hopelijk kan ik daarna dat frutseltje wegkrijgen.

Ik heb nu een dopsleutel waarbij het profiel pas 2mm vanaf de onderkant begint. Ik heb nog wel een pijpsleutel liggen waarbij het profiel onderaan al begint. Maar die is te lang, het frame zit in de weg. Dus ik zaag wel een stukje van die pijpsleutel af en daar ga ik het eens mee proberen.
 
Jeeej. Het frutseltje is eruit gekomen.
Heb de boel eerst goed bekeken met een camera op een slangetje en het bleek een stukje tightwrap te zijn. Toen met een spaakje losgepeuterd en met een stofzuiger het tightwrapje op gezogen.

Dus morgen maar eens verder kijken. Eerst ff andere bougietjes proberen en als dat niet werkt de compressie maar eens opmeten.
 
Laatst bewerkt:
Jeeej. Het frutseltje is eruit gekomen.
Heb de boel eerst goed bekeken met een camera op een slangetje en het bleek een stukje tightwrap te zijn. Toen met een spaakje losgepeuterd en met een stofzuiger het tightwrapje op gezogen.

Dus morgen maar eens verder kijken. Eerst ff andere bougietjes proberen en als dat niet werkt de compressie maar eens opmeten.

Tiewrap bij de bougie?? Hoe ist mogelijk...
 
Tiewrap bij de bougie?? Hoe ist mogelijk...

Dat vroeg ik mezelf ook al af.
Mijn vader had ook een eigen theorie; Misschien dat de bougie niet goed in de dop bleef zitten bij het indraaien van een nieuwe bougie. En dat er een stukje tiewrap tussen de dop en de bougie is geklemd zodat de bougie niet uit de dop valt.
Maar dat lijkt me nogal een stom idee, aangezien het stukje dan blijft liggen...
Ik zal het nooit weten denk ik.
Zoveel priegel werk voor zo'n klein rotdingetje, maar gelukkig is het nare dingetje weg.

Schroefdraad kapot en zo de bougie op z'n plaats gehouden, dit verklaart ook waarom er geen vacuum gemeten wordt bij stationair toerental. '(

Het schroefdraad lijkt prima te zijn, de bougie gaat net zo soepel als de rest.
Er zat alleen wel wat olie/viezigheid aan de onderkant v/d bougie, dus ik denk dat de bougie niet goed afsloot omdat het stukje tiewrap er half onder zat.

Ik ga het zo even proberen met nieuwe bougies :Y
 
Laatst bewerkt:
Nou andere bougies hebben blijkbaar niet geholpen.
Het vreemde is dat het wel lijkt alsof ie op 4 cilinders loopt, maar de vacuummeter geeft wat anders aan. En ook trekt ie onder de 4000 toeren totaal niet. Hij begint ook aardig trillen onder dat toerental.

Ik heb maar besloten om em zo weg te brengen naar een motordealer, want ik weet niet hoe ik dit op moet lossen.
Ik laat het wel horen wat het uiteindelijk is geweest :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan