R1 versus supermotard

gerry

Rookie
16 jan 2005
22
0
st.willebrord
ik ben momenteel in het bezit van een R1 en wil waarschijnlijk de overstap maken naar supermotard.

daarom de vraag of dat er mensen zijn die reeds ervaring hebben met de overstap van een R1 of een andere racer naar een supermotard, en hoe dit dan is bevallen?

is het vermogenverschil tussen een racer en een supermotard acceptabel of niet?
 
The Mighty Powerfred zal je hier uiteraard antwoord op geven.

Hij had ook een R1 en rijdt nu op een KTM rond.

Hieronder heb je intussen wat pagina's om door te lezen.

De nieuwe KTM !!!!
 
Laatst bewerkt:
je zal een WK piloot mogen zijn als je al het vermogen kan gebruiken van een supermotard.veel gemaakte fout bij racers die denken dat het makkelijk is omdat ze maar 50pk hebben....
hoe dat het vermogen komt is ook belangrijk en gewicht ook. (bij een echte supermotard dan (omgebouwde enduro of cross))
 
Ik had ook een R1

Nu niet meer.

Ik ben echt een sm rijder geworden, rijden bevalt me veel beter. (spelen etc)
Wat doe je nu met een r1? Racen? op het circuit? of rij jij ook net als 80% van alle eigenaren woon-werk of tourtochtjes?

Ga gewoon eens testrijden. de ktm 950 sm is erg ok en geschikt voor alle soort gebruik.
De echt Sm's zijn wat meer voor het spelen en het circuit.

suc 6
;)
 
wat dachten jullie van het koppel? PK's zegt ook niet alles.

ik rij cross 250cc 4takt en heb er echt mn handen vol aan op een baan. vaak is het zelfs zo dat de 250 mannen sneller zan dan de 450 :Y
 
in mijn ogen is een sm gewoon vetter ruiger stoerder en vooral leuker..

ik hoef dan ook geen lange afstanden af te leggen..

als ik ooit wat langere stukken wil rijden zou ik wel een racer willen, maar dan voor ERBIJ.
voorlopig zweer ik trouw aan de sm's
 
Het vermogensverschil zal het probleem niet zijn. Plezier genoeg, ook op lagere snelheid.

Nadeel is gewoon snelweg/grote stukken. Een flinke toertoch zit er niet écht in met een SM. Dus dat moet je willen...
 
Ik had ook een R1

Nu niet meer.

Ik ben echt een sm rijder geworden, rijden bevalt me veel beter. (spelen etc)
Wat doe je nu met een r1? Racen? op het circuit? of rij jij ook net als 80% van alle eigenaren woon-werk of tourtochtjes?

Ga gewoon eens testrijden. de ktm 950 sm is erg ok en geschikt voor alle soort gebruik.
De echt Sm's zijn wat meer voor het spelen en het circuit.

suc 6
;)



wat ik met mijn r1 doe is met goed weer, een uur op de snelweg spelen (klaverbladen), maar er word momenteel constant gecontroleerd op racers bij ons op de snelweg, en inderdaad 1 a 2 maal per jaar op circuit, het gaat mij dus puur om te spelen.

ps. is de accelaratie van een supermotard vergelijkbaar met een racer?
 
Wat mij het meest tegen viel van een 4 in line cbr 600 naar een 660 xtx eenpitter is de idiote banden slijtage,hoe verbazingwekkend snel je in de toerenbegrenzer zit te roeren, en hoe hoog een breed zo'n apparaat is, als je daar niet wakker van ligt is het ook erg leuk rijden :Y
 
Blijft moeilijk, had naast me R1 eerst een KTM 620, daarna een 520, toen me R1 verkocht en nu weer een jaar later weer een ZX10R en mijn 520 gaat weg. (alleen staat die nog steeds niet te koop :) )
SM is verschrikkelijk leuk, maar wel erg eenzijdig. Nu heb ik natuurlijk wel een zeg hardcore SM, wat je vooral merkt aan het knetterharde smalle zadel met harde SM vering.
Gebruikte mijn SM vooral op het circuit, op straat, al rij je niet op de snelweg, val je voor de politie ook erg op, en je rijdt makkelijk harder dan toegestaan ook, op 60 en 80 km wegen. Voor je rijbewijs hoef je niet echt over te stappen zeg maar.

In het buitenland kan je reuze plezier hebben met je SM tov een SS, echter is in mijn ogen Nederland te recht en te vlak voor een SM op straat, ook vor een SS overigens. Ik heb voor dit jaar een jaarkaart gekocht voor de NurburgRing met mijn ZX10R.

In mijn geval ligt mijn hart gewoon meer bij een 1000cc SS dan bij en SM, alhoewel die toch ook heel gaaf is.
 
ik ben momenteel in het bezit van een R1 en wil waarschijnlijk de overstap maken naar supermotard.

daarom de vraag of dat er mensen zijn die reeds ervaring hebben met de overstap van een R1 of een andere racer naar een supermotard, en hoe dit dan is bevallen?

is het vermogenverschil tussen een racer en een supermotard acceptabel of niet?
Been there, done that :)

Maar met veel dingen van de vorige sprekers eens.
Wat ik wel een beetje mis, is het praktische. Bedoel, een R1 is niet zo praktisch als een laten we zeggen een Diversion 900. Of een dikke BMW of een Pan European oid. Maar een R1 is weer wel zeer praktisch t.o.v. een SM. Zelfs een redelijk geciviliceerde SM als een LC4. Bedoel; ik stap niet effe op m'n KTM om efkes in het oosten van het land bij een kennis of zo langs te gaan. Of van hier uit naar de TT in Assen. Of een motorvakantie naar Luxemburg of verder. Dat zijn allemaal zaken die met een SM niet gaan. Dus dit soort zaken mis ik wel. Ben eigelijk nog op zoek naar een leuk "al round" motortje.

Maar de lol en het scheuren met een SM is gewoon zo leuk, dat maakt het gemis een stuk minder.

Ben eigenlijk op zoek naar een leuke R6... :P
 
Het grote voordeel van sm is dat waneer je echt van raggen houd op bijv. een dijkje oid je er ook echt voor kunt gaan zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je fiets gelijk toto rijd. Had zelf voorheen ook div r1-tjes, rsv en buells gereden en verschillende ook totall loss gereden. Dat vond ik het grote nadeel van dat soort fietsen. Ze kunnen weinig hebben. Met zo'n sm sta je gewoon weer op zonder al te veel schade. En die kick van snel krijg je met die sm ook wel als je weer de zoveelste buikschuiver het stront voor de ogen rijd op een kort bochterig stukje dijk ;)
 
ik ben momenteel in het bezit van een R1 en wil waarschijnlijk de overstap maken naar supermotard.

daarom de vraag of dat er mensen zijn die reeds ervaring hebben met de overstap van een R1 of een andere racer naar een supermotard, en hoe dit dan is bevallen?

is het vermogenverschil tussen een racer en een supermotard acceptabel of niet?


Heb net m'n hayabusa ingeruild! voor een 950r krijg em morgen ,hou je wel op de hoogte.
 
wat ik met mijn r1 doe is met goed weer, een uur op de snelweg spelen (klaverbladen), maar er word momenteel constant gecontroleerd op racers bij ons op de snelweg, en inderdaad 1 a 2 maal per jaar op circuit, het gaat mij dus puur om te spelen.

ps. is de accelaratie van een supermotard vergelijkbaar met een racer?


sm is sneller in accelereren. maar eenmaal een 4 cil op gang komt is hij niet bij te houden
 
sm is sneller in accelereren. maar eenmaal een 4 cil op gang komt is hij niet bij te houden
yep... en die blik van zo'n buikschuiver in zijn spiegels als die veredelde crosser maar aan zijn achterwiel blijft kleven.... onbetaalbaar.

wel oppassen... meeste motoren remmen véél eerder dan een SM, dat levert voor een bocht wel eens narrows op als je er nog achter zit. ;)
 
H En die kick van snel krijg je met die sm ook wel als je weer de zoveelste buikschuiver het stront voor de ogen rijd op een kort bochterig stukje dijk ;)


Helaas hebben de SS-ers het tegenwoordig wel een beetje door en gaan ze langs de kant stil staan om zo gezegd van het uitzicht te genieten... :+
 
Ik blijf tot 170 een R 6 bij...


ehhhhh :+ je bedoelt dat je de 170 haalt ?

Ik heb ook gereden op een sm 660cc motortje.
De eerste versnelling is wel rap idd.
De eenigste reden dat je dan misschien wat sneller weg bent als een Racer is omdat die eerste versnelling veel langer is. Daarna is er geen vergelijk meer.

Je moet een sm ook niet willen vergelijken met een racer. appels en peren ....

Ik denk dat een sm een leuke speel fiets is voor de korte en middel lange bochtjes ( liefst met hoogte verschillen ) maar verder niet echt geschikt.
Terwijl een racer door zijn hoog toerig vermogen en lange eerste versnelling juist wat meer geschikt is voor de middel en langere bochten.
Neemt niet weg dat je met beide motoren alle bochten leuk kunt nemen als je er op rijdt.
Daarnaast heeft de racer het voordeel wat prettiger voor langere afstanden gebruikt kan worden door de zit in combinatie met de kuipjes. Waar tegen de rechtop zit bij een SM minder geschikt is voor de lange rit maar meer uitnodigt tot leuk sturen *D

Je moet zelf je prioriteiten stellen en bepalen of de motor die je in je gedachte hebt past bij het doel dat jij voor ogen hebt en eventueele ongemakken van iedere keus voor lief wilt nemen.
 
Laatst bewerkt:
heb wel eens bij me neef achterop ze R6 gezeten, moet inderdaad zeggen dat ik bang ben dat ik dat 'echt niet ga bijhouden, laat staan de beruchte r1

helemaal boven de 9000 toeren en dat ding gaat janken wordt je bijna bang al heb je geen oordoppen in

maatje van me heeft een rsv mile, die is al aanzienlijk slomer, maar juist onderin veel koppel, dus daar zal menig sm het ook van af leggen.

mja wat heb je aan 300+ als je toch niet harder dan 120 mag :+
 
Heavy zal het wel niet uit z'n duim zeggen dat ie tot 170 een r6 bijhoud, maargoed een sxv is ook wel een sneller dan zo'n lc4 tour-supermotard
 
Terug
Bovenaan Onderaan