R100GS ENDURO Side

PROTON1

Die hard MF'er
16 dec 2012
878
0
Merchtem
Door omstandigheden heb ik recentelijk het motorrijden (op 2 wielen) afgezworen hou het alleen bij zijspannen...
Een nieuw projectje voor deze winter. Heb een R100GS Enduro sidecar aangeschaft die origineel voor ca. 20 jaar werd gebouwd door een zijspanbouwer in Nurnberg. Het zijspan was niet erg handelbaar, en werd daarna door MOBEC verbeterd. Het span werd op 15duim autobandjes gezet en er werden andere verbeteringen gemaakt. Het span werd redelijk gebruikt en ziet er nu wat tatty uit. Een projectje voor deze winter. Zal ook beroep doen op LBS Sidecars om wat speciale verbeteringen te maken zodat het span inzetbaar wordt voor een soort RTW gebruik. Foto's van de (om)bouw volgen deze winter.
Wat reeds goed is het Zijspan heeft alle details in de Fahrzeugbrief vermeld door de TÜV en verder is er een TÜV Dossier bij met alle details.
Hoe dan ook het voertuig staat beschreven als zijspan en niet als motorfiets. Even kijken hoe we dat als L4 kunnen laten inschrijven in België...heb ondertussen de juiste contacten.

full
 
Laatst bewerkt:
Door omstandigheden heb ik recentelijk het motorrijden (op 2 wielen) afgezworen hou het alleen bij zijspannen...
Een nieuw projectje voor deze winter. Heb een R100GS Enduro sidecar aangeschaft die origineel voor ca. 10 jaar werd gebouwd door een zijspanbouwer in Nurnberg. Het zijspan was niet erg handelbaar, en werd daarna door MOBEC verbeterd. Het span werd op 15duim autobandjes gezet en er werden andere verbeteringen gemaakt. Het span werd redelijk gebruikt en ziet er nu wat tatty uit. Een projectje voor deze winter. Zal ook beroep doen op LBS Sidecars om wat speciale verbeteringen te maken zodat het span inzetbaar wordt voor een soort RTW gebruik. Foto's van de (om)bouw volgen deze winter.
Wat reeds goed is het Zijspan heeft alle details in de Fahrzeugbrief vermeld door de TÜV en verder is er een TÜV Dossier bij met alle details.
Hoe dan ook het voertuig staat beschreven als zijspan en niet als motorfiets. Even kijken hoe we dat als L4 kunnen laten inschrijven in België...heb ondertussen de juiste contacten.

[afbeelding]

Dus toch gedaan ? :Y :Y
Is een hele mooie , komt allemaal goed , vaak ben je veels te bang _O-
 
Dus toch gedaan ? :Y :Y
Is een hele mooie , komt allemaal goed , vaak ben je veels te bang _O-

Mooie is het niet, maar is zeer goed concept als Enduro zijspan. Wij zullen het mooier en vooral beter maken waarschijnlijk met 1070 motor met 320* nokkenas en Twinspark. 5de versnelling 6% langer maken om effect van downgearing met de 15 inch wat tegen te gaan bij cruisen over lange afstand. We zien wel.
 
Mooie is het niet, maar is zeer goed concept als Enduro zijspan. Wij zullen het mooier en vooral beter maken waarschijnlijk met 1070 motor met 320* nokkenas en Twinspark. 5de versnelling 6% langer maken om effect van downgearing met de 15 inch wat tegen te gaan bij cruisen over lange afstand. We zien wel.

Over wat mooi is kunnen lang en kort zijn, ieder voor zich. Maar dit is wel een wereldvondst!
1070 blok, Twinspark en langere 5e begrijp ik allemaal wel. Maar "320* nokkenas"? Enne niemand hoeft me nu uit te leggen wat een nokkenas is, maar wat bedoel je met 320*?
 
320 slaat op het aantal graden dat de kruktappen van elkaar verdraaid staan.

Edit: Nokkenas. Stomstomstom. Lezen Reinier voordat je iets brult.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de snert al twee keer laten bederven, dus dat moet ik nog maar eens zien ;)
 
Mijn vrouw moet nog ergens een foto hebben dat ze als klein meisje op zo'n (replica) Paris-Dakar Beemer zit (van de buurman).

Ik zal nog eens struinen.
 
Mooie is het niet, maar is zeer goed concept als Enduro zijspan. Wij zullen het mooier en vooral beter maken waarschijnlijk met 1070 motor met 320* nokkenas en Twinspark. 5de versnelling 6% langer maken om effect van downgearing met de 15 inch wat tegen te gaan bij cruisen over lange afstand. We zien wel.
Ik ken iemand die zijn R80 door Edelweiss heeft laten kietelen. Daar komt meer als die 70pk van Siebenrock uitrollen en nog met een mooi koppel ook.
ekf21y.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ken iemand die zijn R80 door Edelweiss heeft laten kietelen. Daar komt meer als die 70pk van Siebenrock uitrollen en nog met een mooi koppel ook.
[afbeelding]

Dan mag die wel eerst naar de rdw toe gaan omdat het vermogen op zijn kenteken niet meer klopt :X
 
Aan de motor ga ik niet veel veranderen, gewoon een 320° nokkenas en waarschijnlijk een 400 Watt alternator. Ook waarschijnlijk een koprevisie en voor de bak een korte eerste en lange 5de samen met een bakrevisie. Gewoon koppelrijk mekaniekje is voldoende. Aan het zijspan ga ik wel wat veranderen. Het laswerk wordt overgelaten aan LBS. Denk aan verbetering van de 4 punts aanhechting, en aanpassing van de bak, beetje langer aan de achterzijde zodat 2 Aluboxen type A10 van ZARGES erop kunnen met daarvoor nog een 3de box die dienst doet als zit. Vooraan een enduro windneus op het span (doet dan ook nog dienst als opberging) en een 4de smartwieltje achteraan aan het frame als spare.
De eerste foto toont dat de bak best nog wat kan verlengd worden zodat er twee Alu boxen van Zarges achter de laatste beugel kunnen. Voor bredere band achter zal waarschijnlijk een R1100GS of R1150GS achterpoot erin moeten (met centraal veerbeen dan)

DSC04280.JPG


DSC04281.JPG


DSC04282.JPG
 
hu, dus al die gasten die met een supersport rijden met powercommander e.o. een rapidbike er in moeten dan allemaal maar opnieuw gekeurd worden?

Sterker nog, als je een paar peekaas verliest door ouderdom ga je meteen op de bon _O-
 
Dan mag die wel eerst naar de rdw toe gaan omdat het vermogen op zijn kenteken niet meer klopt :X
Yep:

Motorwijziging

Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
 
We zijn nu reeds 100 dagen verder...wel het Mobec zijspan wordt niet gebruikt en is te koop voor een prikje. Kan direct aan een R80GS of R100GS geknoopt worden. Had iets nodig met wat meer ruimte, dit staat nu in de steigers. De snoet krijgt dito kleurendecor van de DAKAR Tank. Op het span gaan ALU kisten van ZARGES dienst doen als bagage en zit...ook wat dikkere bandjes, ook beetje hoger zitten erop, oogt beter en ik vermoed dat nu de downgearing wel snor zit. Ook de fietspompjes op de vork vervangen door betere exemplaren...
DSC04690.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan