R1 probleem...( Bj 2000) nerveus toerental

13 jan 2005
32
0
Yo,
Ik ga mijn probleem even proberen uit te leggen.
Vorig jaar heb ik mijn biker seizoen zonder probleem afgesloten. *O*

Voor de winter werd hij een tijdje op stal gezet en vorige week werd hij voor het eerst weer eens buiten gehaald.
Helaas met hierbij een raar fenomeen. :?

Plots draait de motor in stationair niet continu. Ik bedoel hiermee dat het toerental neveus schommelt. (constant tussen 1000 en 1500 toeren op en neer).
Ook tijdens het aanzetten voel ik hem inhouden en sputteren.
Eenmaal in hogere toeren merk je er niets van.
Het fenomeen verandert niet bij warme motor.

Iemand een idee waar de oorzaak kan liggen ?

Alvast bedankt,

H.
 
Het zou kunnen dat je brandstof wat de hele winter in je tank heeft gezeten, verouderd is.(tegenwoordig is bandstof niet zo lang meer houdbaar.)

Wat je kan proberen is om forté in je tank te gooien(2 tankbeurten) Hier een link, bij de beter dealers wel te verkrijgen.

Het is een mogelijkheid, misschien is het wel heel wat anders. Stilstand is achteruitgang.
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat je brandstof wat de hele winter in je tank heeft gezeten, verouderd is.(tegenwoordig is bandstof niet zo lang meer houdbaar.)

Goh ik zou toch zweren dat benzine juist lánger houdbaar is tegenwoordig, en dat zgn. vergomming (bijna) niet meer plaatsvindt.

Heeft zo'n R1 brommert een stalen tank? Zo ja, al eens aan roestvorming gedacht? Ik gok ook maar wat hoor :)
 
Laatst bewerkt:
Voordat ik de motor stilzette heb ik er nog een flesje MotoPower 2 toegevoegd aan de brandstof. Na de winter stop accu erin en starten maar, perfect.

Echter heb ik gehoord dat dit spul handig is voor fietsen met carbs maar niet voor injectie, weet iemand dit toevallig ?
Is Moto Power 2 niet een voorkom middel terwijl Moto Power 1 een fixxer is ?
 
R1 is nog met choke, is dus geen injectie !
Maar dat lost mijn probleem natuurlijk niet op... ;(

Roestvorming zou toch in de benzine filter moeten terecht komen, en bij gevolg nog meer hinderen bij een hoger toerental (meer benzine verbruik), niet ?

De mensen met een werkplaatsboek.... Staat dit probleem nergens daarin beschreven met verdere instructies voor diagnose?
 
Laatst bewerkt:
R1 is nog met choke, is dus geen injectie !
Maar dat lost mijn probleem natuurlijk niet op... ;(

Roestvorming zou toch in de benzine filter moeten terecht komen, en bij gevolg nog meer hinderen bij een hoger toerental (meer benzine verbruik), niet ?

De mensen met een werkplaatsboek.... Staat dit probleem nergens daarin beschreven met verdere instructies voor diagnose?

sommige injectie motoren hebben ook een (hand) choke dus dat zegt niet zoveel.
Maar het probleem ligt denk ik bij de brandstof, Mocht het na een tankbeurt of forté behandling nog niet over zijn zou je wellicht je carbs kunnen schoonmaken of synchroniseren
 
DhOOOooow.....

Ok, dat weet ik nu ook ;) .

Maar wat met mijn probleem, want voor het ogenblik is mijn enige tip het gebruiken van een forte dosering.
De moto stand ongeveer 5 maanden stil met de tank een kwart vol.
Als dit probleem zo snel voor komt, moeten andere forumleden dit toch ook al voor gehad hebben, niet?
Ondertussen is hij bij gevuld tot boven en een 50 tal Km gereden, maar voor het ogenblik met hetzelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Het is beter als je de motor weg zet om de tank helemaal te vullen met brandstof tegen roest vorming. Als je de motor lang stil laat staan, kan je een flesje Forte Moto Power 2 aan de brandstof toevoegen om de veroudering van brandstof tegen te gaan.
Ga anders even langs een motorzaak in de buurt en vraag het even na. Ik ga er vanuit dat je liever met Forte het gaat proberen dan delen van je motor gaat demonteren/monteren.

Forte Moto Power 1 is om problemen op te lossen.
Forte Moto Power 2 is om problemen te voorkomen
Ik zou zeggen ga gewoon ff langs de dealer en vraag om dat spul, ik denk in jou geval 1.
 
Benzine kan helaas wel verouderen. Het octaan gehalte is meestal 95 of 98. Als de motor een langere tijd stilstaat kan dit minder worden wat weer resulteerd naar minder vermogen dus stotteren en inhouden, enz.

Ik heb een cab fiets en die heeft ieder jaar last van dit probleem. Ik ga meestal gewoon rijden en vers sap er halen. Na een tank is bij mij het probleem meestal weg.
 
Laatst bewerkt:
Yo,

Heeft een tijdje geduurd, maar ik kon in mijn regio nergens dit spul vinden.
Mijn dealer gaf mij dan maar hetzelfde product maar van het merk Mutol.

Heb ondertussen een kleine 100 km gereden en het fenomeen is zo goed als weg. *O*

Bedankt voor alle reacties en goede tips ! :}

See ya . 8-)
 
Toch een reactie, ondanks dat het probleem verholpen is.

Het kunnen vervuilde stationairsproeiersd zijn. Heb hetzelfde probleem gehad. Bij stationair draaien maakt de carburateur gebruik van deze stationairspoeiers. Bij hoog toerental maakt de carb gebruik van de hoofdsproeiers.

Forte is een goed schoonmaakmiddel. Andere merken uiteraard ook.

Heb een bijlage toegevoegd die mij heeft geholpen bij het opsporen van het probleem.

Groet,

EggHead
 
Nu met bijlage!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan