R100GS ENDURO Side

Work in progress, lakwerk framing klaar
2014-11-20%252011.42.05.jpg

BMW%2520R100GS%2520Overland%2520%2520%25282%2529.jpg

10429267_759683830736275_600048233090963453_n.jpg
 
Ik zag op de feestboek-site van LBS ook al wat voorbij komen, netjes hoor !!
 
R100GS Overland nu aan het afbouwen. Weer de originele kleur en decor op de trekker en dit doortrekken op het zijspan. Nieuwe motor en bak erin (door Boxertoko) bak 1ste -10% en 5de + 5%. Sterkere (dan origineel) kardan erin en heavy duty achterveerpoot. Alles op stalen smartjes met hoge sneeuwbanden. De motorkoffers "Pooratech" zijn handgemaakt door G+G Duitsland en kosten een derde van de Touratech prijs. Nu nog de kakigroene Zarges Alukisten herlakken voor op het span en er kan extra veel campingspul mee indien nodig.
Alle extra verlichting LED. Wellicht dat ik toch aan een winchje zal moeten denken... Het is wat het oogt, een zeer eenvoudig zijspan op basis van wellicht de beste reismotor ooit. Probeer proper af te werken, kost evenveel als het halfslachtig te doen...

DSC04858.JPG


DSC04857.JPG


DSC04855.JPG


DSC04852.JPG


DSC04853.JPG


DSC04850.JPG


DSC04849.JPG


DSC04851.JPG
 
Laatst bewerkt:
VRAAG

Is een luchtgekoelde motor, heeft wel oliekoeler. Wie kan een compacte ventilator op 12V adviseren, ik zou dit graag plaatsen om ingeval van files in hete zomer de temperatuur van het blok te beperken. Hopelijk kan iemand wat suggereren.
 
VRAAG

Is een luchtgekoelde motor, heeft wel oliekoeler. Wie kan een compacte ventilator op 12V adviseren, ik zou dit graag plaatsen om ingeval van files in hete zomer de temperatuur van het blok te beperken. Hopelijk kan iemand wat suggereren.
Er worden vaak computer ventilatoren gebruikt. Die zijn ook 12volt. Ik weet wel dat als je hete luchtverwarming in je bak wil maken dat ze niet goed tegen de warmte van een luchtgekoelde fiets kunnen.
Maar de 120 graden van een oliekoeler moet kunnen.
 
Er worden vaak computer ventilatoren gebruikt. Die zijn ook 12volt. Ik weet wel dat als je hete luchtverwarming in je bak wil maken dat ze niet goed tegen de warmte van een luchtgekoelde fiets kunnen.
Maar de 120 graden van een oliekoeler moet kunnen.

Ik ga die Harley coolers bekijken, die hebben een fraampje waar ze in zitten, dat vergemakkelijkt een gemeenschappelijke bracket voor de BMW cooler en de HD Vent-unit.
 
~
Probeer proper af te werken, kost evenveel als het halfslachtig te doen...
quote]

Ik zie dat er helemaal niemand op gereageerd heeft. Is beetje bij me langs gegaan denk ik, maar wat je zelf al zegt, deze is komt weer echt AF! Er zijn er maar weinig die dat kunnen zeggen hier ;)
 
Laatst bewerkt:
\
Probeer proper af te werken, kost evenveel als het halfslachtig te doen...
quote]

Ik zie dat er helemaal niemand op gereageerd heeft. Is beetje bij me langs gegaan denk ik, maar wat je zelf al zegt, deze is weer echt AF! Er zijn er maar weinig die dat kunnen zeggen hier ;)

JFJ deze is nog niet af, de carbs zitten er nog niet op :N deze zitten in US badje en moeten gereviseerd worden, en verder nog heel veel detailwerk, ook nog de stickering van de tank, en wat reisvoorzieningen, etc... tis winter voor iets nietwaar :Z ?

En Bert111, ik ga dat doen ik ga bij de aftermarket HD parts zoeken, thanx
 
Laatst bewerkt:
Ik deed met dergelijke fiets Azietrips, buiten een defecte batterij en vele lekke banden nooit van dat euvel gehad na 100.000 km, ook al had ik altijd spares mee...de cardan is de zwakke schakel, maar ik heb nu een niet-BMW kardan in het span...ik vertrouw dat BMW ding niet.
wat is een dergelijke fiets? een R80G/S?
 
Ik deed met dergelijke fiets Azietrips, buiten een defecte batterij en vele lekke banden nooit van dat euvel gehad na 100.000 km, ook al had ik altijd spares mee...de cardan is de zwakke schakel, maar ik heb nu een niet-BMW kardan in het span...ik vertrouw dat BMW ding niet.

Ik heb wel degelijk vertrouwen in een BMW cardan! Ik rijdt al jaren met een origineel BMW cardan achter een Alfa blok met 105 pk en 145 Nm. Genoeg olie erin houden en nauwelijks problemen. Na 125.000 km was de aandrijfas versleten. Maar dit was al een gebruikte toen deze erin ging. De meenemers in het achterwiel zijn wel kritiek....Maar ja, dit is mijn mening en ervaring.
 
Laatst bewerkt:
wat is een dergelijke fiets? een R80G/S?
inderdaad de monolever kardan loopt in oliebad bij de G/S, is unkaputbaar.
sinds 2 jaar is er een degelijke (niet-BMW) kardan voor de parallever op de markt, in NL te verkrijgen bij www.boxertoko.nl , op ADV rapporteren de weltbumlers alleen maar goede dingen over deze kardan. Met het span vertrek ik met nieuwe motor, nieuwe bak en nieuwe superieure kardan (ook al had de oude aandrijftrein er 100.000 km (zijspanbedrijf) opzitten en was nog goed...).
 
Ik heb wel degelijk vertrouwen in een BMW cardan! Ik rijdt al jaren met een origineel BMW cardan achter een Alfa blok met 105 pk en 145 Nm. Genoeg olie erin houden en nauwelijks problemen. Na 125.000 km was de aandrijfas versleten. Maar dit was al een gebruikte toen deze erin ging. De meenemers in het achterwiel zijn wel kritiek....Maar ja, dit is mijn mening en ervaring.

Enigma ik ben akkoord je hebt een kardan in oliebad. Maar bij de parallever loopt de kardan droog. De Ujoints werden bij BMW greased for life genoemd...dat bleek niet zo te zijn, ze gaan eraan na 10000km of na 110000 k ? Wie zal het zeggen ? Feit is ze falen. Soelaas is de nieuwe aftermarket kardan, met dikkere U joints en vetnippels, en reviseerbaar langs de weg, kruiskoppeling kan met een clipstang vervangen worden (moest ze ooit begeven), dus niet meer op reis met een spare kardan voor de parallever...
 
Enigma ik ben akkoord je hebt een kardan in oliebad. Maar bij de parallever loopt de kardan droog. De Ujoints werden bij BMW greased for life genoemd...dat bleek niet zo te zijn, ze gaan eraan na 10000km of na 110000 k ? Wie zal het zeggen ? Feit is ze falen. Soelaas is de nieuwe aftermarket kardan, met dikkere U joints en vetnippels, en reviseerbaar langs de weg, kruiskoppeling kan met een clipstang vervangen worden (moest ze ooit begeven), dus niet meer op reis met een spare kardan voor de parallever...

Wel rekening houden met de vetnippels, sommige steken te ver uit en als de as teveel "knikt" dan breken de nippels af. ik kreeg de tip om ze na het smeren eruit te schroeven. Ik heb er met Mat (van de boxertoko) over staan te discusiëren. Ook over de vervangbare lagertjes (ik ben nu bezig om zelf zo een as op te bouwen voor een project van me).
En inderdaad, de droog lopende assen, niet alleen paralever maar ook de K100, gaan minder lang mee. Daarom gooi ik ook bij de droog lopende assen olie in de cardantunnel. Het lekt wel wat, is geen mooi gezicht, maar alles blijft lekker vet binnenin :9
 
Ik heb mijn paralever cardan pas uit elkaar gehad.Na alle verhalen over slijtage en roest had ik het een beetje benauwd gekregen zeg maar.
Dat was niet nodig want na 100000 km zag dat ding er nog als nieuw uit.

Ik heb hem terug in elkaar gezet maar ik heb wel een klets olie in de achterbrug gegoten voordat ik de rubber mof erop heb gezet. Baat het niet dan schaadt het niet.

Dus een beetje geluk moet je hebben.
En een beetje rustig aandoen natuurlijk. Het is wel een BMW hè.
 
Wel rekening houden met de vetnippels, sommige steken te ver uit en als de as teveel "knikt" dan breken de nippels af. ik kreeg de tip om ze na het smeren eruit te schroeven. Ik heb er met Mat (van de boxertoko) over staan te discusiëren. Ook over de vervangbare lagertjes (ik ben nu bezig om zelf zo een as op te bouwen voor een project van me).
En inderdaad, de droog lopende assen, niet alleen paralever maar ook de K100, gaan minder lang mee. Daarom gooi ik ook bij de droog lopende assen olie in de cardantunnel. Het lekt wel wat, is geen mooi gezicht, maar alles blijft lekker vet binnenin :9

Jawel Mat heeft me er blindschroefjes bijgegeven en de nippels eruit , mee in het spares doosje... :+
 
Ik heb mijn paralever cardan pas uit elkaar gehad.Na alle verhalen over slijtage en roest had ik het een beetje benauwd gekregen zeg maar.
Dat was niet nodig want na 100000 km zag dat ding er nog als nieuw uit.

Ik heb hem terug in elkaar gezet maar ik heb wel een klets olie in de achterbrug gegoten voordat ik de rubber mof erop heb gezet. Baat het niet dan schaadt het niet.

Dus een beetje geluk moet je hebben.
En een beetje rustig aandoen natuurlijk. Het is wel een BMW hè.

Slijptol, echt waar de originele kardan zag er na 100000 km zijspangebruik ook nog perfect uit ! Ik heb ze toch maar vervangen door zo een nieuw aftermarket exemplaar, just in case. De originele kardan gaat in de spares bin mee op reis...plaats zat voor de just in case spares want oost van Ankara zijn de spares schaars.
 
Jawel Mat heeft me er blindschroefjes bijgegeven en de nippels eruit , mee in het spares doosje... :+
Waarom worden er geen conische vetnippeltjes ingezet? Die nemen geen plek in. Bovendien vind ik een smeernaaldje makkelijker om te positioneren.
3285609_6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan