R1 met voorwielaandrijving..

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.785
149
A.
ik heb het toch een tijdje voor me gehouden maar de dag dat wij op circuit lelystad waren heeft de huismeester van het circuit ons een hele speciale R1 laten zien...

dit is een R1 met hydrolische voorwielaandrijving waarvan er 30 pk naar het voorwiel gaat....

de aandrijving lijkt op een kardanaandrijving maar dan met een kunstof/rubber slang...

het zag er heel VET uit, we mochten er geen foto\'s van maken.

tevens was wilco zeelenberg en die andere motorcrosser (kan ff niet op ze naam komen...doet het ook leuk in de crosswereld) aan het testen met een 500 cc crosser ook met voorwiel aandrijving...

we hebben die gasten zien rijden, en meneer zeelenberg stond stil, en ging vol op het gas...vet zand spuitend onder hetvoorwiel van dan :)

dit hebben wij al in oktober gezien....

dus ja wie weet...
 
tevens was wilco zeelenberg en die andere motorcrosser (kan ff niet op ze naam komen...doet het ook leuk in de crosswereld) aan het testen met een 500 cc crosser ook met voorwiel aandrijving...

we hebben die gasten zien rijden, en meneer zeelenberg stond stil, en ging vol op het gas...vet zand spuitend onder hetvoorwiel van dan :)
heb dat wel es op de duitse tv gezien, ook hydraulisch. 2 crossers die een berg op rijden vanuit stilstand. De motor met de 2-wiel aandrijving vloog omhoog terwijl de ander zich ingroef. Lijkt me ideaal voor Parijs-dakar fietsen enzo.

Er gaat altijd een stuk minder vermogen naar het voorwiel dan het achterwiel, anders gebeuren er hele rare dingen... toch benieuwd wat daar nu de voordelen van zijn op een wegmotor...
 
Volgens mij is er al iemand wereldkampioen mee geworden, in welke klasse weet ik meer in 1 of andere endurance klasse, (crossmotor).
Deze is ook gewoon te koop bij yamaha, of als extra te bestellen.
Op wegmotoren nog nooit gezien, lijkt me wel wennen. :)
 
Wanneer was dat dan op Lelystad?

Ben benieuwd of Mc Coy ook met een driftend voorwiel de bocht om zou kunnen komen...
 
ik wel ooit een systeem gezien met ketting aandrijfing 20jaar geleden of zo.
maar zower als ik had begrepen waren er geen voordelen aan 2wiel aandrijfing.
misschien dat dat nu anders is. wie kan dat melden???
 
wat dacht je van het gevaar van een highsider?? gewoon gas EROP en je rijdt weer netjes recht..kan ook wel een voordeel verzinnen bij bermvlucht, bij wegtrekken (sprintje), bij rustig rijden....bij... ... ... ... etc.. :)
 
ik wel ooit een systeem gezien met ketting aandrijfing 20jaar geleden of zo.
maar zower als ik had begrepen waren er geen voordelen aan 2wiel aandrijfing.
misschien dat dat nu anders is. wie kan dat melden???
tja, maar toen werd het vermogen 1 op 1 doorgegeven... dat werkte niet. Nu hebben ze natuurlijk allerlei meetmethoden á la abs enzo om te voorkomen dat er teveel vermogen naar voren gaat. Die 30 pk klinkt nog veel, ik dacht dat het om 10% of zo ging....
 
die R1 is nu in zuid-spanje bij de Zeelenberg Speedweek.Hij is daar aan het testen.
Werd vanmiddag gebeld door maatjes die daar trainen.Vandaag erg veel regen. ;(
 
Het gave was, dat je er bijna niks van zag! Echt knap gemaakt hoor! Alleen in het hart van het wiel zag je iets \'abnormaals\'...
 
He gevonden is dus in samenwerking met Ohlins, div artikelen over gevonden uit...1998 !!


A prime example of the projects carried out by the development team is the production of a 2WD system for motorcycles, based on the incorporation of hydrostatic components. The system is self-regulating, which means that the front wheel can never spin faster than the rear wheel. In all, Öhlins 2WD affords riders increased control in all weather conditions, and on all road surfaces.

--------------------------------------------------
1998 Ohlins 2WD enduro- based on a Yamaha 250 motocrosser and uses a small hydraulic motor (thought to be gear type motor) tucked neatly in behind the right hand fork leg driving the front wheel via an internal ring gear with a ratio that appears to be about 10:1.

From the hose sizes and size of the hydraulic motor it is safe to assume that the amount of power to the front wheel would be less than 10 % of that to the rear ( still by chain drive ). I don\'t think that this sort of power split is enough to alter the handling of the bike - either for the better or for the worse. I believe up to 60 % of the power must be available to the front wheel ( but not all the time ) to give the sort of handling that a 4WD rally car enjoys.

5 to 10 % of the power to the front will just feel vague - neither here nor there - not 1 wheel drive and not really 2 wheel drive. The other point is that 2WD bikes really needs to be hub steer as well - Sam Xereb\'s CR 500 2WD made that clear - although his design is good in that the \'stay arm\' attaches half way up the front forks - thus limiting the amount the forks extend under power.
 
Laatst bewerkt:
wat dacht je van het gevaar van een highsider?? gewoon gas EROP en je rijdt weer netjes recht..
Dat werkt bij achterwielaandrijving ook al zo, gewoon gas erop en alles komt wel weer goed. Highsider komt juist door uitbreken achter -> gas dichtdraaien -> achterwiel plotseling weer grip, maar je staat nog \'dwars\' -> motor heeft zelf nog maar 1 optie en daar ga je... :(

Als je het gas erop houdt (en tegenstuurt, maar dat doet hij vanzelf al), dan remt hij vanzelf genoeg af om weer soepeltjes in het spoor te komen. Daarna kun je gas minderen, als het moet.
 
Op Donderdag 22 november 2001 09:31 schreef marcoo het volgende:


Als je het gas erop houdt (en tegenstuurt, maar dat doet hij vanzelf al), dan remt hij vanzelf genoeg af om weer soepeltjes in het spoor te komen. Daarna kun je gas minderen, als het moet.

en daar denk je ook echt aan als het gebeurd.
 
Dat werkt bij achterwielaandrijving ook al zo, gewoon gas erop en alles komt wel weer goed. Highsider komt juist door uitbreken achter -> gas dichtdraaien -> achterwiel plotseling weer grip, maar je staat nog \'dwars\' -> motor heeft zelf nog maar 1 optie en daar ga je... :(

Als je het gas erop houdt (en tegenstuurt, maar dat doet hij vanzelf al), dan remt hij vanzelf genoeg af om weer soepeltjes in het spoor te komen. Daarna kun je gas minderen, als het moet.
Denkutniet.
Dan zouden die GP gasten met al hun ervaring nl. nooit een highsider meer hebben en dat dat niet het geval is zien we op TV vaak genoeg
 
en daar denk je ook echt aan als het gebeurd.
de keren dat bij mij de boel begon te glijen (voor en/of achter) hield ik me altijd koest... geen plotselinge acties en gas erop houden (maar niet extra gas erbij gegeven).
Dat rustig-blijven-en-niks-geks-doen leer je overigens een beetje tijdens een VRO.

Zeker op de Duke sta je soms versteld welke glijdende acties door de motor worden opgelost als je zelf maar rustig blijft....

Ik ken iemand die in bochten expres gas-dicht-gas-open doet om zijn achterwiel te laten glijden... de gek... maar wel lachen! (behalve die keer toen ik ineens allemaal geschraap achter me hoorde)
 
Denkutniet.
Dan zouden die GP gasten met al hun ervaring nl. nooit een highsider meer hebben en dat dat niet het geval is zien we op TV vaak genoeg
tuurlijk wel... ze voorkomen meer highsiders dan dat het ze overkomt... ze glijden zo\'n beetje door iedere bocht. Als je zo op de grens rijdt en jezelf zo zwaar belast, dan kan het natuurlijk een keertje mis gaan.
 
Uit de MOTOR van deze week:

misc.php


Ziet er leuk uit maar ik geloof niet dat ik er behoefte aan heb.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/526/2e3f518cca0467d8691d938a249dffb7 (2WD.jpg)​
 
Laatst bewerkt:
Het is het Two wheeldrive system van Yamaha.

Het zit vrij simpel in mekaar.
De uitgaande as van de versnellingsbak drijft een schopenrad/oliepomp aan en deze pompt vervolgens olie rond langs een schopenrad in het voorwiel.

De aandrijving is variabel van 0% aandrijving tot maximaal 20%, afhankelijk van de mate waarin het achterwiel doorslipt. Als het achterwiel doorslipt, gaat het schoepenrad ook sneller draaien en levert daarmee wat meer aandrijving op het voorwiel. Het systeem is dus ook nog variabel.
Het grote nadeel van het systeem is het extra gewicht.
 
Het is het Two wheeldrive system van Yamaha.

Het zit vrij simpel in mekaar.
De uitgaande as van de versnellingsbak drijft een schopenrad/oliepomp aan en deze pompt vervolgens olie rond langs een schopenrad in het voorwiel.

De aandrijving is variabel van 0% aandrijving tot maximaal 20%, afhankelijk van de mate waarin het achterwiel doorslipt. Als het achterwiel doorslipt, gaat het schoepenrad ook sneller draaien en levert daarmee wat meer aandrijving op het voorwiel. Het systeem is dus ook nog variabel.
Het grote nadeel van het systeem is het extra gewicht.

ref; MOTOR 25 2001 ..?!!?
 
Het is het Two wheeldrive system van Yamaha.

Het zit vrij simpel in mekaar.
De uitgaande as van de versnellingsbak drijft een schopenrad/oliepomp aan en deze pompt vervolgens olie rond langs een schopenrad in het voorwiel.

De aandrijving is variabel van 0% aandrijving tot maximaal 20%, afhankelijk van de mate waarin het achterwiel doorslipt. Als het achterwiel doorslipt, gaat het schoepenrad ook sneller draaien en levert daarmee wat meer aandrijving op het voorwiel. Het systeem is dus ook nog variabel.
Het grote nadeel van het systeem is het extra gewicht.

Kijk daar hebben we wat aan. Is me dat ook weer een beetje duidelijker geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan